PDA

View Full Version : Brug lijmen



HAMMAR
27 juni 2007, 11:42
Ik heb een poging gedaan om de brug van mijn 12 snarige Ovation Celebrity te lijmen.
Aan de achterkant van de brug is tussen het bovenblad en de brug een flinke kier te zien. De rest van de brug zit gewoon nog goed vast, mede dankzij twee schroeven.
Ik heb aan de binnenkant een beschermend blokje aangebracht tussen de balkjes zodat ik een lijmklem aan kon brengen. aan de bovenkant een blokje hout met vilt ertussen voor bescherming tegen krassen.
Het bovenblad rondom afgeplakt tegen lijmresten. De kier vervolgens laten vollopen met witte houtlijm en de lijmklem op spanning gebracht. Dit ging allemaal prima. Dit heeft een dag onder spanning gestaan en nog een dag zonder de lijmklem.
Toen voorzichtig de snaren op spanning gebracht en alles leek goed te gaan...

Idd, leek, want enige tijd later hoorde ik een behoorlijke "knak" en jawel de kier stond weer open.
Kan iemand met ervaring in zo'n klus mij advies geven hoe dit anders aan te pakken?? Andere lijm?? Andere methode?? Bij voorbaat dank.

G.G.
27 juni 2007, 12:42
Moet bij zelfbouw staan. Hier wordt meer gesoldeerd.

Enra
27 juni 2007, 21:11
Houtlijm hecht niet op oude houtlijm. Zo'n brug moet er in zijn geheel af om alle lijmresten te verwijderen op de gitaar en de brug. Vervolgens kun je de brug weer verlijmen.

HAMMAR
28 juni 2007, 09:11
Andere lijm dan misschien een optie??

Enra
28 juni 2007, 17:34
Andere lijm dan misschien een optie??

Nou nee, je zit met resten oude lijm die een nieuwe lijmverbinding geen goed doen. Je kunt het proberen, maar de kans dat je zaken daarmee verergerd of vermoeilijkt is groot.

HAMMAR
28 juni 2007, 19:45
Hmm, maar hoe krijg ik dat wel verlijmde deel los?? Moet ik het bovenblad opnieuw gelakt worden? Hoe krijg ik 'm weer precies terug op z'n positie, dat luisterd toch behoorlijk naukeurig, of??

Ja, ik weet het, wegbrengen naar een gitaar-reparateur is het beste natuurlijk, maarja, of die kosten opwegen naar de waarde van de gitaar??

Enra
28 juni 2007, 20:14
Hmm, maar hoe krijg ik dat wel verlijmde deel los?? Moet ik het bovenblad opnieuw gelakt worden? Hoe krijg ik 'm weer precies terug op z'n positie, dat luisterd toch behoorlijk naukeurig, of??

Ja, ik weet het, wegbrengen naar een gitaar-reparateur is het beste natuurlijk, maarja, of die kosten opwegen naar de waarde van de gitaar??

Hammar, stuur eens wat fotootjes. Wellicht kan ik je dan via deze weg uitleggen hoe je dat kunt doen. Een brug verwijderen lijkt moeilijker dan het is, maar ik moet wel zeker zijn dat ik je het juiste vertel.

In ieder geval kun je met een spiegeltje en een (zak)lampje eens kijken hoe die twee schroeven waar je het over hebt vastzitten. Geklonken of met een moertje.

Groet,
Enra.

Javaca
29 juni 2007, 00:03
Andere lijm is wel een optie, eigenlijk een must, zeker gezien het feit dat het je brug betreft.

Witte houtlijm blijft permanent flexibel en heeft de neiging over de tijd te gaan 'wandelen'. Je kan dus hebben dat je kam na een tijdje onder de druk van de snaren naar voren getrokken wordt.

In gitaarbouw wordt meestal gebruik gemaakt van Titebond.

Verder sluit ik me bij Enra aan. Voor je gaat lijmen oude lijm verwijderen.

Enra
29 juni 2007, 07:12
Maar voor er Titebond was, was er witte houtlijm (en daarvoor huidenlijm).

Klopt dat Titebond de voorkeur heeft om zijn eigenschappen, maar witte houtlijm kan echt wel!!!

ernieman
29 juni 2007, 08:40
Stelletje Titebond Freaks! :angry:

Volgens mij moeten we hier een nieuwe religie oprichten ofzo, misschien eerder een sekte. haha.

Titebond is een lijm als andere. Heeft natuurlijk best bepaalde eigenschappen die goed zijn voor instrumentenbouw, maar het is echt niet "the only way" ofzo. Het is bijna alsof niet-titebond-gebruikers afgeschilderd worden als afvalligen die gedoemd zijn en meteen in de hel belanden. Er worden dagelijks duizenden gitaren gebouwd en je maakt mijn niet wijs dat die allemaal met titebond gebouwd worden en dat diegene die daar niet mee gebouwd worden slechte gitaren zijn.

sorry, ik moest dit even kwijt...

Verder: :hippie:

HAMMAR
29 juni 2007, 09:12
Ok, bedankt voor jullie tips tot zover. De schroeven zitten vast met boutjes, dus dat is iig weer een voordeel. Hier een picje:
http://img.photobucket.com/albums/v448/HAMMAR/PICT3593.jpg

Javaca
29 juni 2007, 11:08
Stelletje Titebond Freaks! :angry:

Volgens mij moeten we hier een nieuwe religie oprichten ofzo, misschien eerder een sekte. haha.

Titebond is een lijm als andere. Heeft natuurlijk best bepaalde eigenschappen die goed zijn voor instrumentenbouw, maar het is echt niet "the only way" ofzo. Het is bijna alsof niet-titebond-gebruikers afgeschilderd worden als afvalligen die gedoemd zijn en meteen in de hel belanden. Er worden dagelijks duizenden gitaren gebouwd en je maakt mijn niet wijs dat die allemaal met titebond gebouwd worden en dat diegene die daar niet mee gebouwd worden slechte gitaren zijn.

sorry, ik moest dit even kwijt...

Verder: :hippie:

Zeg niet dat je witte houtlijm niet voor bepaalde dingen in de gitaar kunt gebruiken, maar een kam zou ik er nu niet direct mee doen.

Heb hier een een gitaartje van Estruch voor reparatie liggen. De kam is los gekomen. Vrij aardig gitaartje, massief bovenblad -helaas wel een mensuur van 66 cm-. Bij nader bekijken blijkt het hele ding met witte houtlijm gelijmd. In 95% van de gitaar is dit geen enkel probleem, maar voor een kam vind ik het een ander verhaal. De lopende eigenschappen van normale pva in combinatie met de hogere trekkracht is nou niet direct om een gat mee in de lucht te springen.

Enra
29 juni 2007, 13:31
Stelletje Titebond Freaks! :angry:

Volgens mij moeten we hier een nieuwe religie oprichten ofzo, misschien eerder een sekte. haha.

Titebond is een lijm als andere. Heeft natuurlijk best bepaalde eigenschappen die goed zijn voor instrumentenbouw, maar het is echt niet "the only way" ofzo. Het is bijna alsof niet-titebond-gebruikers afgeschilderd worden als afvalligen die gedoemd zijn en meteen in de hel belanden. Er worden dagelijks duizenden gitaren gebouwd en je maakt mijn niet wijs dat die allemaal met titebond gebouwd worden en dat diegene die daar niet mee gebouwd worden slechte gitaren zijn.

sorry, ik moest dit even kwijt...

Verder: :hippie:

He Ernieman,

Ik ben het roerend met je eens!!! Helemaal!!! All the way!!! Hahahaha!!! Eindelijk iemand die er net zo over denkt!!!

Groet,
Enra.

Enra
29 juni 2007, 13:49
Oké, nu naar de brug en HAMMAR.

Da's mooi dat het boutjes zijn... Als eerste : losdraaien die handel. En dan....

Neem één of twee smalle maar flexibele plamuurmessen. Rond de hoekjes van het blad (of bladen) af en slijp ze tot je je er zowat mee kunt scheren.

Neem vervolgens een tabblad van een multomap, dat is vaak dun maar stevig plastic. Dat vormt de bescherming voor je lak.

Werk nu steeds kleine stukjes wrikkend rondom de brug je plamuurmessen tussen brug en bovenblad met dat plastic als bescherming. Je moet daarbij zorgen dat de snede van het plamuurmes platgedrukt wordt op het multomap plastic op het bovenblad; daarom dus flexibele plamuurmessen.

Zorg dat je gitaar stabiel ligt, je wilt niet uitschieten!! En werk rustig rondom. Niet schrikken als er een enkele splinter meekomt.

Normaliter heb ik op deze wijze binnen tien minuten een brug los. Maar neem de tijd.

Daarna alle lijmresten op brug en gitaar verwijderen (schrapen, schuren, what ever). Tot het hout weer schoon en kaal is; blank hout dus. Bij sommige gitaren plakken ze de brug op de lak. Als dat bij de jouwe ook zo is... Lak verwijderen tot blank hout.

De boutjes waarmee de brug gepositioneerd was geven ook nu weer een uitsteklende referentie.

Om niet te veel troep te krijgen van de 'squeeze-out' van de lijm is het verstandig om bij proefpositioneren het bovenblad rondom de brug af te tapen met schilderstape.

Minstens één uur klemmen, daarna sowieso nog vier uur laten rusten.

Succes,
Enra.

Javaca
29 juni 2007, 15:01
Een paar trucs die bij ons op school gebruikt worden voor het lijmen van een kam:

-Maak met een scherp mes diagonale krassen aan de onderzijde van de kam. Hiermee vergroot je het lijmvlak.

-Prik met een scherpe (kras-)naald kleine putjes in het bovenblad aan de kant van het onderblok, natuurlijk niet te diep -dan verzwak je het bovenblad- , maar zo'n halve mm. Ook hiermee vergroot je het lijmvlak.

Ipv een plamuurmes kun je ook paletmessen gebruiken. Bij de Blokker kun je setjes van 5 stuks kopen voor nog geen 4 euro. Verschillende maten en modellen.

Je schreef dat het een ovation is. Misschien overbodig om te zeggen, maar als ie electro-akoestisch is, is het raadzaam eerst de piezo strip er uit te halen en de draad los te maken. Je zou niet de eerste zijn die een draad van z'n piezo naar Malle Pietje kan brengen.

Enra
29 juni 2007, 16:02
Je schreef dat het een ovation is. Misschien overbodig om te zeggen, maar als ie electro-akoestisch is, is het raadzaam eerst de piezo strip er uit te halen en de draad los te maken. Je zou niet de eerste zijn die een draad van z'n piezo naar Malle Pietje kan brengen.

Gut ja, niet eens aan gedacht!!