PDA

View Full Version : body delen verlijmen.



pasqual
27 juni 2007, 22:21
hoi allemaal,

ik ga binnenkort eens op zoek naar een stukje hout om mijn eerste body te maken. gebruiken jullie "gewone" houtlijm van bison? of is er een speciaal soort beter? en dan nog een vraagje: waarom bestaat de ene body uit 2 delen en de andere uit drie? is dat uit cosmetisch oogpunt of de stevigheid/hardheid van het hout?

groeten Pasqual.

G.G.
28 juni 2007, 08:39
hoi allemaal,

ik ga binnenkort eens op zoek naar een stukje hout om mijn eerste body te maken. gebruiken jullie "gewone" houtlijm van bison? of is er een speciaal soort beter? en dan nog een vraagje: waarom bestaat de ene body uit 2 delen en de andere uit drie? is dat uit cosmetisch oogpunt of de stevigheid/hardheid van het hout?

groeten Pasqual.

Ik gebruik altijd witte bison houtlijm. Sommigen zweren bij Titebond.

2 of 3 stukken is vaak prijstechnisch. Grote stukken zijn er minder van, dus duurder, heeft niets met stevigheid te maken. Bij halzen die verlijmd zijn (gelamineerd) is het vaak wel een questie van stevigheid.

Mattia
28 juni 2007, 12:36
2 delig kun je vaak ook kieuskeuriger zijn over de stukken hout die je pakt; er zijn meer mooie minder breede stukken dan mooie hele brede balken, immers. Verder, ik gebruik eigenlijk alleen maar Titebond; bison voor DHZ dingetjes, waar ik merk dat het duidelijk 'rubberiger' blijft dan titebond als het eenmaal uit is gehard.

Liefhebber
28 juni 2007, 12:59
Twee stukken is mooier. Het mooist natuurlijk twee stukken die perfect op elkaar aansluiten qua nerf. Titebond heeft de voorkeur. Wordt ook het meest gebruikt.

pasqual
28 juni 2007, 21:02
oké, bedankt dusver. en titebond is een merk of een type van b.v. bison?
ik heb b.t.w. vandaag een strook amerikaans essen gescoord bij een timmerfabriek van 180x21x5 cm. daar kan ik wel een body uithalen. mooi hout, trouwens. moest 15 euro afrekenen omdat hij niet wist wat ie ervoor moest tellen omdat ze nooit aan particulieren verkopen.moet ie maar niet aan me vragen wat ik er voor wil bieden :satisfie: hij heeft 'm nog gevlakt ook en door de vandiktebank gehaald. daar ga ik nog wel eens vaker rondneuzen. ik heb me laten vertellen dat je de stroken in spiegelbeeld moet verlijmen, klopt dat? is het wenselijk om houtpluggen tussen de stroken te maken of is dit overdreven?

groeten Pasqual.

Enra
28 juni 2007, 21:14
Men bedoelt : Franklin's Titebond woodglue. Een gele alipatische houtlijm, dus geen witte polyvinil houtlijm. Titebond komt uit de VS maar is op een paar plekken in NL en BRD wel te krijgen.

Anderzijds, maak je niet druk als je het niet vinden kunt. Een witte houtlijm van bv Bison geeft met goed passende delen ook een prima lijmverbinding.

niekb
28 juni 2007, 21:36
oké, bedankt dusver. en titebond is een merk of een type van b.v. bison?
ik heb b.t.w. vandaag een strook amerikaans essen gescoord bij een timmerfabriek van 180x21x5 cm. daar kan ik wel een body uithalen. mooi hout, trouwens. moest 15 euro afrekenen omdat hij niet wist wat ie ervoor moest tellen omdat ze nooit aan particulieren verkopen.moet ie maar niet aan me vragen wat ik er voor wil bieden :satisfie: hij heeft 'm nog gevlakt ook en door de vandiktebank gehaald. daar ga ik nog wel eens vaker rondneuzen. ik heb me laten vertellen dat je de stroken in spiegelbeeld moet verlijmen, klopt dat? is het wenselijk om houtpluggen tussen de stroken te maken of is dit overdreven?

groeten Pasqual.

Ik denk dat je wel een paar body's kan halen uit zo'n plank:)

Pluggen hoeven niet hoor, de verbinding is stevig genoeg zonder.

pasqual
28 juni 2007, 22:53
@ niekb: max. 2 body's want ong. 30 cm is onbruikbaar vanwege een barst en een dikke knoest maar er blijft nog genoeg over. maar laat ik eerst eens beginnen met één body omdat het mijn eerste zelfgemaakte gaat worden. ik denk dat ik een goeie prijs heb betaald als ik dat zo zie bij de gemiddelde houthandel.

groeten Pasqual.

IKHOUVANGITAREN
28 juni 2007, 23:05
mensen verlijmen vaak maar 2 delen om de simpele reden dat het mooier is daan 3 of 4 delen die verlijmd zijn en men schijnt het ook te kunnen horen.
het schijnt beter tye klinken als je 2 delen verlijmd i.p.v 3 of meerdere delen aangezien lijm zorgt voor demping, het trilt anders door dan 1 stuk hout

forceps
28 juni 2007, 23:24
En als je nu één stuk hebt dat bijv. 55 x 30 x 5 cm is, kun je dus een body uit één stuk maken. Is dat aan te raden? Of zijn er specifieke redenen om dat niet te doen?

G.G.
29 juni 2007, 08:45
ik heb b.t.w. vandaag een strook amerikaans essen gescoord bij een timmerfabriek van 180x21x5 cm. daar kan ik wel een body uithalen. mooi hout, trouwens.

Neem aan dat het een strat of een tele wordt omdat het essen is.

NIET GELIJK IN 4 STUKKEN ZAGEN!!

teken eerst eens een mal op papier, want je afmetingen zijn net een beetje krap. Als je goed meet met de helft met de lange horn en de korte horn kan je er precies twee bodies uithalen (voor een strat heb je een helft van 42 cm en 48 cm nodig, en da's samen 90 cm)

De stukken kunnen ietsjes korter zijn, maar dan kan je problemen krijgen met splinteren.

Zoh heb ik het in ieder geval ook gedaan met een balk elzen van AFH.

Mocht je interesse hebben in een vergelijking, dan wil ik wel het stuk dat je over houd ruilen voor een stuk van mijn elzen.

G.G.
29 juni 2007, 08:47
En als je nu één stuk hebt dat bijv. 55 x 30 x 5 cm is, kun je dus een body uit één stuk maken. Is dat aan te raden? Of zijn er specifieke redenen om dat niet te doen?

Kan tegen het kromtrekken beter zijn om hem in de lengte door te zagen, een deel om te draaien en weer vast te lijmen.

DarknessAwaits
29 juni 2007, 11:39
Kan tegen het kromtrekken beter zijn om hem in de lengte door te zagen, een deel om te draaien en weer vast te lijmen.

Mwah, ik denk dat als je een mooi stuk hout hebt het overdreven is om door te zagen. Bij Warmoth moet je flink bijbetalen om je body uit 1 stuk te krijgen, dus blijkbaar kan het geen kwaad en ten tweede is het nog zeldzamer ook.

G.G.
29 juni 2007, 13:22
Mwah, ik denk dat als je een mooi stuk hout hebt het overdreven is om door te zagen. Bij Warmoth moet je flink bijbetalen om je body uit 1 stuk te krijgen, dus blijkbaar kan het geen kwaad en ten tweede is het nog zeldzamer ook.

Het is ook absoluut niet noodzakelijk hoor. Maar kan me voorstellen dat het bij sommige houtsoorten, of wanneer de nerf heel vreemd loopt handig kan zijn.

pasqual
29 juni 2007, 22:04
@ G.G.: wat ik over hou kunnen we wat mij betreft best wel ruilen, maar ik weet nog niet of het genoeg zal zijn voor een complete body omdat ik waarschijnlijk een uit 3 delen ga maken. dit omdat mijn fender strat ook uit 3 delen bestaat, daar zullen ze toch wel een reden voor hebben?
waarom zijn de 3 stroken eigenlijk niet gewoon gelijk qua breedte? ik meet namelijk ruw gemeten 12, 13 en 8 cm. wilden ze bij fender misschien de uitsparing van de neckpocket niet in de lijmnaad maken? want als je 2 delen gebruikt heb je de naad natuurlijk precies in het midden.

groeten Pasqual.

IKHOUVANGITAREN
30 juni 2007, 20:19
als je een goed gedroogd stuk hout hebt is t juist mooi om m uit 1 stuk te hebben alleen zonde als ie nog krom mocht trekken naderhand

rinaldo
30 juni 2007, 20:33
@ G.G.: wat ik over hou kunnen we wat mij betreft best wel ruilen, maar ik weet nog niet of het genoeg zal zijn voor een complete body omdat ik waarschijnlijk een uit 3 delen ga maken. dit omdat mijn fender strat ook uit 3 delen bestaat, daar zullen ze toch wel een reden voor hebben?
waarom zijn de 3 stroken eigenlijk niet gewoon gelijk qua breedte? ik meet namelijk ruw gemeten 12, 13 en 8 cm. wilden ze bij fender misschien de uitsparing van de neckpocket niet in de lijmnaad maken? want als je 2 delen gebruikt heb je de naad natuurlijk precies in het midden.

groeten Pasqual.

de enige reden dat ze bij fender hun bodies uit drie stukken halen, is om zo weinig mogelijk hout te verspillen.

drie rest stukken van 8, 12 en 13 cm aan elkaar gelijmd is weer een hele bodie, en als hij in een mooi kleurtje gespoten word zie je het toch niet.

dus als je een stuk essen hebt waar makkelijk een bodie uit kan, dan is er niks op tegen om hem uit een stuk te maken. :rockon:

pasqual
30 juni 2007, 22:38
uit één stuk gaat zowiezo niet: 21 cm breed. uit 2 delen zou kunnen. maar...hij is al uit 3 delen gezaagd, gevlakt en verlijmt en ligt nu in de garage te drogen tussen de klemmen. mocht het allemaal niet naar wens verlopen mag ik eigenlijk niet klagen; het stuk essen heeft mij maar 15,- euro gekost en daarbij is het de eerste body voor mij dus als het goed gaat is dat alleen maar positief en ik leer er alleen maar van. zou goed kunnen dat ik bij de volgende body dingen anders aanpak. maar ik maak fouten ( als ik al iets fout doe ) graag zelf, ik ben er in ieder geval eigenwijs genoeg voor :) .
ff een vraagje tussendoor: hoelang moet de body blijven liggen voordat je de lijmklemmen los haalt en kan beginnen met vormen?

groeten Pasqual.

G.G.
1 juli 2007, 08:33
uit één stuk gaat zowiezo niet: 21 cm breed. uit 2 delen zou kunnen. maar...hij is al uit 3 delen gezaagd, gevlakt en verlijmt en ligt nu in de garage te drogen tussen de klemmen. mocht het allemaal niet naar wens verlopen mag ik eigenlijk niet klagen; het stuk essen heeft mij maar 15,- euro gekost en daarbij is het de eerste body voor mij dus als het goed gaat is dat alleen maar positief en ik leer er alleen maar van. zou goed kunnen dat ik bij de volgende body dingen anders aanpak. maar ik maak fouten ( als ik al iets fout doe ) graag zelf, ik ben er in ieder geval eigenwijs genoeg voor :) .
ff een vraagje tussendoor: hoelang moet de body blijven liggen voordat je de lijmklemmen los haalt en kan beginnen met vormen?

groeten Pasqual.

24 uur is goed hoor.

rinaldo
1 juli 2007, 10:51
uit één stuk gaat zowiezo niet: 21 cm breed. uit 2 delen zou kunnen. maar...hij is al uit 3 delen gezaagd, gevlakt en verlijmt en ligt nu in de garage te drogen tussen de klemmen. mocht het allemaal niet naar wens verlopen mag ik eigenlijk niet klagen; het stuk essen heeft mij maar 15,- euro gekost en daarbij is het de eerste body voor mij dus als het goed gaat is dat alleen maar positief en ik leer er alleen maar van. zou goed kunnen dat ik bij de volgende body dingen anders aanpak. maar ik maak fouten ( als ik al iets fout doe ) graag zelf, ik ben er in ieder geval eigenwijs genoeg voor :) .
ff een vraagje tussendoor: hoelang moet de body blijven liggen voordat je de lijmklemmen los haalt en kan beginnen met vormen?

groeten Pasqual.


in twee delen had ook gekund, lijmnaad mooi in de midden, niks mis mee.

maar drie delen is ook oke hoor, enne, die eigenwijzigheid daar hou ik wel van.
trek vooral je eigen plan, en wees niet bang om fouten te maken, gaat het fout? so what, het is naar een stuk hout, en in veel gevallen kun je je fouten wel weer herstellen door logisch na te denken, en anders uithuilen en opnieuw beginnen.

ben je btw ook van plan om zelf je hals te bouwen? dat vind ik een van de grootste uitdagingen van het gitaar bouwen, en het is echt niet zo moeilijk als het lijkt.
als je eigenwijs genoeg bent durf je dat ook aan 8-)

pasqual
1 juli 2007, 12:11
ik ga in de toekomst zeker een hals maken maar dan moet ik me daar eerst in verdiepen. eerst die body maar eens tot een goed eind brengen. ik moet mijn fender eerst nog ff demonteren om mallen te maken. deze heeft namelijk een Kahler spyder ( floyd rose addept ) uitsparing en dat bevalt me wel. ik zou er natuurlijk ook een wilkinson op kennen zetten maar ik vind een floyd rose mooier uitzien en ik speel al jaren met dit soort bruggen en dat bevalt me goed. ik heb op een van mijn gitaren een rockinger brug en daar zit tussen de studs een koper/ messing plaat voor de sustain gemonteerd. zou dit ook zin hebben bij een floyd rose? theoretisch gezien zou de trilling dan toch beter overgedragen moeten worden naar de body?

groeten Pasqual.