PDA

View Full Version : Delay multi-test



Mitch
27 juni 2007, 17:40
Hevig benieuwd naar de Boss RE20 en op zoek naar een waardige vervanging voor mijn DD20 (die ik wil doorschuiven naar mijn synth-setup) vandaag op pad geweest in Rotterdam. Alles getest met mijn De Gier custom en let wel: alle pedalen vóór een licht oversturende pre amp. Zo ziet mijn setup eruit en daar moest het dus wel voor geschikt zijn. Uit mijn huidige verzameling trekt de Ibanez DML dat prima, de DD20 ook en DE7 wordt daar rommelig zodra het wat harder gaat. Tot zover de disclaimer !

Feedback: RE20 al uitverkocht, de EH Deluxe Memory Man ook. Jammer, dan maar de beide Carl Martins, de Red Repeat en de Delayla XL. Vox AC15 erbij gepakt (leuk ding trouwens) en het hok in...

Carl Martin Red Repeat
Wat een prima ding voor weinig geld zeg ! De klank is ruim te regelen door de Tone knop. Van te donker naar te helder en dus keus genoeg. Mengt heel lekker met je spel, zonder meer goed. Alleen....de bypass is minder. Nog eens uit de keten gehaald: ja, snoept inderdaad een beetje hoog weg. Nou zou hij normaal gesproken bij mij achter een buffer staan, maar toch... minpuntje.

Delayla XL
Een pedaal dat je niet zo maar 1, 2, 3 hebt ingesteld ! Je start in feite met de Echo. Da's de simulatie van een tape dealy met één kop. Daar kun je dan het tempo van tappen en, met een footswitch, de slapback (kortere delay) bij aantrappen. De S-E Trim knop verdeeld die twee dan qua timing, zodat je de twee zo off beat kan maken als je zelf wil. Erg cool. Voor Echo en Slapback zijn er dan allebei regelaars qua aantal delays en een algemene feedback regelaar. Aanzetten maar...
Echo klinkt subliem. Echt een prachtige klank, nét 'dof' genoeg, maar niet overmatig. De Echo regelaar doet echter niet zo heel veel ondanks zijn grote bereik, je kan er geen oneindige delays mee maken, hij blijft hangen op een repat of 5. Toch ? O nee, Slapback aantrappen en dan blijkt ineens dat die twee behoorlijk interactief zijn. Nu komt er ineens wel oscillatie, maar ik moet zeggen dat die iets minder mooi klinkt dan je zou verwachten op basis van de delays zelf. De sound van beide aan is echt perfect. Heerlijk om mee te spelen.
De delay tijd is te stellen met je voet op tap tempo, maar het bereik valt tegen. Veel meer dan iets van 600ms kreeg ik er volgens mij niet uit ? Jammer.
Een absolute gemiste kans is dat je Slapback niet apart aan kan zetten. Nu begin je dus altijd met Echo en kun je Slapback erbij aanzetten. Jammer, jammer, ik had die Slapback graag ook alléén willen kunnen aantrappen. Nu komt het er op neer dat het ding één geweldige sound heeft en dus niet zo veelzijdig als je op voorhand verwacht.
Helemaal jammer is dat dit pedaal gewoon 'bleed' als een jonge meid. Oké, een Small Stone kan harder bleeden, maar dit had ik absoluut niet verwacht van de Deense klasbak. De echos bleven hoorbaar, ook uitgeschakeld. Voor een pedaal van 299E onacceptabel. Gauw teruggebracht naar de balie, doorrijden naar...

Pro Music Store. Daar hadden ze de T Rex Replica. Veel negatieve berichten over gehoord en dat wilde ik zelf wel eens checken. Bonus was dat ze 'vers van de pers' binnen hadden de Mad Professor Deep Blue Delay. De nieuwe lijn van peperdure boutique bouwer BJF.

T Rex Replica
Net als alle andere delays digitaal met analoge voicing. Tap tempo aan boord, een level dat geboost kan worden, een schakelaar voor wat doffere delays en een schakelaar voor 'subdivision' die (als ik het goed heb) de tap tempo verschuift naar triplets. Afijn, ingeplugd in een Peavey Delta Blues (ook een ardig bakkie trouwens) en delayen maar !
Ook bij deze kwam ik er even niet meteen uit omdat de regelaars net even anders heten dan normaal, maar goed: dat gebeurt je maar één keer.
Grootste kritiek die ik op dit ding had gelezen was het gebrek aan karakter, dat 't een inspiratieloze bak was. Nou eh.... inderdaad. Hij doet leuk wat -ie moet doen, maar totaal niet meer dan dat. De inspiratie die ik kreeg bij de Delayla XL was hier totaal afwezig. De tap tempo werkt prima, de klank is aardig maar....niet meer dan dat. De stand om de repeats nog donkerder te maken leek een dubbelfunctie te hebben: feedback leek onmiddellijk af te nemen, om te voorkomen dat de donkere repeats voor oscillatie zouden zorgen. Klonk onnatuurlijk, gauw uitgezet. Een ander nadeel vond ik de reactie op tap tempo. Als je vaker dan twee keer tapte, wat ik persoonlijk wel lekker vind voor een goede timing, dan stopte de delay echt even voor hij overging naar de nieuwe delaytijd. Ronduit irritant.
Het is een prima pedaal, maar dan voor de helft van de prijs of zo. Voor een prijs rond de 350 is dit een tegenvaller.

Mad Professor Deep Blue Delay
Na de T Rex klinkt dit als een frisse wind. Prima voicing, echt een hele mooie filtering. Zit onmiddellijk in de 'goede hoek' en het speelt erg makkelijk weg. Het gemak van de Red Repeat en de goede sound van de Delayla, maar dan zonder de dubbele repeats en met een ongeveer vergelijkbaar hoog prijskaartje als de T Rex. Hmmm, da's een minder aantrekkelijke combinatie. Goed, geluidskwaliteit is zelfs erg goed (parallel lopend analoog signaal werpt zijn vruchten af), mooi, maar te duur voor wat het is. Door naar....

Key Music. Daar is momenteel alles -20%, ze gaan verhuizen. Dus als je nog wat nodig hebt....sla je slag. Tot mijn grote plezier hadden ze daar eindelijk de RE20 ! Jawel ! Ingeprikt op een TSL die op lager volume niet echt lekker klinkt op crunch, maar goed... het gaat om het idee.

Boss RE20
Bij inprikken gaat meteen het Ceylon-lampje heen en weer (Of Knight Rider zo je wilt) om zogenaamd de tape snelheid aan te geven. Belanchelijke feature natuurlijk, maar je moet wat om op te vallen... Eerst even de reverb geprobeerd en brrrr ! Die is koud zeg ! Veel galm, maar een klank om snel van weg te lopen als je van warmte houdt. Snel doorgeschakeld naar de delaymogelijkheden. De RE20 heeft namelijk een draaiknop waarmee je door alle mogelijkheden kan schakelen. Eén kop, twee koppen, korte delay, lange delay, dela + reverb, afijn google de gebruiksaanwijzing er maar even op na.
De stand met twee koppen klinkt uit de kunst, zonder meer. Mengt misschien wel het makkelijkst van alle pedalen van de dag. Tap Tempo werkt prima, lange delaytijd: zo hoort het ! Leuke extra feature is dat als je de tap tempo knop vasthoudt, er instant feedback wordt gegenereerd in het circuit en hij oscilleert er dus lustig op los ! Waarom wordt ik hier dan niet warm van ? Nou, dit doet de DD20 ook al en meer dan dat... ik verbaas me en ga nog even rustig na wat deze RE20 anders maakt en betaansrecht geeft (buiten het marketingverhaal natuurlijk).
De klank is meer instelbaar met Bass en Treble, maar dat verandert de totaalsound en niet op een bijzonder goede manier. Het digitale randje druipt ervan af. De Tone knop die op de DD20 de repeats kleurt is een stuk nuttiger. De Reverb die op de DD20 niet zit is pijnlijk lelijk: die mis je niet. Eén pedaal is gereserveerd voor tap tempo, bij de DD20 schakel je daarmee door de banken en kun je dit pedaal pas na het lang te hebben ingedrukt gebruiken voor tap tempo. Om door de RE20's mogelijkheden heen te wandelen zul je echter weer moeten bukken. De oscillatie mogelijkheid heeft de DD20 ook, opgesplitst in Warp en Twist, waarvan Warp iets bruikbaarder is (je noot sustaint eigenlijk door) en Twist klinkt iets kunstmatiger dan op de RE20, is een leuke gimmick.
Conclusie: de RE20 is dus een prima bruikbaar, goed mengend delay pedaal, maar heeft net zo weinig karakter als de DD20, heeft zeker niet de mojo van een echte Space Echo en heeft een stuk minder mogelijkheden dan de DD20. Die blijft daarmee voor mij de absoluut meest veelzijdige delay, mijn Zwitsers zakmes. Niet vandaag getest, wel de winnaar.

Toevoeging:
Een week of twee terug heb ik trouwens nog even een repetitie of twee gespeeld met de Echo Park van Line6. Prima ding, de tap tempo is een grote plus maar de klank op zich vond ik iets minder. Kan niet helemaal omschrijven wat het nou precies was, maar het klonk naar mijn idee iets kunstmatiger. De modulatie die op de delays is in te draaien (leek me een groot voordeel) was wat lastig in te stellen, was snel te mild of juist te vet. En ik had geen zin om dit ding per se te voeden met een aparte adapter, wat wel nodig was anders was het meteen hummmmmmmmm. Heel esoterisch, maar niet in mijn setup graag.

Zo eindigt een leuke middag in een lang verhaal ;)

Lexvandoef
27 juni 2007, 18:28
Goeie review Mitch, ff een vraagje hoe duur is die red repeat eigenlijk? Je lijkt nog redelijk positief over deze, ondanks dattie niet heel veel mogelijkheden heeft. Erg jammer dat je de Memory Man Deluxe niet hebt kunnen testen, ik heb hem een paar keer gehoord bij een vriend, en hij klonk toch wel erg fijn. Echt warm en analoog, zeg maar.

gvink
27 juni 2007, 18:37
Koop toch gewoon een Memory Lane, man.. :rockon:

;)

Wel grappig dat je nagenoeg dezelfde bevindingen hebt als mijzelf.. (al heb ik de RE20 nog niet kunnen testen)
Waarschijnlijk als de Delayla XL de slapback apart had en niet zo 'bleedde' had ik die een tijdje geleden gekocht ipv de DD20.. :)

Hmm.. wat had er dan nu op jou bord gestaan? haha... :confused:

Mitch
27 juni 2007, 18:53
Goeie review Mitch, ff een vraagje hoe duur is die red repeat eigenlijk?
Geen idee, zoek 't effe op op de Feedback- of een andere site ! Minder dan 100E in ieder geval...

Mitch
27 juni 2007, 18:57
Koop toch gewoon een Memory Lane, man

Sja, de Memory Lane... wel mooi, maar ik vond 'm redelijk ruisen op de delaytijd waar ik 'm eignelijk pas lekker vond en hij is natuurlijk ook best duur. D modlatie ging ik ook niet echt van uit mijn dak. Jouw ex-DD20 blijft een moordding ! Het blijft een enorm dilemma, want de stereo in maakt 'm buitengewoon geschikt voor mijn synth (waar ik ook vaak delay bij gebruik) maar ik vind 'm zó verrekte handig voor gitaar ! Vijf sounds direct oproepbaar, dus makkelijk veranderen van een milde delay naar een zwaar dominante echoooo....ontzettend handig.
Misschien kom ik van de week nog even de BYOC delay testen ;)

Samder
27 juni 2007, 19:05
Goeie review Mitch, ff een vraagje hoe duur is die red repeat eigenlijk? Je lijkt nog redelijk positief over deze, ondanks dattie niet heel veel mogelijkheden heeft. Erg jammer dat je de Memory Man Deluxe niet hebt kunnen testen, ik heb hem een paar keer gehoord bij een vriend, en hij klonk toch wel erg fijn. Echt warm en analoog, zeg maar.

red repeat is bij feedback 99 eurie.. Ga hem echt uitproberen, zeker na deze review! Ben benieuwd.. :D

jimihattricks
27 juni 2007, 21:19
probeer ook eens een Digitech Digidelay (x-series).. ben ik zelf heel tevreden over

ruezzz
27 juni 2007, 22:14
Ik durf om een krat bier te wedden dat jij die MMDLX helemaal geweldig gaat vinden... (wel eerlijk zijn he...)

Ik - als delayfreak - heb overigens de Eventide Timefactor besteld (maar is nog niet leverbaar). Erg benieuwd.

JorikDekkers
27 juni 2007, 22:24
je zou ook die nieuwe pedalen van TC Electronics eens kunnen bekijken!

is misschien te klinisch voor jouw smaak, maar proberen kan nooit kwaad en ik vond hem echt super klinken. Hij is alleen wel aso-duur (€475 :nervous: )

Mitch
27 juni 2007, 22:31
De nieuwe Eventide en TC zijn zeker interessant, waarbij de Eventide dan het voordeel heeft qua bediening wat mij betreft. Een beetje klinisch vind ik niet erg zo lang er maar veel mee te doen valt. Dat ze ruim twee keer zo duur zijn als een DD20, sja... als ik een pedaal wil kopen van 400+ wordt het een Klon :D Ik ga eerst maar eens een Memory Man luisteren, liefst A/B'en met een DD20. Ik weet wel hoe ze klinken, maar heb er nooit zelf mee gespeeld in mijn huidige setup.

Mitch
29 juni 2007, 00:00
Geen delay freaks ? Bijna op pagina 2...
Afijn, kleine toevoeging: vanavond op een analoge delay gespeeld, DOD680 (Ja Speedy, dat doet pijn hè :D ). Het ruist, het snoept hoog af zodra je er wat meer delay level indraait.... en toch heeft het wat. Op de één of andere manier mengt het nóg makkelijker met je sound, de filtering is gewoon anders. Misschien dat van de woensdag geteste pedalen de Mad Professor nog het dichtst in de buurt kwam. Ook totaal geen moeite met oversturen van de amp, scheurpedaaltje ervoor: geeft geen krimp !
Needless to say dat ik ook heerlijk gespeeld heb met de oscillatie 8-)

Ik zal op korte termijn de Memory Man eens testen en de (digitale) BYOC delay nog eens beluisteren. Heb 'm een keer vluchtig geluisterd en die klonk erg overtuigend, toch maar eens uitvoeriger aan de tand voelen !

gvink
29 juni 2007, 00:13
Geen delay freaks ?

Present!

:)

De Memory Lane ruist inderdaad wel wat, maar daar merk je eigenlijk pas veel van als je de mix (te) hard zet.. Dan boost de delay je signaal ook flink...
Ik heb zelf de ruis nog nooit als storend ervaren en hij valt me alles mee. HEt enige echte nadeel ervan vind ik dat de delay tijd 'te' kort is (550ms) maar daar heb ik maar zelden of nooit last van..

Tristan
29 juni 2007, 00:23
Tsja, voor mij staat de Deluxe Memory Man op een eenzame plaats bovenaan wat betreft analoge delays, hij ruist als een idioot, maar die klank is het gewoon helemaal, superinspiratief ook...
De Memory Lane is leuk speelgoed erbij vergeleken, heeft totaal niet die sound naar mijn mening, ruist wel een stuk minder...

Dastard
29 juni 2007, 00:42
Vandaag maar eens de DD-20 geprobeerd en eigenlijk viel hij bij mij meteen in smaak, ja ik weet het, vorige week prijste ik nog de RE-20 de hemel in maar de DD-20 is wel fijn, alleen dat lange wachten op die TAP-tempo is verdomde irritant.
En eindelijk heb ik mijn Brian May echo kunnen nabootsen...2 versterkers aansluiten, de Echo stand op Pan gezet, de feedback helemaal dicht en de level op helemaal open...en voila, exact 2 echo's, 1 links en 1 rechts, toen was ik bijna over de streep getrokken, verder heb ik hem niet zo kunnen uitpluizen...nu de volgende keer nog de RE-20 zover krijgen dat ie exact 2 echo's kan geven...zo ja...dan wordt het moeilijk...zo niet...dan is de DD-20 van mij.

future2future
29 juni 2007, 00:46
Analoog is natuurlijk te gek, maar een goede digitale delay vind ik ook niet slecht hoor.

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe eventide, dat lijkt me echt wel wat!

ruezzz
29 juni 2007, 09:15
Ik heb momenteel de Memory Man Deluxe voor de HOOK voor U2-achtige dingen en de DD-20 in de loop van de HOOK voor zingende leads.
Heb bij deze setup niks Midi-geschakeld en kan tussen de nummers door op de MMDLX redelijk snel settings wijzigen. Heb met een een stift wat delaytijden om de pot geschreven en grote witte pijl op de knop voor als onze lichtman het zaakje weer eens in absolute duisternis hult.
De MMDLX mag wat mij betreft ruisen wat ie wil, daar hoor je in die teringherrie van ons toch niks van...

In mijn U2-rack setup (met VOX AC-30) heb ik qua delays een Korg SDD-3000 (als boost) in de loop van een TC-2290. Ook fijn...

In de HOOK setup wil ik proberen de nieuwe Eventide Time Factor's onafhankelijke linker en rechter kanaal de DD-20 en de MMDLX te laten vervangen, maar weet nog niet of dat ook echt werkt zoals ik het wil.
Als de Eventide binnen is (zal er eens achteraan bellen) zal ik wel een review plaatsen.

ranvan2000
29 juni 2007, 12:11
Voor mij is de Memory Man DLX ook een pedaal die nooit meer mijn plankje verlaat! Hij is groot en log maar geeft een heerlijke warme klank, met heerlijke modulatie die je erin kan draaien.

Tap tempo zou het helemaal geweldig maken, maar tussen de nummers door een beetje aan knoppen draaien werkt ook. Daarnaast zijn de grote knoppen nog enigzins met de voet te bedienen.

ewout
29 juni 2007, 13:54
Mitch: goede reviews! Super!

Ik zit al tijden te zoeken naar een goede delay om m'n echopark mee te vervangen of aan te vullen. Die Mad Professor klinkt wel interessant. Die is voor een groot deel digitaal trouwens zie ik net... http://www.mpamp.com/pedal/pedals-dbd.html ... en lekker klein. Ik vind de memory lane helemaal geweldig, geen last van ruis gehad toen ik hem probeerde trouwens. Ik heb me voor de zekerheid een jaar geleden maar op de echoczar-list gezet, maar ik denk dat ik daar vanaf ga zien. Die is wel heel erg prijzig bij nader inzien. Ik vond de echopark trouwens ontzettend dicht bij de EHX DMM komen qua sound. Ik wilde de EHX kopen, ik wilde gaan afrekenen, maar besloot toch de echopark nog even te testen. Uiteindelijk ging ik naar huis met de echopark omdat die zo dichtbij komt en dan nog zoveel extra kan...

1959SLP
29 juni 2007, 14:03
Carl Martin Red Repeat
Wat een prima ding voor weinig geld zeg ! De klank is ruim te regelen door de Tone knop. Van te donker naar te helder en dus keus genoeg. Mengt heel lekker met je spel, zonder meer goed. Alleen....de bypass is minder. Nog eens uit de keten gehaald: ja, snoept inderdaad een beetje hoog weg. Nou zou hij normaal gesproken bij mij achter een buffer staan, maar toch... minpuntje.

Ik ben vanmorgen ook met 2 pedalen thuis gekomen waaronder deze Red Repeat. Ik had deze review dus nog niet gelezen.
Idd een prima ding voor weinig geld. Ik was eerst gefixeerd op de Maxon AD999 ivm met die 900ms optie, deze gaat "maar" tot 600ms. Majaa, dan maar geen Brighton Rock ;) . Wat betreft dat hoog wegsnoepen, dat valt reuze mee hoor. Veel belangrijker vind ik dat er geen klankverschil is tussen bypass/aan. Daarnaast, je gaat een effect toch niet steeds in de chain-uit de chain-in de chain etc zetten?
Wat ook nog heel mooi is, is dat als je de Echo op 1200u of verder zet, dan krijg je dat zelf oscilerende effect zoals bij een analoge delay, echt gaaf. Kortom, een goeie delay voor minder dan de helft van een Maxon AD999.

Jan Buurman
29 juni 2007, 16:11
Ik heb de Red Repeat ook. Aangezien ik niet veel van een delay verwacht vond ik de looks doorslaggevend. Staat gewoon cool op mijn pedalboard!!!

Mitch
29 juni 2007, 19:49
@ewout: de MP was absoluut prima qua sound, mager in features en de prijs is absurd. Staat leuk op TGP als je kunt zeggen dat je er één hebt, maar verder... :D

@Ray: leuk dat je 'm hebt ! Samen met de DE7 is de Red Repeat duidelijk één van de beste delays onder de 100E, maar de RR klinkt duidelijk makkelijker met een beetje drive. Een tikkie hoog-af is bij jouw amps ook niet zo erg natuurlijk, die lekkere bakken hebben dat ruim voldoende ;)

-Heineken-
3 juli 2007, 18:58
Tjah, Koop gewoon nog een DD-20, beter word het niet hoor... (Tenzij je een een goedwerkende Korg SDD series op de kop kan tikken?)

Mitch
5 juli 2007, 16:57
Update nr. 2: gisteren gespeeld met de BYOC Digital Delay. Dit is de standaard versie, ca. 350ms. Met een mod kun je er de dubbele tijd uit halen met een lagere geluidskwaliteit, maar goed: voor algemeen gebruik is iets rond de 350 altijd wel oké. Als de klank wat puntiger is liever tap tempo anders klinkt het rommelig, maar met een goed analoog klinkende delay zit je altijd wel goed.
Nou, zo ook met de BYOC. Pijnlijk goed is -ie ! Wat direct opviel was de klank. Eén van de weinige die écht de analoge feel heeft. Mooi afgerond, zowel in het hog als het laag, zonder dat er een sound overblijft die te neuzig dreigt te worden (wat ik een beetje met de peperdure Mad Professor had).
Ik had de DOD er als benchmark naast en sja... het enige dat ontbrak op de BYOC was de ruis en de afgenomen kwaliteit van het directe signaal :D
Hij mengde echt ontzettend makkelijk, totaal geen behoefte om 'm strak in sync te krijgen, klonk gewoon consequent goed. NOgmaals, ik prik 'm vóór de pre amp en de amp geeft altijd een randje. Volstoppen met fuzz en/of boost makkte 'm allemaal niets uit, de sound bleef gewoon subtiel. Niks geen lelijk oversturende delays !
Ca. 80E als kit, niet super cheap, maar hij gaat gewoon met gemak over de duurdere concurrentie heen qua pure sound en is daarmee mijn 'winnaar' van de afgelopen twee weken. De DD20 is veelzijdiger, maar deze gaat er qua pure sound toch wel overheen.
Alles smaakgebonden natuurlijk, jongens en meisjes :soul:

Chris Winsemius
5 juli 2007, 17:02
Hey Mitch

Wat kun je voor mij adviseren (mijn manier van spelen en m'n gitaartjes/ampjes kennende)? Ik dacht zelf aan 'n DE-7, Red repeat of 'n gemodde BYOC.

Voor mij is 'n delay-tijd langer dan 500mS (wel) belangrijk...

Mitch
5 juli 2007, 19:08
Op een cleane amp óf in de loop is een DE7 erg lekker, de Carl Martin en de BYOC kunnen beide goed een oversturende pre amp aan. De Red Repeat zit dacht ik op 600ms, de BYOC alleen met de mod en ik dacht dan met iets slechtere geluidskwaliteit op de repeats. Qua klank stem ik dan voor de BYOC trouwens. Ik ga het even nazoeken op de site...

Got it !
De geluidskwaliteit gaat alleen achteruit als je de blend boven 3/4 zet, nou... da's echt niet nodig. Met een 50k pot zit je op 600ms, afijn: kijk even hier (http://board.buildyourownclone.com/viewtopic.php?t=5040&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=delay+mod), staat een hoop beschreven.

vinni
5 juli 2007, 22:03
Ik gebruik sinds een half jaar de Jacques Prisoner.
Een erg goede analoge delay met modulatie.

Aanrader!

Vinni

hugo123
6 juli 2007, 17:22
Ik ga woensdag ook delay's testen bij The Groovefactory ze bestellen wat delay's wat vinden jullie van de marshall delay ik ga hem woensdag proberen de vekoper zij dat het bij hem de meest verkochte delay was.


hugo

vinni
6 juli 2007, 17:36
Die Marshall heb ik ook getest.....zeker niet slecht.
Maar niet zo warm als de Prisoner.
Als je cleane delays zoekt dan is die Marshall wel goed.

Maarru...
Die verkoper kan wel zeggen dat het hun meest verkochte delay is....
Jawel....maar wel binnen hun assortiment.
Wellicht als ze Jacques in hun assortiment hadden dan zou de Prisoner
De best verkochte zijn.
M.a.w.....de meest verkochte zegt niet zoveel.....

Vinni

Mitch
6 juli 2007, 17:38
Ik wil net zeggen, hoeveel merken delays verkoopt Groovefactory dan ;)
Die prisoner is inderdaad ook een interessant ding, is één van de weinig met modulatie. Waar had jij die vandaan vinni ?

peter_heijnen
7 juli 2007, 09:32
Waar had jij die vandaan vinni ?
Er is in nederland niemand die het spul heeft liggen, maar deze toko in duitsland verstuurt ze: http://www.tonetoys.de/de/Prisoner.html
Uiteraard is testen er dan niet bij.

Ik heb de mijne bij jaqcues zelf besteld: http://www.ts808.com/
Zonder testen, gokje dus, maar het heeft goed uitgepakt.

Mitch
7 juli 2007, 12:14
Ah, jij hebt 'm ook, Peter ? Ik kwam er gisteren achter dat ToneToyz 'm verkoopt, fijne zaak hoor, ik bestel daar wel vaker. 189E is redelijk concurrerend voor een analog delay met modulatie, ook al is het dan maar 300ms max. Maar ik moet zeggen dat ik de langere tijd met de BYOC ook niet miste en ik heb natuurlijk altijd nog de Iba DML voor langere tijden.
Hoe vind je de Prisoner verder ?

peter_heijnen
8 juli 2007, 12:08
Hoe vind je de Prisoner verder ?
Ik ben er erg blij mee Michel, het geluid geeft warmte en diepte.

Jacques refereert op zijn site op de prisoner bladzijde aan de dynacord srs 56 met tekst en foto. Deze dynacord heb ik 20 jaar geleden voor het laatst gehoord en bespeeld en sindsdien heb ik nooit iets mooiers gehoord. De prisoner komt voor mij nog het meest in de buurt van die herinnering.

Nadeel van de prisoner is wat ie met mijn geluid doet als ie uit staat, maar daarvoor gaat ie in een tb loopertje zogauw die binnen is.

Btw, ik heb ook de (mono-)chorus van jacques: ook te gek, maar gaat ook in de tb looper!

ewout
12 juli 2007, 17:27
@ewout: de MP was absoluut prima qua sound, mager in features en de prijs is absurd. Staat leuk op TGP als je kunt zeggen dat je er één hebt, maar verder... :D

Ah. Ik snap wat je bedoelt. Veel Hype, veel geld, maar stiekem erg gewoontjes. Maar es even die byoc testen dan! ;-)

hugo123
12 juli 2007, 18:09
Ik ben bij tonika gaan testen en ik ben thuisgekomen met een carl martin red repeat, en ik kan alleen maar ded rivieuw van Mitch bevestigen een geweldig ding helemaal voor mij!


hugo

cosmos
12 juli 2007, 20:28
Boss RE20


Voor diegenen onder u die de RE-20 ook graag willen horen, ik heb die van mij zojuist op Marktplaats gezet. Ik kwam toch wel een beetje tot dezelfde conclusie als Mitch.. ;)

Pilitev
31 juli 2007, 15:11
Iemand een idee hoe de Danelectro delay pedaaltjes het doen?

De DTE-1 Reel Echo ziet er wel leuk uit en de prijs is wel oke.

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=ACC0001363-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList#

Guitarik
10 september 2007, 17:02
Boss RE20
Bij inprikken gaat meteen het Ceylon-lampje heen en weer (Of Knight Rider zo je wilt) om zogenaamd de tape snelheid aan te geven. Belanchelijke feature natuurlijk, maar je moet wat om op te vallen... Eerst even de reverb geprobeerd en brrrr ! Die is koud zeg ! Veel galm, maar een klank om snel van weg te lopen als je van warmte houdt. Snel doorgeschakeld naar de delaymogelijkheden. De RE20 heeft namelijk een draaiknop waarmee je door alle mogelijkheden kan schakelen. Eén kop, twee koppen, korte delay, lange delay, dela + reverb, afijn google de gebruiksaanwijzing er maar even op na.
De stand met twee koppen klinkt uit de kunst, zonder meer. Mengt misschien wel het makkelijkst van alle pedalen van de dag. Tap Tempo werkt prima, lange delaytijd: zo hoort het ! Leuke extra feature is dat als je de tap tempo knop vasthoudt, er instant feedback wordt gegenereerd in het circuit en hij oscilleert er dus lustig op los ! Waarom wordt ik hier dan niet warm van ? Nou, dit doet de DD20 ook al en meer dan dat... ik verbaas me en ga nog even rustig na wat deze RE20 anders maakt en betaansrecht geeft (buiten het marketingverhaal natuurlijk).
De klank is meer instelbaar met Bass en Treble, maar dat verandert de totaalsound en niet op een bijzonder goede manier. Het digitale randje druipt ervan af. De Tone knop die op de DD20 de repeats kleurt is een stuk nuttiger. De Reverb die op de DD20 niet zit is pijnlijk lelijk: die mis je niet. Eén pedaal is gereserveerd voor tap tempo, bij de DD20 schakel je daarmee door de banken en kun je dit pedaal pas na het lang te hebben ingedrukt gebruiken voor tap tempo. Om door de RE20's mogelijkheden heen te wandelen zul je echter weer moeten bukken. De oscillatie mogelijkheid heeft de DD20 ook, opgesplitst in Warp en Twist, waarvan Warp iets bruikbaarder is (je noot sustaint eigenlijk door) en Twist klinkt iets kunstmatiger dan op de RE20, is een leuke gimmick.
Conclusie: de RE20 is dus een prima bruikbaar, goed mengend delay pedaal, maar heeft net zo weinig karakter als de DD20, heeft zeker niet de mojo van een echte Space Echo en heeft een stuk minder mogelijkheden dan de DD20. Die blijft daarmee voor mij de absoluut meest veelzijdige delay, mijn Zwitsers zakmes. Niet vandaag getest, wel de winnaar.


Wat voor een functies heeft de DD-20 dan bijvoorbeeld die een RE-20 mist? En andersom? Ik zit te denken één van beiden te kopen. De DD-20 is alleen een stukje duurder, maar als ik het goed begrijp is-ie dat volgens jou ook wel waard.

Mitch
10 september 2007, 18:02
Belangrijkste pro: je kunt 5 sounds opslaan, dus totaal verschillende presets maken. De vier banken, waar je doorheen schakelt met de rechter footswitch plus de manual mode, die je ook kunt 'opslaan', of beter; je kan vastleggen met welke instellingen de DD20 opstart, los van de fysieke stand vande knoppen.
Bruikbare sounds: vooral analoog en Tape zijn erg bruikbaar, maar er is bijvoorbeeld ook stereo ping pong. Iets minder maar wel aan boord zijn een reverse en een modulatiedelay plus de wat minder mainstream sounds als de eerder beschreven warp (die je kunt laten sustainen).
Ook de mogelijkheid om op een scherm de exacte delaytijd te zien is makkelijk, kun je makkelijk synchroniseren met click track bijvoorbeeld.

Chris Winsemius
10 september 2007, 18:06
Iemand toevallig al de TC electronic(s) Nova (?) Delay getest?

Guitarik
10 september 2007, 18:10
Belangrijkste pro: je kunt 5 sounds opslaan, dus totaal verschillende presets maken. De vier banken, waar je doorheen schakelt met de rechter footswitch plus de manual mode, die je ook kunt 'opslaan', of beter; je kan vastleggen met welke instellingen de DD20 opstart, los van de fysieke stand vande knoppen.
Bruikbare sounds: vooral analoog en Tape zijn erg bruikbaar, maar er is bijvoorbeeld ook stereo ping pong. Iets minder maar wel aan boord zijn een reverse en een modulatiedelay plus de wat minder mainstream sounds als de eerder beschreven warp (die je kunt laten sustainen).
Ook de mogelijkheid om op een scherm de exacte delaytijd te zien is makkelijk, kun je makkelijk synchroniseren met click track bijvoorbeeld.

Ah, bedankt! Maar als alle functies van de RE-20 ook in de DD-20 zitten...brengt Boss die dan alleen uit om RE-201 liefhebbers te strikken? Of zit er een duidelijk andere sound in?

dml
11 september 2007, 10:10
Iemand toevallig al de TC electronic(s) Nova (?) Delay getest?

Waarschijnlijk wordt 'ie morgen door de vriendelijke mensen van TNT thuis bezorgd.

Mitch
11 september 2007, 11:51
Ah, bedankt! Maar als alle functies van de RE-20 ook in de DD-20 zitten...brengt Boss die dan alleen uit om RE-201 liefhebbers te strikken? Of zit er een duidelijk andere sound in?
De DD heeft een tape simulation van twee koppen, de RE kan tot 4 gaan (dacht ik). Tuurlijk klinkt dat anders, maar de basissound is hetzelfde. Beide mengen goed met je sound en klinken al snel goed.
Pro van de RE: de rechter footswitch is altijd voor tap tempo. Dat kan hartstikke makkelijk zijn. Maar de RE moet je zien als een delaypedaal met tap tempo en verschillende handschakelbare presets, de DD kan wel tap tempo doen maar dan moet je eerst de rechter footswitch 4 seconden hebben ingedrukt (doe je live niet zo snel) of er een externe fotoswitch op aansluiten, maar heeft weer presets aan boord.
De één is dus handiger als je nummers meer 'vast' liggen, de ander is makkelijker als je on the fly tempo wil veranderen.

@dml: je begrijpt dat ik na alle Amerikaanse tests wel eens een nuchtere, Nederlandse review wil lezen ;)

Guitarik
11 september 2007, 16:27
De DD heeft een tape simulation van twee koppen, de RE kan tot 4 gaan (dacht ik). Tuurlijk klinkt dat anders, maar de basissound is hetzelfde. Beide mengen goed met je sound en klinken al snel goed.
Pro van de RE: de rechter footswitch is altijd voor tap tempo. Dat kan hartstikke makkelijk zijn. Maar de RE moet je zien als een delaypedaal met tap tempo en verschillende handschakelbare presets, de DD kan wel tap tempo doen maar dan moet je eerst de rechter footswitch 4 seconden hebben ingedrukt (doe je live niet zo snel) of er een externe fotoswitch op aansluiten, maar heeft weer presets aan boord.
De één is dus handiger als je nummers meer 'vast' liggen, de ander is makkelijker als je on the fly tempo wil veranderen.



Damn, nou begin ik weer te twijfelen. Ik was bijna aan de DD-20, maar die tap-tempo switch vind ik wel erg handig. Ik zou ze eigenlijk allebei even moeten proberen, maar hier in Nijmegen (Schreeven) hebben ze er geen van beiden volgens de site.

glacius
13 september 2007, 19:20
waar verkopen ze de Mad Professor Deep Blue Delay
en wat kost deze ?

ik vind het een mooi klein pedaal !

glacius
13 september 2007, 19:37
laat maar zitten .. ik zie net dat ze bij haar 295 euro kosten ..

Chris Winsemius
14 september 2007, 00:23
Waarschijnlijk wordt 'ie morgen door de vriendelijke mensen van TNT thuis bezorgd.

Vertel, vertel! :)

dml
15 september 2007, 15:05
Nou, een eerste indruk dan maar.
Ik heb 'm thuis alleen nog kunnen aansluiten via m'n Korg PX4 en Behri-mixer. En voor de natuurgetrouwheid ook aangesloten op m'n hifi-installatie.
Het ding is in ieder geval "build like a tank" en wordt in het Verre Oosten gefabriceerd. Er wordt een 12V SMPS bijgeleverd die 100 mA meer levert dan de Nova nodig heeft. Voor zover ik weet is TC de eerste fabrikant die standaard een SMPS meelevert, het scheelt in ieder geval in gewicht, formaat en warmteontwikkeling. Het geluid is gewoon goed, niets meer niets minder, als je een TC G-xxxxx gewend bent, dan doet de Nova Delay daar niet voor onder. De chorus van TC is sowieso niet mijn smaak maar op de
Nova Delay vind ik het zelfs een misser, hij klinkt erg vlak en steriel.

De kleuring van de delay is traploos te regelen van Tape naar Digital. Het effectsignaal van Digital is nagenoeg identiek aan het origineel. Bij Tape worden de herhalingen steeds doffer, hoewel het tophoog bij oversturing wel hoorbaar blijft. Bij clean hoor je dat het effectsignaal niet alleen doffer wordt maar ook ietwat overstuurt.

Aardige functie is Spill Over: bij schakelen naar andere patch en deactiveren van de delay, sterft het delaygeluid mooi uit. Je kan direct kiezen uit 6 delaypatronen waarbij de laatste drie patronen het delaysignaal over het linker en rechter kanaal worden verdeeld. Daarnaast nog eens de mogelijkheid uit verschillende delaysoorten, zoals Dynamic, Ping Pong, Pan en Reverse. I.c.m. de voornoemde patronen, heb je bij de stereo-varianten nog eens extra mogelijkheden hoe het delaysignaal te horen is. Helaas is er geen kill-dry-functie voorhanden (bij de Boss DD20 wel mogelijk), dus als je 'm in een parallelle FX-loop wil gebruiken, is het handig als je deze ook kan uitschakelen, anders hoor je altijd een kamfiltereffect (als de delay uit staat).
En wat ook handig is, is dat de footswitches dubbele functies hebben. Je kan altijd Tappen, je kan altijd van preset wisselen, je kan altijd aan en uit zetten, je kan altijd kiezen tussen manual en patches. En natuurlijk 9 zelf te creëren patches (+1 manual).
Verder kun je per patch ook instellen of de door jou zorgvuldig ingetapte tijd ook direct geldt voor andere patches. Dus stel dat je in patch 1 zit, je tapt 'm op 450 ms, dan kun je bijvoorbeeld patch 6 instellen dat deze de taptijd ook overneemt, zonder patch 6 te hoeven selecteren.

Maar zoals ik al aangaf, moet de "live"test nog plaatsvinden.

O ja, achter het rechter zijpaneel steken zes pinnetjes uit, waarvoor ze zijn, weet ik niet. Misschien om 'm softwarematig te kunnen updaten? Of misschien zijn het jumpers...... Ik ga de vraag in ieder geval bij TC neerleggen.

Mitch
15 september 2007, 19:23
Klinkt goed, ben benieuwd hoe -ie bevalt in het 'echte werk' :)

Tristan
15 september 2007, 22:12
Wat betreft features echt een geweldig apparaat in ieder geval, maar de chorus/modulatiedelay viel jou in real life dus wel een beetje tegen DML?

Michael AE
16 september 2007, 03:28
Wel heel vet qua features die nieuwe generatie Delays, maar ik wacht toch even de eerste ontwikkelingen af. Qua sound is het allemaal "net niet" vind ik...

Ik geloof zelfs dat de DD20 nog steeds de beste optie blijft voor een goede delay in pedaal vorm; tenzij er ooit nog een niet ruisende Memory Man komt met tap tempo. :rockon:

dml
16 september 2007, 09:36
Wat betreft features echt een geweldig apparaat in ieder geval, maar de chorus/modulatiedelay viel jou in real life dus wel een beetje tegen DML?

Klopt, maar ik ben wat dat betreft toch bevooroordeeld omdat ik sowieso geen fan ben van de TC chorus. Dat er toevallig een chorus op zit, heeft voor mij geen meerwaarde en was zeker geen reden voor aanschaf.

Speeddemon
16 september 2007, 10:07
Even voor de leken onder ons, wat is een SMPS?

Single Malt Power Supply? :???:

:chicken:

dml
16 september 2007, 11:10
Hmmmmmm, Single Malt.......... pas nog een fles Glenfiddich Special Reserve van m'n vrouw gekregen......

Elkeweg, SMPS = Switch Mode Power Supply, als in Visual 1-spot en de lader van je mobieltje. Geschakelde voeding, dus niet met zo'n lompe gewonden trafo.

Tristan
16 september 2007, 13:31
Wel heel vet qua features die nieuwe generatie Delays, maar ik wacht toch even de eerste ontwikkelingen af. Qua sound is het allemaal "net niet" vind ik...

Ik geloof zelfs dat de DD20 nog steeds de beste optie blijft voor een goede delay in pedaal vorm; tenzij er ooit nog een niet ruisende Memory Man komt met tap tempo. :rockon:

Volgens mij is die DD20 inderdaad nog steeds een van betere opties wat betreft de combinatie sound en functionaliteit...
Die niet ruisende Memory Man met tap tempo is er al wel in de vorm van de Memory Lane maar die vind ik toch duidelijk minder goed klinken dan de Memory Man, jammer maar helaas...

Speeddemon
16 september 2007, 15:14
Hmmmmmm, Single Malt.......... pas nog een fles Glenfiddich Special Reserve van m'n vrouw gekregen......

Elkeweg, SMPS = Switch Mode Power Supply, als in Visual 1-spot en de lader van je mobieltje. Geschakelde voeding, dus niet met zo'n lompe gewonden trafo.
Ik heb nog ergens een zilveren fles Dimple staan. :satisfie:

Wat betreft geschakelde voedingen, ik heb er ooit 2 gehad (van die Skytronics ofzo) die allebei een ontzettend hoge fluittoon in je signaal gaven (>8kHz), subtiel, maar storend genoeg. Daarom was ik altijd wat voorzichtig en ben ik nooit meer aan de PowerAll of 1Spot gegaan. Maar als zo'n 1Spot goed gefilterd is, is dat wel interessant voor m'n kleinere board.

glacius
16 september 2007, 16:27
iemand deze al eens gezien/getest ? prijs ? verkrijgbaarheid ?

http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F001%5FXO%5FLine%2F34%5F1Echo

dml
16 september 2007, 20:51
Ik heb nog ergens een zilveren fles Dimple staan. :satisfie:

Wat betreft geschakelde voedingen, ik heb er ooit 2 gehad (van die Skytronics ofzo) die allebei een ontzettend hoge fluittoon in je signaal gaven (>8kHz), subtiel, maar storend genoeg. Daarom was ik altijd wat voorzichtig en ben ik nooit meer aan de PowerAll of 1Spot gegaan. Maar als zo'n 1Spot goed gefilterd is, is dat wel interessant voor m'n kleinere board.

Ligt een beetje aan de pedalen die je erop aansluit. Ik heb zelf ook een 1-spot. Ik had ooit een board met o.a. Voodoo Lab MicroVibe, MI Audio TubeZone en MI Audio Blue Boy dlx, en dat weer aangesloten op m'n amp. Op de één of andere manier was de MicroVibe (opto coupler?) gevoelig voor dat hoogfrequente signaal want zodra ik één van de MI Audio's aanzette en verder geen noot speelde, dan hoorde je die hoge fluittoon met dezelfde rate, zoals ingesteld op de MicroVibe, moduleren. En dan stond de MicroVibe gewoon uit. Maar als ik de oversturing van m'n amp gebruikte, dan was de fluittoon weer niet te horen.