PDA

View Full Version : Aardedraad zekeren?



DarknessAwaits
26 juni 2007, 16:28
Het is misschien een raar idee maar omdat vaak wordt afgeraden om de aardedraad aan te sluiten op bijv. tremelo danwel brug omdat dat potentieel gevaar oplevert wanneer er iets fout is aangesloten op het lichtnet/kortsluiting... waarom wordt er dan geen (lichte) zekering aangebracht in de gitaar?

Zo heb je de voordelen van de goed geaarde gitaar en niet het gevaar als er iets fout gaat. Of zie ik nu iets finaal over het hoofd?

Wouter^^
26 juni 2007, 17:22
Maar de brug is toch altijd gewoon geaard? bij mijn strat iig wel.

DarknessAwaits
26 juni 2007, 17:29
Klopt, vanaf de fabriek af doen ze dat vrijwel altijd. Maar het kán erg gevaarlijke situaties opleveren, tenminste dat vertellen de elementmaatschappijen me altijd :nervous:... ;)

AvU
26 juni 2007, 17:43
Tegenwoordig heb je een aardlekschakelaar en/of een zekering in je meterkast. Denk dat het wel kan. Ik doe het altijd!

grt. Arjan

Robin.ke
26 juni 2007, 22:27
Een zekering helpt niets op het moment dat je aan de spanning hangt, daarvoor is een aardlekschekelaar bedoeld. Ik zou het zeker afraden als je op verschillende plaatsen speelt (oefenruimte/live) omdat je dan nooit weet of de aarding voldoende goed is en of je achter een aardlekschakelaar speelt.