PDA

View Full Version : les paul epiphone humbuckers



denis.hermans
27 juni 2007, 11:03
Hallo,

Ik volg al een tijdje pianoles en wil me nu tijdens de vakantie van de muziekschool nog eens (terug) met gitaar bezighouden (ben 32, dus nog wat vroeg voor midlifecrisis maar ja :rockon: .)

Heb een epiphone les paul standard staan en nu heb ik een vraagje over die gitaar : bij de les paul modellen heb je blijkbaar twee soorten elementen : soms zijn de humbuckers afgedekt met een chroomkleurig plaatje (zoals bij mij), soms niet. Wou nog een foto toevoegen maaar dat lukt me niet.

Wat is het verschil tussen deze elementen ? Louter esthetisch ?

(Sorry voor deze beetje domme vraag maar wil het toch weten :seriousf:)

Denis

Yamhammer_71
27 juni 2007, 11:35
De een is een hals-element en de ander is een brug-element. Verkrijgbaar met zilveren kapjes, gouden kapjes of zonder kapjes. Zo heb je nog een aantal variaties daarop.

De hals-element zit aan de kant van de hals en het brugelement zit aan de kant van de brug.

Het halselement klinkt warmer en heeft een lagere output dan het brugelement, waardoor hij 'smoother' klinkt. Het brugelement klinkt wat scherper en wordt voornamelijk gebruikt voor doeleinden waarbij je wat meer output nodig hebt, zoals rock/hardrock.
Voor clean spel wordt meestal het halselement gebruikt of de middenstand (beide elementen ingeschakeld).

Experimenteer en je zult zien wat voor jou het beste werkt!

Succes.

Jimwoud
27 juni 2007, 11:39
Je kunt vaak dezelfde elementen krijgen met en zonder kapjes. Er kan wel iets verschil in zitten of je het element met of zonder kapje hebt, vaak is het verschil in de hoeveelheid output. Maar het het gaat voornamelijk om het uiterlijk.

JorikDekkers
27 juni 2007, 11:41
@ Yamhammer: leuk, maar dat vraagt hij niet

Het verschil tussen elementen met kapjes en elementen zonder kapjes is heel subtiel, maar de open elementen zijn iets helderder en opener van klank (als je het over hetzelfde type element hebt).

het verschil is estetisch imho in ieder geval een stuk groter dan het verschil in toon ;)

Yamhammer_71
27 juni 2007, 12:11
@ Yamhammer: leuk, maar dat vraagt hij niet

Het verschil tussen elementen met kapjes en elementen zonder kapjes is heel subtiel, maar de open elementen zijn iets helderder en opener van klank (als je het over hetzelfde type element hebt).

het verschil is estetisch imho in ieder geval een stuk groter dan het verschil in toon ;)

Het verschil in klank tussen gesloten en open kapjes is wel zo subtiel, dat menig gitarist dat uberhaupt niet hoort...laat staan een beginnende gitarist.
Daar gaan jaaaaren overheen voordat je echt realistisch kunt oordelen over de verschillen tussen gesloten en open kapjes.

Lexvandoef
27 juni 2007, 14:46
Die nieuwe les paul standards zijn trouwens best lekker. Vandaag op eentje gespeeld toen ik een studiotone en een AC15 aan het testen. Goeie gitaren, zeker voor het geld. Mijn oudere epi les paul vond ik echt een stuk minder.

jimihattricks
27 juni 2007, 15:01
Het verschil in klank tussen gesloten en open kapjes is wel zo subtiel, dat menig gitarist dat uberhaupt niet hoort...laat staan een beginnende gitarist.
Daar gaan jaaaaren overheen voordat je echt realistisch kunt oordelen over de verschillen tussen gesloten en open kapjes.

feit blijft dat je antwoord geeft op een andere vraag volgens mij ;)

DeiDRagonas
27 juni 2007, 16:39
Afgedekte elementen feedbacken iets sneller, hebben iiiets minder output, en klinken vaak iiiiiets minder helder. Op mijn Les Paul heb ik de elementen express zonder kapjes gelaten.