PDA

View Full Version : Stel dat iemand je vraagt om een bigband op te nemen



Han S
27 juni 2007, 17:15
Een kennis van je vader weet dat jij nogal interesse hebt in opnametechnieken, of hij weet dat je een opleiding volgt aan een of ander instituut. Die kennis speelt in een heel aardige bigband en die willen graag dat je een opname van ze maakt voor een CD productie.

Hoe pak je dat dan aan? Want je laat je natuurlijk niet imponeren door zo'n grote band.

Je hebt een ritmesectie van drums, bas en gitaar plus een echte piano en de bas is natuurlijk een contrabas. Dan heb je een stuk of vijf/zes saxofoons, vier trombones en vier trompetten. Daarbij hebben ze ook een hele lekkere zangeres die je vreselijk afleidt met haar bloedstollend mooie decolleté, maar ze zingt ook fantastisch.

Wat ga je doen? Ga je in hun grote oefenruimte de opname maken, huur je mijn studio :D of een andere studio, ga je op locatie in een zaal met publiek er bij, of ga je eerst de band opnemen, eventueel in gedeelten welke je aan elkaar gaat editen, ga je eerst de ritmesectie doen en later de toeters met een koptelefoon op, doe je de hele band maar zonder zang en solo's?

Wat is wijsheid?

Ic3gl0vE
27 juni 2007, 17:19
Ik zou zeggen:
"Ik ken wel iemand die daar veel ervaring mee heeft. Hij geeft grote prioriteit aan dynamiek en heeft een hele mooie studio. Zal ik eens contact met 'm opnemen voor je?"

:D

Han S
27 juni 2007, 17:29
Ik zou zeggen:
"Ik ken wel iemand die daar veel ervaring mee heeft. Hij geeft grote prioriteit aan dynamiek en heeft een hele mooie studio. Zal ik eens contact met 'm opnemen voor je?"

:D

Dat vind ik nou heel aardig van je, maar ik zou hier graag een discussie zien tussen beginnende en studerende geluidstechnici met de bedoeling dat we er allemaal van leren.

Ik heb in de jaren 80 een aantal bigband festivals gedaan en door ervaring en het geluk dat ik daar kennelijk talent voor heb, had ik vrij snel door hoe je dat moet doen. Ik kreeg ook hardstikke leuke reacties van de mensen die daar bij waren betrokken omdat ze het geluid goed vonden.

Het is minder moeilijk dan de meesten denken, toen de organisator van die festivals was vervangen door een ander organisator, die dan weer zijn eigen vriendjes had, deed een andere technicus het geluid. Dat was een jongen uit het popcircuit en die bakte er niks van.

Ik vind PA klussen geweldig spannend en ik hou van die stress.

Wie trapt er af met hoe hij dat zou denken aan te pakken?

interessander
27 juni 2007, 17:34
Een wilde gok van een leek aangaande geluidstechniek en bigbands, flink pannen, dus hoppa alle toeters naar links en de snaarinstrumenten (behalve bas) naar rechts zodat er in het midden veel ruimte overblijft...... en nu ben ik benieuwd of dat nu een goed idee is.

Han S
27 juni 2007, 17:50
Wat denk je zelf?

interessander
27 juni 2007, 17:51
Nou ik breng het een beetje extreem maar op zich lijkt het me wel handig om alles een beetje gescheiden te houden, maar aan je reactie te zien vind je het zelf niet zo'n goed idee...

bass blom
27 juni 2007, 17:57
is wel super retro als je oude opnamens, beatles bijvoorbeeld hoort :D

El Capitain
27 juni 2007, 18:14
Ik zou beginnen met te bedenken dat de hele band bij elkaar moet zijn om alles in te spelen. Mijn gok is dat een big band vergelijkbaar met een orkest is, dus dat ze elkaar nodig hebben om te spelen. De zangeres mag evt. nog wel even wachten zodat we later intiem...eh...alle tijd hebben om de partijen op te nemen. :D

skanky
27 juni 2007, 18:17
Ik zou op zoek gaan naar een mooie levendige ruimte, absoluut geen dooie studio. Beginnend met de hele bigband, zonder de zang, en een stereopaar. Hiermee zou ik op zoek gaan naar een mooie balans van alle instrumenten. De plaatsing van de band en de microfoons is dus van groot belang. Eventueel zou ik nog wat steunmicrofoon plaatsen, mocht het nodig zijn. Als iemand een solo speelt moet deze simpelweg iets dichter bij de microfoon komen. Deze plek kan je bij de soundcheck met tape op de grond aangeven.
Daarna plaats ik de zangeres op een plek waar ze niet teveel overstemd wordt en je geen last van fase verschillen hebt met het hoofdstel. Overspraak is geen zonde! Als je maar geen last van kamfilters krijgt door de fase verschillen. Als microfoon gebruik ik uiteraard een mooie U47. (is te huren)

Als dit allemaal gedaan is druk ik op record en kunnen ze gaan spelen.

Das Schaap
27 juni 2007, 18:17
Een bigband moet je eigenlijk wel live opnemen, en dan in de zin van allemaal tegelijk, niet met publiek per se. Goede monitoring is dan echt belangrijk en de mogelijkheden qua ruimte. Dit om overspraak veelal tegen te gaan. Dus drums aparte cabine het liefst, afscherming van de zang, denk dat die blazers ook maar even niet te dicht bij de rest moeten. En veel veel roommics. :dance:

Nee een concreet beeld kan ik zo 123 niet maken. Heb nog nooit iets met een bigband gezien of gedaan, wel een jazz quintet met saxofoon en contrabas maar dat was dus voornamelijk gezien.

Ic3gl0vE
27 juni 2007, 18:42
Dat vind ik nou heel aardig van je, maar ik zou hier graag een discussie zien tussen beginnende en studerende geluidstechnici met de bedoeling dat we er allemaal van leren.


:)


Als ik het zelf zou opnemen, zou ik kijken of ik de waterstaatskerk in Hengelo een dagje mag lenen. Die kerk heeft echt een prachtige akoestiek, maar is niet zo'n galmbak zoals de meeste kerken: het geluid blijft goed overeind.

Ik ben daar eens bij de voorbereidingen van een orkestopname geweest en dat ding alsvolgt:
Om het slagwerk werd een cabine gebouwd, kan me alleen niet meer herinneren of er nog aparte mics bij het slagwerk werden gebruikt. Op zo'n (naar schatting) 10 meter van het podium werd een standaard geplaatst met daarop een dikke ronde plaat met aan beide kanten een microfoon. Dit simuleert een hoofd met twee oren er aan.

Die opstelling met dat 'hoofd' moet een mooi natuurlijk stereobeeld geven en dat zou ik zelf ook gebruiken. De zang zou ik apart opnemen, maar wel in dezelfde ruimte vanwege de akoestiek. De drums zou ik apart micen zodat ze eventueel nog wat te bewerken zijn. Wel zou ik een cabine om de drums zetten zodat er wat minder overspraak is, maar ik vermoed dat de overspraak met het 'hoofd' een leuk effect kan hebben.

skanky
27 juni 2007, 19:16
Het is niet echt een hoofd zoals die van Neumann, maar een Jecklin Disk (http://en.wikipedia.org/wiki/Jecklin_Disk)
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar wel prachtig opnames van gehoord.

Han S
27 juni 2007, 19:34
Mooie reacties, je moet je voorstellen dat de muzikanten van een bigband gewend zijn om in een bepaalde opstelling te spelen. De saxen zitten op de voorste rij, daar achter de trombones en daar weer achter de trompetten.

De drummer zit daar dan achter maar vaak meer naar de zijkant en daar in de burt zitten ook de bassist, de gitarist en de pianeur. Zo horen ze elkaar dus in een gig en zo zijn ze het gewend.

In een goed klinkende ruimte zou ik idd altijd een stereo opstelling zetten van twee goede SDC's (klein membraan condensators) als de Neumann KM(1)84.

Dat is dus een goed begin, maar denk er om dat een bigband dat zwoele geluid moet hebben wat voor een groot deel van de saxen komt.

Die zangeres hebben we het nog wel over (jezus wat een lekker wijf is dat!)

Nu jullie weer.

madman
27 juni 2007, 19:50
Die zangeres hebben we het nog wel over (jezus wat een lekker wijf is dat!)


foto's van de eh.... opstelling in die ruimte???? ;):seriousf:

skanky
27 juni 2007, 19:50
Idd Km 84's als hoofdstel, en dan bij de blazers en saxen een RCA 44. Saxen links pannen, en andere blazers rechts. Bij de contrabas een km84, drums een c12 en gitaar en piano u67's

Han S
27 juni 2007, 20:07
Je moet je voorstellen dat die hoorns als trombone en trompet ongelooflijk hard zijn en richting saxofonisten blazen. (/hint)

Einzeln
27 juni 2007, 20:24
Hoe controleren ze tijdens bv repetities het totaalgeluid.
Ik heb eens een bigband acoustisch horen spelen en dat klonk acoustisch al waanzinnig. Ik zou dus denken met een stereo paar of mischien zelfs met twee boundaries, in een lekker zaaltje zonder publiek. Vocalen los erbij. Basist moet zich versterken. Piano moet hard spelen of anders heb ie pech.

Hoe deden ze dat bij Glenn Miller?

Han S
27 juni 2007, 20:29
Hoe deden ze dat bij Glenn Miller?

En Duke Ellington en Count Basie, ik weet hoe ze dat deden en dat weet ik van een van de grootste engineers die in die tijd al waanzinnig mooie opnamen maakte en dan heb ik het over rond 1960.

Maar ik hou dat nog ff voor me want anders is de discussie voorbij.

skanky
27 juni 2007, 20:33
En Duke Ellington en Count Basie, ik weet hoe ze dat deden en dat weet ik van een van de grootste engineers die in die tijd al waanzinnig mooie opnamen maakte en dan heb ik het over rond 1960.

Maar ik hou dat nog ff voor me want anders is de discussie voorbij.

The Viking zeker?

Han S
27 juni 2007, 20:39
The Viking zeker?

Brucie the Viking yeah!

skanky
27 juni 2007, 20:40
Man, wat heb ik genoten van z'n posts.
Niet alleen de info, maar ook zn hele houding.

Das Schaap
27 juni 2007, 20:41
Nou laat ze dan maar gewoon in een hoek spelen dus ! :rockon:

Nee flauw, maar wat bedoel je met die hint ? Moeten we denken aan bron plaatsing, microfoon plaatsing of richtingkarakteristiek ? Of doel je nog op niks specifieks. Het is misschien net even te vaag zo het geheel. :nervous:

Han S
27 juni 2007, 21:38
Off axis response, welke microfoons denk je dat de belangrijkste zijn in een bigband situatie?

Einzeln
27 juni 2007, 22:16
Off axis response, welke microfoons denk je dat de belangrijkste zijn in een bigband situatie?

De stereo room microfoons. of bedoel je merk en type?

bert k
27 juni 2007, 23:09
Mijn bijdragetje: ik heb laatst een groot orkest mogen opnemen, samen met Fritsie, en twee lessen heb ik geleerd. Ten eerste, je stereo paar is echt het allerbelangrijkste, de rest van de mics is bijzaak.


Ten tweede, en onderscht dat niet: een goeie dirigent doet wonderen! Wat ik meemaakte was een vent met opname-ervaring die telkens na een take kwam terugluisteren, en aan de hand daarvan een nieuwe take maakte. Hij deed al het mixwerk al tijdens het spelen! Dus heb je bij het mixen veel minder gekloot. Wordt dus vriendjes met die maatslaander.

Han S
27 juni 2007, 23:15
De stereo room microfoons. of bedoel je merk en type?

De stereo microfoons zijn heel erg belangrijk, zeker als de ruimte goed klinkt, maar ik bedoel: van de spotmics, welke denk je dat de belangrijkste zijn en het meeste van de band zullen opvangen en dus in de mix het grootste aandeel zullen hebben?

En dus zullen die goed moeten klinken, ook in wat er van andere toeters off axis naar binnen zal komen.

Bij die bigband festivals zette ik microfoons bij de trompettisten, maar gebruikte die niet in de mix, behalve wanneer een trompettist zijn solo speelde.

bert k
28 juni 2007, 00:04
Weet je nog hoe ze het vroeger deden? Dan stond er een kruisje op de vloer en daar moest de trompettist heenlopen voor zijn solo...

meul
28 juni 2007, 00:17
Ik heb niet zo veel verstand van muziek maar dit is heel simpel!

je laat die hele band tegelijk inspelen en klaar, makkelijker kan je niet van ze afkomen. dit zijn proffesionals, dat zie je zo, dus dat is zo gebeurd. Als vanzelfsprekend doe je de zang apart, het liefst wat later op de avond zodat de spelers te moe zijn om jullie te komen afleiden van belangrijke zaken. dus... met een atitude alsof je elke dag 20 van dit soort bandjes doet roept jij na de eerste take;

heeeelemaal top jongens!!! ...moooooi werk!!! goed is goed, nix meer aan doen. Oke, jongens, even luisteren a.u.b, iedereen die hier niet meer hoort te zijn....., huh? sax partij niet goed??? Hejuh.. wil je mijn problemen weten? OPSOUTEN!!!.........NEXT..!! Eindelijk de zang, de kroon op je werk..

en nu koel blijven Han, koel blijven jongen :-)

Han S
28 juni 2007, 10:00
Het is eigenlijk net andersom, ik ben meestal degene die ze wijst op een paar valse noten of een probleempje met het ritme. Er zijn ook situaties waar je heel zorgvuldig mee moet omgaan.

Zo had ik eens een bigband opname en de bandleider wilde maar doorgaan en doorgaan, 'eerst nog ff die solo', maar ik viel bijna om van de honger en zei: 'laten we eerst ff snel wat eten, het is al acht uur geweest'. Maar hij wilde toch eerst nog even die partij doen want het ging zo lekker, dus ik die partij opnemen en ik had zijn mening ff nodig dus ik vroeg waar hij was. 'Die is achter' zegt iemand, dus ik loop naar achter en daar zit meneer lekker te snacken.

Dan moet je wel even tot tien tellen en rustig blijven.

meul
28 juni 2007, 10:07
Het is eigenlijk net andersom, ik ben meestal degene die ze wijst op een paar valse noten of een probleempje met het ritme. Er zijn ook situaties waar je heel zorgvuldig mee moet omgaan.

Zo had ik eens een bigband opname en de bandleider wilde maar doorgaan en doorgaan, 'eerst nog ff die solo', maar ik viel bijna om van de honger en zei: 'laten we eerst ff snel wat eten, het is al acht uur geweest'. Maar hij wilde toch eerst nog even die partij doen want het ging zo lekker, dus ik die partij opnemen en ik had zijn mening ff nodig dus ik vroeg waar hij was. 'Die is achter' zegt iemand, dus ik loop naar achter en daar zit meneer lekker te snacken.

Dan moet je wel even tot tien tellen en rustig blijven.

Ah, zo'n jongen die precies weet hoe het werkt en moet voor anderen maar zelf alle voorzorgen neemt om niet in de zelfde situatie te komen als waar jij in zit. nakken zo'n gast ;-)

is dit trouwens een casus of ben je jezelf aan het voorbereiden op een grote klus? gr, jan

Han S
28 juni 2007, 10:20
Nee Jan, ik weet exact hoe ik die klussen moet aanpakken. Mijn bedoeling is om mensen die in opleiding zijn mee te laten denken en discussiëren over hoe je dat nou het beste kunt doen, want zo moeilijk is het niet.

Ik zag laatst een bigband optreden op een groot podium buiten en een professioneel PA bedrijf deed het geluid. Er stond ergens midden tussen de band een Sennheiser MD441 recht omhoog gericht en dat valt dan wel op.

De zangeres (weer dat lekkere wijf) had een handheld draadloze microfoon. Op een gegeven moment komt de bariton saxofoniste naar voren en begint een solo te blazen, waar niets van was te horen want er stond geen microfoon. En die zangeres stond naast haar maar kwam niet op het idee om die microfoon bij die sax te houden. Dat vind ik dan van een bepaalde triestheid en erg jammer.

Een bigband klinkt zwoel, erg dynamisch en kan enorm knallen als het goed is.

meul
28 juni 2007, 11:52
Nee Jan, ik weet exact hoe ik die klussen moet aanpakken. Mijn bedoeling is om mensen die in opleiding zijn mee te laten denken en discussiëren over hoe je dat nou het beste kunt doen, want zo moeilijk is het niet.

Ik zag laatst een bigband optreden op een groot podium buiten en een professioneel PA bedrijf deed het geluid. Er stond ergens midden tussen de band een Sennheiser MD441 recht omhoog gericht en dat valt dan wel op.

De zangeres (weer dat lekkere wijf) had een handheld draadloze microfoon. Op een gegeven moment komt de bariton saxofoniste naar voren en begint een solo te blazen, waar niets van was te horen want er stond geen microfoon. En die zangeres stond naast haar maar kwam niet op het idee om die microfoon bij die sax te houden. Dat vind ik dan van een bepaalde triestheid en erg jammer.

Een bigband klinkt zwoel, erg dynamisch en kan enorm knallen als het goed is.

Waarschijnlijk dacht de zangeres dat ze daar de geluidsman ooit voor hebben uit gevonden. bovendien heb je als muzikant vaak geen idee wat de zaal hoort en ben je voornamelijkl bezig om de monitoring goed te regelen voor jezelf zodat je op jouw plek alles goed kunt horen en zal je moeten vertrouwen op de geluidsman.

helaas kan ik niet echt meepraten over dit onderwerp omdat ik alleen thuismix ervaring heb. maar als ik dan toch voor de leeuwen moest. de microfoon in het midden komt overeen met mijn persoonlijke ervaring dat je harmonien tussen intrumenten niet te veel moet pannen maar juist dicht bij elkaar moet houden omdat anders de defenitie van de samenklank verloren kan gaan. ik zou dan wel, als ik toch voor de leeuwen moest in een studio, voor intrumetalistische details, losse microfoons plaatsen bij alle instrumenten. Niet gehinderd door enige voorkennis zou ik gaan expirimenteren met het direkte geluid (bijna onhoorbaar) zacht onder de ambiant (die sennheiser) te zetten. maar ik denk dat ik beter eerst eens zou gaan lezen over hoe je uberhaubt een microfoon plaatst. kortom de beste stuurlui...

bert k
28 juni 2007, 11:59
Ja, maar dan toch geen 441 op het plafond gericht. Ik zou dan een omni nemen, en zo hoog mogelijk. Maar dan doet dat ding feitelijk hetzelfde als je stereopaar.

Han S
28 juni 2007, 12:26
Tja, wat die 441 daar deed is mij een raadsel omdat de 441 een supercardioid is en dus het geluid van het dakzijl zal horen.

De 441 heeft wel een mooie off axis response.

guhlenn
28 juni 2007, 12:31
maar Han, een mic richting muur plaatsen is toch ook een vrij acceptabele methode voor room mics? kan dat niet het idee zijn geweest? Voor overall sound zou ik een omni neerzetten (heb alleen eenAKG 414 die dat kan dus de mic keuze is snel gedaan...;) )

Han S
28 juni 2007, 12:34
Ja okay, maar een tentzeil op een meter of zes hoogte?

Roman
28 juni 2007, 13:15
maar Han, een mic richting muur plaatsen is toch ook een vrij acceptabele methode voor room mics? kan dat niet het idee zijn geweest? Voor overall sound zou ik een omni neerzetten (heb alleen eenAKG 414 die dat kan dus de mic keuze is snel gedaan...;) )
Een gevaarlijke opstelling ivm phase verschuivingen.... Liever niet dus. (is helemaal afhankelijk van de afstanden overigens)

guhlenn
28 juni 2007, 13:35
fair enough. ik ben duidelijk out of my league :).

Einzeln
28 juni 2007, 14:09
De microfoon is gedurende het optreden vanzelf rechtop gaan staan?

meul
28 juni 2007, 14:14
De microfoon is gedurende het optreden vanzelf rechtop gaan staan?

Han vertelde al dat hij nog zou terug komen op die zangeres

Han S
28 juni 2007, 18:28
Han vertelde al dat hij nog zou terug komen op die zangeres

Stel je voor, je hebt één grote ruimte en geen vocalbooth, je moet dus een keus maken uit een aantal mogelijkheden. Je neemt de hele zooi in één keer op, met de zangeres tegelijk, maar die wil zichzelf horen dus je geeft haar een monitor of een koptelefoon.

Maar de kans is heel groot dat zij toch de zang opnieuw wil doen. Als zo'n lekker stuk daar tegelijk met de band zingt wordt zowel zij als de band geïnspireerd omdat alles bij elkaar valt.

Maar zoals gezegd wil zij het vaak opnieuw doen en dan zit je met overspraak van de eerste zangtake. Je kunt kijken of de band zonder zang wil spelen, want de vraag of ze dat kunnen is een overbodige vraag, deze mensen spelen allemaal stukken beter en gemakkelijker dan de meeste popmuzikanten en spelen bovendien waarschijnlijk vanaf notenschrift, plus er staat een dirigent voor.

Maar stel dat je wel een vocalbooth hebt, dan zet je haar daar in en voelt zij zich niet zo prettig omdat ze minder betrokken is bij het geheel. En de band wil haar wel horen dus je zet haar of op de studiomonitoren en hebt hetzelfde probleem als ze het opnieuw wil doen, of je moet erg veel koptelefoons hebben en dat vinden de meeste bandleden weer niet zo fijn.

We moeten keuzes maken, veel en lastige keuzes die een grote impact hebben op het resultaat en dat resultaat is jouw probleem. Hoe je dat doet boeit ze niet, als het maar wel goed klinkt.

Wat een vak hé?

Einzeln
28 juni 2007, 19:15
Dat verklaart nog niet waarom die mic omhoog staat.

ruezzz
28 juni 2007, 19:17
Is zo'n reflection filter niks voor de zang en/of solopartijen?

http://www.seelectronics.com/images/RF_Pop_Up2.jpg

Einzeln
28 juni 2007, 19:26
Is zo'n reflection filter niks voor de zang en/of solopartijen?

http://www.seelectronics.com/images/RF_Pop_Up2.jpg

Ja precies. Leidt die decollecte ook niet af.

Han S
28 juni 2007, 19:42
http://www.jazzandbeyond.com.au/bitmaps/lsmith.gif


Je wilt dus niet afgeleid worden? Weet je dat zeker? Heel zeker?

skanky
28 juni 2007, 20:06
Een reflexion filter om'r hoofd, dan zal het wel te doen zijn.........

bert k
28 juni 2007, 20:08
Ze heeft rare priemende oogjes, maar verder is het een lekker ding, hoor.


Over die afluistering, jij doet toch wel eens die truc met twee monitortjes voor de zangeres in tegenfase, en dan de mic precies in het dooie punt zetten?

Han S
28 juni 2007, 20:16
Ze heeft rare priemende oogjes, maar verder is het een lekker ding, hoor.


Over die afluistering, jij doet toch wel eens die truc met twee monitortjes voor de zangeres in tegenfase, en dan de mic precies in het dooie punt zetten?

Voor een doordeweekse dag is dit een prima dame Bert, daar wil ik best een tijdje mee opgescheept zitten.

En die tegenfasetruc is wel leuk, maar werkt alleen goed bij speakertjes als de auratone (breedbandertje) en je moet echt in het midden staan met je microfoon. Er is maar één punt waar het bijna stil is en daar zet je de microfoon. Dat houdt in dat die speakers overal gewoon hoorbaar zijn en ook voor overspraak zullen zorgen, met name op de room mics en de overheads en vergeet niet die microfoon voor de staande bas want die pikt ook heel wat op.

De Beer
28 juni 2007, 21:04
my 5 cents:

aangezien je met een dirigent werkt wil er nog wel eens wat subtile tempo "dingetjes" gebeuren. dus is alle instrumenten in 1 keer opnemen eigenlijk on ontbeerlijk. tenzij de man bevlogen genoeg is om zijn finesses in 1e partij de 2e keer nogmaals weet te recreëren.
Wellicht heeft hij zlefs een weekje ruwe mix nodig om het "er in" te krijgen. maar dat is natuurlijk afhankelijk van de man/vrouw z'n beleving.

Als je in een ideale situatie alleen opname technisch denkt zou ik het in 3 fases opnemen.

Als 1e de "ritmesectie" met een stereo paar, (evt spot mic op de gitaar voor solo's als hij deze niet zelf reguliert in volume.)

2e opname van het koper denk ik aan een MS paar de hele sectie in 2e delen helft van de saxen, trombones en tromper(ea) links en de andere helft rechts, met een leeg stuk er tussen, Lekker breed maken.
solisten een beetje in het midden houden en naar binnen laten instappen voor hun solo, en naar de cardioide mic laten blazen.

Dit of Stef Meder inhuren en alles uit de casio met 2 DI's.

Rest ons nog de rest van de gehuurde studio tijd te vullen met het (vocal) coachen van de zangers.:satisfie:

ben benieuwd wat hier van gedacht wordt.

Han S
28 juni 2007, 21:22
Ik heb een draadje gehad op gearslutz over de upright bass en jazz in het algemeen. Daaruit zou je kunnen destilleren dat jazzbands alles tegelijk willen en moeten doen en in één ruimte.

De kans is heel groot dat als je voorstelt dat je eerst de ritmesectie wilt doen, dat dan het hele orkest het pand meteen weer verlaat, maar uiteraard heb je eerst overleg gevoerd over hoe je het met ze gaat doen.

Ik heb bigbands gedaan die echt heel goed waren en alles tegelijk, met uitzondering van de vocalen en de solo's, welke later werden gedaan. Maar ik wil het ook best allemaal tegelijk doen, alleen zit je dan aan die solo's en vocalen vast.

bert k
28 juni 2007, 22:30
En de vocals helemaal in de andere hoek, met een plexi wandje ertussen?

Han S
28 juni 2007, 23:02
Ik wacht eigenlijk op reacties van die gasten die met een opleiding bezig zijn, ben benieuwd naar hun visie.

skanky
29 juni 2007, 01:12
Ik ben bijna klaar met mn opleiding en heb mn visie al gegeven. Ik hou erg van de sound van de bigbands met Frank Sinatra. Daarom heb ik gekozen voor een klassiekere opnametechiek van een hoofdstel met steunmics en de zang ook tegelijkertijd met de bigband.

Han S
29 juni 2007, 01:17
Ik ben bijna klaar met mn opleiding en heb mn visie al gegeven. Ik hou erg van de sound van de bigbands met Frank Sinatra. Daarom heb ik gekozen voor een klassiekere opnametechiek van een hoofdstel met steunmics en de zang ook tegelijkertijd met de bigband.

Okay, maar ga je dan voor AB, XY, ORTF, MS, Blumlein of zoals ze dat tijdens Frank deden met de Decca tree van M50's?

skanky
29 juni 2007, 10:35
Okay, maar ga je dan voor AB, XY, ORTF, MS, Blumlein of zoals ze dat tijdens Frank deden met de Decca tree van M50's?

Als ik de m50's tot m'n beschikking heb dan zou ik zeker de Decca tree gebruiken. Maar anders zou ik toch voor de Blumlein gaan met 2 ribbons. (liefst RCA 44's) Maar dan is de ruimte natuurlijk nog belangrijker.

Han S
29 juni 2007, 10:51
Die 44's klinken wel heel erg donker hoor, ik zou gaan voor de M50's idd, maar anders voor een paar mooie SDC's in ORTF want er zijn weinig ruimten die echt goed klinken.

En als die ruimte dan niet zo geweldig klinkt dan worden de microfoons bij de saxen opeens een stuk belangrijker, cq de belangrijkste microfoons.

skanky
29 juni 2007, 10:54
In ORTF zou ik toch voor de LDC gaan. Bijv. 2 U67's. Die hebben toch iets meer body wat ik bij bigbands toch wel graag hoor. SDC zou ik eerder voor klassieke of jazz ensembles gebruiken.

Han S
29 juni 2007, 11:01
Dacht je dat omdat het membraan kleiner is dat ze daarom minder body zouden hebben?

skanky
29 juni 2007, 11:08
Nee hoor zeker niet, met body bedoel ik eigenlijk de kleuring. De meeste SDC's zijn veel rechter qua karakteristiek. Of ze hebben een wat scherp hoog zoals de 184's (ik heb de oude 84's nooit gehoord, die schijnen veel mooier te klinken)

Han S
29 juni 2007, 11:17
Juist, de LDC kleurt meer maar is ook wat stiller. Ik gebruik wel een paar SP B1's als room mics in ORTF en die klinken buitengewoon goed voor zo'n goedkoop ding in die toepassing. Maar ook een paar Beyer M160's of 260's maar dan de oude, kunnen heel goed als room mics. De Beyer ribbons zijn lekker helder klinkende ribbon mics. Ook mooie OH's.

skanky
29 juni 2007, 12:50
Die B1 is idd wel fijn als room mic, ik gebruik zelf altijd een B&O BM6 als mono room mic. Dat is een hele oude ribbon, de Royers zijn hierop gebaseerd.
Ik heb een tijdje geleden 2 Beyer m130's in Blumlein gebruikt bij een kermisorgel, heerlijke sound. Daar zou ik ook nog wel eens setje van willen, of idd de 160/260. Volgens mij werken die 130's ook erg goed bij een bigband, ze klinken niet zo donker als veel andere ribbons. Ze hebben een rustig en zijdezacht hoog, maar het is wel aanwezig.

Martin van den bast
18 september 2007, 02:36
Mijn mening....
De belangrijkste vraag wordt over het hoofd gezien technici!
De vraag wat heb je in huis? Microfoons blablabla..... nee,hoeveel heb je er?
Wat voor mengtafel heb je? heb je wel/geen subgroepen hoeveel?
Hoeveel kanalen zitten erop en hebben ze allemaal een ruime eq. instel mogelijkheden? Waar neem je het mee op? digitaal/anoloog? Computer een apparte HD machine of gewoon op anoloog opTape? Over hoeveel kanalen (recording tracks)beschik je dan? en kunnen al deze tracks ineens opnemen of heb je daar beperkingen in?
Als het qua equipment allemaal mee zit, dan komt de tweede selectie van vragen bij je aan de orde.
Ruimte dubbelzinnige vraag. Ruimte om een bigband in 1 keer binnen te hebben en hebben ze dan ook nog speelruimte niet dat de trombonist de saxofonist knockout mept met zijn schuif... en de drummer, als hij op z'n bekken slaat, is dan de clarinetist aan 1 kant stokdoof geworden?
De tweede ruimte bedoel ik met opname capaciteit. Heb je de mogelijkheid om veel tracks lang op te kunnen nemen. Is daarnaast ook nog een mogelijkheid om al die tracks nog te kunnen editen?
En dan de ham vraag..... Hoe is de band? Perfect? goed? gaat wel? Ach....Jostiband levert zeker beter kwaliteit of in het ergste geval, doven genieten immers van de gevoelige trillingen en daar draait het om.....
Als je muzikanten in de formatie heb zitten die hun onkunde verdoezelen door minder luid te spelen of er eentje er tussen heb zitten die geen ritme gevoel heeft, tja wat is dan wijsheid die mensen appart nemen?
Ennuh, om in de sfeer van de humor te blijven Als technici heb je helemaal geen tijd om je op te laten g**len,door dat lekkere mokkel op hoge hakken en een net panty aan...parameters!,eq's! ceumarkers! en input signalen! die moet je in de gaten houden! Als je zo nodig uit de ban wil springen wees dan wijs en vraag of ze naderhand van de opname even in de regie kamer mee komt luisteren naar haar prestaties want het zou zomaar kunnen dat er stukjes lichterlijk overgedaan moet worden. En als je merkt dat je echt iets geks met haar wil uit vreten, geef ze dan daana alleen maar complimentjes....Voor je het weet, heb je wel iets anders uit te richten dan alleen maar microfoons.... Ooow en een ander ding voor de echte proffesionals, lees de patitude mee tijdens het spelen dan sta je zeker niet voor verassingen wanneer je mf. of pp ziet staan.......heb je m?

Conclusie: Wat is je kennis,je capaciteit als technici wat voor gereedschap heb je en wat laat het toe, en wat neem je op of beter gezegt wat heeft de klant in huis qua preformance en uiteraard ook de finance.......
Is het serieus of zomaar een projectje..... Is het je waard om met grote koeienletters de handelsmerk op de cdhoes terug te zien of vraag je vriendelijk aan de bandleider of hij het erg vind dat de studio en regiseur er niet op vermeld gaat worden.

Heb je wat aan mijn mening? Ik zie graag een reactie van het 1 of geen terug.

Vrendelijke groet,

Martin vanden Bast DTM producties

q-elvis-p
18 september 2007, 02:55
ik zou uhm... werk van die zangeres maken... de rest live opnemen.

Han S
18 september 2007, 11:09
Martin, we gaan er vanuit dat er technisch geen belemmeringen zijn, je kunt 24 sporen tegelijk opnemen en je hebt zoveel microfoons tot je beschikking dat het zelfs moeilijk is om een keus te maken. Het gaat dus om de aanpak en op een enkeling na heeft vrijwel niemand van de SAE en andere opleidingen zijn ideeën hier geopperd.

Ik weet dat het voorkomen van overspraak hoog in het vaandel staat bij de opleidingen, maar daarmee neem je geen orkest op. Bij het opnemen van een orkest is het belangrijkste dat zij zich op hun gemak voelen en zichzelf horen zoals ze dat gewend zijn. De communicatie is dus een van de belangrijkste zaken, als opnameleider ga je eerst even met ze praten en legt ze uit dat dit een opname is en geen optreden, dus gezellig heen en weer zwaaien met de trompet is niet gewenst.

Dan ga je proefdraaien en kijkt wat je binnen krijgt, je blijft nog even van de EQ af en luistert alle microfoons in solo en die microfoons waarvan je fasefoutjes verwacht luister je solo in paren van twee of met drie tegelijk. Dat is jouw probleem. Dan ga je terug naar de band en vraagt of iedereen tevreden is met wat hij hoort, misschien moet er een schot hier en daar, of moet de piano een beetje op de studio monitoren, of mogelijk zitten de saxofonisten liever in een halve cirkel want dat is ze een vorige keer zo goed bevallen. Er zijn geen regels in de muziek, de enige regel is dat er geen regels zijn, als een orkest de drummer helemaal vóór het orkest wil neerzetten dan doen we dat. Contrabassisten hebben een gloeiende hekel aan het spelen in een booth dus dat zie je te voorkomen.

Nou wacht ik nog steeds op die SAE klanten. Dit draadje loopt nog wel even.

skanky
18 september 2007, 11:52
Hebben we hier SAE klanten?

Han S
18 september 2007, 12:04
Hebben we hier SAE klanten?

Volgens mij heb ik hier SAE studenten zien posten, laat het duidelijk zijn dat het niet mijn bedoeling is om ze te bekritiseren, nog het SAE te bekritiseren.

Het gaat er om dat we wat van elkaar leren, ik ben ook wel benieuwd naar de inzichten van anderen en hoe ze daartoe zijn gekomen.

Martin van den bast
18 september 2007, 13:20
He Han,
Dus mijn mening klopt toch als een bus.Tenminste als ik je mening goed gelezen heb, geef je toch de voorkeur dat de band karakter zoals wie het werkelijk zijn en hoe ze zijn.Dat zijn immers de gegevens hoe je het gaat aanpakken. Hebben ze al reeds studio ervaringen laat hun hun verhaal doen. Mijn ervaring is dat je met zo'n gezellig inleidings gesprekje meteen al de "DO en DON'Ts kan bepalen. Mensen laten graag hun studio ervaringen horen en geven al snel aan wat zij irritant vonden. Je mag ze tijdens het gesprek best in de reden vallen als er iets gesuggereerd wordt wat hun niet bevalt maar waar geen ontkomen aan is aan een studio opname.

Zorg er in ieder geval voor dat je divers bent met opneem methode. Ik vind het zeer belangrijk dat record-regiseur verstand van muziek heeft. Het liefst eentje die als orkestleider kan fungeren..... Lees de muziekstukken mee en als je ergens over twijfeld in het stuk laat de dirigent het stuk eens horen hoe hij het ervaart Wordt een vriend van de band leider/dirigent. Als er een probleem muzikant in de groep zit, beslis dan samen met de bandleider dat je bij sommige scenes deze niet mee laat spelen maar achteraf appart opneemt met de benodigde begleiding (en dan bedoel ik coatsen).En neem van me aan dat die mensen het niet erg vinden met deze methode van aanpak. Het is geen straf die ze in de studio moeten uitzitten Jij......jij bent hun opname held en jij wilt er een mooi staaltje op die alluminium gekleurde schijf zetten dus samen werken. Ook heb ik de ervaring wanneer je helemaal niks communiceert dat het orkest gaat denken wat doen we hier eigenlijk.....

Als je eerder om de technische aanpak verlegen zit dan kan ik alleen maar zeggen...... Ervaar wat je binnen krijgt want dat is niet uit te leggen.
Je bent immers toch afhankelijk van wat je ruimte en technische zaken in huis hebt.Wat de band doet en kan en niet te vergeten geld..... Wat heeft zo'nband te besteden.
Nogmaals, de klant verteld zijn ervaring, heeft hij die niet en je laatste recording liep wat stroef omdat.......?leer daar van en pak deze anders aan maar.......Hun,de band bepaalt wat jij moet doen om het tot een goeie resultaat te maken.

Martin van den bast
18 september 2007, 13:48
Leuk he, tijdens een bakkie koffie bedenk je nog meer goeie tips.dat soort dingen laten je dan niet los om nog gouw even iets neer te zetten.
Nog een gouwe tip is dat je er verstandig aan doet om te proberen een generale repetie mee te volgen voordat je in de studio duikt maak notities tijdens het bijwonen, van bepaalde nummers die op genomen gaan worden.
Neem percussie appart op. Van te voren of achteraf ligt er maar aan wat hun karater is in het totaalmuziek spectakel. Zo voorkom je bijgeluiden van andere band leden. Blazers en dan bedoel ik Saxen,trompeten,horns, trombones die een tegenmelodie spelen of klifhanger melodie spelen, doe er verstandig aan om deze ook nog eens appart op te nemen.Dan valt er altijd wel wat te sleutelen wat nodig zou kunnen zijn.
Solo's van zang of spel neem ze voor de zekerheid achteraf nog eens appart op. zoadat je een keuze kan maken welke het gaat worden. als er syncopisch muziekspel gedaan wordt waar timing een belangrijke rol bij speelt en je merkt op dat deze na 4 keer opnieuw inspelen met z'n allen nog steeds problemen geeft, doe dat dan appart. dan kan je schuiven met je tracks....... Nou ik denk dat je hier zeker mee uit de voeten kunt.

Groetjes (ik ga nu nog een bakkie pleur nemen.....)

Martin

Mottee-stone
18 september 2007, 13:48
Denk datje met 24 sporen recorder heel eind kan komen. En dat de plek van opnamens ontzettend van belang zijn. de akoestiek waarin gespeeld ga je hoe dan ook terug horen op cd. Als je en live registratie doet doe dat dan niet in de oevenruimte omdat daar (vaak) niet de beste Akoestiek is. Doe dat dan wanneer je live speelt voor publiek. Zorg dat je dan iemand Appart voor FOH hebt en voor opnamens. zodat niet 1 iemand beide hoeft te doen. en wanneer nodig 1 iemand nog voor monitoor geluid.

De microfoon plaatsing is altijd heel belangrijk, vaak nog belangrijker dan het type mic. je kan er voor kiezen om de saxafoonisten met 1 mic te pakken en dat ook met de tropetisten te doen. Dit licht er maar net aan je liever wilt. wil je alles appart opnemen zorg dan de je genoeg mic's hebt. en hoe groot je geluids tafel is.

belangrijk bij de opnamens op te letten is dat niet te hard/ of te zacht binnen komt, ze de EQ uit, missien een laagaf filter maar niet meer, geen fase verschillen. zet de Pan in midden. Zodat je wanneer je mixen alles kan uitproberen. gebruik compressors op moment dat er TE veel dynamiek in zit. Zorg voor goede afluister speakers en koptelefoon. vraag ook voor referentie materiaal van de band zelf wat ze mooi vinden klinken. hoe veel galm ze willen hebben op de stemmen, en andere instrumenten. en gebruik natuurlijk ook je eigen oren.

bert k
18 september 2007, 13:50
Mijn mening....

[***HEEL VERHAAL***]

Heb je wat aan mijn mening? Ik zie graag een reactie van het 1 of geen terug.

Vrendelijke groet,

Martin vanden Bast DTM producties
Niet om je te bashen of af te zeiken, Martin, maar ik lees geen mening. Ik zie alleen maar een heleboel vragen, maar nergens een antwoord op. Van mij mag het een stuk concreter, gewoon de technische oplossingen.

B_2_the_a
18 september 2007, 13:53
ik ben zelf een volkomen noob in dit wereldje,
maar ik begrijp martin en han volkomen met het verhaal dat je moet vragen wat de band "wil"
Zij moeten het spelen, als de bron niet goed is kan je er nooit wat fatsoenlijks van maken!

Ik zou zelf me zoveel mogelijk focussen op de live situatie, zo zijn ze het gewend en zo spelen ze het best.
Dus stereo paar mics (type weet ik niet, ben nog redelijk noob ;)) voor de blazers, drums met het bekende 3 systeem micen (kick en 2 overheads) en gitaar en bas een micro (contrabas blijft moeilijk te micen, hopelijk heeft je bassist een piezo)... etc..
En een solo spot, daar kunnen de blazers staan die een solo doen..

Zang vind ik dat je die tegelijk moet opnemen, desnoods auto-tunen (ik vind het zelf vreselijk) indien nodig!

Het gaat er vooral om dat de vibe van een bigband erop staat! Dat is bij die muziek het belangrijkst lijkt mij...

Han S
18 september 2007, 14:10
Jullie doen te moeilijk en hebben het topic niet rustig doorgelezen. Er zijn al een aantal geweldige suggesties gepost. Op mijn website kun je een klein (hard) stukje vinden van een bigband uit Tilburg waarvan je zou kunnen zeggen dat het een van de betere bigbands van dit land is. De Power Swing Bigband onder leiding van Adjan Emmen. Hier (http://www.beaufortstudio.nl/files/Beaufort_Jazz_Powerswingbigband.mp3)kun je er naar luisteren, de band bestaat uit en stuk of vijf/zes saxen, drie trombones, drie trompetten, gitaar, bas, keyboards, drums en vocalen, hier (http://members.home.nl/t.rombo/home.htm)zie je ze in de traditionele opstelling en je ziet dat er een paar mensen zijn bij gekomen.

Je kunt heel ingewikkeld doen, maar deze mensen kunnen allemaal uitstekend spelen, je hoeft helemaal de partituur er niet bij te hebben, het is puur en alleen een kwestie van interactie, communicatie over en weer en technische skill.

Ik heb laatst een rockband opgenomen met een popkoor, volledige bezetting en een stuk of 12 vocalisten. De percussionist (eitje, tombourine) wilde per sé tegelijk meedoen en dat deed hij dus ook. Als je dan een condensator neerzet heb je een bak overspraak, dat wil je niet horen. Zet je een SM57 of een MD421 neer dan heb je een smerige off axis response, dat wil je helemaal niet horen. Dus zet je een ribbon neer als de Beyer M160 of 260 en opeens krijg je door wat er zo goed is aan die microfoon.

Need I say more?

B_2_the_a
18 september 2007, 15:14
damn,
ik moet echt het grote microfoontjes boek maar eens gaan lezen ;)

amon
18 september 2007, 17:28
Nou Han, hier komt ie dan!!! (een SAE student)

Nee, ik ben de laatste tijd heeel weinig op dit forum, maar als ik hier kom kijk ik altijd eerst bij recording en zo zag ik een half uurtje geleden bij aankomst op gitaarnet dit topic. Heb het rustig doorgelezen en zal mijn idee geven.

Allereerst, ik heb nog nooit een big band opgenomen. Wel live, tijdens een jazz festival, een aantal big bands opgesteld. Dus die kennis en kennis van andere - niet big band - studio ervaringen zal ik proberen te combineren om een mooie opname van een big band te maken.


De big band heeft een dirigent, die zorgt al voor verschil in volume, ritme, dynamiek, etc. Naast dat het enorm veel werk is, zou ik om die reden, maar ook bovenstaande, al niet beginnen aan close mic-en. Ik zou echter een mooi stereo pair plaatsen. De plek van dit stereo paar hangt sterk af van de locatie van de opname en zal bepaald worden door tijdens het spelen van de band door de ruimte te lopen op zoek naar de juiste plaats. ORTF zou ik mee beginnen, evt met een plankje ertussen, kijken hoe dat uit pakt, desnoods een andere opstelling proberen.

De opstelling van big bands staat vaak vast, zoals Han al eerder in dit topic aangaf, de blazers rechts, drums linksmiddenachter, piano daar links voor en gitaar ook en bas wat in het midden. Zo zou ik het dan ook opnemen.
De bas moet uiteraard een aparte mic hebben, piano zou ik ook een stereo setje geven (als we toch mics en kanalen genoeg hebben, waarom niet, niet meemixen kan altijd) en de drums zou ik op een standaard jazz manier micen. Dan voor elke rij blazers een microfoontje met een plaatje eromheen zodat er minder geluid van achteren komt. Als een blazer een solo in moet zetten nodig ik hem uit op te staan en zijn/haar solo richting die microfoon voor zijn rij te spelen.

Dan heb ik op mijn kanalen dus zitten:
stereo paar
drums
bas
piano
gitaar
blazers rij 1
blazers rij 2
blazers rij 3

Dan die zangeres nog (die overigens oer lelijk is, maar misschien komt dat door het leeftijdsverschil), die zou ik inderdaad apart doen. De muzikanten in big bands zijn goed genoeg om ook zonder zangeres te spelen en de zangeres zal ongetwijfeld goed genoeg zijn om een mooie opname te maken met, in plaats van een big band achter haar, een koptelefoon op.


De mix zou ik maken uitgaande van het stereo paar, die zal de basis vormen van de mix, met de rest van de mics die ik opgesteld heb kan ik evt veranderingen, nuances en andere kleinigheidjes toepassen.

Han S
18 september 2007, 17:30
Het grote boek van wie? Als je naar forums gaat als gearslutz kom je zo enorm veel verschillende meningen tegen over microfoons dat je ernstig moet twijfelen aan boeken.

Daarbij komt dat de markt wordt overspoeld door steeds weer nieuwe microfoons welke bijna allemaal uit China komen en waarvan een aantal weinig kost en meer dan behoorlijk presteert en dat is bijna niet bij te houden. Daarvoor moet je op ervaringen afgaan van anderen, als 10 verschillende mensen beweren dat microfoon XX erg goed klinkt mag je aannemen dat jij wel eens nummer 11 kan zijn.

In een situatie als de opnamen van een orkest of bigband stel je andere eisen aan een microfoon als wanneer je hem voor een gitaaramp zet in een overdub situatie.

B_2_the_a
18 september 2007, 17:32
tjah
misschien scheelt het als ik iets van een cursus ga doen of gewoon een hoop meedraaien in een studio (gewoon zitten en kijken)...

Nu sta ik er, vind ik zelf, te ver buiten om serieuze info te ontvangen...

Leren door te lezen is niet mijn sterkste punt, leren door te doen... that's my way!

amon
18 september 2007, 17:35
microfoons leren kost tijd en ervaring. Tijdens mijn eerste jaar op SAE (het praktijk gerichte jaar) heb ik daarom ook alle microfoons uitgeprobeerd die er waren en ook zo vaak mogelijk microfoons gehuurd. Dat jaar had ik de tijd om te experimenteren, microfoons te verkennen en kijken hoe ze klinken. Ik heb daarom ook zo veel mogelijk verschillende gebruikt/gehuurd om in de toekomst niet met de handen in mn haar te zitten wanneer er op locatie geen voor mij bekende mics liggen.

Han S
18 september 2007, 17:45
Amon, je zit aardig in de richting. Je moet je voorstellen dat het zwoele van een bigband komt van de saxen, dus daar zet je een stuk of drie of vier echt goede microfoons neer en daar komen ook de trombones en de trompetten goed op naar binnen, zet ze dus zo neer dat die overspraak van die hoorns nog redelijk on axis binnenkomt. Dus die microfoons schuin naar beneden richten.

Het stereopaar in de ruimte is het belangrijkst, maar de mics bij de saxen zijn als tweede het belangrijkst en welke mics je daarvoor kiest is cruciaal. Er zal dus een beslissing moeten worden genomen welke vanuit je ervaring met microfoons neemt. Maak je een verkeerde keus dan heb je een probleem welke je in de mix niet meer oplost.

Zet je vier SM57's neer word je niet gelukkiger van, neem je vier MD441's dan wordt het al een stuk leuker en heb je mooie LDC's en/of ribbons dan heb je zomaar een jaren 50/60 bigband geluid.

Akoestische bas is een pijn in je hol, vroeger had je nog van die hele bassen met van die kabels van darmen er op waar de bassist zijn bloed aan smeerde, tegenwoordig speelt bijna iedereen op een 3/4 bas met zo'n kut elementje in de brug. Dan zetten ze hun versterkertje lekker hard en aaien over die snaartjes. En dan zet jij er een mooie condensator voor omdat je dat element drie keer niks vindt, maar dan moet je eens solo horen wat je binnen krijgt.
Dat is een groot probleem hoor, een bas is een groot instrument en als je die mic er vlak voor zet hoort hij een klein stukkie bas. En om het allemaal nog erger te maken heb je een boem vanwege proximity waar je de schijtkrampen van krijgt.

Hoe lossen we dat nou weer op? In de booth is geen optie want die hebben we niet of de band wil dat niet. (Ik heb een booth van 12 m²:D)

amon
18 september 2007, 17:54
Een big band opnemen heb ik nog nooit gedaan. Een bas wel. Die bassist had toevallig zelf een heel goed klinkende 19" DI (ik geloof van Eventide, maar kan er ook naast zitten). Daar ging hij dan met zn elementje in. Verder had ik er nog een bass/kick mic er bij.

Han S
18 september 2007, 18:33
Overigens vind ik het een hiaat in de opleiding dat ze hier geen aandacht aan besteden, het zijn de moeilijkere klussen maar het is ook een veel grotere uitdaging. Iedereen kan een microfoon voor een gitaarspeaker zetten en een goed geluid maken. Drums wordt een stuk ingewikkelder en een heel bandje in één keer wordt al een uitdaging.

Ik hoor op websites van bekende bigbands MP3's met opnamen die nergens naar klinken en dan heb ik het over nederlandse bigbands van naam. Ik stuur laatst een email aan een kleine 300 jazz en bigbands en wat denk je? Twee reacties en geen enkele opdracht.

Als het SAE zichzelf respecteert moeten ze meer aandacht besteden aan orkest opnamen, dat is mijn mening.

Einzeln
18 september 2007, 21:26
Amon, je zit aardig in de richting. Je moet je voorstellen dat het zwoele van een bigband komt van de saxen, dus daar zet je een stuk of drie of vier echt goede microfoons neer en daar komen ook de trombones en de trompetten goed op naar binnen, zet ze dus zo neer dat die overspraak van die hoorns nog redelijk on axis binnenkomt. Dus die microfoons schuin naar beneden richten.

Het stereopaar in de ruimte is het belangrijkst, maar de mics bij de saxen zijn als tweede het belangrijkst en welke mics je daarvoor kiest is cruciaal. Er zal dus een beslissing moeten worden genomen welke vanuit je ervaring met microfoons neemt. Maak je een verkeerde keus dan heb je een probleem welke je in de mix niet meer oplost.

Zet je vier SM57's neer word je niet gelukkiger van, neem je vier MD441's dan wordt het al een stuk leuker en heb je mooie LDC's en/of ribbons dan heb je zomaar een jaren 50/60 bigband geluid.

Akoestische bas is een pijn in je hol, vroeger had je nog van die hele bassen met van die kabels van darmen er op waar de bassist zijn bloed aan smeerde, tegenwoordig speelt bijna iedereen op een 3/4 bas met zo'n kut elementje in de brug. Dan zetten ze hun versterkertje lekker hard en aaien over die snaartjes. En dan zet jij er een mooie condensator voor omdat je dat element drie keer niks vindt, maar dan moet je eens solo horen wat je binnen krijgt.
Dat is een groot probleem hoor, een bas is een groot instrument en als je die mic er vlak voor zet hoort hij een klein stukkie bas. En om het allemaal nog erger te maken heb je een boem vanwege proximity waar je de schijtkrampen van krijgt.

Hoe lossen we dat nou weer op? In de booth is geen optie want die hebben we niet of de band wil dat niet. (Ik heb een booth van 12 m²:D)

De bas in je bigband filetje klinkt electrisch. Had je een probleem met deze specifieke bas?

Einzeln
18 september 2007, 21:27
Overigens vind ik het een hiaat in de opleiding dat ze hier geen aandacht aan besteden, het zijn de moeilijkere klussen maar het is ook een veel grotere uitdaging. Iedereen kan een microfoon voor een gitaarspeaker zetten en een goed geluid maken. Drums wordt een stuk ingewikkelder en een heel bandje in één keer wordt al een uitdaging.

Ik hoor op websites van bekende bigbands MP3's met opnamen die nergens naar klinken en dan heb ik het over nederlandse bigbands van naam. Ik stuur laatst een email aan een kleine 300 jazz en bigbands en wat denk je? Twee reacties en geen enkele opdracht.

Als het SAE zichzelf respecteert moeten ze meer aandacht besteden aan orkest opnamen, dat is mijn mening.

Heb je het over the new cool collective?

Han S
18 september 2007, 22:33
De bas in je bigband filetje klinkt electrisch. Had je een probleem met deze specifieke bas?

Dat was ook een Fender P bas, de bassist was ziek en de dirigent heeft samen tegelijk met de band de baspartijen gespeeld op dit nummer. De tweede dag was de bassist wel aanwezig en hebben we de staande bas gebruikt.


Heb je het over the new cool collective?

Ik noem liever geen namen, maar het gaat over een bekende en erg goede bigband die kennelijk zelf de opnamen hebben gedaan, of een van de bandleden heeft een opnamesetje. Het klonkt tragisch niettemin.

Harald
4 januari 2010, 21:05
Als het SAE zichzelf respecteert moeten ze meer aandacht besteden aan orkest opnamen, dat is mijn mening.

Even een bump geloof ik, kwam hier naar aanleiding van die andere bigband topic.

We hebben toevallig pas om een vriend van onze drummer te helpen een avondje opgenomen bij zo'n opleiding (in Rotterdam, dacht dat het idd. de SAE was) Dat je met een hele band (fair enough, we hadden dit keer wel nog een percussionist mee) ineens een nummer wilt inspelen was blijkbaar (ik zeg het even diplomatisch) niet heel gebruikelijk daar. De studio daar was daar ook niet op berekend. Gitaarversterker in de gang, ik in de controlroom, bass via DI (nope, geen amp, in de mengtafel) En veel keuze aan microfoons en kanalen... het lukte niet eens om de boel live op te nemen. Je kent onze zangeres. Die zingt het het liefst gelijk mee. Maar dat ging simpelweg niet. Stond letterlijk theatraal een onhoorbare guidevocal te playbacken zodat Michel wat houvast voor zijn bluesharpfills had... :D

Vroeg me toch een beetje af wat ze daar nu verder leren. Als je sowieso alles overdubt is het opnemen gelijk al een stuk minder spannend tenslotte. Maar een band speelt vaak gewoon beter live, daar kun je dan altijd nog extra partijen bij overdubben, a la Queen, of Zappa's Sheik Yerbouti, waarbij de basistracks tijdens live optredens waren opgenomen, om vervolgens van overdubs galore voorzien te worden in de studio.

Han S
5 januari 2010, 12:41
Harald, jouw verhaal komt me bekend voor, ik hoor dat ook van andere bands.
Mijn persoonlijke mening is dat ze bij die opleiding gefixeerd zijn op techniek en niet op de muziek en ik blijf bij mijn stelling dat ze meer aandacht zouden moeten besteden aan het in één keer opnemen van bands, koren en orkesten.

Bluesbands zoals die waar jij in speelt krijgen het alleen echt goed voor elkaar als men samen speelt en het in lagen opnemen lukt alleen de allerbesten. Jullie drummer heeft alles gedaan met een klik en daar is niets van te horen. Dat is subliem want meestal hoor ik het meteen.

Bijna iedereen met een beetje gevoel voor opnametechniek krijgt het wel voor elkaar om eerst drums en bas op te nemen, dan de gitaren, vervolgens de toetsen en als laatste de vocalen. Maar een jazzband, bluesband, bigband of orkest opnemen kun je ook prima leren, het is niet eens zo moeilijk, maar er wordt volgens mij geen aandacht aan besteed en de mensen van de oudere generatie technici houden op een gegeven moment op, gaan met pensioen of gewoon dood en ik zou het jammer vinden als die techniek verloren zou gaan. Er is vroeger, toen stereo werd uitgevonden heel veel ge-experimenteerd door geniale mensen en nu lijkt dat langzaam maar zeker uit te sterven.

dennis_rhcp
31 maart 2010, 11:54
Even dit topic weer door gespit, (weer veel geleerd).

Ik ga binnekort een bigband opnemen (waar ik vroeger in gedrumd heb)
Ik ken deze bigband heel erg goed, het opnemen is een vrienden dienst.

Ik heb wel eens eerder een bigband opgenomen (dit was live met 5 mic's)
De opnames van dit had ik later horen tijdens de recording meeting, en was blijkbaar niet zo goed als ik zelf in gedachte had. Hoe kan ik dit nu beter aanpakken? De bigband die ik nu ga opnemen is lang niet zo goed als die ik eerder heb opgenomen.

De band:

Er is een nieuwe drummer die zijn drumstel zo gestemd heeft als een kartonnen doos, (slik) en vind het zelf prachtig. dan is er een zangeres die veel talent heeft hoor, maar niet altijd de noten weet te raken, er is een van de beste bassisten die ik ken, maar heeft wel een heel modern geluid (elec bas), en een pianist met een elec piano.

dit alles wordt opgenomen in een aula van een school (gelukkig zitten er wel veel gordijnen in.)

Juist, het technische aspect, ik kan 16 sporen simultaan opnemen:

1. Stereo paar L ________Samson CO2 (ik kan hopelijk KM184 lenen)
2. Stereo paar R ________ Samson CO2 (ik kan hopelijk KM184 lenen)
3. Kick ________ Sennheiser MD 421
4. drum OV L ________ Samson CO2
5. drum OV R ________ Samson CO2
6. Bas ________ Sennheiser MD 421
7. Piano L ________ Art DI box
8. Piano R ________ Art DI box
9. Gitaar ________ Shure SM57
10. Trompet sectie L________ Senheiser e604 (eigenlijk een mic voor toms)
11. Trompet sectie R ________ Senheiser e604
12. Trombone '' '' L ________ Shure SM 58
13. Trombone '' '' R ________ Behringer SM58 kopie
14. Sax " " L ________ Shure Bg 5.1 (een condencer mic)
15. Sax " " R ________ Shure Bg 5.1
16. Vocals (eigenlijk liever later ingezongen), Ze gebruikt zelf altijd zo'n gevoelige AKG microfoon, ik heb liever dat ze een SM 58 gebruikt met monitor, of de AT 2035 met koptelefoon
(16.) Als de zang later wordt gedaan dan wil ik dit spoor gebruiken voor de bariton sax

Dit zijn ongeveer ook alle mic's die ik in mijn la heb liggen, ik heb nog over, een Groot membraam van Audio Technica 2035, en nog zo'n e604 over.

Is dit een goed plan? ben benieuwd naar jullie tips!

gr dennis

DeiDRagonas
31 maart 2010, 12:09
MOOI topic! Nu geen tijd om alles eens goed door te lezen, maar dat ga ik zeker doen binnenkort!

Grt D.

skanky
31 maart 2010, 14:15
Dennis,
Wat ik zou doen als ik jou was:

Ambience L: CO2
Ambience R: CO2
Kick: MD421
Dr. OH L: CO2
Dr. OH R: CO2
Bass: DI (als je die nog kan regelen, of misschien uit de versterker zelf? Kan je later eventueel nog ReAmpen)
Piano L: DI
Piano R: DI
Gitaar: SM57
Trompet 1: e604
Trompet 2: sm58 (je kan het bolletje eraf schroeven dan klinkt ie meer als een 57)
Trombone 1: MD421
Trombone 2: e604
Sax 1: BG5.1
Sax 2: BG5.1


Maarja, dat is wat ik zou doen. Je moet het uiteindelijk zelf bepalen.
Die 604's zijn zeker geen onverdienstelijke microfoons. Ik gebruik ze ook nog wel eens voor gitaaramps, klinken uitstekend!

bert k
31 maart 2010, 15:18
On effe mieren te copuleren: Geen ambience, maar echt een stereo opstelling gebruiken. Ambience is bedoeld voor omgevingsgeluid, lekker om in de mix een beetje bij te mengen, maar een stereopaar zou nog wel eens de basis van de hele mix kunnen zijn.

Harald
31 maart 2010, 15:27
Bij een echt goede bigband wel ja. Maar als ik het goed begrijp is dat hier niet het geval :makeup: Dan is de kans toch een stuk groter dat je de balans achteraf bij het mixen moet maken.

dennis_rhcp
31 maart 2010, 17:54
ok bedankt! en hoe moet ik dan de stereo paar opstellen ?

in ortf opstelling zoals han dat hier vertelde? of toch zoals skanky en harald zegt dat ik ze als roommic moet gebruiken? en hoe? naar de muren richten?

gr dennis

skanky
31 maart 2010, 17:59
ok bedankt! en hoe moet ik dan de stereo paar opstellen ?

in ortf opstelling zoals han dat hier vertelde? of toch zoals skanky en harald zegt dat ik ze als roommic moet gebruiken? en hoe? naar de muren richten?

gr dennis

Ik bedoelde met ambience ook gewoon een stereo-mic opstelling hoor. Ik zou ze net als Han zegt in een ORTF opstelling zetten. Loop tijdens het inspelen rond en zoek de plek waar de balans tussen direct geluid en de galm het mooist is, zet daar je ORTF neer.

bert k
31 maart 2010, 19:13
Dat dacht ik al, je bent niet dom.:D
Ik begin met zoeken meestal een meter of vijf voor de band, en dan zoeken naar het beste plekkie. Vergeet de hoogte niet!

Han S
31 maart 2010, 20:07
Mooi draadje is dit geworden. Ik heb inmiddels weer een paar keer met een bigband opgenomen. Waar je op moet letten bij de amateurbands is de stemming van de instrumenten onderling. Ik loop de opnameruimte binnen en zeg: heren, laten we eerst even gaan stemmen. Stemmen? zie je ze denken en je loopt met een stemapparaat langs de toeteraars en vraagt ze om een A te blazen. Je schrikt van de afwijkingen en je ziet de toeteraars daar ook van schrikken.

Het blijft een mooi vak, ook al moet er geld bij met een studio tegenwoordig.

bert k
31 maart 2010, 21:04
Stemmen? Dat is in de fabriek toch al gedaan?:???:

skanky
1 april 2010, 09:22
Ik kwam zojuist een oud artikel (jaren '90) tegen over de opnametechnieken van het metropool orkest.
Hier het lijstje met mics wat zij gebruikten:

Schrik niet:

Fluiten: Schoeps CMT541 (x2)
Hobo: Neumann Km84
Alt+Tenor Sax: AKG C414 (x4) (spelen ook klarinet)
Bariton Sax: AKG C452/ck5 (ck5 is het kapsel)
Trompet: C414 (x4)
(Bas)Trombones: U87 (x3+1)
Fr. Hoorn: C452/ck5
Vleugel: 2x C452/ck5 of Neumann KM140
Gitaar: Schoeps CMH541S
Bass: DI
Double Bass: Schoeps CMT56
Drum OH: C414 of KM84 of CMTS (x2)
Toms: Sennheiser MD421 (x3)
Snare: AKG C535 of KM84
Kick: EV PL25 (=zelfde als EV RE20)
Hihat: KM184
Vibrafoon: KM84
Klokkenspel: KM84
Xylofoon: CMT451
Pauken: AKG C452/ck1 (x2)
Synth: Stereo DI
Viool+Alt Viool OH: CMT451 (x11)
Cello close: Beyer MCE5 (x4)
Contrabas: U87 (x3)
Violen+Altviolen close: MCE5 (x20)
Harp: Schoeps CMC56 (in de body van de harp gehangen)
Strijkers totaal: B&K 4006 (x2)
Hoofd Stereo set: B&K 4006 (x2)

Toch een leuk kapitaaltje aan microfoons niet waar? Dit werd opgenomen met een mooie Neve tafel.

Jimi Hendrix
1 april 2010, 15:31
Hoofd Stereo set: B&K 4006 (x2)


OT: die heb ik gister ook gebruikt bij een uitvoering van de Johannespassion in Amersfoort.
Wat een meesterlijke mics.
Zeker bij een concertregistraties voldoende om een heel mooi plaatje van solisten, koor en orkest in de ruimte te maken. Lijkt me bij big-band niet persé anders, zeker als de ruimte een beetje klinkt.

Ik meende trouwens dat het Metropool-orkest ook Sanken mics gebruikte...
Daar wil ik er ook nog wel eens een paar van hebben.