PDA

View Full Version : Blues Gitaar



NielsW
28 juni 2007, 22:01
Gitaarnetters!

Ik heb echt een hoop plezier en ik ben altijd op zoek naar manieren om dat te vergroten! Ik speel, naast een hoop Metal en Rock, ook veel Blues. Ooit mee begonnen en dat is eigenlijk altijd blijven hangen. Nu is een EMG81 geen perfecte pickupset voor Blues, maar t gaat prima icm met mn powerball. Maarja, ja kent het: It's got to be peeeerfect! 8-)

Nu ga ik er een gitaar bijkopen, speciaal voor mn Blues gepingel. Ik wil er ong. 1000 euro voor uitgeven. Ik ben echt een huge fan van Joe Bonamassa (nog meer als hij geen Marshall gebruikte :P) en hij speelt op strats, telecasters en les pauls. Schiet niet echt op dus :)

Ik wil een Stratocaster of een Les Paul (of misschien heb je nog een goede suggestie). Nu mijn vraag, of eigenlijk uitdaging. Wie kan mij overtuigen om voor een bepaald type te gaan? Welke pickups?

Ik heb dus al een ESP met dubbel EMG81, Floyd Rose etc. Scheuren like nothing else. Les Paul ligt daar wat dichter bij. Wellicht een argument om dat dus niet te doen. Een strat is dan misschien weer wat te beperkt. Ik moet natuurlijk geen pickups hebben die geen distortion aankunnen, if you know what I mean :) Misschien dat een leuk pedaaltje (Carl Martin Plexitone, Boss OD?) daar wat aan kan doen.

Fill me in! Lijkt me leuk en interessant :D

orreltak
28 juni 2007, 22:20
fender higway one met een setje seymour duncans erin.JBjr en een little `59 ofzo.........?heb je blues en scheur voor minder dan 1000euro.

Dirkdewaard
28 juni 2007, 22:21
Heb je Joe's nieuwe CD? Daar kan je best duidelijk horen welke gitaar hij speelt. Zoek het nummer met het beste geluid volgens jou.

Van wat voor blues hou je nog meer?

NielsW
28 juni 2007, 22:29
Snelle reacties :) Scheuren is niet noodzakelijk, dat kan ik wel met mn ESP.

@ Dirkdewaard: 'I don't believe' van zn cd 'You and Me'. Lekker vintage, heerlijk! Klinkt wel heel erg stratachtig. 'Tea voor one' heeft ook een beetje die sound. Nummers als 'A new day yesterday' en 'Miss you hate you' (dat is telecaster zelfs) vind ik ook heerlijk.

De blues die hij maakt met zn Gibson is vrij goed na te doen met mn ESP maar die strat nummers zijn net wat te bright voor mn EMGs.

Ik heb wel eens vaker op Strats gespeeld en die Highway en Texas modellen vind ik maar niks. Tis kwalitatief gezien een te grote stap vanaf ESP. Tis net de afwerking, plekjes op de hals, tuners etc. American model nog niet geprobeerd. Liefst heb ik natuurlijk Vintage elementen, maar dan zit je bijna gelijk aan een Custom en die kosten 1800 euro.

Badman
28 juni 2007, 22:40
'57/'62 elementen zijn idd wel lekker om blues te spelen..., maar ze zijn niet 'the top' vind ik zelf.

Dirkdewaard
28 juni 2007, 23:05
Snelle reacties :) Scheuren is niet noodzakelijk, dat kan ik wel met mn ESP.

@ Dirkdewaard: 'I don't believe' van zn cd 'You and Me'. Lekker vintage, heerlijk! Klinkt wel heel erg stratachtig. 'Tea voor one' heeft ook een beetje die sound. Nummers als 'A new day yesterday' en 'Miss you hate you' (dat is telecaster zelfs) vind ik ook heerlijk.



Met een Tele of Strat kom je inderdaad een heel eind volgens mij.

Wat ik zou doen voor 1000 E's is een goede lichte (gewicht) en resonante tele/strat zoeken. Met "vintage" low output elementen.
(Joe haalt bv veel geluid uit zijn versterker.)

Richt je niet te veel op een standaard merk als Fender of een plaats van bouwen. Je kan voor veel minder een fantastische gitaar kopen. Ik heb een strat gekocht een maand of 3 geleden die erg lelijk is maar zeer goed klinkt. Koste me 350 euro. Geen idee waar de gitaar vandaan komt, maar is volgens mij uit verschillende onderdelen door iemand in elkaar gezet.
Hij is erg licht en klinkt na een elementen wissel heel erg goed. Ik zou veel proberen. Misschien een tele met humbucker in de neck?
Daar kan je echt heel veel mee.

succes

(edit: zoiets? http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=78472)

Sjel
29 juni 2007, 08:48
vergeet ook de P-90's niet. Geweldige pickups voor blues! Single coil twang, met de warmte van een humbucker.

Kim Wilson
29 juni 2007, 08:59
Ik vind een Strat een echte bluesgitaar. Mooie ronde klank, helder. Of idd P90's, voor een lekker dikke vieze klank. Ik vind een Les Paul gauw te zompig. Als je daar een slagpartij mee speelt, wordt zo'n bluesnummer helemaal dichtgesmeerd. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk wat voor blues je leuk vindt. Maar een vette shuffle met een vette LP wordt wat mij betreft veel te zwaar. Dus mijn keus is de Strat.

Dirkdewaard
29 juni 2007, 09:26
Ik vind een Strat een echte bluesgitaar. Mooie ronde klank, helder. Of idd P90's, voor een lekker dikke vieze klank. Ik vind een Les Paul gauw te zompig. Als je daar een slagpartij mee speelt, wordt zo'n bluesnummer helemaal dichtgesmeerd. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk wat voor blues je leuk vindt. Maar een vette shuffle met een vette LP wordt wat mij betreft veel te zwaar. Dus mijn keus is de Strat.

Dit is heel persoonlijk, daarom vroeg ik ook wat NielsW het beste vond klinken. Ik hou van Joe's muziek maar ik skip alle telecaster en stratocaster nummers. Veel te dun, iel en fel. Klinkt zo goedkoop. Ik hou van LP blues, maar het gaat om NielsW.
P90 is een goed idee, maar klinkt minder fel en dun dus niet als 'I Don't Believe".

Kim Wilson
29 juni 2007, 09:30
Er werd gevraagd om hem te overtuigen waarom hij voor een bepaald type moet gaan. Ik geef mijn mening, zoveel mogelijk onderbouwd. Vervolgens kan Niels er mee doen wat hij wil. :)

En uiteindelijk is het idd een persoonlijk iets.

NielsW
29 juni 2007, 09:42
Bij Haar Guitars verkopen ze losse pickup sets (vintage) zag ik net: http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Fender/Fender_pickups.htm

Wellicht een idee om een solide strat te kopen en daar deze pickups in te zetten. Ik ben altijd bang dat als ik een goedkope gitaar koop, ik problemen krijg met de hals, de action, de tuners, snaren die snel breken etc.

Wat zou er gebeuren als ik een Squier Stratocaster koop en er een setje Elixir Heavy snaren opzet (0.12-0.52) ? Volgens mij is ie de volgende dag dwars overmidden gebroken of je hebt een pijl en boog :P