PDA

View Full Version : plectrum direct gebruiken?



puvin
6 juni 2001, 19:28
als je eigenlijk met akoustisch begint om later elektrisch te gaan spelen is het dan goed om op je gewone akoustische gitaar ook een plectrum te gebruiken?

Eko
7 juni 2001, 00:53
Het kan zeer goed. Het maakt misschien nog wel uit wat voor muziek je wilt gaan spelen.
Klassiek zal slecht gaan met een plectrum.
Martin.

MissAlexa
21 augustus 2001, 23:26
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!

Techniek leer je niet met een plectrum, neem van mij aan speel zonder plectrums.

Outshine
22 augustus 2001, 13:44
Tuurlijk maakt t uit wat je later gaat spelen!
Als je later bijv. metallica wilt gaan spelen zul je toch echt met een plectrum moeten kunnen omgaan.
Maar ik denk dat je nu gewoon moet doen wat je het lekkerste vindt spelen. Met een plectrum spelen heb je zo geleerd.

taylor
23 augustus 2001, 20:43
Op 2001-08-21 22:26, schreef MissAlexa:
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!

Techniek leer je niet met een plectrum, neem van mij aan speel zonder plectrums.


maakt niks uit er zijn zeer goeie akoest spelers die niks/weinig met de vingers kunnen bv al di meola,mac laughin of hoe schrijf je dat :smile:

Ibanez
24 augustus 2001, 12:51
Op 2001-08-22 12:44, schreef Outshine:
Tuurlijk maakt t uit wat je later gaat spelen!
Als je later bijv. metallica wilt gaan spelen zul je toch echt met een plectrum moeten kunnen omgaan.
Inderdaad! :smile: :smile: :wink:

MissAlexa
25 augustus 2001, 17:24
Op 2001-08-23 19:43, schreef taylor:


Op 2001-08-21 22:26, schreef MissAlexa:
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!

Techniek leer je niet met een plectrum, neem van mij aan speel zonder plectrums.


maakt niks uit er zijn zeer goeie akoest spelers die niks/weinig met de vingers kunnen bv al di meola,mac laughin of hoe schrijf je dat :smile:




Heb je soms iets tegen me? Alles wat ik zeg beweer je het tegenovergestelde van

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MissAlexa op 2001-08-25 16:25 ]</font>

taylor
25 augustus 2001, 22:49
nee ik heb niks tegen je,maar het tis toch waar ik bedoel ik noem 2 van de betere gitaar spelers op deze aard kloot die veel akoestisch werk doen, en met plectrum!!

maar oke als je nou weer iets beweert wat ik vreemd vind zal ik er niet op in gaan.

peace out :smile:

japie
31 augustus 2001, 09:23
Waarom niet allebei? Het plectrum heeft nu eenmaal een heel specifiek effect en spelen met je vingers heeft specifieke mogelijkheden. Het enige probleem is hoe tijdens het spelen te switchen. Je ziet soms gitarist hun plectrum in hun mond steken maar dat vind ik niet ideaal. Eddie Lang, een gitarist uit de prehistorie, had een truc daarvoor. Hij klemde het plectrum met zijn pink tegen zijn handpalm. Het probleem is dan wel dat je rechterhand niet echt ontspannen is en dat belemmert de beweging van je vingers.

Rectifier
31 augustus 2001, 11:20
T'is natuurlijk wel hoe je het brengt MissAlexa.Je begint zelf al met dat je zonder plectrum moet beginnen,want daar krijg je techniek van.
Als je klassiek wilt spelen of country-fingerpicking is het wel een vereiste dat je met je vingers begint.Maar als een beginnendgitarist dat niet voor ogen heeft en wil rocken of grungen waarom zou hij dan veel tijd steken in een techniek die hij toch niet nodig is. En hij zegt zelf al dat hij later electrisch wil gaan spelen.
Afhankelijk van wat voor muziek hij wil gaan spelen kan hij maar beter voor de plectrum kiezen. En met plectrum krijg je ook wel techniek. (M.Knopfler en J.Beck hebben een mooie sound door hun vingers, maar met plectrum niet minder)

anoniem
18 september 2001, 23:56
gewoon allebei de technieken leren, neem als beginner een eenvoudig nummer en speel de ene keer met een plectrum, de andere keer probeer je te tokkelen!

veel succes!

anoniem
18 september 2001, 23:56
gewoon allebei de technieken leren, neem als beginner een eenvoudig nummer en speel de ene keer met een plectrum, de andere keer probeer je te tokkelen!

veel succes!

Kitaarhiero
22 september 2001, 11:15
Stochello Rosenberg (Rosenberg Trio) speelt ook met een plectrum, ook klassieke nummers.

Als je unplugged rock wilt spelen dan zul je toch een plectrum moeten nemen, voor de meeste nummers.
Wil je het eerder wat veelzijdiger, in Folk Country noem maar op dan zul je met je vingers moeten spelen.

Een plectrum is trouwens geen vereiste, als je doet alsof je een plectrum vast hebt en met je hand op de snaren slaat krijg je een zelfde soort geluid. dus, lekker met je fikke plukke.

anoniem
21 januari 2002, 23:10
Tja, inderdaad. de virtuose Stochelo Rosenberg speelt inderdaad met hele specia+e dikke plectrums. Klassieke stukken maar ook jazz. En heb je dat snelle vingerwerk wel gezien. Beginnen met plectrum is geen enkel probleem.

anoniem
22 januari 2002, 15:57
Het enige verschil dat ik heb kunnen opmerken tussen een plectrum en je hand, is dat een pelctrum luider speelt en een bijgeluid produceert, en je hand zachter speelt maar wat natuurlijker klinkt. Met een plectrum sla je wel erg regelmatige natuurlijk..

enne, Miss Alexa, als je kritiek krijgt hier moet je daar tegenkunnen, dit blijft tenslotte een discussie forum!
&lt;noot van de schoolmeester:)>


--Dirk--

anoniem
22 januari 2002, 21:28
Gitaar spelen?
Niets moet alles mag.
Ik speel zelf zowel met als zonder plectrum.
Er is namelijk altijd wel een song of gitarist die ik wil nadoen.
Tja, en Chet Atkins nadoen gaat nu eenmaal moeilijk met een plectrum.

Luca P
22 januari 2002, 21:30
Op 2002-01-22 20:28, schreef anoniem:
Gitaar spelen?
Niets moet alles mag.
Ik speel zelf zowel met als zonder plectrum.
Er is namelijk altijd wel een song of gitarist die ik wil nadoen.
Tja, en Chet Atkins nadoen gaat nu eenmaal moeilijk met een plectrum.

hmm.dat was ik dus. Vergeten in te loggen.

dirkw83
28 januari 2002, 09:39
Mark Knopfler speelt trouwens nooit maar dan ook nooit met een plectrum, wie ik ook het tegendeel zag beweren.

Fritsie
9 februari 2002, 23:36
Ik zou jeaanraden nylonsnarig-akoestisch te gaan spelen met je vingers, dat geeft je veel en veel meer mogelijkheden en voldoening dan elektrich en plectrum, verschuilend achter een uitgebreide trukendoos van effecten (verveeld snel). Neem bovendien les bij een bevoegd gitaardocent; de meeste doe-het-zelvers lopen heel snel dood en gaan dan alsnog op les. De docent mag het puin ruimen, en jou beginnersplezier is dan al aan flarden! Succes. Fritsie

james
10 februari 2002, 21:43
Volgens mij is dit een GITARISTEN-NET en geen net voor plankenisten en al helemaal niet voor plankenisten die met een condoom willen gaan spelen.
Kappen dus met die onzin!!!