PDA

View Full Version : Clip on microfoons op akoestische gitaren



Liefhebber
25 juni 2007, 17:48
Er is altijd een dilemma als je heel bewust een akoestische gitaar koopt zonder elektronica en toch weet dat je hem bij gelegenheid wilt versterken! Het gaat dan om optredens! In de studio kom je er wel uit met goede microfoons! Bij een optreden is er al meteen een probleem als je met microfoons werkt. Je bent zeer plaatsgebonden.
Je wilt eigenlijk niet dat er in of aan die gitaar iets wordt veranderd(inbouw van piezo met of zonder microfoon). Ik denk hier met name aan klassieke gitaren maar ook aan staalsnarige "high end" gitaren.
Er is een mogelijkheid om gebruik te maken van clip on microfoons.
Ik gebruik zelf nog wel eens een Audio Technica Pro 70 microfoon, geclipt op het klankgat(vooral op nylonsnaren maar ook wel op staalsnaren mn. een Yamaha FG 200 en een Martin D 45).
Ik vind het resultaat niet top maar wel heel aanvaardbaar en de feedback problemen vallen erg mee!
Ik hoor ook wel eens dat Sennheisers het goed doen.
Misschien is het wel heel verstandig voor gitaristen met een dure nieuwe gitaar om eerst eens zo'n microfoon uit te proberen alvorens tot inbouw over te gaan!

Boom-chick-Franky
25 juni 2007, 20:20
Hallo Liefhebber,

Ik heb in m`n Martin een fishman Elips-blend systeem zitten.Hiervoor hoeft er
eigenlijk helemaal niets aan de gitaar veranderd te worden.Alleen een gaatje onder het kambeentje voor de doorlaat van de piezo-kabel.Het element zit mbv.klitteband rond het klankgat en ook de batterij is inwendig bevestigd mbv.klitteband.Volumeregeling en regeling van microfoon-piezo zitten in het klankgat.
http://i71.photobucket.com/albums/i132/Boom-chick-Franky/P1040910.jpg

Als ik dus zo willen heb ik er zo alles uit, zonder gaten of sporen achter te laten.Het enige nadeel wat ik zie is dat je eigenlijk het klankgat niet kunt opvullen(ivm feedback), omdat je dan je bedieningsknopjes kwijtbent!
Maar voor de rest ben ik zeer tevreden! :dance:


Ik geloof dat je zo`n element ook best los kunt aanschaffen.

Frank

Eko
25 juni 2007, 22:39
Er zijn ook klankgathumbuckers, hoef je ook niet voor te boren,frezen en/of kotteren. Ik zou daar trouwens ook niet zo heel moeilijk over doen. Voor een piezo moet er slechts een zeer klein gaatje gemaakt worden op een plek waar vlakbij al 6 gaten zitten. Het is met het oog niet zichtbaar en iedereen weet dat het niet anders kan. Een combinatie met een microfoon kan ook. Voeding en sluiting gewoon in de endpin. Zie je niets van.
Als je het doet , doe het goed met highend materiaal, dan komt het instrument tot z`n recht en kijkt er niemand van op. ( ook qua waarde na afloop beter).