PDA

View Full Version : actie verlagen (Fender strat en Ibanez RG)



amon
29 juni 2007, 03:14
Ik heb een Fender strat USA en een Ibanez RG750. Beide reuze fijne gitaren, en ik speel al jaren met deze 2 vrinden.
Echter, laatst kwam een maat van me langs om wat te jammen. Hij had een japanse strat uit de goede jaren en dat was te voelen/merken/horen. Maar daar wil ik het verder niet over hebben. Ik wil het hebben over mijn actie. Zijn snare lagen zo dicht op de hals dat je ze slechts aan hoefde te raken om die bepaalde noot te spelen. En na een tijdje op zijn gitaar te hebben gespeeld pakte ik mijn eigen gitaartje weer eens. Mijn actie lag veel hoger, ik heb er nooit moeilijkheden/last mee gehad, maar nu ik met zijn gitaar gespeeld heb begon ik er over te denken om mijn actie aan te pakken.

Mijn vraag is dus hoe ik dit kan doen. Ik heb een Fender strat USA en een Ibanez RG750. Het zou heel fijn zijn als ik die Ibanez lager af kan stellen, zodat ik die als snelle solo gitaar kan gebruien. Maar die floyd vind ik zo'n rotding (behalve wanneer ie eenmaal goed staat), dat ik daar weinig zin in heb. Daarom leg ik even mijn strat uit, die zou ik het liefst wat willen verlagen.
Om het in het kort te zeggen, hoe kan ik de actie van mn snaren verlagen?

Bij de strat staat de actie op de 12e positie op 3 á 4 mm. de brug staat al bijna op zn laagste punt en dr hangen 3 veren in. Als ik een snaar op zn hoogste positie indruk, kan ik hem vervolgens tussen de kam en de ingedrukte plek aanslaan en heeft hij vrije ruimte om te klinken als een gitaarsnaar (zonder fretbuzz tussen de topkam en ingedrukte positie). Ik denk dus dat ik mijn hals iets boller zou moeten zetten en vervolgens hem iets aan de voorkant (de voorste 2 schroeven) moeten verhogen. Maar ik wil niet het zekere voor het onzekere/het onzekere voor het zekere lopen, dus vraag het jullie maar even eerst.

Mocht er niets zinnigs uit komen, breng ik hem naar de gitaar boer om te kijken wat het zal gaan kosten...

grayfink