PDA

View Full Version : Laminated



pupanus1
28 juni 2007, 11:47
Hoi heb al even gezocht op het forum maar kwam er niet achter.

Wat houd het nou precies in als je gitaar is gelamineerd, en hoe kan je zien of dat je gitaar gelamineerd is. Ik wet bv van mn Epi LP Special 2 dat het gelamineerd is maar wat houd het nou precies in.

Dank

ExRxIxC
28 juni 2007, 12:03
Wat is lamineren?

Lamineren is het impregneren van glasvezelmat met epoxy. Op die manier ontstaat na het uitharden een zeer sterke "schil" om bijvoorbeeld hout.

bron: http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm#lamineren

nog geen 30 seconden googelen en 2 seconden lezen...

DarknessAwaits
28 juni 2007, 12:04
Gelamineerd hout houdt in dat er verschillende laagjes hout (horizontaal) op elkaar zijn verlijmd. Met andere woorden: multiplex.
http://www.verdouw.nu/media/informatie_en_assortiment/plaatmaterialen/l200601_Pagina_15_Afbeelding_0002.jpg

edit: ExRxIxC, dat is niet echt van toepassing op een een gelamineerde gitaar. Ze beschrijven hier iets heel anders.

LaurentB
28 juni 2007, 12:06
Bij akoestische gitaren:

Het hout dat voor je klankkast gebruikt wordt kan van massief hout zijn of van gelamineerd hout (gelaagd, zeg maar triplex oneerbiedig gezegd).

Bij de meeste gitaren vanaf een paar honderd euro is het bovenblad in elk geval massief, omdat dat de meeste invloed heeft op de klank. Een massief bovenblad geeft na verloop van tijd ook nog wat verbetering in klank, omdat het dan 'losgetrild' is.
Gemiddeld gesproken geeft ene massief bovenblad een betere klank dan een gelamineerd bovenblad.

Ga je nog verder in prijs dan zijn het achterblad en de zijkanten ook van massief hout. Het achterblad heeft ook nog wel invloed op het geluid (ik vermoed b.v. dat bij mijn Crafter het achterblad ook massief is, omdat ik daar aan de binnenkant ook een tiger maple nerf zie, maar de zijkanten zijn zeker gelamineerd), maar de zijkanten maar heel weinig, geloof ik. Die moeten ook gewoon zo stijf mogelijk zijn.

Bij electrische gitaren:
Men kan een massieve plank hout gebruiken, soms meerdere massieve stukken hout (b.v. Les Paul: mahonie met een esdoorn bovenkant) of een stuk multiplex, grof gezegd.

Squier4ever
28 juni 2007, 12:12
Wat is lamineren?

Lamineren is het impregneren van glasvezelmat met epoxy. Op die manier ontstaat na het uitharden een zeer sterke "schil" om bijvoorbeeld hout.

bron: http://www.mrboat.nl/epoxyfaq.htm#lamineren

nog geen 30 seconden googelen en 2 seconden lezen...

niet bij gitaren....

pupanus1
28 juni 2007, 12:52
en hoe kan ik zien dat een gitaar gelamineerd is

kan dat bv in het vakje achter waar de electronica zit?

DarknessAwaits
28 juni 2007, 13:00
Jep, dat is een goed plek om te kijken. Mocht je het daar niet kunnen zijn kun je het in de pickupcavities zien. Vaak kun je het ook zien door de een beetje langs de zijkant van de gitaar te kijken, dan zie je het aan de lak die niet helemaal strak is (volgt de laagjes van het hout).

ExRxIxC
28 juni 2007, 14:29
he verdomme, zeg ik het weer helemaal verkeerd.

DarknessAwaits
28 juni 2007, 17:58
he verdomme, zeg ik het weer helemaal verkeerd.

Het gevaar van nog geen 30 seconden googelen en 2 seconden lezen... :seriousf:




:hippie: