PDA

View Full Version : Soundverschillen Whammy's



ruezzz
29 juni 2007, 09:21
Hey,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over de verschillen in sound en feel van de originele WH-1 Whammy en de huidige versie.
Zijn de verschillen aanzienlijk of te verwaarlozen (in live-situatie)?
Ik ben in het bezit van de WH-1 en WH-2 (die hou ik ook), maar in verband met een eventueel geplande pedalboardwijziging overweeg ik de midifunctionaliteit van de nieuwe Whammy.

Wicked Willy
29 juni 2007, 10:17
Tsja de Whammy I heeft wel een soort 'holy grail' status. Ik heb hem zelf nog nooit geprobeerd, maar gebruik de Whammy IV naar volle tevredenheid. Ik zou zeggen neem je Whammy I mee naar je lokale muziekboer en zoek de verschillen.......

the sure thing
29 juni 2007, 14:37
... de vraag van RUEZZZ is dan ook: heeft iemand die A/B vergelijking al gedaan?

Harm
29 juni 2007, 20:13
Ik zal het een dezer dagen even doen, ok??? Want ik wil het zelf nu ook wel eens weten...

Qua midi wel mooi maarrr.... neem dan de ips 33b... of de dhp serie... Dan kun je met het expressiepedaal ook andere dingen doen via je standaard midi functionaliteit.

Harm

-Heineken-
3 juli 2007, 18:47
Nou ik heb dan zelf de WHII en de IPS 33B super harmony machine (19") beiden hebben de IVL technologies chip die de WH-1 zo populair maken. De XP-100 en WH4 (reissue) hebben die dus niet. Dat verschil hoor je duidelijk, klinken veel meer als een spelcomputer. Gaat vooral om de "Tracking" van het pedaal, duswel een geleidelijke volging van de octaaf over de lengte van het expressiepedaal, en het zuiver klinken van de volle octaaf in "toe-down" positie. De IPS 33B is eigenlijk een intelligente pitch-shifter met ingebouwde whammy. Geweldig apperaat, je kan ook delay's toevoegen aan de pitch-notes en meerdere octaven toevoegen, moet je wel weer MIDI gaan. Doe ik dus ook niet. Ik gebruik vooral m'n WHII. Het voordeel van deze is dat je met je voet kan "togglen" tussen de verschillende modes, en de WH-1 een draaiknop heeft hiervoor. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de 1 echt zoveel beter trackt(?) dan allemaal, en echt zoveel beter klinkt dan de II. Maar voor een kleine 100 eurie's koop je een II, daar je een WH-1 nauwelijks voor minder dan 500 vind. ZOVEEL verschil maakt 't nou ook weer niet.