PDA

View Full Version : Modulaties toepassen



sebass
27 juni 2007, 16:46
Ik was een ander topic aan het lezen en toen kwam het gesprek op moduleren. ( linkje naar topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82275&page=2) )Nu is daar niet een specifiek topic over dus het lijkt mij wel handig om dat te doen. Ik vind de normale progressies die ik maak uit bijvoorbeeld de majeur ladder redelijk saai worden ook met toevoegingen binnen de akkoorden. Nu wil ik dus meer uit mijn spel/composities halen, maar weet niet precies hoe je het best modulaties toe kunt passen.

Zelf heb ik net een paar redelijk standaard modulaties die ik gebruik zoals:

C D G -> Bb C F (oftewel van C in F gaan spelen; de B wordt een Bb)

A C#m -> C G (van A naar G; de C# wordt een C)

Misschien heeft iemand nog voorbeelden van bekende liedjes waarin mooie modulaties voorkomen (Beatles schijnen het ook veel te gebruiken maar ik ben daar niet zo bekend mee).

Nog wat quotes uit het andere topic:


Goeie vraag! Een goeie aansluitende modulatie is vaak 1 extra mol of kruis. Dat zie je juist veel in de jazz met hun II-V-I'tjes. Dan gaan ze eerst bijv.

Am7 - D7 - Fmaj7 (toonsoort F)

om dan te vervolgen met:

Dm7 - A7 - Cmaj7 (toonsoort C: volgende stap op de kwintencirkel: extra #)

Maar je ziet ook wel:

Am7 - D7 - Fmaj7 en dan Fm7 - Bes7 - Esmaj7. Dan heb je er 2 mollen bij.

Lijkt me lastig om op te googelen. Toch een kwestie van de kunst afkijken bij andere nummers. Heeft te maken met componeren. Of met reharmonizen.


En de kwartencirkel:

eerst:

Gm7 - C7 - Fmaj7 (toonsoort F)

en dan:

Cm7 - F7 - Besmaj7 (toonsoort Bes)

(nog veel gangbaarder).

Jeroensnake
27 juni 2007, 17:20
Hier een voorbeeld:

Johnny Cash - I Walk The Line (chords)
http://www.cowboylyrics.com/tabs/cash-johnny/i-walk-the-line-2-7380.html

Je kan ook net na je laatste refrein alles een hele noot hoger spelen. Dit is inmiddels zo standaard (ligt tegenwoordig dus makkelijk in het gehoor), dat ik er soms moe van wordt als ik weer een standaard-pop-liedje voorbij hoor komen waarin ze dat truucje uithalen...
In My Generation (van The Who) (http://www.ultimate-guitar.com/tabs/w/who/my_generation_crd.htm) moet ik toegeven dat ze het juist wel leuk ge/mis-bruiken.

sebass
27 juni 2007, 17:45
Hier een voorbeeld:

Johnny Cash - I Walk The Line (chords)
http://www.cowboylyrics.com/tabs/cash-johnny/i-walk-the-line-2-7380.html

Je kan ook net na je laatste refrein alles een hele noot hoger spelen. Dit is inmiddels zo standaard (ligt tegenwoordig dus makkelijk in het gehoor), dat ik er soms moe van wordt als ik weer een standaard-pop-liedje voorbij hoor komen waarin ze dat truucje uithalen...
In My Generation (van The Who) (http://www.ultimate-guitar.com/tabs/w/who/my_generation_crd.htm) moet ik toegeven dat ze het juist wel leuk ge/mis-bruiken.

Ja precies, maar dat bedoel ik dus niet. Hoewel ik dat in mijn voorbeelden eigenlijk ook die. Ik wil juist akkoorden toevoegen die niet gevormd worden uit de majeur/mineur ladder waar het lied in staat. Misschien als modulatie overgaan op akkoorden opgebouwd uit bijvoorbeeld de lydische ladder in de toonsoort waar het al in stond en zo moduleren.
Ik vroeg mij af of hier een beetje bekende goed klinkende modulaties bekend zijn. Bijvoorbeeld in I IV V ergens van de majeur een mineur maken en daarop doorgaan.

Guitarmania
27 juni 2007, 19:14
Little Wing (haal ik altijd als voorbeeld aan). Modulatie op de F.

Songs van Stevie Wonder zitten ook akelig intelligent in elkaar (ook qua modulaties). Beach Boys (Pet Sounds!!!). En verder zou ik eens wat Robben Ford stukken bekijken: Talk to your daughter-CD: prachtige stukken!

Jeroensnake
27 juni 2007, 19:22
Oh, in dat geval kun je misschien eens kijken naar Chris Cornell - Can't Change Me (tab) (http://www.fretplay.com/tabs/c/cornell_chris/cant_change_me-tab.shtml) of andere nummers van Chris Cornell. Dat overstappen van majeur naar mineur akoord om vervolgens met andere akkoorden aan de slag te gaan doet 'ie wel vaker. Waarschijnlijk niet helemaal wat je bedoelt, maar misschien helpt het in de goede richting...


___________________
Achtbaan;
een-richting,
geen zijstraten.

Guitarmania
27 juni 2007, 19:26
Vraag is ook welke muziek je speelt of wlt spelen. Ik kan wel komen aanzetten met septiemakkoordjes, maar als je een metalman bent, speelt je vooral riffs en powerchords.

gorgasm
27 juni 2007, 20:13
maar als je een metalman bent, speelt je vooral riffs en powerchords.
wat zou je dan doen? Bij "geslachtloze" klanken?

Guitarmania
27 juni 2007, 20:35
Ik zou me biseksomuzikaal opstellen... Serieus: je wordt niet gedwongen tot een bepaalde toonsoort. Met powerchords is alles mogelijk. Luister maar naar de Metalikkies of Slayer: die moduleren er van harte op los (maar Kerry King heeft geloof ik aan alles maling...)..

sebass
27 juni 2007, 20:40
Ik speel zelf voornamelijk progressieve/symphonische rock maar ook pop zoals John Mayer. Die laatste gebruikt ook geweldige akkoorden. Maar jullie spelen toch niet alleen maar I IV V schema? Ook voor soli is het mooi om bij de begeleiding modulaties te hebben. Ik ga de werken van John Petrucci eens uitdiepen die weet het allemaal geniaal te gebruiken.

Guitarmania
27 juni 2007, 21:00
Ik speel zelf voornamelijk progressieve/symphonische rock maar ook pop zoals John Mayer. Die laatste gebruikt ook geweldige akkoorden. Maar jullie spelen toch niet alleen maar I IV V schema? Ook voor soli is het mooi om bij de begeleiding modulaties te hebben. Ik ga de werken van John Petrucci eens uitdiepen die weet het allemaal geniaal te gebruiken.

John Mayor!!! Geweldig!!! Heb je zn live-CD "Any given Thursday"? Geweldig gitaarspel.

Guitarmania
27 juni 2007, 21:10
Sorry: Mayer... ;-)

City Love: beste song! Hier de tabs:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/john_mayer/city_love_tab.htm

gorgasm
27 juni 2007, 21:17
Ik zou me biseksomuzikaal opstellen... Serieus: je wordt niet gedwongen tot een bepaalde toonsoort. Met powerchords is alles mogelijk. Luister maar naar de Metalikkies of Slayer: die moduleren er van harte op los (maar Kerry King heeft geloof ik aan alles maling...)..
dan is in feite nog meer mogelijk dan die C11 in n andere discussie, omdat je maar met 2 tonen rekening hebt te houden.
right?

Guitarmania
27 juni 2007, 21:21
dan is in feite nog meer mogelijk dan die C11 in n andere discussie, omdat je maar met 2 tonen rekening hebt te houden.
right?

Zeker, die C11 heeft behoorlijke voorkeuren voor een toonsoort. Een C5 - om eens wat te noemen - kan alles hebben.

sebass
28 juni 2007, 10:35
John Mayor!!! Geweldig!!! Heb je zn live-CD "Any given Thursday"? Geweldig gitaarspel.

Ja die heb ik ook. Wat ook een geweldige cd is, is "Room for squares". Moet je eens de akkoorden spelen die hij in "St. Patricks day" speelt. Echt geniaal. Of soleren over "covered in rain" dat is ook heerlijk.

St. Patricks day tab (http://ultimate-guitar.com/tabs/j/john_mayer/st_patricks_day_ver2_tab.htm)

Maar dit topic ging over het feit dat ik tips wil om buiten de standaard progressies te komen. Wat zijn de mooiste manieren om van de ene toonsoort in de andere te komen en hoe zit het met geleende akkoorden etc.

Guitarmania
28 juni 2007, 20:20
Zelf heb ik net een paar redelijk standaard modulaties die ik gebruik zoals:

C D G -> Bb C F (oftewel van C in F gaan spelen; de B wordt een Bb)

A C#m -> C G (van A naar G; de C# wordt een C)


- C-D-G = IV - V - I.
- de C (de IV) is de parallel van Am (de II).
- jouw schema is dus eigenlijk een jazzy II-V-I-schema.

Als je vervolgens overgaat naar Bb - C - F, is de Bb de IV, de parallel is de Gm. Dus ook weer II-V-I.

Wat je in jazzy termen dus doet is:

Am - D7 - Gmaj7;

en dan:

Gm7 - C7 - Fmaj7.

En dat is een errug logische progressie. Op een gegeven moment ga je nl. van Gmaj7 naar Gm7. Dat zijn 2 molletjes erbij (f# - f, en b - bes).

Guitarmania
28 juni 2007, 20:34
En dan in mind mijn eerdere verhaal dat de jazzies de kwartencirkel afwandelen (steeds een mol erbij), waarbij eerst:

Am7 - D7 - Gmaj7 staat voor C - D - G (toonsoort G)

en dan (volgende stap kwartencirkel):

Dm7 - G7 - Cmaj7 (staat voor F - G - C)

dan lijkt een modulatie van eerst C-D-G naar vervolgens F-G-C errug logisch.

gorgasm
28 juni 2007, 20:45
Am7 D7 Gmaj7
Dm7 G7 Cmaj7

D7(G groot)
Em7 A7 Dmaj7(Dgroot)
*oren ff laten werken modus*
Gmaj7 A7... eeeeeeenzoverder...