PDA

View Full Version : Hints voor nieuwe gitaar



Scarstruck
26 juni 2007, 15:45
Ik speel ondertusse al 3 jaar gitaar, maar heb nog geen persoonlijke gitaar. Ik speelde altijd op de Fender strat van mijn vader. Ik speel ondertussen in 2 groepen.Het zijn allebei Hard Rock groepen. Ik zoek een nieuwe of tweede hands gitaar te kopen. Heb ondertussen al een aardig centje gespaard om deze aankoop te doen, maar ik heb hulp nodig bij de keuze. Ik zoek een gitaar die goed klinkt voor blues metal en rock. Zelf is mijn oog gevalle op een sg gibson model, maar ik zouw graag uit meerdere gitaren kunnen kiezen die wel geschikt zijn voor deze muziekgenres.

Dekkz0r
26 juni 2007, 16:01
Blues, metal en rock

Denk ik meteen aan een LP, wat is je budget?

Squier4ever
26 juni 2007, 16:06
welkom op het forum. er zijn al ongeveer een triljoen topics met hetzelfde onderwerp. spit die aub eerst eens door en kom dan terug met vragen.

Danieldg
26 juni 2007, 16:32
Ik zeg: SG! :p
Heeft alles wat je van een LP verlangt maar lichter(handig onstage) en iets betere bereikbaarheid van de hogere frets. Natuurlijk wel wat minder sustain, mar het geluid is gewoon te lekker!

(De prijs is ook gunstig: ongeveer 1500 euro voor een SG Standard en ongeveer 2400 euro voor LP Standard)

Scarstruck
26 juni 2007, 17:32
Blues, metal en rock

Denk ik meteen aan een LP, wat is je budget?

Een LP is wel ietje te duur. Mijn budget is tusse de 1000 en 2000 euro

Frankiefrank2
26 juni 2007, 17:38
als je 2000 euro hebt zou ik je budget splitsen in een budget voor een versterker en een gitaar.
Ik vind voor iemand die 3 jaar speelt (ik zelf speel ook pas 5 jaar hoor) het verschil tussen een gitaar van 1000 euro en 2000 euro het geld niet waard. Die van 2000 euro is niet veel beter in bespeelbaarheid en geluid dan een gitaar van 1000.

Ik zou dan voor 1000 een leuk versterkertje kopen combo of stack, buizen of transistor. En een leuk gitaartje voor 1000 euro.


Dit is MIJN idee hierover het kan zijn dat andere mensen een totaal andere mening hebben.

Frank

Kaïn
26 juni 2007, 17:47
als je 2000 euro hebt zou ik je budget splitsen in een budget voor een versterker en een gitaar.
Ik vind voor iemand die 3 jaar speelt (ik zelf speel ook pas 5 jaar hoor) het verschil tussen een gitaar van 1000 euro en 2000 euro het geld niet waard. Die van 2000 euro is niet veel beter in bespeelbaarheid en geluid dan een gitaar van 1000.

Ik zou dan voor 1000 een leuk versterkertje kopen combo of stack, buizen of transistor. En een leuk gitaartje voor 1000 euro.


Dit is MIJN idee hierover het kan zijn dat andere mensen een totaal andere mening hebben.

Frank
Nou ik vind je een heel verstandig persoon ;)
Ik zou het ook zo doen, na de 1000 euro betaal je vooral voor extra's. Er zullen vrijwel geen slechte gitaren te vinden zijn voor dat geld.
Maar inderdaad, vergeet je amp niet! Voor 1000 euro zijn erg veel buizencombo's te krijgen. Vergeet vooral niet de tweedehands markt!

Scarstruck
26 juni 2007, 17:49
als je 2000 euro hebt zou ik je budget splitsen in een budget voor een versterker en een gitaar.
Ik vind voor iemand die 3 jaar speelt (ik zelf speel ook pas 5 jaar hoor) het verschil tussen een gitaar van 1000 euro en 2000 euro het geld niet waard. Die van 2000 euro is niet veel beter in bespeelbaarheid en geluid dan een gitaar van 1000.

Ik zou dan voor 1000 een leuk versterkertje kopen combo of stack, buizen of transistor. En een leuk gitaartje voor 1000 euro.


Dit is MIJN idee hierover het kan zijn dat andere mensen een totaal andere mening hebben.

Frank

Heb al een aardig versterkertje een Marchall valvestate VS100 die is wel van mezelf.

Blind Owl
26 juni 2007, 18:14
Ik speel ook (ongeveer) dat genre en mijn OLP axis is erg fijn daarvoor.

Blend
26 juni 2007, 19:16
Mijn advies: gebruik nou asjeblieft eerst de zoekfunctie!

Reb
26 juni 2007, 19:20
Ik zou eens naar een Musicman gaan kijken. Dit zijn kwalitatief geweldige gitaren. De Silhouette Special is een mooie all-arounder. Hij speelt echt heerlijk en heeft ook "Silent Circuit". Hiermee hebben je single coils helemaal geen ruis! :) En wat ik zelf wel als een voordeel zie is dat je het zelf in de hand hebt wat je op je instrument wilt (hardtail, tremelo, piezo, pick-ups etc.)

-edit-

Voor Hardrock is een Musicman Axis ook wel erg gaaf! :rockon:

Frankiefrank2
26 juni 2007, 19:30
Mijn advies: gebruik nou asjeblieft eerst de zoekfunctie!

ik vind de zoekfunctie van gitaarnet echt kut...
je moet minimaal 4 termen invoeren, vaak vind je niet eens wat je zoekt terwijl er al vele topics over zijn.

Frankiefrank2
26 juni 2007, 19:36
Heb al een aardig versterkertje een Marchall valvestate VS100 die is wel van mezelf.

Dat noem ik niet echt aardig. Zeker niet aardig genoeg om een gitaar van 2000 euro door te laten verkrachten. Die amp van jou is rond de 350 euro waard. Ik zou zeggen koop een gitaar van 350 en een amp van 1650 ipv andersom daar heb je kwa geluid veel meer aan dan wat jij nu van plan bent.

En dure gitaar is alleen maar duurder door dat veel onderdelen NET ff een tandje beter zijn het hout exclusiefer en de elementen duurder (al hoewel je voor 1000 euro ook een topmodel hebt) maar met een versterker als jij hebt verkracht je dan toch alleen maar je mooie gitaargeluid.

Mijn advies, verkoop die versterker voor 350 euro. Koop een gitaar van rond de 700-1000 euro (2ehands) en ene versterker van rond de 1300-1600 euro (2dehands)
daar heb je 10 keer meer aan dan een gitaar van 2000 euro over je crappy marshall vs100 transistor krot.

Frank

Damius
26 juni 2007, 19:52
Ben je van plan je eigen amp mee te nemen naar gigs? Zo niet, dan zou ik mooi die Valvestate houden, een Gibson SG kopen, en evt. wat geld steken in leuke effectjes. Thuis heb je toch geen super geluid nodig. Wanneer je gaat besparen op je gitaar, en geld steekt in een versterker die je on-stage toch niet gebruikt, is dat live alleen maar een nadeel.

hansoonk
26 juni 2007, 20:00
Ik speel ondertusse al 3 jaar gitaar, maar heb nog geen persoonlijke gitaar. Ik speelde altijd op de Fender strat van mijn vader. Ik speel ondertussen in 2 groepen.Het zijn allebei Hard Rock groepen. Ik zoek een nieuwe of tweede hands gitaar te kopen. Heb ondertussen al een aardig centje gespaard om deze aankoop te doen, maar ik heb hulp nodig bij de keuze. Ik zoek een gitaar die goed klinkt voor blues metal en rock. Zelf is mijn oog gevalle op een sg gibson model, maar ik zouw graag uit meerdere gitaren kunnen kiezen die wel geschikt zijn voor deze muziekgenres.

Ben het niet eens met iedereen die je adviseert de zoekfunctie te gebruiken. Je vraag is heel specifiek naar iets in de trend van een SG voor een budget van 1000-2000 Euro en geen algemene beginnersvraag als 'wat moet ik kopen'. Bovendien: je kunt niet eens zoeken op 'SG'.

Volgens mij is het dan heel simpel. Koop een Gibson SG. De standard kost nieuw 1250-1350 of tweedehands zo'n 850. Alternatieven (dat was volgens mij je vraag) zijn (wordt trouwens wel zoeken):
- De SG classic, met P-90's voor een iets opener geluid, maar gezien je muziekstijl zul je waarschijnlijk toch op humbuckers uitkomen.
- De SG studio, een iets uitgeklede versie van de standard.
- SG custom, met 3 pick-ups
Met je budget hoef je niet na te denken over goedkopere imitaties. Verder is de SG een vrij unieke gitaar, waar niet echte high-end alternatieven voor bestaan. De enige die me zo te binnen schiet is de 70's Guild S-serie. Misschien dat iemand anders nog high-end SG-achtigen kent.

Scarstruck
26 juni 2007, 20:13
Ik wou een gitaar kopen en niet een versterker. Als ik een heel dure versterker koop zit ik met vervoersproblemen, mijn Valvestate is net goed genoeg om gemakelijk overal heen te sleuren (repetities), echt optreden zal toch nog een tijdje duren dus om te repetere vind ik mijn marchall goed genoeg. Mijn zorg nu is om een goede gitaar te kopen.

pieter-jan1
26 juni 2007, 21:04
Een LP is wel ietje te duur. Mijn budget is tusse de 1000 en 2000 euro

voor dat bedrag heb je toch al een mooie LP ... :lp:

Yamhammer_71
26 juni 2007, 21:22
Als je echt een vette blues-toon wilt; koop een Les Paul.

Een SG vind ik niet echt geschikt voor blues; het kan wel, maar een SG klinkt IMO strakker en scherper dan een Les Paul. Erg geschikt voor hardrock of metal, dat wel.

hansoonk
26 juni 2007, 21:45
Als je echt een vette blues-toon wilt; koop een Les Paul.

Een SG vind ik niet echt geschikt voor blues; het kan wel, maar een SG klinkt IMO strakker en scherper dan een Les Paul. Erg geschikt voor hardrock of metal, dat wel.

Je heb blues en blues. Luister maar eens naar 'The Jack' van AC/DC hoe blues op een SG kan klinken ...

Yamhammer_71
26 juni 2007, 21:59
Je heb blues en blues. Luister maar eens naar 'The Jack' van AC/DC hoe blues op een SG kan klinken ...

BTW: als we het dan toch over een pure 'Bluesy' SG hebben in de handen van Angus Young-> ''Rock and Roll Ain't Noise Pollution''.

Squier4ever
26 juni 2007, 22:44
Als je echt een vette blues-toon wilt; koop een Les Paul.

Een SG vind ik niet echt geschikt voor blues; het kan wel, maar een SG klinkt IMO strakker en scherper dan een Les Paul. Erg geschikt voor hardrock of metal, dat wel.

heb je dat gelezen of gehoord?

Yamhammer_71
26 juni 2007, 22:50
heb je dat gelezen of gehoord?

Ik zal NOOIT een gitaar op toon beoordelen als ik het ding niet zelf bespeeld heb.
Een bandmaat van mij heeft een SG en die hoor ik wekelijks. Ik heb er ook regelmatig op gespeeld. Voor mij ligt het mijlenver van de ultieme blues-tone.
Daarbij zeg ik wel dat het ding rockt als de tering.

Squier4ever
26 juni 2007, 22:59
nja ik kan zelfs met een SG bluesen hoor, met een ESP met EMG's zelfs nog als het moet. of het bluestoon heeft is wat anders.

Yamhammer_71
26 juni 2007, 23:09
nja ik kan zelfs met een SG bluesen hoor, met een ESP met EMG's zelfs nog als het moet. of het bluestoon heeft is wat anders.

Das zeker waar. Het ligt er een beetje aan wat iemand persoonlijk verstaat onder een 'bluestoon'. In feite kun je bluesen op elke electrische gitaar, maar of het dan echt een bluesy klank heeft, heeft voornamelijk met voorkeur en smaak te maken. Voor mij is de ideale bluestoon: Allman Brothers, Peter Green, Gary Moore, Eric Clapton (ten tijde van de Bluesbreakers), Santana etc.
John McLaughlin (Mahavisnu Orchestra) vind ik ook te gek, waanzinnig goede jazz-rock gitarist.

John McLaughlin

http://www.jazzpages.com/scheiner/laughlin.jpg

Scarstruck
27 juni 2007, 12:37
Ja daar gaat het hem om als ik uit een sg te weinig blues tone krijg kan ik beter naar een ltd esp viper gaan, omdat ik met mijn groepen zowiezo meer naar metal ga. dat is een prijs verschil van 500 euro. Natuurlijk ga ik dan naar een B merk maar bij esp blijft de kwaliteit super. De gitarist van Battalion heeft thuis een sg hangen, maar hij speelt altijd op de Ltd viper omdat hij die beter spele vindt. Natuurlijk zal ik uit de LTD geen blues toon krijge, maar als de sg zijn bluestoon verwaarloos baar is is dat wel een verschil in prijs.

Danieldg
27 juni 2007, 12:58
Dat is allemaal niet waar. Wat 'mist' een SG? (toch allesins niet bij mij) de bas die je in een bluestoon terugvind. Gewoon wat meer bas op je versterker open draaien. Je geluid te scherp? volume iets terugdraaien. en kwa prijs... ik blijf 1000 euro voor een LTD die in Korea gemaakt is, toch wat teveel voor de gitaar vinden.

Scarstruck
27 juni 2007, 13:19
Dat is allemaal niet waar. Wat 'mist' een SG? (toch allesins niet bij mij) de bas die je in een bluestoon terugvind. Gewoon wat meer bas op je versterker open draaien. Je geluid te scherp? volume iets terugdraaien. en kwa prijs... ik blijf 1000 euro voor een LTD die in Korea gemaakt is, toch wat teveel voor de gitaar vinden.


Je kan een ltd viper al makelijk voor 800 euro krijgen.

Squier4ever
27 juni 2007, 13:21
Je kan een ltd viper al makelijk voor 800 euro krijgen.

ik zou toch eerder een SG kopen dan een Viper, mn vanwege de EMG;s in de LTD, niks voor mij en om te bluesen eigk al helemaal niks.

kenx
27 juni 2007, 18:37
Ik zeg: SG! :p
Heeft alles wat je van een LP verlangt maar lichter(handig onstage) en iets betere bereikbaarheid van de hogere frets. Natuurlijk wel wat minder sustain, mar het geluid is gewoon te lekker!

(De prijs is ook gunstig: ongeveer 1500 euro voor een SG Standard en ongeveer 2400 euro voor LP Standard)



je bedoeld een lp voor 2000 en een sg voor 899 :???: :rockon:

dennis_rhcp
28 juni 2007, 11:30
ik zou voor 700 euro
deze ibanez iceman kopen
vind ik wel een vette gitaar en perfect voor rock
en de looks :)
http://www.theibanezstore.com/images/ic400bk.jpg
succes met gitaren zoeken