PDA

View Full Version : Een namiddagje Keulen



ben vanhoof
26 juni 2007, 23:55
Ik ben gisteren naar keulen geweest om eens wat te testen en om wat prullen te kopen. Qua amps heb ik vooral gezocht naar een strakke lead, een crispy crunch en een galmende clean. De cabinets moesten ook vrij strak zijn en eerder mid/bas gericht.
Het testgitaartje was een mayones met seymour duncans.

Marshall
Eerste amp die ik teste was de JVM. Klonk erg strak, crunch was ook erg goed en clean viel ook wel goed mee. Het is echt een amp waar je alle kanten mee uit kan. Op OD2 eventjes de mid scoopen en pantera komt tevoorschijn.
De vintage modern viel met wat tegen. Is eerder een rockversterker die in de akkoorden vrij goed klonk, maar begin je met riffs en vooral basnoten apart klinkt hij erg modderig in de bas

ENGL
De SE was de eerste, en tevens ook de beste en verassendste. De distortion is vrij neutraal en strak, niet dat typische powerball of fireball distortion type. De amp is ook zoals de JVM erg veelzijdig, maar toch leunt de JVM mijn voorkeur (ook qua prijs).
De fireball heb ik eventjes aangezet, maar had die typische ENGL overdrive die me niet zint, ook de powerball had dit.

Mesa
Heb enkel de roadster en de triple rectifier getest. Beide overdrives klonken goed, maar toch iets scheller dan de SE en de JVM. Ook was hij niet zo strak, een beetje modderiger

Diezel
Omdat metallica tijdens hun vorig album vooral over de herbert en de einstein gespeeld hebben, wou ik deze toch eens testen. En inderdaad, het klonk zoals op St anger: Wel vet maar niet erg strak. Voor sommige mensen kan dit hemels klinken, mijn persoonlijke smaak was het niet.

Peavey
Heb op dit forum al wel wat goeds gehoord over de 6505 of zijn voorganger, dus wou ik het fijne er weleens van weten. Clean klinkt hij voor geen meter tegenover de andere amps, maar de overdrive is wel vet. Erg ruig en erg veelzijdg. Met de presence knop kan je echt alle kanten uit! De overdrive had ook zo zijn eigen karakter, een soort (sorrie) gerammel, precies ofdat de snaren veel te dicht tegen het fretboard stonden.

Fame
De rockforce VII klonk verassend goed. Overdrive neigt eerder naar marschall en clean valt ook wel iets mee te doen. Een groot nadeel van deze versterker is wel de gedeelde equilizer.

Van cabinets waren mesa, diezel en laboga de overwinnaars. Vooral de diezel heeft grote indruk op me gemaakt.
Het fame v30 cabinet klonk ook niet slecht, maar was te mid gericht. De marshalls daarintegen waren erg schel. Vooral degene met standaard g12 speakers viel erg tegen, diegene met V30 klonk ook nog schel maar niet zo erg als de andere.
De mesa klonk, zoals de versterkers, ietsje meer hoog dan de diezel en de laboga. Maar daarom zeker niet slechter. Toch heeft de diezel mijn voorkeur, laboga tweede, mesa derde en fame om een mooie vierde plaats na de prijsbeestjes.

Als ik nogeens genoeg geld heb zal een JVM en een diezel cabinet mijn setje worden. Momenteel ben ik tevreden genoeg met mn lc bulldog en bijhorend cabinet (komen deze week nog 2 v30's kruislings in).

Hopelijk heeft iemand die op zoek is naar een hardrock/metal amp en met budget hier iets aan.

bentium
27 juni 2007, 09:19
je hebt diezel herbert en einstein getest omdat metallica (hetfield dan) deze (heeft) gebruikt, dan ben je mooi mis :-). het is de diezel vh4 dat hij gebruikt, veel rauwer en bruuter en niet zo gelikt als de herbert

fenderke
27 juni 2007, 09:30
heb je daar een goede service in de musicstore ?

BeeJee
27 juni 2007, 12:37
Service is in die zin goed dat ze zeker niet flauw doen als je dingen wilt uitproberen en ze hebben heel veel op voorraad. Wel de moeite waard om eens naar toe te karren als je er niet te ver vanaf woont (zoals ik, slechts 125 km)

ruezzz
27 juni 2007, 12:46
Heel ff Off-Topic - gister gaf Billy Talent een StreetGig in Keulen op een geheime locatie. Heb je daar toevallig nog iets van meegekregen?

a darker shade of grey
27 juni 2007, 13:15
Daar heb ik zeker wat aan! Dank voor de reviews! Veel van de amps vallen buiten mijn budget, maar ik raak erg geïnteresseerd in de JVM (ook voor metal). De Einstein wil ik ook wel es aan de tand voelen, maar die is al absurd duur (voor mij dan).

De SE van Engl is 3000 euro ofzo he? Fame wil ik graag eens proberen, maar ik weet nu al dat die het niet gaat worden. En nu kun je me merkgeil gaan noemen etc, maar toch heb ik liever dat mijn eerste buizenamp er eentje wordt waarvan ik WEET dat ie goed is, ipv een buizenamp die goed klinkt, maar wie weet wat ie over 2 jaar nog doet en wat niet met name...

De mesa's hoef ik niet eens naar te kijken zo duur...
De Peavey 6505 wil ik eigk wel es proberen, maar what the hell moet ik met 120 watt?

Heb je heel toevallig ook de nieuwe EVH getest? En de Framus 212?

Want diezel cabs vallen toch echt ruim buiten mijn budget. Ik heb na de head nog zo'n 3-500 euro voor een cab. Ik zit dus te denken aan die Framus 212, waar ik dan die afschuwelijke vale rode doek vanaf wil hebben en een zwarte erop als dat kan. Of een Kool & Elfring, waar ik ook wel benieuwd naar ben. Of als ik een Engl head koop (wil de powerball ook testen) en matching 212 cab natuurlijk :)

gerrekat
27 juni 2007, 16:37
[QUOTE=a darker shade of grey]
De SE van Engl is 3000 euro ofzo he? Fame wil ik graag eens proberen, maar ik weet nu al dat die het niet gaat worden. En nu kun je me merkgeil gaan noemen etc, maar toch heb ik liever dat mijn eerste buizenamp er eentje wordt waarvan ik WEET dat ie goed is, ipv een buizenamp die goed klinkt, maar wie weet wat ie over 2 jaar nog doet en wat niet met name...

QUOTE]

eehhh en een ENGL is niet goed? LOL en en Marshall wel zeker? als een merk een reputatie van onbetrouwbaarheid heeft zijn dat wel de Marshalls van de afgelopen 15 jaar. Ik heb al een rij ENGLs gehad maar nog nooit 1 probleem mee gehad. Mesa is ook supergoed qua betrouwbaarheid overigens.

Azaruc
27 juni 2007, 16:43
Ik denk dat ie het over de Fame had, en dat de ENGL te duur is ;)

a darker shade of grey
27 juni 2007, 16:43
[QUOTE=a darker shade of grey]
De SE van Engl is 3000 euro ofzo he? Fame wil ik graag eens proberen, maar ik weet nu al dat die het niet gaat worden. En nu kun je me merkgeil gaan noemen etc, maar toch heb ik liever dat mijn eerste buizenamp er eentje wordt waarvan ik WEET dat ie goed is, ipv een buizenamp die goed klinkt, maar wie weet wat ie over 2 jaar nog doet en wat niet met name...

QUOTE]

eehhh en een ENGL is niet goed? LOL en en Marshall wel zeker? als een merk een reputatie van onbetrouwbaarheid heeft zijn dat wel de Marshalls van de afgelopen 15 jaar. Ik heb al een rij ENGLs gehad maar nog nooit 1 probleem mee gehad. Mesa is ook supergoed qua betrouwbaarheid overigens.

Lees ff wat ik zeg voordat je gaat zeuren ;)

Lees het nog ff langzaam en goed door.

Lees mijn post nog es voor de zekerheid.

Ja?


Gedaan?


Goed. Dan zie je dus dat ik de Engl buitenspel zet vanwege de prijs. En dat ik het VERSTERKERMERK Fame aan de kant zet vanwege een nog niet opgebouwde reputatie.

Geen probleem hoor ;)

Maar ik geef je idd wel gelijk wat die Marshalls betreft. En idd kan ik nog niks zeggen over de betrouwbaarheid van de JVM, deze is ook nog nieuw, maar hij klinkt erg lekker en je hebt wel weer die unieke "marshall-mojo" of hoe je het ook wil noemen. Veel van mijn favoriete gitaristen spelen over marshall of hebben over marshall gespeeld.
Engl is fantastisch hoor! En btw, mesa zette ik ook buitenspel vanwege de prijs...

duckman
27 juni 2007, 16:52
[QUOTE=a darker shade of grey]
De SE van Engl is 3000 euro ofzo he? Fame wil ik graag eens proberen, maar ik weet nu al dat die het niet gaat worden. En nu kun je me merkgeil gaan noemen etc, maar toch heb ik liever dat mijn eerste buizenamp er eentje wordt waarvan ik WEET dat ie goed is, ipv een buizenamp die goed klinkt, maar wie weet wat ie over 2 jaar nog doet en wat niet met name...

QUOTE]

eehhh en een ENGL is niet goed? LOL en en Marshall wel zeker? als een merk een reputatie van onbetrouwbaarheid heeft zijn dat wel de Marshalls van de afgelopen 15 jaar. Ik heb al een rij ENGLs gehad maar nog nooit 1 probleem mee gehad. Mesa is ook supergoed qua betrouwbaarheid overigens.

Ik heb een aantal marshalls (gehad) en nog nooit problemen.Wel in een band gezeten met een gast die een mesa quad preamp en een mark IIc had, en daar heeft ie alleen maar gezeik mee gehad.die mark klonk wel te gek,als ie het deed.

ben vanhoof
27 juni 2007, 17:59
Was ik idd vergeten, die framus. Ik heb enkel 4*12 cabinets getest, en de framus klonk zo'n beetje tussen de mesa en de marshall v30 in; het strakke van de mesa maar ook wel wat het schelle van de marshall. Wel niet zoo schel als de marshall met v30, maar toch schel genoeg om beter een fame v30 kast van +/- dezelfde prijs te kopen.

Hangt er allemaal natuurlijk vanaf wat je zoekt, erg veel mensen zijn blijkbaar erg blij met zo'n schelle marshallkast...