PDA

View Full Version : Fender jaguar: enorm piepend geluid



Jivesand
26 juni 2007, 23:50
Hallo,

Ik heb sinds enkele maandjes een japanse fender jaguar in mijn bezit. Het geluid klinkt clean helemaal geweldig, maar op het moment dat ik mijn overdrive activeer wordt m'n jaguar erg gevoelig. Iedere minimale beweging kan al genoeg zijn om de gitaar enorm te laten piepen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zijn het misschien de elementen?

Groet, Robert

Antoon
27 juni 2007, 00:00
Piept hij alleen met 1 van beide elementen of met allebei afzonderlijk ook?

Jivesand
27 juni 2007, 00:02
In beide gevallen.

scholier
27 juni 2007, 09:03
hier heb ik ook last van sinds ik sinds 2 weken een fender japan jaguar heb! Het is inderdaad alleen bij overdrive, en als je niet speelt.

Antoon
27 juni 2007, 09:31
Dan lijken mij het niet de elementen. Er zijn meer topics over geweest, misschien moet je eens zoeken

LaurentB
27 juni 2007, 09:54
Doet me anders toch denken aan microfonische elementen. Maar bij een nieuwe gitaar (?) zou dat toch niet moeten gebeuren.

FruscianteFan
27 juni 2007, 11:47
hier heb ik ook last van sinds ik sinds 2 weken een fender japan jaguar heb! Het is inderdaad alleen bij overdrive, en als je niet speelt.Je hebt toch ook geen Jaguar om er niet op te spelen?


Doet me anders toch denken aan microfonische elementen. Maar bij een nieuwe gitaar (?) zou dat toch niet moeten gebeuren.
Het schijnt inherent te zijn aan de elementen in een Jaguar.

bass blom
27 juni 2007, 12:06
doet mij denken aan toen ik met mijn SG met P90's vlakbij treinbovenleiding speelde..
piepen, konstante toon, alleeen op crunch en lead, niet op clean..
jaguar pups zijn toch ook enkel spoel?

zoon van Piet
27 juni 2007, 12:38
verschijnsel komt me bekend voor, van vroeger toen ik veel op mn jag speelde. Mijn remedie was de toonknop net een heel klein tikkie dicht te draaien (op 9,8/10 of zo). dan was het weg. Maar of dat ook voor jou Jag geldt?

Nellyrocks
27 juni 2007, 12:43
Kan het ook niet een kwestie zijn van veel te veel scheur?

Jivesand
27 juni 2007, 14:21
De oorzaken die ik op het web vind hebben vaak te maken met het waxen van de elementen en het verschil in kracht ten opzichte van bijvoorbeeld de stratocaster. Je zou dan inderdaad op halve kracht moeten spelen. Ergens lijkt me dit raar, maar ik zal het binnenkort even navragen bij een expert.

jimihattricks
27 juni 2007, 14:26
heb je het met andere gitaren over dezelfde setup ook of alleen met de jag?

als dat nl. zo is ligt het wsl aan de rest van je setup..

als je het alleen met de jag hebt, ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de elementen

edt: ik ben wel erg voor de hand liggende conclusies aan t trekken, wsl was je hier zelf ook al opgekomen.. 8)

Rather Ripped
27 juni 2007, 15:10
Dit is een kwaaltje dat volgens mij bij alle japanse jaguars voorkomt. Ik heb er zelf ook een en het beste wat ik je aan kan raden is om er andere elementen in te zetten.

Dekkz0r
27 juni 2007, 15:12
Helpt het dan niet om de boel te shielden:?

Rather Ripped
27 juni 2007, 15:40
Ik weet niet wat je precies met "shielden" bedoelt eigenlijk maar, een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om de elementen te waxen denk ik maar, daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Volgens mij is dat waxen wel een kutkarwei en moet je dat zeker niet zelf proberen als je het nog nooit zelf hebt gedaan maar ik lees net dat de topic starter het cleane geluid wel helemaal te gek vindt dus moet je misschien het waxen ook maar eens overwegen.

Dekkz0r
27 juni 2007, 15:46
Je gitaar (lees:uitsparingen voor electronica) volplakken met alu-tape

DeiDRagonas
27 juni 2007, 16:45
Shielden helpt niet... Dat is alleen handig bij brom en ruis problemen van bijv de aarding. Daar ga je niet die feedback mee verhelpen. Wat voor amp/setup gebruikt de topic starter eigenlijk??

Dekkz0r
27 juni 2007, 16:48
hij heeft het toch ook niet direct over feedback?

Tegen feedback gaat dat ook niet helpen nee, dat verhelp je door ff bij je versterker weg te lopen..

Overigens vind ik feedback ook niet vervelend ofzo, mits goed gebruikt klinkt t fantastisch, zelfs met mijn transistorbakkie

DeiDRagonas
27 juni 2007, 16:51
Oh nee, je hebt gelijk... Het kunnen natuurlijk ook microfonische elementen zijn, maar dat zou me dan wel HEEL erg tegenvallen van zo'n gitaar.

Dekkz0r
27 juni 2007, 16:54
mja, hij is niet de enige die erover klaagt bij de jaguar

Badman
27 juni 2007, 17:29
Heb je het over die zwarte Fender Jaguar HH ?

Jivesand
27 juni 2007, 18:26
Ik las het volgende over de elementen. Zelf vind ik het erg onlogisch om met minder volume te spelen, maar als het een oplossing is dan zou dit leuk zijn. Ik ga het vanavond in ieder geval nog even proberen. Ik speel trouwens over een fender twin waarmee ik met m'n ibanez geen problemen heb.

Dit is het verhaaltje

The pickups don't suck. They are virtually identical to Fender Stratocaster pickups.
Stratocasters do come with 250k pots as stock, though. Jaguars and Jazzmasters come with 1meg pots on the lead control circuit.

Turn the tone dial down if you want to have the equivelent to a 250k pot that is turned all the way up

Antoon
27 juni 2007, 18:50
Kunnen die metalen 'bakjes' die om de elementen niet de oorzaak zijn? Bij Telecasters geeft de metalen onderplaat van het brugelement wel een soortgelijke problemen. Je zou die bakjes met was vast kunnen zetten..

Lucluc
28 juni 2007, 15:26
Ik ben voor 100% zeker dat de elementen niet goed in de was zitten. Geen probleem om het zelf te doen, ik heb het al bij zo'n 10 gitaren gedaan. Ik heb laatst ook nog in de winkel op een nieuwe jaguar gespeeld en die elementen waren ook zo microfonisch als de pest. Nieuwe elementen zijn duur en in mijn optiek het geld niet waard. Die japanse elementen zijn prima, mits opnieuw in de was gezet. Als je het zelf niet aandurft, dan kan je het een gitaarbouwer laten doen voor pak weg 40 euro. Als je in de buurt van Nijmegen woont, dan wil ik je ook wel een handje helpen.

jaywalker
14 mei 2008, 17:42
ik schop hem even omhoog. Ik namelijk dezelfde problemen met mijn Jap. Jaguar.

Ik het hals element al vervangen door een Seymour Duncun quarter pound, men beweerde dat dit element het probleem zal verhelpen.
Echter tijdens mijn laatste gig (eerste keer dat ik de jag mee nam) begon dat ding te fluiten als de ziekte tijdens solo's. Ik gebruikte niet denderend veel gain, maar toch deed ie het. Mijn strat had er overigens geen last van.



setup:

gitaar-> g-lab in( Mxr Ma -> Wah->Ibanez Ts9-> Fulltone Ocd-> Vox AC-30

Mr.Fingers
14 mei 2008, 19:56
Zijn je elementen gewaxpotted? Bij zulke gitaren is dat toch een must. Komt vooral door de constructie van de gitaar, en die "tandjes" aan de elementen. Een maat van me heeft een jaguar met gewaxpotte elementen, en die fluit niet meer (terwijl die dat van te voren wel deed)

jaywalker
16 mei 2008, 12:37
er stond indeze post eerst onzin.......
Het probleem ligt niet aan het circuit

jaywalker
22 april 2009, 13:48
Ik schop hem nog even omhoog...


DE OPLOSSING VOOR DIT PROBLEEM:

Verwijder de metale tandvormige bakjes die om het element heenzitten. Dit heeft geen invloed op je sound, maar verhelpt wel het irritante piep probleem. Ik had inmiddels ook al alles geprobeerd:
-waxpotten
-shielden
-tonepot terug draaien
-andere element, quiterpound (wat overigens echt een verbetering van je sound is)
-circuit na laten kijken.

Nu dat de kapjes weg zijn kan ik zelfs met heeeeeeel erg veel gain spelen zonder piep!

j3r03n
22 april 2009, 14:00
Nice, ik ga het meteen proberen :D

Moet ik daarvoor draadjes lossolderen, of zit het echt alleen maar in het kapje wat er overheen zit?

jaywalker
22 april 2009, 15:00
't kan zelfs zonder je snaren er af te halen (wel los genoeg maken). Je hoeft volgens mij niet te solderen. Maar pin me er niet op vast

Is alweer maandje geleden dat ik 't deed. De reden dat ik nu pas post is dat ik van 't weekend er achter kwam dat de jaguar eindelijk ook live te gebruiken is voor mij.

j3r03n
22 april 2009, 15:45
Even mijn vorige post bijstellen: ik ga het na mijn tentamens meteen proberen! (eerst een poging tot studeren...)

Bedankt voor de tip, ik ben echt benieuwd. Eerst met veel gain piepen, dan ff sleutelen en dan met veel gain niet piepen.:crazyhappy:

Is het wel een reversiebele ingeep?

EDIT: Oh, ik heb ff gekeken, en een van de twee draadjes van de pickup zit vastgesoldeerd aan dat metalen ding. Wordt de bedrading dan anders als dit verwijderd is? En aarding?

jaywalker
23 april 2009, 02:40
in dat geval moet je de aarde draad aan iets anders metaals vast maken of gewoon aan het element (niet het signaal draad van het element)
De ingreep is omkeerbaar. Die metale bak zit in principe alleen magnetisch vast... Het kan hooguit door een beetje soldeer of oxidatie van het element lastiger worden om los te maken. Als je met een platte schroevendraaier beetje voorzichtig gaat wrikken krijg je hem wel los.

Succes!

j3r03n
4 mei 2009, 19:56
Oei, wat ben ik toch een schijterd...

Vanmiddag stond ik daar: hete soldeerbout in de ene hand, schroevendraaier in de andere. Ik durf niet!

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear010-1.jpg

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear011-1.jpg

Ik zie een wit en een zwart draadje. Die witte is de signaaldraad? De zwarte de aarde? Ik zie trouwens ook geen metaal (of wat dan ook) waar ik de aardedraad aan vast zou moeten solderen.

Help..?:dontgeti:

FruscianteFan
4 mei 2009, 23:40
Ik moet misschien toch eens iets aan mijn elementen doen. Als dit een simpele ingreep is, probeer ik hem graag uit. Gisteren (repetitie) had ik wel erg veel last van gepiep: we speelden hard, versterker op dezelfde hoogte als de gitaar en ik stond er eerst maar 1,5 van af - zodra ik even niet aansloeg, piepte het. Het scheelde enorm veel om de versterker een metertje naar achter te zetten, maar die ruimte zal ik niet op elk podium hebben.

Joey Handsome
5 mei 2009, 01:15
Oei, wat ben ik toch een schijterd...

Vanmiddag stond ik daar: hete soldeerbout in de ene hand, schroevendraaier in de andere. Ik durf niet!

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear010-1.jpg

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear011-1.jpg

Ik zie een wit en een zwart draadje. Die witte is de signaaldraad? De zwarte de aarde? Ik zie trouwens ook geen metaal (of wat dan ook) waar ik de aardedraad aan vast zou moeten solderen.

Help..?:dontgeti:

Ik zie daar achter anders een stuk chroom met drie schakelaars erop. Misschien helpt het je slagplaat eraf te halen, dan kun je er beter bij. Zie je ook gelijk wat wat is.

nielsnielsniels
5 mei 2009, 02:15
Oei, wat ben ik toch een schijterd...

Vanmiddag stond ik daar: hete soldeerbout in de ene hand, schroevendraaier in de andere. Ik durf niet!
Ik zie een wit en een zwart draadje. Die witte is de signaaldraad? De zwarte de aarde? Ik zie trouwens ook geen metaal (of wat dan ook) waar ik de aardedraad aan vast zou moeten solderen.

Help..?:dontgeti:

Ik heb laatste week nog voor het eerst iets gesoldeerd in mijn gitaar, en het is absoluut niet lastig, en er kan niet heel veel misgaan. Ik heb er foto's van gemaakt zodat ik weet welke pickup bij welk punt op de 5-wayswitch hoort, als ik de nieuwe pickups erin doe, en misschien helpt deze foto je ook wat?

Als je wilt solderen moet je zoiezo even je hele slagplaat eraf schroeven, is veiliger, minder gepiel, en minder risico. De zwarte draadjes op je pickups zitten allen op je volume pot gesoldeerd, de witte gaan ieder op een ander punt op je 5-way switch.

Trouwens, heeft iemand gemerkt dat als je een simpele ventalitor achter je neer hebt staan dat de hitte bijna totaal verdwijnt van de soldeerbout? Ik kon echt niks meer smelten, ik zet hem even uit en hij smelt weer alles. Best vreemd, zo veel verschil zou zo een ding toch niet maken?

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1195-1.jpg

j3r03n
5 mei 2009, 10:40
Okee, bedankt! Als ik de moed bij elkaar heb geschraapt zal ik wel eens gaan knutselen.

Heb je trouwens je gitaar geshield onder de slagplaat? Is dat aluminiumtape, of folie?

nielsnielsniels
5 mei 2009, 20:22
Okee, bedankt! Als ik de moed bij elkaar heb geschraapt zal ik wel eens gaan knutselen.

Heb je trouwens je gitaar geshield onder de slagplaat? Is dat aluminiumtape, of folie?

Aluminium denk ik.. het zat er bij levering al op. Vandaag een nieuwe slagplaat binnengekregen, die is ook standaard geshield.

Dweezman
5 mei 2009, 21:30
en het kan echt goed hoor!

Vandaag op Bevrijdingsfestival in Leeuwarden gespeeld, Big Muff op standje kots en niks geen troubles met de Jag.

j3r03n
6 mei 2009, 13:14
en het kan echt goed hoor!

Vandaag op Bevrijdingsfestival in Leeuwarden gespeeld, Big Muff op standje kots en niks geen troubles met de Jag.

Wat kan echt goed?

bagheera
6 mei 2009, 13:31
als het aan de pu's ligt en enkel bij japansen waarom probeer je er geen usa pick ups in te steken of zijn dat dezelfde

Joey Handsome
6 mei 2009, 14:39
Ik heb handgewonden Curtis Novaks en die gieren ook als een gek.

olaftheholy
6 mei 2009, 14:43
Dan lijken mij het niet de elementen. Er zijn meer topics over geweest, misschien moet je eens zoeken

Nee inderdaad... je moet dat metalen geval onder de jaguar pickups vastlijmen met contactlijm én als het even kan óók de ruimte eronder opvullen met zacht schuimrubber.


succes!

j3r03n
6 mei 2009, 23:36
Nee inderdaad... je moet dat metalen geval onder de jaguar pickups vastlijmen met contactlijm én als het even kan óók de ruimte eronder opvullen met zacht schuimrubber.


succes!

Waaraan vastlijmen? :dontgeti: Aan de pickups?

jaywalker
9 mei 2009, 01:17
wat is nou het precies het probleem?

Ik had dat metalen ding echt in no time van de elementen af, met snaren der nog op.

Voor de test run had ik 1 element met kapje en 1 element zonder kapje. Gitaar met super veel gain voor de speakers gehouden. Met kapje piepte als de ziekte, zonder kapje gaf een mooite warme feedback.
Kortom het ligt dus echt aan dat fr*king kapje. Ik zou niet met schuimspuiten en shielden gaan beginnen voordat je dit geprobeerd hebt...

Op harmony central zijn een aantal gasten die het ook hebben gedaan, ik meen zelfs dat ze er ook een uitleg bij geven.

olaftheholy
9 mei 2009, 10:19
Waaraan vastlijmen? :dontgeti: Aan de pickups?

yes sir!:cheerup:


wat is nou het precies het probleem?

Ik had dat metalen ding echt in no time van de elementen af, met snaren der nog op.

Voor de test run had ik 1 element met kapje en 1 element zonder kapje. Gitaar met super veel gain voor de speakers gehouden. Met kapje piepte als de ziekte, zonder kapje gaf een mooite warme feedback.
Kortom het ligt dus echt aan dat fr*king kapje. Ik zou niet met schuimspuiten en shielden gaan beginnen voordat je dit geprobeerd hebt...

Op harmony central zijn een aantal gasten die het ook hebben gedaan, ik meen zelfs dat ze er ook een uitleg bij geven.


Alleen je geluid wordt anders zónder kapje... minder tophoog...
Telecasters hebben hetzelfde probleem, hebben een baseplate los onder het element. lijm het vast en weg feedback.
Voor jag's hetzelfde, tis dat getande u profielletje wat je vast moet plakken ónder het element... evt nog schuimrubber eronder en klaar!

FruscianteFan
9 mei 2009, 10:27
Ik zal er binnenkort eens mee experimenteren, als ik wel tijd heb en geen optredens.

j3r03n
9 mei 2009, 17:32
wat is nou het precies het probleem?

Ik had dat metalen ding echt in no time van de elementen af, met snaren der nog op.

Eraf lukt mij ook wel, maar dan heb ik dus een kabeltje waar ik geen raad mee weet...

Olaf, jij zegt dus dat je dat metalen getande dingetje van onderen vast moet plakken aan de binnenkant van de gitaar en dan is het hele euvel ook verholpen?

FruscianteFan
10 mei 2009, 14:42
Had gister (bij een optreden) best veel last van gepiep. Net even gekeken naar de tanden bij de elementen, maar die zitten vastgelijmd. En toch piept het :S

CowGuitar
6 september 2009, 22:50
Ik ben blij met de conclusie van dit topic, want dat scheelt me een setje dure elementen!

Toch nog even kicken, want ik weet nog steeds niet wat er nou met dat draadje moet gebeuren die aan het kapje vastzit.

j3r03n
7 september 2009, 15:30
Inderdaad, ik ben ook nog steeds van plan om dit te gaan proberen, maar ik ben zo onhandig dat ik liever alles zeker weet van tevoren ;)

CowGuitar
7 september 2009, 16:31
Hahah precies. Iemand?

FruscianteFan
7 september 2009, 16:41
Geen idee eigenlijk. Wat ik wel weet, is dat ik blij ben met het gepiep in het brugelement. Soms 'klopt' het gewoon.

CowGuitar
8 september 2009, 18:13
Hoezo makkelijk eraf te halen? Dat kutding zit vastgelijmd!!

Dat draadje schijnt trouwens gewoon aarde te zijn. Ook wel logisch eigenlijk. Bij mij zit hetzelfde draadje aan het element én aan het kapje vast gesoldeerd.

CowGuitar
8 september 2009, 18:18
Ik zit trouwens terug te bladeren en zie dat jij ook al vermoedde dat het de aarde was. En op de foto zie ik dat het draadje bij jou ook aan zowel het kapje als het element zelf zit gesoldeerd. Lijkt me dus dat je 'm gewoon aan het element moet solderen als het kapje weg is.

j3r03n
9 september 2009, 11:49
Okee, onnodig om te vermelden dat ik een electronicanoob ben :soinnocent:

Maar ik ga dit zeker een keer uittesten (als mijn soldeerder terug is van vakantie) en dan laat ik het resultaat wel weten.

CowGuitar
9 september 2009, 15:56
Maar bij jou zittie dus niet vastgelijmd?

j3r03n
10 september 2009, 14:35
Geen idee, tis al 4 maanden geleden. Maar ik weet nog dat ik hem er zo af zou hebben, op dat kleine beetje soldeer na. Maar als ik dat zonder consequenties gewoon op dat contactpunt vast kan laten (dus zonder contact aan andere metalen onderdelen) is het zo gepiept. Ik ben alleen bang dat er dan iets fout gaat met aarding ofzo, omdat iemand hier riep dat het zwarte draadje naar de pots gaat (en het witte naar de switch).