PDA

View Full Version : Electrisch gitaar met klankkast?



Nevaratoiel
27 juni 2007, 18:49
Mijn vader wil een gitaar kopen. We waren in een winkel vandaag en hij zag een Les Paul model met een klankkast. Dat vond hij wel interessant, want hij wil geen puur electrisch gitaar. Hij wil maximaal 400 euro aan een gitaar uitgeven. Wat adviseren jullie?

LaurentB
27 juni 2007, 20:30
Nou, zo'n gitaar is toch wel gewoon electrisch hoor, alleen wel met een holle kast.

Nevaratoiel
27 juni 2007, 20:33
Ja dat snap ik, maar klinkt met zo'n holle kast dan niet anders?

robert-gitarist
27 juni 2007, 20:42
Mijn vader wil een gitaar kopen. We waren in een winkel vandaag en hij zag een Les Paul model met een klankkast. Dat vond hij wel interessant, want hij wil geen puur electrisch gitaar. Hij wil maximaal 400 euro aan een gitaar uitgeven. Wat adviseren jullie?

Kijk dan naar een Ibanez Artcore of Epiphone Sheraton. Ik heb de laatste en dat blijft echt een super toffe plank. Echt een lekkere blues gitaar :)

De klank is inderdaad anders. Na mijn idee iets warmer en voller van klank.

wietse
27 juni 2007, 20:43
meer feedback en je kan er lekker onversterkt op pielen, en beter voor je rug.

maar het is toch geen keiper he? want die hebben die modellen ook ik heb er eens één gehad en die was prima.
maar dat is meer uitzondering dan regel je kan er meestal maar beter vanaf blijven.

Nevaratoiel
27 juni 2007, 21:55
Kijk dan naar een Ibanez Artcore of Epiphone Sheraton. Ik heb de laatste en dat blijft echt een super toffe plank. Echt een lekkere blues gitaar :)

De klank is inderdaad anders. Na mijn idee iets warmer en voller van klank.Ehm... die Epiphone kost bijna 700 Euro... Niet echt binnen het budget...

robert-gitarist
27 juni 2007, 22:17
Ehm... die Epiphone kost bijna 700 Euro... Niet echt binnen het budget...

www.marktplaats.nl

Zeker wel te vinden voor rond de 400.

Nevaratoiel
27 juni 2007, 22:50
Ja dat snap ik, maar klinkt met zo'n holle kast dan niet anders?

pupanus1
27 juni 2007, 22:57
werd dat niet net gezegd? Ja het klinkt anders warmer, voller je hebt meer feedback.

Nevaratoiel
27 juni 2007, 23:13
Huh? Hoe komt die post daar nou? Dat was niet de bedoeling.... lol

Maarr... mijn vader wil wel een nieuwe gitaar kopen, dus tweedehands is geen optie.

M Kactus
28 juni 2007, 09:48
Huh? Hoe komt die post daar nou? Dat was niet de bedoeling.... lol

Maarr... mijn vader wil wel een nieuwe gitaar kopen, dus tweedehands is geen optie.

Nou, dan blijven er wel nog een hele hoop vragen over:
- Wat voor muziek wil hij spelen ?
- Heeft hij al een versterker ?
- Speelt hij al lang, of gaat hij het leren ?
- Speciale wensen ?

Dirk_Hendrik
28 juni 2007, 09:52
Maarr... mijn vader wil wel een nieuwe gitaar kopen, dus tweedehands is geen optie.

Yes!! gelukkig zijn er nog verstandige mensen die niet op het ouwe hout van een ander gaan zitten klooien. Om die reden verkoop ik ook nooit gitaren,. Ik stop ze gewoon in de Kliko. Scheelt een hoop ellende.
:D

Nevaratoiel
28 juni 2007, 23:53
Nou, dan blijven er wel nog een hele hoop vragen over:
- Wat voor muziek wil hij spelen ?
- Heeft hij al een versterker ?
- Speelt hij al lang, of gaat hij het leren ?
- Speciale wensen ?- Hij wil wat populaire muziek spelen (bijv. pop, folk, geen metal of hardrock ofzoiets). Een beetje vanalles wat.
- Hij heeft geen versterker, maar we kopen wel een versterker bij de gitaar. Maar ja, daar wilde hij dus advies over.
- Hij heeft vroeger gitaar leren spelen, maar dat is wel al zo'n 30 jaar geleden.
- Hij is heel vaag. Hij weet niet precies. Ik kan er ook niet veel wijzer uit worden.

Hij wilde in eerste instantie gewoon acoustisch gitaar spelen, maar toen we laatst dus in een muziek winkel waren zag hij dus die electrisch gitaar met klankkast, zodat je de gitaar ook gedeeltelijk als acoustisch kan gebruiken.

Is dit allemaal een beetje te begrijpen? Want ik begrijp er inmiddels helemaal niets meer van.

M Kactus
29 juni 2007, 09:14
- Hij wil wat populaire muziek spelen (bijv. pop, folk, geen metal of hardrock ofzoiets). Een beetje vanalles wat.
- Hij heeft geen versterker, maar we kopen wel een versterker bij de gitaar. Maar ja, daar wilde hij dus advies over.
- Hij heeft vroeger gitaar leren spelen, maar dat is wel al zo'n 30 jaar geleden.
- Hij is heel vaag. Hij weet niet precies. Ik kan er ook niet veel wijzer uit worden.

Hij wilde in eerste instantie gewoon acoustisch gitaar spelen, maar toen we laatst dus in een muziek winkel waren zag hij dus die electrisch gitaar met klankkast, zodat je de gitaar ook gedeeltelijk als acoustisch kan gebruiken.


Dus als ik het goed begrijp, wil hij 400€ uitgeven aan de gitaar. De versterker komt daarna wel. Oké (de versterker is natuurlijk ook heel belangrijk bij elektrische gitaar, daar moet je ook niet op besparen).

Maar als hij akoestisch wil spelen, kan je ook kijken voor een elektro-akoestische gitaar. Dat is een akoustische gitaar die je ook in de versterker kan proppen. Het zijn akoestische gitaren met een "kastje" op de zijkant en een output voor je kabel.

Een elektrische gitaar, met gewone elementen, met een klankkast is een (semi-)hollow. Daar kan je al veel informatie over vinden op het forum.
Maar kijk bijvoorbeeld eens naar de Ibanez Artcore (http://www.ibanez.com/hollow/) reeks, of de Epiphone Archtops. (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=&CollectionID=1) De beste hint die ik kan geven is: ga met je vader eens naar de winkel en probeer er zoveel mogelijk uit. Welke dikte van hals bevalt je, welke elementen bevallen je, welke klank, en zo kom je op de beste gitaar uit. Of toch als je naar een goede winkel stapt.

Nevaratoiel
29 juni 2007, 19:48
Ik zal hem eens zo ver proberen te krijgen. Hij is een beetje lastig. :p

M Kactus
29 juni 2007, 19:56
Ik zal hem eens zo ver proberen te krijgen. Hij is een beetje lastig. :p
Dat overkomt de beste vaders wel eens ;)

Orpheo
29 juni 2007, 20:02
lang leve de mensen die alleen maar nieuw kopen! die gasten zorgen ervoor dat wij goedkoop 2ehands kunnen kopen :D+

omni
30 juni 2007, 11:02
Neva, wat kaktus zegt klopt. Je zal in eerste instantie moeten beslissen of je een akoestische gitaar wil die je ook kan versterken of een electrische met akoestische eigenschappen. Het is namelijk niet helemaal hetzelfde. Bij een electrische gitaar gaat men er vanuit dat hij ook op luid volume en met distortion etc. gebruikt gaat worden. Ivm met feedback worden de akoestische aspecten van een electrisch gitaar daarom expres beperkt door de body dunner te maken of er een solide balk in te verwerken. Dit maakt dat het geluid van een semi-hollow electrisch gitaar onversterkt veel minder mooi en luid is als van een akoestische gitaar. (Ditzelfde verhaal geldt natuurlijk omgekeerd als je een akoestische gitaar vergelijkt met een elektrische.)