PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar-theorielessen op GitaarNet!!!



Guitarmania
28 juni 2007, 18:51
Mensen,

Nieuwe gitaar-theorielessen op GitaarNet.

Zie: voorpagina (frontpage) GitaarNet; menu linksboven, onder "Solo". Aan de linkerzijde op die pagina staan de lessen. Verder worden op de pagina muziekstukken besproken. De eerste keer Saturday Night van Herman Brood. Danny Lademacher, vml. gitarist van Brood, zal zijn commentaar en wat uitleg geven.

De Solo-site van GitaarNet is in blijvende ontwikkeling. Binnenkort komen er een paar hoofdstukjes bij over akkoorden. Daarna wordt aandacht besteed aan jazz en "moeilijke akkoorden".

Bedoeling is om zo duidelijk mogelijk te zijn. Maar wat voor de een duidelijk is, is dat niet voor de ander. Reacties zijn daarom altijd mogelijk. Eventuele eigen bijdragen zijn ook bespreekbaar.

C-ya!

Bassbitch
28 juni 2007, 20:29
Onderwerp is sticky.

Guitarmania
28 juni 2007, 20:38
great!! en thanx!

-=JEROEN=-
1 juli 2007, 12:33
(*) Een X/Y-akkoord wordt ook wel een 'slash-chord' genoemd. Aan de linkerzijde van de schuine streep staat het akkoord, aan de rechterzijde de grondtoon. Dit soort akkoorden duiden vaak op een omkering: In geval van een E/C# ligt niet de E in de bass maar de terts (de c#). De terts en de 1 worden dus 'omgekeerd'.
het is dus niet de grondtoon die rechts van de 'slash' staat, maar de bastoon

en cis is niet de terts van E, maar de sext

misschien ook handig als je er bij vertelt waarom E/C# (cis e gis b) niet gewoon een C#m7 is http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

wat je misschien wou vertellen is dat in een E6 akkoord de cis de functie van een sext heeft, maar in een E/C# akkoord de rollen worden omgedraaid: cis wordt 1 (grondtoon) en e wordt als 't ware 3 (terts)

ErikE
1 juli 2007, 13:04
Ik denk eerder dat er een G# bedoeld wordt ipv. C#...

Guitarmania
7 juli 2007, 19:43
Thanx! Ik gaan het aanpassen.

Grondtoon / bastoon: zet me aan het denken. Wat is een grondtoon? Weten jullie die opmerking zeker? De term bastoon klinkt mij te vrijblijvend, omdat een bas nogal eens wil ' lopen' over een slashchord.

Is een kwestie van naamgeving, maar ik wil het ' officieel' doen.

Thanx nogmaals, en blijf reageren op typos en fouten!!!