PDA

View Full Version : tele even veelzijdig als strat?



kenx
28 juni 2007, 12:09
hoy,

met kenny hier ik heb effe vraagje ik ben nog ni zo lang gitarist maar is een mex tele even veelzijdig als een mex strat? ik bedoel zowel voor rock als voor pop enz OA smoke on the water, sunday bloody sunday, vertigo enz enz

mvg kenny
:gitarist:

Luke-wannabe
28 juni 2007, 12:11
Beter dan een Tele

Squier4ever
28 juni 2007, 12:11
hoy,

met kenny hier ik heb effe vraagje ik ben nog ni zo lang gitarist maar is een mex tele even veelzijdig als een mex strat? ik bedoel zowel voor rock als voor pop enz OA smoke on the water, sunday bloody sunday, vertigo enz enz

mvg kenny
:gitarist:

prima muziek voor een tele IMO. daarnaast kun je op een tele IMO makkelijker iets steviger werk spelen als op een strat.

DarknessAwaits
28 juni 2007, 12:15
Wil je een veelzijdige gitaar? Stop een (singecoil-sized) humbucker in de brugpositie van strat danwel tele, maak 'm splitbaar en ziedaar: een van de meest eenvoudige polyvalente gitaar.

Rutger
28 juni 2007, 12:18
Ik vind een Strat en een Tele eigenlijk niet goed te vergelijken.
Beide gitaren zijn veelzijdig op hun eigen werkgebied.

Als je toch moet vergelijken, denk ik dat een Tele dichterbij een Les Paul ligt.

Maar voor zover je objectief kunt zijn, is een standaard Tele wat agressiever dan een standaard Strat. Als je hard wilt rocken kun je dan beter een Tele kiezen.

Squier4ever
28 juni 2007, 12:26
Ik vind een Strat en een Tele eigenlijk niet goed te vergelijken.
Beide gitaren zijn veelzijdig op hun eigen werkgebied.

Als je toch moet vergelijken, denk ik dat een Tele dichterbij een Les Paul ligt.

Maar voor zover je objectief kunt zijn, is een standaard Tele wat agressiever dan een standaard Strat. Als je hard wilt rocken kun je dan beter een Tele kiezen.

Tele en strat liggen IMO beide even ver van LP, geluid is echt totaal niet te vergelijken. door constuctie en gebruikte onderdelen klinken ze echt 100% anders.

Carpe Diem
28 juni 2007, 12:30
Wil je een veelzijdige gitaar? Stop een (singecoil-sized) humbucker in de brugpositie van strat danwel tele, maak 'm splitbaar en ziedaar: een van de meest eenvoudige polyvalente gitaar.

wats met jou? hij zegt toch dat ie nog niet zo lang speelt. wat moet hij dan met deze informatie. je kon het net zo goed in het russisch schrijven. nerd.

ontopic: een tele is prima voor die nummers die jij noemde. en een tele ziet er gewoon ook vetter uit dan een strat. is ook belangrijk.

Rutger
28 juni 2007, 12:37
Tele en strat liggen IMO beide even ver van LP, geluid is echt totaal niet te vergelijken. door constuctie en gebruikte onderdelen klinken ze echt 100% anders.
Daarom zeg ik ook: als je toch moet vergelijken.... ;)

Toch ligt een Tele dichterbij de Les Paul dan de meesten vermoeden

DarknessAwaits
28 juni 2007, 12:39
@ Carper Diem:
Zou je niet een beetje inbinden? Hij vraagt om veelzijdigheid, ik geef 'm wat info en verder heeft hij een heel forum door te spitten om op te zoeken wat hij niet snapt.

Gelukkig is jouw info wel van essentieel belang: "en een tele ziet er gewoon ook vetter uit dan een strat. is ook belangrijk." :chicken:

Squier4ever
28 juni 2007, 12:39
vanwege het idee erachter mss, maar verder dan ook helemaal niets.

Veekeren
28 juni 2007, 13:32
@ Carper Diem:
Zou je niet een beetje inbinden? Hij vraagt om veelzijdigheid, ik geef 'm wat info en verder heeft hij een heel forum door te spitten om op te zoeken wat hij niet snapt.

Gelukkig is jouw info wel van essentieel belang: "en een tele ziet er gewoon ook vetter uit dan een strat. is ook belangrijk." :chicken:

Je slaat de spijker op de kop ;) En wat de ts na wat zelfinitiatief niet snapt mag ie met alle liefde hier vragen.

Postov
28 juni 2007, 13:57
Om het een beetje basic te houden. Persoonlijk vind ik de variatie tussen de 2 pickups in een Tele een stuk groter dan die tussen de 3 in een Strat. Je houdt echter wel een algemeen 'Tele' en 'Strat' sound bij beide gitaren, aangezien het geluid in meer zit dan alleen de pickups. Wil je echt de sound die bij genoemde bands horen, zoek dan op waar ze op spelen en koop dat. Komt het niet zo nauwkeurig aan, dan zal je zowel met een Tele als een Strat prima overweg kunnen.

kenx
28 juni 2007, 14:06
hoy,

ja maar is met een tele dan ook minder hevige nummers te spelen?
ik heb namelijk de mogelijkheid nog niet gehad om een tele te testen?
met minder hevige nummers bedoel ik nu iets zoals sommige nummers van de beatles.

mvg kenny

p.s.: kan er iemand die veel van gitaren weet even naar deze link gaan en zeggen wat hij daar van vind ;

http://www.2dehands.be/fender-telecaster-23850080.html?afdeling=muziek&qq=fender%20mexico

denk eraan ik ben nog een beginner dus je moet niet vergelijken met topgitaar he :)

Rutger
28 juni 2007, 14:12
Ja, rustige nummers is uitstekend te doen! Clean kan mooi warm klinken maar ook lekker bijtend

dimitri
28 juni 2007, 14:13
Als je pas begint te spelen, dan kies je waarschijnlijk ook een beetje voor het uiterlijk van de gitaar.
Qua bespeelbaarheid kan je zowel voor een strat als een tele kiezen. Sommigen zweren bij een tele, andere bij een strat. Waarschijnlijk komt het erop aan zelf beide gitaren eens te testen en dan op je gevoel af te gaan. Dan kan je zelf beslissen wat je al dan niet wil hebben. Hier opt forum ga je toch steeds weer voor en tegenstanders vinden van beide gitaren.
Ps check je pm ook even.

DarknessAwaits
28 juni 2007, 14:15
He, met een tele is het ook prima... nou ja, wat Rutger zegt ;).

Die gitaar van je link is een uitstekende gitaar, alleen vind ik 'm wel wat duur. Voor iets meer heb je 'm ook een nieuwe: http://www.feedback.nl/?id=55&b=135102906. Al weet ik niet zeker of het hetzelfde type is.

kenx
28 juni 2007, 14:20
ja maar hij verkoopt ze aan my voor 350 euro dus das al wel 50 euro minder he :)

greetz kenny

Rutger
28 juni 2007, 14:21
Mexicaanse Fenders zijn prima gitaren, zeker om mee te beginnen.

Maar wel eerst even uitproberen voor je besluit m te kopen, altijd doen!

Orgasmocaster
28 juni 2007, 15:48
pfff... the 'standaard' Tele staat bekend om de Twang!
Als je een Mex Tele Geschikt voor het Stevigere werk, dan moet je zoon '72 Thinline re-issue hebben.. die zijn semi hol, en hebben 2 humfuckers

een andere optie is de nashville tele, dat is letterlijk een mix tussen een standard tele en strat

Orgasmocaster
28 juni 2007, 15:51
oh, en een '72 Tele Deluxe reissue is natuurlijk ook fijn:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/2/9/475229.jpg

Squier4ever
28 juni 2007, 16:00
met dat budget zou ik proberen een lite ash te scoren of een tweedehands Highway one in baby blue.

Orgasmocaster
28 juni 2007, 16:06
met dat budget zou ik proberen een lite ash te scoren of een tweedehands Highway one in baby blue.

Hij wil een Fender, geen Cort!!! :p
Highway 1 dan maar.. met een HSS Strat kun je niet mis gaan

Squier4ever
28 juni 2007, 16:28
Hij wil een Fender, geen Cort!!! :p
Highway 1 dan maar.. met een HSS Strat kun je niet mis gaan

nee highway one tele. en die lite ash mag dan uit de cort fabrieken komen? maar hij klinkt geweldig IMO. ziet er ook nog eens fantastisch uit.

Orgasmocaster
28 juni 2007, 16:31
nee highway one tele. en die lite ash mag dan uit de cort fabrieken komen? maar hij klinkt geweldig IMO. ziet er ook nog eens fantastisch uit.

Ja, ziet er inderdaad leuk uit.. mooie natural swamp ash, soms zelfs vogel oogjes op de neck... ik geloof ook graag dat ze goed klinken..
het probleem is dat ze zo kloten spelen.. die paar die ik heb aangeraakt althans.. ze voelen niet eens als Fenders..

Squier4ever
28 juni 2007, 16:33
Ja, ziet er inderdaad leuk uit.. mooie natural swamp ash, soms zelfs vogel oogjes op de neck... ik geloof ook graag dat ze goed klinken..
het probleem is dat ze zo kloten spelen.. die paar die ik heb aangeraakt althans.. ze voelen niet eens als Fenders..

mmm nja bij mijn local store hing destijds een erg goeie en de volgende die er kwam ook weer. hadden beide een birds-eye nek. alleen de pupjes waren niet geweldig, maar zeker goed te pruimen.