PDA

View Full Version : Fender Twin reverb



steeph
23 november 2001, 14:09
Kenners!
Ik heb een twin reverb buizen ding uit begin jaren 70. Het probleem is dat ik geen handige 'wetenswaardigheden' over dit ding heb/weet. bv Waarom stinkt ie als ie een tijdje aan staat, hoe zit het allemaal precies met buizen enzo. Een geschikte handleiding zou ook fijn zijn!
Kan iemand mij helpen!!!

SteavisSmokin
23 november 2001, 15:21
Het stinken wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de warmte waardoor het bier en de rook die door de jaren heen in de versterker zijn getrokken weer wat beter vrijkomen. 'k heb het een beetje met mijn vintage Fender bakken. Kan je omschrijven waar het naar ruikt?

Weet je of hij nagekeken is? Zulke oude versterkers moet je altijd eerst na (laten) kijken, de condensatoren kunnen lekken en de buizen zouden erg versleten kunnen zijn en dat zou kortsluiting kunnen veroorzaken.

Wat bedoel je met 'hoe het allemaal precies met buizen zit?' Er kan namelijk van alles precies met buizen zitten...hehehe! Bedoel je of ze aan vervanging toe zijn, en zo jah wat voor buizen? Of bedoel je het biassen van buizen? Als je iets specifieker bent kunnen we je beter helpen natuurlijk...

Als je precies wilt weten uit welk jaar de versterker komt kan je het beste even de transformator codes en speaker codes opschrijven, aan de hand daarvan kan ik je ongeveer de datum vertellen.

Als je meer wilt weten, vraag maar raak. :wink:

Steven

steeph
23 november 2001, 15:34
He steven (coole naam trouwens),
Bedankt voor het snelle bericht.
De fender is gekocht via via en heb ik laten checken. hij is verder ok.

Wat betreft de vragen. Ik heb die versterker gezien, vaak uitgeprobeerd (met een les paul!!!) en hij klonk errug goed, dus ik heb m gekocht, maar theoretisch weet ik geen reet over buizen versterkers (eerst standby aanzetten, niet direct versjouwen als die aangestaan heeft enzo...dit wist ik dan net weer wel). Dit soort dingen dus...en ja...de technische aspecten (de handleiding) heb ik ook niet. Ik wil gewoon meer weten over mn twin. snappie! Is er des noods niet een of andere site waar iets te downloaden is.

Ach ik hoop dus nu maar even op jullie!!!!

anoniem
23 november 2001, 16:10
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.ampwares.com/ffg/

SteavisSmokin
23 november 2001, 19:03
Voor zover ik weet werd er toen geen handleiding bijgeleverd. Ik heb in ieder geval nog nooit een vintage versterker met handleiding gezien! Even wat tips:

- als je iets meer gain wilt en je gebruikt het vibrato kanaal, trek dan de buis van het normale kanaal eruit. Deze buis wordt toch niet gebruikt dus het is dan ook zonde om hem op te laten branden als je hem niet gebruikt. Het is de buis helemaal aan de rechter kant als je vanachter de versterker kijkt (dus de 12ax7 buis die het verste van de grote buizen verwijderd is).

- als je dit doet kan je je phase inverter buis veranderen door deze buis. De phase inverter is de kleine buis het dichtst bij de eindbuizen. Dus van de 6 kleine buizen is het linker. De phase inverter buis is waarschijnlijk een 12AT7, als je die vervangt door de 12AX7 die je net uit het normale kanaal hebt gehaald krijg je iets meer gain en iets andere sound.

- er is ook een modificatie om 2 eindbuizen eruit te halen om het vermogen te halveren. Moet je echter niet doen als je je versterker niet kan biassen want anders ver**** je je versterker én je buizen.

- weet je of je twin geblackfaced is? Als ie dat niet is kan je hem laten blackfacen, over het algemeen is iedereen het erover eens dat ie dan een stuk beter klinkt.

Als je echt de precieze datum wilt weten moet je even je trafo en speaker (mits ze origineel zijn) codes hier neerzetten dan kan ik je dat wel vertellen, maar dat had ik al verteld. Dan is het ook wat duidelijker wat voor circuit je twin gebruikt (misschien hoeft hij niet geblackfaced te worden).

Als je verder nog vragen hebt of dingen wilt weten moet je maar een gil geven of een echt een vraag stellen want zomaar wat vertellen dan weet je ook niet waar je moet beginnen. :wink:

groet,

je naamgenoot (?)

anoniem
24 november 2001, 04:12
> Kenners!

JA

> Ik heb een twin reverb buizen ding uit begin jaren 70.

Gefeliciteerd! Prachtamp.

> Waarom stinkt ie als ie een tijdje aan staat

Hoe hoort niet te stinken. Wellicht worden je eindbuizen te heet omdat ze niet goed zijn afgesteld.

> hoe zit het allemaal precies met buizen

Paar tips:
--> rotzooi niet met die versterker als je niet precies weet wat je doet. Ga je toch buizen eruit trekken doe dat dan als ie uitstaat.

--> Stop er NIET zomaar nieuwe eindbuizen in.

--> Zet de versterker nadat je hem aan hebt geschakeld pas na 30 seconden met de standby in bedrijf.

--> Het is raadzaam de versterker te blackfacen. Dat moet je niet zomaar zelf proberen maar door iemand laten doen die daar verstand van heeft. Laat hem dan gelijk nakijken.

--> De speakers uit de 70er Twins waren niet geweldig. Misschien een keer wat anders uitproberen.

Voor meer info specifiekere vragen nodig.

Al

steeph
26 november 2001, 10:35
Heren (dames?),
bedankt voor de tips tot zover!
Er zitten weliswaar een aantal termen in het geheel waar ik (niet-techneut) de ballen verstand van heb, maar ik ga het uitzoeken.

blackfacen?
Wat is dat?

en waar kan ik m (in de buurt van R'dam) na laten kijken en waarop en wat kost zoiets?

Steeph!

anoniem
26 november 2001, 16:03
In 1965 heeft CBS Fender overgenomen van Leo Fender en CBS heeft langzamerhand steeds meer wijzigingen doorgevoerd die over het algemeen niet als verbeteringen worden gezien. Deze wijzingen ongedaan maken in versterkers heet 'blackfacen', de CBS versterkers hebben namelijk een zilveren naamplaat en de pre-cbs een zwarte, vandaar dus het woord blackfacen. Over het algemeen kan je versterkers van de eerste helft v/d jaren 70 nog als een pre-cbs laten klinken (of althans heel dicht in de buurt daarvan) door ze te blackfacen. Je zou kunnen checken of die van jou geblackfaced is door het chassis los te schroeven en een klein stukje naar buiten te trekken totdat je de aansluiting van de eindbuizen kan zien aan de binnenkant van het chassis. Zie je daarop condensatoren (waarschijnlijk grote ronde) gesoldeerd vanaf pin 1 naar het chassis (aarde) op de linker en de rechter eindbuis dan is je versterker niet geblackfaced. Let erop als je dit doet dat je NIETS in het chassis aanraakt als je niet weet wat je aanraakt omdat er dodelijke voltages in zo'n versterker aanwezig kunnen zijn, ook als hij niet aanstaat en niet in het stopcontact geplugt is.

In de buurt van Rotterdam weet ik geen versterker techneuten. In Renkum zit FNS (www.fns-tubetech.nl) en in Apeldoorn zit van Weelden (www.vanweelden.nl), ik heb alleen ervaringen met FNS maar ook vanweelden schijnt erg goed te zijn. Waarop je hem moet laten nakijken is of de buizen nog goed zijn, of de condensatoren niet te oud zijn en niet lekken en of er misschien nog weerstanden tussen zitten die aan vervanging toezijn etc. Het kan iets van 100 gulden kosten tot een hoop meer afhankelijk van de staat van de amp.

steven

SteavisSmokin
26 november 2001, 16:20
Ah, dat was dus mijn bericht, was vergeten mijn wachtwoord in de typen. Wat ik met de laatste zin eigenlijk bedoel is dat het afhankelijk is van wat er eventueel aan vervanging toe is. Maar ik dat begreep je waarschijnlijk wel.

steeph
26 november 2001, 16:45
Thanx,
Ik ga er steeds meer van snapen. Kijk ik speel gitaar, zit in een band en al die ellende, maar technies ben ik echt drie x nix. Ik ben me wel steeds meer aan het verdiepen in het een en ander, juist omdat we steeds meer optreden, dus ook in omgevingen die niet ideaal zijn voor de apperatuur...en ik wil natuurlijk wel weten wat te doen mij 'calamiteiten' (niet werkende dingen, ruis, kraak, overbelasting.

Dus ik ben begonnen met les 1 "wat is electriciteit". Langzaam gaan we het een en ander toe passen op de gitaren en versterkers.

groet
Steeph

SteavisSmokin
26 november 2001, 19:12
dan is het zeker de moeite waard om wat boeken te kopen die specifiek over gitaar buizen versterkers gaan. Ik heb zelf 'a desktop reference of hip vintage guitar amps' van gerald weber en heb op het moment nog 4 andere boeken in bestelling:
- Inside Tube Amps / Daniel Torres
- tube amp talk for the guitarist and tech / Gerald Weber
- How to Service Your Own Tube Amp : A Complete Guide for the Curious Musician / Tom Mitchell
- The Complete Guide to Guitar and Amp Maintenance / Ritchie Fliegler

Ik raad het zeker aan om ook 1 van die boeken te bestellen (via http://www.amazon.com te verkrijgen, zo goed als niet te verkrijgen via boekhandels in NL). Die ik heb van Gerald Weber is geschreven zodat het ook voor niet technisch onderlegde mensen goed te begrijpen is.