PDA

View Full Version : prutsen met instellingen Marshall JCM-800



Henri H
29 juni 2007, 22:51
Ik hoop dat mensen snappen dat dit een oude topic is.
Anders kan ik altijd nog een nieuwe maken.

Edit: Blijkt dat ze (de moderator(s)!?) dit al voor me gedaan hebben.

Ik heb een JCM 800 2x12 Combo model 4212 en ben ook heeeeeeel erg lang bezig geweest om de juiste instellingen te vinden.
Specifiek voor de rock-coverband waar ik in speel(de), ben ik erachter gekomen dat mijn versterker, op oefenruimte/"medium gig" volume niveau, het beste presteert met de Master op 4 of 5.
De master van het cleane kanaal op 4, de master van het scheur kanaal op 7 tot 8 en de gain op 10. :rockon:
Als extraatje gebruik ik via de control knop van m'n BOSS GT-8 nog een ietsie preamp.
De tubescreamer kun je ook gebruiken maar ik vind de Brit Hi-Gain preamp van de GT-8 beter klinken.
Ook gebruik ik de GT-8 om de kanalen van de versterker te schakelen.
Voor mij werkt dit al een jaar of 3 behoorlijk goed tot bijna perfect.
Ook ideaal is de gitaar die ik sinds een jaartje heb nu: MM Axis Supersport.
Als ik de humbuckers enkelspoelig schakel, met de 5-standen schakelaar van de MM, dan is het cleane geluid erg goed.
Dubbelspoelig klinkt het iets te wollig of ongedefinieerd.

Stiekum wil ik het liefste alles op 10 zetten, zoals Dude al aangaf, want dan merk je wat deze versterker eigenlijk hoort te doen: Metallica riffs a la Ride Lightning hebben dan geen extra gain meer nodig.
Heerlijk! :blast:

Zijn er nog mensen die deze versterker ook in een rock-coverband gebruiken en hun instellingen/aanpassingen/toevoegingen willen verklappen?

En ja, zo'n loadbox o.i.d. lijkt me erg interessant.
Zit er nog verschil in kwaliteit in die dingen?
zo ja, welke is het meest geschikt voor de 4212 of 2205?

zjanke
29 juni 2007, 23:28
I

Zijn er nog mensen die deze versterker ook in een rock-coverband gebruiken en hun instellingen/aanpassingen/toevoegingen willen verklappen?

En ja, zo'n loadbox o.i.d. lijkt me erg interessant.
Zit er nog verschil in kwaliteit in die dingen?
zo ja, welke is het meest geschikt voor de 4212 of 2205?

Ik heb een 4010 (2204 combo) waarvan alles op 10 staat behalve presence, treble en master, die gaan naar behoefte. Dit is mijn scheurversterker, clean komt uit een 4140.
Ik heb een Hotplate gehad bij een TSL602 en dat was een prima combi. Algemeen geldt dat Koch en THD goed zijn, Weber een voordelige keus is en een Marshall powerbrake moet je vanaf blijven evenals de goedkope ebay rotzooi...

jerome
29 juni 2007, 23:33
Als je met je humbucker een wollige sound hebt kan het zijn dat je ietsje mid uit je versterker moet draaien.
Dat wil soms wel eens helpen
Heb je btw al eens geeperimenteerd met verschillende merken voorbuisjes?
Je kan je geluid echt er behoorlijk mee veranderen/verbeteren.
Vooral de V1 positie is erg bepalend.
Meer kan ik je niet helpen want ik heb geen ervaring met JCM800 combo's (Ik heb een hele andere amp, een 1 kanaals Marshall JMP top)

Lexvandoef
30 juni 2007, 02:15
De vroege JCM800 1 kanaals zijn volgens mij vrijwel hetzelfde als onze JMP's Jerome.

Wat je trouwens ook kan doen ipv een Loadbox is een extra PPI Master Volume er in laten zetten. Ik heb een Plexi gehoord van CMW met een PPIMV erin zitten, en op huiskamer volume heb je gewoon op lekker Plexi geluid, met die bepaalde vetheid en ballen in het laag dat je ook hoor op vol volume. Echt heel gaaf, daarom laat ik er ook eentje in die van mij zetten.

@Jerome, die 65 Watters, waren dat toevallig Celestion G12 65's? Zoja, dan ga ik denk ik heel blij worden.

jerome
30 juni 2007, 09:36
@Jerome, die 65 Watters, waren dat toevallig Celestion G12 65's? Zoja, dan ga ik denk ik heel blij worden.

Het was een originele Marshall mono buikkast uit de JCM800 Serie en achter op het plaatje stond 260 Watt.
Ik weet niet meer welk type er op de speakers zelf stond maar ik weet iig 100% zeker dat het 12 inch Celestions waren en dat ze 65 watt per stuk waren.
Naar mijn weten kunnen het dan alleen maar de G12 65's geweest zijn.
En wat ik ook 100% zeker weet dat ik ze heerlijk vond klinken!
Je moest je versterker alleen wel aardig hard zetten om een mooie sound te krijgen:
Een JMP 100 watt met de master op 4 en de gain op 6 (bas op 7, mid op 5 en de treble op 5)
Nu speel ik met dezelfde JMP 100 watt top op een Vox cab, 2 x 12 inch/20 watt (!) Silver Alnico's (dus 40 watt cab!)
Nu heb ik nóg een mooier geluid, iets heavier, meer punch, meer dynamiek, maar dan met lagere volume's. En het "clean" is nu wel wat minder clean, maar wel heerlijk;
Master op 3 tot 4 en de gain op 4 1/2 (bas op 7, mid op 4 tot 5 en de treble op 5)
Voor de solo's gebruik de overdrive en wat extra volume van een stokoude gitaareffects processor, een Roland GP 8.
Overigens zit er in de GP 8 ook een goede EQ, een heerlijke Chorus (als je hem niet al te zwaar zet), een heerlijke Wah Wah (expression pedal op de dynamic filter) en een redelijk warme delay
De distortion en de flanger in de GP 8 vind ik persoonlijk niet geweldig

Henri H
2 juli 2007, 11:01
Nog een dingetje:

Ik had mijn 4212 vorig jaar kapot en na inspectie bleek dat er een nieuwe printplaat in moest :(.
Anyway, ik kreeg hem na 3 weken eindelijk terug en heb hem toen in de oefenruimte 's flink aan de tand gevoeld.
De volume en gain van het scheurkanaal op 10 en gaan met die banaan. :)
Toen schakelde ik terug naar het cleane kanaal en kreeg een heel krakerig bijgeluid, alsof de versterker opgeblazen is ofzo.
Als je 1 van beide potmeters (van het scheurkanaal) op 9 zet is het gekraak op het cleane kanaal over.
Dus ik weer terug met dat ding naar de winkel die hem weer terug naar Voerman Amersfoort stuurde.
Na 2 maanden gezeur (de versterker zou al 2 x terug zijn geweest maar ze hadden zich vergist met een andere Marshall en ook nog 's naar de verkeerde lokatie gestuurd >> stumpers!) heb ik hem eindelijk teruggekregen met de mededeling dat het een "ontwerpfout" van deze versterker is.

Herkent iemand dit verhaal?
M.a.w. Klopt het dat de 4212 een "ontwerpfoutje" heeft?

Ik zit in ieder geval vol van Voerman en de gitaarzaak die hem daarheen heeft gestuurd. :stop:
Ik bedenk me wel 10 x voordat ik m'n spulletjes weer naar een gitaarzaak breng. Een goeie beun is veel beter!

bass blom
2 juli 2007, 11:06
als de importeur toegeeft dat het een ontwerpfout is..
dat is interessant, voor juristen :D
heb je dat op papier?

Henri H
2 juli 2007, 11:21
Volgens mij heb ik de reparatiebon met de opmerking "ontwerpfout" idd op papier.
Maar hoezo is dit interessant voor juristen?

bass blom
2 juli 2007, 11:27
nou.. ze verkopen iets en geven vervolgens toe dat het feitelijk verkeerd gemaakt is :D
een amerikaan belt dan meteen zijn jurist(en)

Kim Wilson
2 juli 2007, 11:28
Ik zou Gerard Spong eens bellen. Wellicht dat je ze een claim aan de broek kunt hangen van een paar miljoen, wegens ontevredenheid...

Henri H
2 juli 2007, 11:28
Tja, en dan?

bass blom
2 juli 2007, 11:30
tja en dan, ik weet niet hoe oud of nieuw het ding is, maar is toch te gek dat ze zeggen, verkeerd ontworpen, dus we kunnen je probleem niet oplossen?
volgens mij heb je dan volgens consumentenrecht gedoe een sterk punt.

Henri H
2 juli 2007, 11:32
20 jaar oud of ouder ....

Ik ben meer benieuwd of andere mensen dit probleem(pje) ook kennen.

bass blom
2 juli 2007, 11:39
ah ja dan is er niet veel aan te doen :D