PDA

View Full Version : actie verlagen (Fender strat en Ibanez RG)



amon
29 juni 2007, 03:14
Ik heb een Fender strat USA en een Ibanez RG750. Beide reuze fijne gitaren, en ik speel al jaren met deze 2 vrinden.
Echter, laatst kwam een maat van me langs om wat te jammen. Hij had een japanse strat uit de goede jaren en dat was te voelen/merken/horen. Maar daar wil ik het verder niet over hebben. Ik wil het hebben over mijn actie. Zijn snare lagen zo dicht op de hals dat je ze slechts aan hoefde te raken om die bepaalde noot te spelen. En na een tijdje op zijn gitaar te hebben gespeeld pakte ik mijn eigen gitaartje weer eens. Mijn actie lag veel hoger, ik heb er nooit moeilijkheden/last mee gehad, maar nu ik met zijn gitaar gespeeld heb begon ik er over te denken om mijn actie aan te pakken.

Mijn vraag is dus hoe ik dit kan doen. Ik heb een Fender strat USA en een Ibanez RG750. Het zou heel fijn zijn als ik die Ibanez lager af kan stellen, zodat ik die als snelle solo gitaar kan gebruien. Maar die floyd vind ik zo'n rotding (behalve wanneer ie eenmaal goed staat), dat ik daar weinig zin in heb. Daarom leg ik even mijn strat uit, die zou ik het liefst wat willen verlagen.
Om het in het kort te zeggen, hoe kan ik de actie van mn snaren verlagen?

Bij de strat staat de actie op de 12e positie op 3 á 4 mm. de brug staat al bijna op zn laagste punt en dr hangen 3 veren in. Als ik een snaar op zn hoogste positie indruk, kan ik hem vervolgens tussen de kam en de ingedrukte plek aanslaan en heeft hij vrije ruimte om te klinken als een gitaarsnaar (zonder fretbuzz tussen de topkam en ingedrukte positie). Ik denk dus dat ik mijn hals iets boller zou moeten zetten en vervolgens hem iets aan de voorkant (de voorste 2 schroeven) moeten verhogen. Maar ik wil niet het zekere voor het onzekere/het onzekere voor het zekere lopen, dus vraag het jullie maar even eerst.

Mocht er niets zinnigs uit komen, breng ik hem naar de gitaar boer om te kijken wat het zal gaan kosten...

grayfink
29 juni 2007, 08:12
Je kunt gewoon de brugzadeltjes iets lager zetten. Nadeel is dat je Fender een amerikaans imbussleuteltje nodig heeft (made in USA toch?), inches dus, geen mm. Misschien heb je geluk en past een metrische die je toevallig in huis hebt. Anders even bij de ijzerwarenwinkel langs. Je halskromming en hoek moeten het wel toelaten uiteraard anders krijg je fretbuzz. Nu is een beetje fretbuzz niet zo erg, maar je moet ook weer niet overdrijven. Rinze weet het allemaal veel beter uit te leggen:

http://www.rinzesgitaarweb.nl/

ben vanhoof
29 juni 2007, 10:37
Je kan idd je hals wel iets boller zetten, heb ik ook gedaan met mn gitaren en dat helpt enorm. Maar pas wel op dat je'm niet te bol zet. En je kan idd ook de zadeltjes verlagen, wat bij mij wel ging met een kleine inbus.

cas121
29 juni 2007, 11:25
over imbus gesproken je kon/kan bij de kijkskop een set kopen voor zo'n 10 euro met zowel metrisch als inches. Ging om een stuk of 30 sleutels dus prima, en het komt vaak van pas bij afstelwerk.

Postov
29 juni 2007, 11:25
Vraag die ik hier nog over heb. Hoe zit het met het aandraaien van de halspen. Is het verstandiger om dit te doen zonder je snaren, of maakt het niet veel verschil?

Butger
29 juni 2007, 11:35
Vraag die ik hier nog over heb. Hoe zit het met het aandraaien van de halspen. Is het verstandiger om dit te doen zonder je snaren, of maakt het niet veel verschil?

Snaren een beetje losdraaien is genoeg, ze hoeven er niet af.

@amon
De hals boller maken (wat zo te horen iig moet gebeuren) is in principe niet zo'n kunst, methode is ongeveer zo
- Snaren losser draaien
- Capo op eerste fret zetten
- Snaar indrukken op 12e fret
- Dan in het midden kijken hoeveel er nog tussen de snaar en fret zit
- Dan in stappen van een kwart-slag de halspen aandraaien, tussen elke stap minstens 15 min wachten anders is het slecht voor je hals. Die 15 minuten zal het ook ook nodig hebben om te zetten, dus je ziet niet direct na het draaien resultaat.

Op internet en op gitaarnet (gebruik search) is al veel geschreven hierover en hoe het precies moet, ik weet niet pcies welke kant je ookalweer op moet draaien, en hoeveel ruimte er tussen de snaar en de middelste fret hoort te zitten.
Maar dat is ook een beetje kwestie van wat je zelf fijn vind.

Dreamer
29 juni 2007, 11:58
Je kunt gewoon de brugzadeltjes iets lager zetten. Nadeel is dat je Fender een amerikaans imbussleuteltje nodig heeft (made in USA toch?), inches dus, geen mm. Misschien heb je geluk en past een metrische die je toevallig in huis hebt. Anders even bij de ijzerwarenwinkel langs. Je halskromming en hoek moeten het wel toelaten uiteraard anders krijg je fretbuzz. Nu is een beetje fretbuzz niet zo erg, maar je moet ook weer niet overdrijven. Rinze weet het allemaal veel beter uit te leggen:

http://www.rinzesgitaarweb.nl/

Ik kreeg bij mijn fender de imbussleuteltjes er gewoon bij geleverd bij de garantie bewijzen enzo .. (ik heb wel een mexicaanse, weet niet of die verschil uitmaakt)

amon
29 juni 2007, 12:37
Rinze's gitaarweb leert mij dat er 0,3 mm moet zitten tussen de 7e fret en de snaar met capo op 1 en vinger op 17. Bij mij meet dit 2 mm...
Dus daar zullen we om te beginnen maar eens verandering in brengen. De hals moet dus boller, volgens de vuistregelen zou ik hem dus rechtsom/met de klok mee moeten draaien?

grayfink
29 juni 2007, 19:53
Ja. Minder hol. Aandraaien. Kleine stapjes.

Postov
30 juni 2007, 11:43
Rinze's gitaarweb leert mij dat er 0,3 mm moet zitten tussen de 7e fret en de snaar met capo op 1 en vinger op 17. Bij mij meet dit 2 mm...
Dus daar zullen we om te beginnen maar eens verandering in brengen. De hals moet dus boller, volgens de vuistregelen zou ik hem dus rechtsom/met de klok mee moeten draaien?

Je zegt dat je de hals boller wil? Maar de snaren komen toch juist lager te liggen wanneer je de hals rechter trekt?

WILLEM.FZR
30 juni 2007, 12:43
Je zegt dat je de hals boller wil? Maar de snaren komen toch juist lager te liggen wanneer je de hals rechter trekt?


Inderdaad postov , want de actie moet omlaag, ik denk dat er minder hol bedoeld wordt.