PDA

View Full Version : welke speakers?



isa1984
26 juni 2007, 22:19
Ik wil een kabinet laten bouwen bij Kool & Elfring
(http://www.kool-elfring.com) en ik heb een paar vragen.
Ten eerste: heeft iemand ervaring met deze bouwer?
De website is goed en superduidelijk en de info is ook prima.
Ik ben van plan een 2x12 kabinet aan te schaffen voor mijn fender twin reverb omgebouwd tot top. Het gaat om een 135 watt twin met een 4 ohm impendantie, ik moet Kool & Elfring vragen of ze het kunnen bedraden naar 4 ohm. Ik weet wat er gezegd wordt over de 135
watt twin maar ik had m zaterdag over een 8 ohm 1x12 koch en de sound vond ik te gek. Met mij meerdere mensen trouwens want de gitarist van Boris vond het ook okay, hij speelt zelf over een custom audio od 100 top en een bogner 4x12 kabinet maar dat is voor mij (nabije) toekomst muziek.
Ik speel funk/soul en het ik moet af en toe kunnen scheuren. De vraag is dus: Welke speakers heb ik nodig? Voor muziekstijl check even www.myspace.com/thomasaziermusic, om deze muziek gaat het dus.
Heel erg bedankt alvast,

groet,

Isa

Han Solo
26 juni 2007, 23:54
Ik gebruik momenteel de Eminence Red,White& blues in mijn 135W Twin. Heb eerst even rondgekeken en ben nu zeer tevreden met deze keuze.
Het is een vrij "neutrale" speaker, heeft geen scherp hoog maar is zeker niet donker te noemen. Het maakte de Twin verrassend warm voor mij.
Funky clean is nog gemakkelijk te halen met wat meer treble; daarvoor zet ik nu de treble twee cijfers hoger dan voorheen en dan zit ik nog lang niet op tien.

Ik gebruik deze speakers ook in een cabinet voor een Marshall JCM800 m.a.w. scheuren is geen probleem. Ze vallen niet snel door de mand zal ik maar zeggen , waarschijnlijk mede omdat ze 120W per stuk zijn.

Met andere Fenders gebruik ik Weber 12F150 speakers, had ze ook graag voor de Twin gebruikt maar zijn niet sterk genoeg voor zoveel Watts. Weber heeft zwaardere speakers die veel met Fenders gebruikt worden ( California bv) maar ik heb daar geen ervaring mee.

Bijna elke speaker wordt geleverd in 8 Ohm en 2 X 8 Ohm in parallel = 4 Ohm.
De impedantie zal dus niet snel een probleem zijn voor een bouwer.

P.s. Ik heb gewoon zelf mijn cabinet gebouwd:
http://i118.photobucket.com/albums/o115/Han_Solo_Guitars/Homemade.jpg

http://i118.photobucket.com/albums/o115/Han_Solo_Guitars/Bandmaster.jpg

Han Solo
27 juni 2007, 00:08
Oh, en ik weet wat ze over de 135W SF Twin zeggen maar het is de
"King of clean" wat mij betreft. Voor dingen van oude Dire Straits tot Funk is het een solide keuze.

Antoon
27 juni 2007, 00:11
Lijkt me voor 90% een smaakkwestie. Niemand kan te voren zeggen dat zus of zo de perfecte speaker voor jou is. Voor dat soort muziek zou ik zelf misschien gaan voor de JBL's die soms in die Twins zaten of anders de huidige Weber imitatie hiervan. Mij lijkt dat je eigenlijk geen 'vintage' geluid zoekt

isa1984
27 juni 2007, 09:34
@Han:
Je cabinetten zien er te gek uit, misschien voor mij ook het overwegen waard om er een te bouwen. Welk hout heb je gebruikt, hoe heb je het zo strak gekregen? Hoe kom je aan het tolex?

Ik ben inderdaad niet op zoek naar een typisch vintage geluid. Wat betreft de speakers, ik weet dat dit persoonlijk is. De bouwer werkt zelf alleen met Celestions. Ik vroeg me dus af of mensen ervaring hebben met de speakers die hij aanbiedt, en dan de mensen op dit forum die een klein beetje in hetzelfde straatje zitten qua muziekstijl als ik.

Isa

Han Solo
27 juni 2007, 16:10
Omdat het voor mij de eerste poging was wilde ik het zo simpel mogelijk houden. Ik heb daarom gekozen voor timmerpanelen. Een bouwer zal eerder kiezen voor MDF of een andere harde houtsoort. Voordeel van de panelen is dat ze in standaard maten komen; alles 30 cm breed en dan de 80cm lange voor boven/onder gebruikt en de 60 cm voor de zijkanten. Zagen dus niet nodig.
Heb wel met de hand alle hoeken en randen ronder moeten maken, ook i.v.m. de beschermhoeken die er overheen komen.
Achter- en voorkant is MDF op maat gezaagd in de bouwmarkt.

De tolex is nepleer dat sprekend lijkt op Fender tolex van Lappenland. (stoffenwinkel). Alle hardware (en eventueel tolex) komt bij winkels vandaan zoals www.verelec.com of www.tonefactory.nl

De manier van constructie kan ik wel doorgeven als je echt besluit het zelf te maken, dat is een lang verhaal...

Ik ben zelf niet zo'n fan van Celestion speakers maar er zijn zeker modelllen geschikt voor gebruik met een Twin, ik denk dat een Lead 80 wel goed zou kunnen, en de Neo speakers zijn populair aan het worden, ook omdat die het gewicht van een combo met kilo's omlaag kunnen halen.

Joey Handsome
27 juni 2007, 16:23
Zelf heb ik de Classic Lead 80 erin hangen. Klinkt mooi warm en rond clean en doet het zeer goed met fuzz/distortion.

Freeqi
16 augustus 2007, 23:38
Heb al twins uitgerust met Jensen C12K's en is heel mooi clean ... niks agressief en vét laag. Zijn samen 100W rms/200 peak dus zelfs reserve. Kan je vinden voor om en rond de 100 euro/stuk en hebben veel meer karakter dan het gros van de Celestions. Weber ga ik dra eens een aantal modellen testen, oa de californias. Tot nog toe alles wat ik van Weber getest heb was super, zeker gezien de relatief betaalbare prijzen. Enkel sneu van het dure transport uit de US ...

isa1984
16 augustus 2007, 23:50
Bedankt voor de tip,

Ik moet een dezer dagen de knoop gaan doorhakken dus ik zal alles even
bekijken!

Isa

jerome
18 augustus 2007, 15:13
Je zou eigenlijk ook eens de 12 inch Celestion Alnico Gold speakers moeten proberen.
Ik denk dat die speakers icm met de Twin echt een heel dynamische, warme en heldere sound opgaat leveren.
Zal alleen niet gemakkelijk zijn om een demo-cab te vinden met Golds
Mss dat die boxenbouwer een demo-opstelling kan regelen?

Chris Winsemius
18 augustus 2007, 15:57
Ik ga binnenkort wat Golds testen op 'n TwinReverb replica.

Zelf vond ik 'n Blue (ruim 10-20 uur op hoger volume ingespeeld) nog wat te bright klinken voor 'n DeluxeReverb replica maar 'n TwinReverb is wat donkerder qua karakter. De Gold is ietsje brighter/cleaner dan 'n Blue. De nieuwe Heritage (30s en) 65s doen het trouwens zeer goed icm Fenders en 'n Dumble-clone.

Mitch
18 augustus 2007, 16:05
Ik kwam juist een hoop meningen tegen van gebruikers die zeggen dat de Gold vooral meer laag heeft, maar zelf nog niks gehoord dus ik durf het niet te stellen. Ik dacht ik meld 't effe ;)

Freeqi
19 augustus 2007, 15:00
mmm, ipv blue celestion beter weber blue dogs in 30 of 50W versie ... is iets zachter/donkerder en beterkoop ...

imlikeajungle
19 augustus 2007, 15:51
en beterkoop ...

Hihi, je hebt je al aangepast aan de Nederlandse mentaliteit :D

Pepe
19 augustus 2007, 18:37
Ik ga binnenkort wat Golds testen op 'n TwinReverb replica.

Zelf vond ik 'n Blue (ruim 10-20 uur op hoger volume ingespeeld) nog wat te bright klinken voor 'n DeluxeReverb replica maar 'n TwinReverb is wat donkerder qua karakter. De Gold is ietsje brighter/cleaner dan 'n Blue. De nieuwe Heritage (30s en) 65s doen het trouwens zeer goed icm Fenders en 'n Dumble-clone.

Chris, hoe verhoud een Red Fang zich hiermee? kwa sound bedoel ik

Chris Winsemius
19 augustus 2007, 19:33
Chris, hoe verhoud een Red Fang zich hiermee? kwa sound bedoel ik

Red Fang is wat warmer (kan 'n plus zijn) maar wat minder "complex" en minder luid, goeie speaker any way.

Freeqi
19 augustus 2007, 23:51
Wil toch ff een kantnota maken ivm alnicos:

Er zijn twee makelijen tegenwoordig van Alnico speakers: in de jaren '50 had men enkel en alleen alnico speakers. Die waren 15-20w. Achteraf is men pas gaan switchen naar ceramic en héél de speaker is aangepast geweest om meer vermogen ttz 50-100W speakers te bouwen. Alnico werd dus ceramic, spoelen werden zwaarder gewonden, gaps werden breder, conusmateriaal werd dikker, ophanging stijver enz.

De enigen bij mijn weten die ALLE componenten nu nog volgens de aloude wijze monteren zijn de celestion blues (golds weet 'k niet, nog nooit open gelegd, maar gezien de prijs wel ? ;-) en weber blue dogs. de rest zijn 'fakes' ttz dat zijn current production spoelen/conussen die ze ook gebruiken voor ceramics met een alnico magneet achter. onnodig te zeggen dat dit dus maar 'een halve' alnico speaker is ? Ook onnodig uit te leggen waarom een Cel blue of Weber blue dog dus zoveel duurder is. Is een VOLLEDIG andere produktielijn van componenten. terwijl bvb de Weber signatures en Red Fangs spoelen/conus gebruiken van gangbare andere modellen en dus beterkoop zijn. Op zich niks mis mee ware het niet dat nu net die GAP breedte tts spoel en magneet enorm véél verschil uit maakt qua efficiency en respons.

Moraal van het verhaal: Red Fang is een leuke speaker, soort 'in between' maar géén echte alnico 're-issue' speaker ... wel goeie speaker voor zijn geld !

bert k
20 augustus 2007, 00:15
Goed verhaal, maar wat betekent nou 'beterkoop'? Heb het woord nog nooit gehoord. Goedkoop? Betere kwaliteit? Snap hem echt niet.

Freeqi
20 augustus 2007, 00:42
'beterkoop is 'goedkoper dan' :)

jerome
20 augustus 2007, 08:46
mmm, ipv blue celestion beter weber blue dogs in 30 of 50W versie ... is iets zachter/donkerder en beterkoop ...

Ik denk dat Celestion Blue ook niet clean genoeg is voor TS en ze hebben te weinig vermogen. Of je moet er 2 x 4 stuks aan die Twin hangen....
En de Weber zal denk ik iets minder helder en fris klinken op de Twin dan een Celestion Gold.
2 Gold's zal denk ik dus een betere keus zijn zijn, vol, warm, dynamisch en met karakter.
De Celestion alnico´s staan er om bekend dat ze enorm dynamisch zijn.
Je kan bijvoorbeeld een zwoele sound produceren door zacht aan te slaan en door harder aan te slaan krijg je een lekker, iets aggresiever soundje (afhankelijk van je versterker en je afstelling) .
En ze reageren ook lekker als je een pedaaltje aantrapt voor bijvoorbeeld een solo
Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Dus uitproberen dan pas kom je er achter wat voor speakers je wil!

toneblo
20 augustus 2007, 16:31
Probeer eens te kijken wat je met de celestions century's kunt, heb ze zelf onder mijn dual showman in een 2x12 zitten en ....man!!!!, over definitie gesproken!!!
Even serieus, ze zijn echt verschrikkelijk helder en kunnen nagenoeg alle steilen qua muziek aan.
Mocht je ooit de kans hebben om ze eens ergens te beluisteren, doe dat dan of check even de grafiek van de electrovoices met die century's, je kunt ze letterlijk bijna over elkaar heen leggen.

Maar!!!!....speakers blijven toch een kwestie van smaak, je zult het zelf moeten horen..

Bij deze,

Toneblow

Pepe
20 augustus 2007, 19:09
de centuries had ik ook al in het vizier
maar wat me dan een beetje bevreemd.. vervolgens wordt er een vintage versie van uitgebracht die minder efficient en warmer -minder hoog- is en goedkoper. Betekent vintage bij celestion dan gewoon minder goed in deze?