PDA

View Full Version : true bypass bij built in fx



Orpheo
27 juni 2007, 02:55
ik wil graag weten hoe je een true bypass maakt in een gitaar als je er bv een afterburner ofzo in hebt gezet. ik zie wel hier en daar wat op 't internet staan, maar ik heb niet echt een idee hoe ik 't moet doen in m'n gitaar. wie oh wie kan me helpen

hassent
27 juni 2007, 08:08
Lukt dat niet met eem simpel DPDT schakelaar?

G.G.
27 juni 2007, 10:32
Lukt dat niet met eem simpel DPDT schakelaar?

Precies:

14
25
36

1 en 4 verbinden
2 signaal in
5 signaal uit
3 signaal naar fx
6 signaal terug van fx

In een stand van de schakelaar zijn 1 en 2 verbonden en 4 en 5 verbonden en heb je de draadbrug tussen 1 en 4.

in de andere stand zijn 2 en 3 verbonden. singnaal gaat dan vanaf 3 door het effect heen, komt terug bij 6, welke in de schakelaar verbonden wordt met 5.

hassent
27 juni 2007, 10:51
Ik had het niet beter uit kunnen leggen :seriousf: .

Orpheo
27 juni 2007, 11:24
maar waarom een dpDT? double throw=3 standen switch... moet ik niet gewoon een switch hebben met 2 rijtjes van 3 zeg maar, en dan met 2 standen... en moet ik dan een switch met on/off hebben, of on/on...?

SimonS
27 juni 2007, 12:06
maar waarom een dpDT? double throw=3 standen switch... moet ik niet gewoon een switch hebben met 2 rijtjes van 3 zeg maar, en dan met 2 standen... en moet ik dan een switch met on/off hebben, of on/on...?
dpdt= 2 standen.

double pole= dubbel polig, dus twee schakelaars in 1
double throw= schakelen tussen 2 standen.

jij hebt 't over een dp3t.

Orpheo
27 juni 2007, 14:36
neee, double throw is dat je 'm twee keer kunt schakelen, maar dat is niet relevant: ik heb dus een tweestandenswitch nodig merk ik, maar moet 't een on/on of on/off zijn?

Speeddemon
27 juni 2007, 14:40
neee, double throw is dat je 'm twee keer kunt schakelen, maar dat is niet relevant: ik heb dus een tweestandenswitch nodig merk ik, maar moet 't een on/on of on/off zijn?
niet dwars doen, Orph. SimonS heeft gelijk. :harmony:

Ga maar na; een 3PDT zou in jouw versie een 3 standen schakelaar zijn met 6 polen. En toch zitten er 9 polen aan, en kan ie alleen maar 'links' of 'rechts' geschakeld worden.

Orpheo
27 juni 2007, 16:47
niet dwars doen, Orph. SimonS heeft gelijk. :harmony:

Ga maar na; een 3PDT zou in jouw versie een 3 standen schakelaar zijn met 6 polen. En toch zitten er 9 polen aan, en kan ie alleen maar 'links' of 'rechts' geschakeld worden.

hm. alles goed en wel; maarrrrrrrr.....


moet ik dan on/on of on/off hebben...?

Orpheo
27 juni 2007, 16:50
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/series_split_par_w_phase.html

en IK heb dus gelijk. kijk maar naar wat seymour duncan zet bij de switch voor de serie/parallel. double pole double throw. dus 3 standjes. je 'throwt' 'm 2 keer. van single naar serie en van serie naar parallel. dus ik heb gelijk

maar daar gaat t niet om. zie de post boven me...

Jimwoud
27 juni 2007, 16:59
volgens mij heb je hem nog steeds niet. bij een DPDT schakelaars kijk je als het ware vanuit het midden. of het midden maakt contact met de bovenste pooltjes, of met de onderste pooltjes, als je hem zo bekijkt

0|0
0|0
0|0

Lexvandoef
27 juni 2007, 17:03
SimonS heeft nog steeds gelijk Orpheo, maar goed daar gaat het dus niet om. volgens mijn heb je een DPDT On/On nodig.

Double throw betekent trouwens niets meer dan 2 standen. Niet twee keer 'gooien' ofzo.

Speeddemon
27 juni 2007, 17:05
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/series_split_par_w_phase.html

en IK heb dus gelijk.
Nee, je hebt NIET gelijk. Kijk maar es bij die NOTE rechtsonderin.

Gast, ik heb geen zin in een welles-nietes spelletje, maar ik heb ondertussen meer DPDT's gesoldeerd dan jij snaren vervangen op Les Pauls. :seriousf: Geloof me nou maar dat ik wel WEET hoe 't met een DPDT zit.

En ook al zijn er ON-OFF-ON versies, er zitten nog steeds 6 aansluitpunten aan. In de ON-OFF-ON versie, kan de schakelaar in de middelste stand staan, maar wordt er dus geen brug gemaakt naar 1 van de buitenste aansluitpunten.

Orpheo
27 juni 2007, 17:27
ok ok ok; dan heeft mijn gitaartechneut 't verkeerd. dan heb ik niks gezegd.

hassent
27 juni 2007, 18:46
Tenslotte zijn we hier om elkaar te helpen toch....;)
Of wil je nog door discussieren over de dodelijkheid van een 9V batterij :seriousf:

Succes met het installeren van je switch! Moet lukken.

SimonS
27 juni 2007, 20:23
wow dat zijn nog es veel posts over wat een dpdt switch wel niet is :O

Orpheo
7 juli 2007, 22:52
het wil niet echt lukken....


het signaal gaat zo:

uit de 3 weg toggle -> 50kpot in -> preamp in -> preamp uit -> output jack.

hoe krijg ik DAARIN een true bypass??