PDA

View Full Version : Kun je van een EL34 amp een 6L6 amp maken?



ieme
28 juni 2007, 22:04
Hallo,

Eigenlijk is mijn vraag vrij simpel, kan het ja of nee, kun je van een EL34 amp een 6L6 amp maken?

en als het kan (wat natuurlijk kan) wat moet je er voor doen?

future2future
28 juni 2007, 22:06
Dan moet ie volgens mij gewoon ge biased worden...

Chris Winsemius
28 juni 2007, 22:13
In ieder geval biasen, vaak moet het bias-circuit of de cathode-weerstand aangepast worden om in het juiste bereik te komen.

Daarnaast willen 6L6s meestal 'n wat hogere primaire impedantie zien dan EL34s... in non-techno-taal: vaak klinkt de versterker dan beter met 'n hogere speaker impedantie, bijvoorbeeld 'n speaker van 16 ohm ipv. 8 ohm.

Direct 6L6s er in gooien zorgt voor kokende eindbuizen :)

Negative K3 fan
29 juni 2007, 11:15
en daarnaast ook even pin 1 en 8 verbinden en er vanuit gaan dat je pt de gloeistroom trekt en hopen dat je OT het vermogen aan kan (el34 gaat een stukje verder door dan 6l6)

edit: dit is voor het omgekeerde


maar je moet het effect niet overschatten, ik heb het zelf eens geprobeerd en het effect was er zeker, maar erg schokkend was het niet. Als je echt wat wezenlijks met je sound wil zou ik eerder kijken naar speakercabs.

Braindead
29 juni 2007, 15:36
Zeg, bijna hetzelfde topic maar hoe zit het met het omzetten van een amp van 5881 buizen naar el 34 buizen? En wat zou dat ongeveer kosten?

Agent_Smith
29 juni 2007, 23:48
Zeg, bijna hetzelfde topic maar hoe zit het met het omzetten van een amp van 5881 buizen naar el 34 buizen? En wat zou dat ongeveer kosten?

Ik heb eens een jcm900 omgebouwd van 5881 naar EL34.
Stelt weinig voor en kost je eindbuizen en twee weerstanden dacht ik (mijne was een 50 watter). Is alweer een hele tijd geleden...

PeeVee
1 juli 2007, 20:23
Zeg, bijna hetzelfde topic maar hoe zit het met het omzetten van een amp van 5881 buizen naar el 34 buizen? En wat zou dat ongeveer kosten?Voor iemand met verstand van zake minder dan een uur werk incl. (de)montage van chassis (uitgaande van PTP handwired amp). Materiaalkosten nagenoeg nihil. Ik heb hier tientallen 6L6 amps in de werkplaats gehad voor ombouw naar EL34. Hilarisch genoeg ook tientallen EL34 amps voor ombouw naar 6L6... Heb ooit gedacht om dit soort mensen met elkaar in contact te brengen; konden ze gewoon hun amp omwisselen ;)

ieme
1 juli 2007, 20:25
Voor iemand met verstand van zake minder dan een uur werk incl. (de)montage van chassis. Materiaalkosten nagenoeg nihil. Ik heb hier tientallen 6L6 amps in de werkplaats gehad voor ombouw naar EL34. Hilarisch genoeg ook tientallen EL34 amps voor ombouw naar 6L6... Heb ooit gedacht om dit soort mensen met elkaar in contact te brengen; konden ze gewoon hun amp omwisselen ;)


doe jij deze verbouwingen nog steeds?

PeeVee
1 juli 2007, 20:35
Eigenlijk is mijn vraag vrij simpel, kan het ja of nee, kun je van een EL34 amp een 6L6 amp maken?Het antwoord is ook simpel: JA ;)
Het is voor iemand met verstand van zake minder dan een uur werk incl. uit/inbouw chassis (vermits het een PTP handwired amp is). Uitgangsimpedantie van set EL34's in klasse AB push-pull is ong. 4k en nagenoeg gelijk aan die van een set 6L6'en (5k+) dus je kunt gewoon je output trafo hergebruiken, geen enkel probleem. Ik heb hier tientallen amps in de werkplaats gehad voor omgebouw, altijd met goed resultaat. Meestal liet de eigenaar uit nieuwsgierigheid ombouwen maar uiteindelijk werd ie toch ook vaak weer origineel gemaakt. Erg leuke variant is mijn eigen Fender 75 met KT88's... Die deelt erg griezelig rake klappen uit; 6550's was lastig omdat die niet zo'n hoge roosterspanning aankunnen, moet je gaan truken en dat werkt dus niet. Doe je het gewoon met de spanning die voorhanden is dan fikken je roosters uit als kaarsjes, beetje dure hobby hihi.

Het verschil in klank tussen EL34 en 6L6 is niet zo heel wezenlijk anders (ook afhankelijk van merk / type natuurlijk) maar is wel iets meer dan een nuance vind ik. Karakter wordt wel wezenlijk anders. Zoals NK3 al aangeeft trekken EL34's wat langer door (en breken wat eerder op); klinken daardoor wat vuiler / rockiger.

PeeVee
1 juli 2007, 20:37
doe jij deze verbouwingen nog steeds?Ja hoezo? (maar niet voor derden als je dat bedoelt). Is vrij gemakkelijk hoor, geen rocket science of hogere wiskunde. Kantklossen is moeilijker ;)

Tip in het Noord'n: Anne Doedens / Mister Bassman op www.misterbassman.nl (http://www.misterbassman.nl/) als ik me niet vergis. Betrouwbaar en deskundig adres. Draait z'n hand ook niet om voor reparaties / modificaties aan versterkers met printplaten waar niet iedere tech altijd even veel zin in heeft. Ik ben uitgegaan van PTP handwired amp. Met printplaten kan het wat meer tijd kosten, je kunt niet altijd overal even gemakkelijk bij. Anne werkt op basis van "no cure no pay" dus daar kun je je geen buil aan vallen.