PDA

View Full Version : Mesa Lone Star - Marshall JVM - Fender Super sonic -



heavy-metal-thunder
25 juni 2007, 17:30
Ik heb domweg mijn vox AC30 te koop aangeboden en ook verkocht, omdat ik geen zin meer had om in een band te spelen. Na enkele weken begint het terug te kriebelen en nu ben ik op zoek naar iets anders:
- ik wil een goed clean + liefst een reverb
- ik zou ermee in een all round rock coverband spelen, genre poprock, classic rock, maar hou ook van heavier stuff, maar eigenlijk geen metal (denk EVH1, Gun's roses, evt. iets zoals Rage against the machine, of de scheurende gitaren van pakweg Anouk of Nailpin)
- ik heb nog een Marshall 4*12 cab, maar heb niet veel zin meer om dit te gebruiken. Het is zo groot, hé.

Ik had al aan volgende dingen gedacht:
- Fender super sonic
- het schijnt dat die nieuwe Marshall JVM wel goed is
- een Mesa Boogie Lone star. Het clean en "tweed" crunch hiervan heb ik al gehoord en dat vind ik goed. Maar ik weet niet hoe hij scheurt.

Iemand ervaring met de Lone Star? Ik kan een 2dehands Classic 2*12 combo op de kop tikken voor een hele mooie prijs, maar het is nogal ver rijden om hem even te gaan testen.

Squier4ever
25 juni 2007, 17:51
ik zou gewoon lekker een fucking plexi kopen.

nee ga bijv. eens naar feedback, daar hebben ze alledrie de amps bij mijn weten.

ColourofFire
25 juni 2007, 17:57
Vind de SuperSonic wel een hele lekkere allround amp, twee hele sterke clean kanalen, en een goede drive, die niet direct te extreem klinkt, en lekker vet is.

heavy-metal-thunder
25 juni 2007, 18:00
ik zou gewoon lekker een fucking plexi kopen.

nee ga bijv. eens naar feedback, daar hebben ze alledrie de amps bij mijn weten.

waarom?
Speel jij met één?

Squier4ever
25 juni 2007, 18:35
waarom?
Speel jij met één?

nog niet, kan helaas niet betalen. die versterker is voor mij echter de ultieme amp. pure rock 'n roll

amp-kabel-gitaar en goeie oordoppen, all you need :D

ColourofFire
25 juni 2007, 19:46
En een hele eenzame boerderij op het platteland, makkelijk ouders, of een hele hoop hele grote gigs... K snap die hele plexi hype trouwens niet echt, zijn zat moderne bakken met mastervolumes die het ook goed doen.

jerome
25 juni 2007, 21:29
EVH1, Guns en Roses....
Toch echt wel de Marshall sound

Maar ik zou idd eens die nieuwe JVM gaan proberen!
Icm met een goeie 2 x 12 cab met de juiste speakers heb je denk ik een heel veelzijdig en toch nog redelijk compact (hard)rocksetje...

Ik speel ook al een tijdje Marshall JMP Master Volume 100 wat top over een Vox 2 x 12 cab.
Geweldige volle en dynamische sound en lekker handelbaar.
Die Vox 2 x 12 cab vind ik veel beter klinken dan de 4 x 65 watt/12 inch Marshall cab die ik vroeger had.

Maar gewoon een paar amp/cab combie's uitproberen is de beste methode!

Chris Winsemius
25 juni 2007, 22:03
- EVH1: '67 100 Watt plexi voluit
- G&R: heftig gemodde (70s?) Marshall (denk aan 'n JCM800 MV met nog meer gain/etc.)
- RATM: JCM800 50 Watt, 2 kanaals, met reverb en Peavey speakerkast
- Anouk: diverse amps

Je hebt toch niet 'n oude AC30 weggedaan?

heavy-metal-thunder
26 juni 2007, 08:18
jep, een ac30 super twin van 1965 :-)

ik had 2 vintage amps en vond dat 1 te veel. Op advies van mijn makkers de JMP gehouden. Let op, de JMP is oké, maar zoals hierboven al gemeld: veel te luid

Speeddemon
26 juni 2007, 09:02
Fender Supersonic voldoet wel aardig aan je wensen, alleen heeft de head versie geen reverb, voor zover ik weet.
De scheur is on-Fender; heel vol en romig qua sound, ideaal voor classic rock.

LordRiffenstein
26 juni 2007, 10:24
EVH1, Guns en Roses....
Toch echt wel de Marshall sound



- G&R: heftig gemodde (70s?) Marshall (denk aan 'n JCM800 MV met nog meer gain/etc.)

Toch wel grappig dat GnR altijd met Marshalls ge-associeerd wordt terwijl Izzy Stradlin die vooral de sound bepaalde door zijn ritme-spel bij GnR, heel veel op Mesa's speelde

Mitch
26 juni 2007, 10:41
Sja, Slash blijft nou eenmaal meer in de gedachte hangen dan Izzy... :(

Chris Winsemius
26 juni 2007, 10:58
Nee, Axl blèèèèèrt toch door 'n Marshall?





















:D

ateng
26 juni 2007, 11:15
Fender Supersonic voldoet wel aardig aan je wensen, alleen heeft de head versie geen reverb, voor zover ik weet.
De scheur is on-Fender; heel vol en romig qua sound, ideaal voor classic rock.
Inderdaad lekkere versterker! Lead is wat ik niet verwacht had van Fender. Je kan alle sounds uithalen en de Cleankanaal (Bassman) is echt super.

guhlenn
26 juni 2007, 11:29
jep, een ac30 super twin van 1965 :-)

ik had 2 vintage amps en vond dat 1 te veel. Op advies van mijn makkers de JMP gehouden. Let op, de JMP is oké, maar zoals hierboven al gemeld: veel te luid

serieus? Schop die maten van je maar flink in de ballen!

heavy-metal-thunder
26 juni 2007, 16:07
tja... ik had gewoon niets moeten verkopen.

Dude
26 juni 2007, 16:13
tja... ik had gewoon niets moeten verkopen.


ik vind het een quote waard ! :dance:

ColourofFire
26 juni 2007, 16:15
Inderdaad lekkere versterker! Lead is wat ik niet verwacht had van Fender. Je kan alle sounds uithalen en de Cleankanaal (Bassman) is echt super.

Die bassman is niet echt het clean kanaal IMO, blijft niet heel lang echt clean, maar krijgt een heerlijk randje, het vibrolux gedeelte blijft echt prachtig clean, allebei heel goed bruikbaar. En het burn kanaal was echt een verassing voor mij, heel vet, vrij strak, en gain zat.

future2future
26 juni 2007, 17:10
Ik zou de Lonestar is gaan proberen! Volgens mij is dat echt een te gekke amp, vooral die special

jerome
26 juni 2007, 19:07
jep, een ac30 super twin van 1965 :-)

ik had 2 vintage amps en vond dat 1 te veel. Op advies van mijn makkers de JMP gehouden. Let op, de JMP is oké, maar zoals hierboven al gemeld: veel te luid

Zit er dan geen master volume op die JMP?

Tristan
26 juni 2007, 19:28
Ik heb die Lonestar getest, ik vond het niet best, die Special vond ik ronduit waardeloos, veel slechter dan de gewone Lonestar in ieder geval...
De gewone Lonestar is wat betreft scheur ook niet echt best i.m.o, nogal scheterig en fuzzy, weinig ballen ook...

heavy-metal-thunder
26 juni 2007, 19:44
Zit er dan geen master volume op die JMP?

ja er zit een richmod in. En dat werkt zeker niet slecht. Gisteren toevallig met een bandje eens gaan meespelen. De repetitieplaats was meer dan 100 m² en daar kon ik het volume van de JMP op 4 zetten, zodat hij nog clean stond, maar dan slikt hij goed pedalen en dan klinkt hij zo scherp niet. Om het geluidsniveau binnen de perken te zetten heb ik de master wat dichtgedraaid. Klank was toch wel lekker. Een marshall mag thuis of in de winkel nogal dun klinken, maar eens in een groep doen ze het toch goed.

ateng
26 juni 2007, 21:45
Die bassman is niet echt het clean kanaal IMO, blijft niet heel lang echt clean, maar krijgt een heerlijk randje, het vibrolux gedeelte blijft echt prachtig clean, allebei heel goed bruikbaar. En het burn kanaal was echt een verassing voor mij, heel vet, vrij strak, en gain zat.
Vibrolux blijft wel clean maar vind ik heel dun klinken. De Bassman klinkt echt super en ik vind het niet erg dat er een randje aan het clean zit.

ben vanhoof
26 juni 2007, 23:59
JVM, duidelijk de meest veelzijdigste versterker. Zit ook een reverb op die je voor elk kanaal apart kan regelen.

jerome
27 juni 2007, 00:23
ja er zit een richmod in. En dat werkt zeker niet slecht. Gisteren toevallig met een bandje eens gaan meespelen. De repetitieplaats was meer dan 100 m² en daar kon ik het volume van de JMP op 4 zetten, zodat hij nog clean stond, maar dan slikt hij goed pedalen en dan klinkt hij zo scherp niet. Om het geluidsniveau binnen de perken te zetten heb ik de master wat dichtgedraaid. Klank was toch wel lekker. Een marshall mag thuis of in de winkel nogal dun klinken, maar eens in een groep doen ze het toch goed.

Ik speelde vroeger met een JMP 100 Watt MV top over een 4 x 65 watt/12inch Marshall Cab; lekkere sound maar echt veel te hard!
Sinds 15 jaar speel ik nu met diezelfde top over een Vox cab met 2 x 25 Watt/12 inch silver alnico speakers (open cab).
Lang zo hard niet meer maar wel een volle vette sound met enorm veel dynamiek, van clean met een randje tot een vette brulscheur.
En compacter én minder zwaar dan die Marshall cab!
Je zou ook eens een 2 x 12 cab op jouw amp kunnen proberen...

Dude
27 juni 2007, 00:26
ok wellicht heb je de vraag al eerder gehad maar 100 watts over 50 watt speakerkast ? hoe hou je dat heel ?

jerome
27 juni 2007, 00:53
De master zet ik nooit harder dan 4 1/2 en de preampvolume staat meestal op 5.
Ik denk dat de top dan gewoon niet meer dan 50 watt uitstuurt
Het gaat iig al 15 jaar goed zo
Een keer met een optreden de master op 5 gehad en toen begonnen de alnicootjes echt te protesteren. Toen de master maar weer gauw teruggezet naar 4...
Ik heb er sinds kort een 2e Vox cab bij met dezelfde speakers.
Als het een keer nog harder moet neem ik die ook maar mee...

Tristan
27 juni 2007, 11:51
Met die instellingen heb je toch een wat meer cleane sound lijkt me?
Misschien een beetje een randje, maar redelijk clean, gebruik je nog drive pedalen dan?

Lexvandoef
27 juni 2007, 14:51
Als ik mijn JMP met de master op 4,5 zet en de preamp op 5 dan komt er echt wel een lekker scheur uit hoor. Wel op de high input natuurlijk.

Tristan
27 juni 2007, 15:06
Hmm, misschien ben ik abuis, ik dacht dat een JMP toch wel duidelijk minder gain had dan een JCM800...

Chris Winsemius
27 juni 2007, 15:23
Hmm, misschien ben ik abuis, ik dacht dat een JMP toch wel duidelijk minder gain had dan een JCM800...

JMP is 'n aanduiding voor 'n reeks versterkers, net als JCM800/900/etc.

Vanaf +/- '76 had je in de JMP-reeks ook (bijvoorbeeld) de 2204 en 2203 MasterVolume modellen.

Die van Lex is niet helemaal origineel (ik ga je straks ff mailen).

Lexvandoef
27 juni 2007, 15:31
Ja klopt, die van is dus ook zo'n 2203 Mastervolume model uit '79.

@ Chris, En, En, En? ;) :dance:

heavy-metal-thunder
27 juni 2007, 16:26
als ik mijn volume (is dus eigenlijk de preamp, want "mv" staat op 10 bij een niet-MV-amp) op 4,5 zet, dan is hij clean. Maar is natuurlijk ook een andere JMP, hé. Mss is de jouwe wel gemod?

heavy-metal-thunder
27 juni 2007, 16:29
JMP is 'n aanduiding voor 'n reeks versterkers, net als JCM800/900/etc.

Vanaf +/- '76 had je in de JMP-reeks ook (bijvoorbeeld) de 2204 en 2203 MasterVolume modellen.

Die van Lex is niet helemaal origineel (ik ga je straks ff mailen).

Is er eigenlijk veel verschillt tussen een JMP2203 en een JCM800 2203?

Lexvandoef
27 juni 2007, 16:47
als ik mijn volume (is dus eigenlijk de preamp, want "mv" staat op 10 bij een niet-MV-amp) op 4,5 zet, dan is hij clean. Maar is natuurlijk ook een andere JMP, hé. Mss is de jouwe wel gemod?

Wat voor een JMP heb je dan? Volgens mij zijn de non-mv met 4 inputs ook cleaner dan de 2203 MV versies. Volgens Chris was de mijne ook gemod inderdaad, dat wordt nu hersteld en ook weer omgemod :D Er komt oa zo'n lekkere PPIMV in.

heavy-metal-thunder
27 juni 2007, 16:50
JMP met 4 inputs, gewoon standaard. Vergis ik me nu, maar ik dacht dat een 2203 een gainstage meer heeft?

Lexvandoef
27 juni 2007, 17:06
Pfff, al sla je me dood ;)

Dat is meer Chris zijn vakgebied, maar ik dacht inderdaad dat de 4 inputs wat cleaner waren dan de MV modellen, dat zou idd kunnen doordat de 2203 een gainstage meer heeft.

jerome
27 juni 2007, 19:43
Met die instellingen heb je toch een wat meer cleane sound lijkt me?
Misschien een beetje een randje, maar redelijk clean, gebruik je nog drive pedalen dan?

Met die instellingen en met de gitaarvolumeknop helemaal open heb ik een behoorlijk heavy geluid, met een zalige grom vanuit het laag, (een beetje richting ACDC tot EVH1 en op het voorste element richting Hendrix).
Er komt overigens veel meer laag uit een JMP 100watt top dan een JMP 50 top!
Die alnico's zijn ook niet echt supercleane speakers worden lekker "gevuld" en geven daardoor ook een lekkere volle en ruige sound
Als ik nog een heavier wil trap ik een programma op m'n gitaarprocessor aan met een overdrive/booster aan.
En voor solo's gebruik hetzelfde programma met de overdrive maar dan met meer volume.

Als ik in de normale stand (zonder overdrive) het gitaarvolume ietsje terugdraai wordt het cleaner, van crunch naar clean met een randje.
Nog cleaner, dan zet ik m'n element op single coil

Hoe heavy het moet klinken bepaal ik dus voor een groot gedeelte met de volumeknop van m'n gitaar en hoe hard ik aansla.
Op die manier kan je heerlijk dynamisch spelen...

Dus met een JMP 100 Watt kan je ook op een relatief laag volume heavy spelen met de juiste gitaarelementen en de juiste speakers

coony
27 juni 2007, 19:46
ik dacht dat een 2203 een gainstage meer heeft?

klopt! Tenminste de high input toch, de normal heeft er evenveel als de Non-MV en door een aantal circuit-verschillen zelfs minder gain dan deze laatste.

Chris Winsemius
28 juni 2007, 00:27
De JMP modellen heb je met 4 inputs gehad en in de 2e helft van de jaren 70 ook met 2 inputs (mv-modellen). De allereerste MV modellen waren niet bijzonder/cq. k*t maar dat circuit werd binnen 'n jaar aangepast tot de pre-amp die t/m de JCM800 MV-modellen werd gebruikt, waarschijnlijk gebasseerd op de mods voor Richie Blackmore door Marshall.

Qua gain gaat 'n oude (pre '69) (Super)Lead t/m VH1, latere modellen klinken krassiger. 'n Post '76 MV model heeft op de hi-input 1 trap meer gain [master wel lekker open zetten] en op de lo-input is de sound wat cleaner dan 'n non-mv-model. Tussen eind jaren 70 JMP MVs en vroege jaren 80 JCM800 MVs zitten subtiel wat verschillen qua type onderdelen. Na '83 of '84 kreeg je de zgn. horizontal-input modellen die (imho, don't flame me) wat moeilijker clean draaien dan de eerdere modellen (heeft te maken met voedingsspanningen/etc.). De meeste 50 Watters (v/a mid 70s) hebben minder bas/oomph/vetheid dan de 100 Watters door andere trafo's, lagere spanningen, etc.

marc_o
29 juni 2007, 00:17
Ik zou de Lonestar is gaan proberen! Volgens mij is dat echt een te gekke amp, vooral die special

Vond 'm echt héél erg vies tegenvallen....

future2future
29 juni 2007, 00:23
ik heb em zelf niet getest, maar wat viel je tegen dan?

marc_o
29 juni 2007, 00:27
ik heb em zelf niet getest, maar wat viel je tegen dan?

Alles, het enige wat er mooi aan is, is het uiterlijk.
Tja, wellicht vind jij 'm prachtig, maar ergens hier staat nog wel een lange test van me met alle bevindingen maar ik vind dat ze de plank volledig hebben misgeslagen met deze versterker. Heb ook niet het idee dat ze de winkels uitvliegen.

future2future
29 juni 2007, 00:32
Nee dat idee heb ik ook niet nee, maar idd zoals met bijna alle amps op de markt vind de een het te gek en de ander vind het niks...Naja ik kan er niks over zeggen, heb em neit getest...

Tristan
29 juni 2007, 12:56
Ik vind het ook helemaal niks, met name het drive kanaal, echt ruk, om over die Lonestar Special maar helemaal te zwijgen...

heavy-metal-thunder
29 juni 2007, 13:21
Ik heb vorig jaar heel even de Lone Star getest. Het clean en clean met een randje kon me heel erg bekoren. Evenals de boostfunctie. De overdrive weet ik niets meer over, ik weet zelfs niet of ik dat getest heb. Maar, als het me niet bijgebleven is, zegt dat al veel...

Liefst van al zou ik een versterker hebben die het Fenderclean (ook dat randje, typisch voor de oudere fenders) combineert met een od van pakweg 2203. En dan liefst ook goed klinkt op repetitieniveau.

Op basis van mijn testje en de revieuws op internet hoopte ik dat in de lone star te vinden. Blijkbaar niet, dus.

Nu voor jullie gaan zeggen: "uittesten". Wil ik er direct aan toevoegen, dat het volgens mij zeer moeilijk is om een versterker goed te beoordelen in een winkel of bij een particuliere verkoper. Een paar weken geleden had ik thuis mijn JMP 50W met Greenback cab nog eens in gang getrokken. Ja, dat klonk niet slecht, maar toch wel behoorlijk schel en scherp, zeker niet bijzonder. Vorige week nog eens in een bandje gespeeld met de JMP en dan vond ik het toch wel heel erg lekker. Mijn AC30 daarentegen vond ik thuis geweldig, dikke, volle klank, maar in groep vond ik die dan net ietsje minder (nog erg goed, hoor). Zo zie je maar...

jerome
29 juni 2007, 19:30
....Een paar weken geleden had ik thuis mijn JMP 50W met Greenback cab nog eens in gang getrokken. Ja, dat klonk niet slecht, maar toch wel behoorlijk schel en scherp, zeker niet bijzonder. Vorige week nog eens in een bandje gespeeld met de JMP en dan vond ik het toch wel heel erg lekker. Mijn AC30 daarentegen vond ik thuis geweldig, dikke, volle klank, maar in groep vond ik die dan net ietsje minder (nog erg goed, hoor). Zo zie je maar...

Als je JMP scherp en schel klinkt zou dat wel eens aan je voorbuizen kunnen liggen. Ik had er eerst JJ's in, veel te veel hoog en toen EH's, veel te kil!
Nu heb ik er 3 Tung Sols in, veel meer vet laag, mooi mid en heel mooi hoog, mooi gebalanceerde volle sound.

En je hebt het over Greenbacks.
Ik heb pas een 7 jaar oude Marshall buikkast verkocht want die Greenbacks klonken onzettend kil en krasserig en dynamiek was ver te zoeken.
Nu schijnen er verschillende uitvoeringen van de Greenbacks te zijn maar deze vond ik echt ruk klinken.
Net als die stereo Marshall kasten met 4 x 75 watt speakers, ook ruk
Ik heb ook een mono Marshall buikkast jcm 800 Series gehad met 4 x 65 wat Celestions. Heerlijk geluid, daar kunnen die Greenbacks en die 75 watters niet aan tippen!
Nu heb ik Celestion Silver Alinico's. Die vind ik (zoals ik al schreef) helemaal geweldig!

iig kan je met andere voorbuizen en andere speakers je geluid enorm verbeteren en kunnen dus net zo bepalend voor je geluid zijn als de versterker of gitaar zelf!!

heavy-metal-thunder
29 juni 2007, 21:26
Met de lampen ga'k zeker eens experimenteren.

Maar mijn cab is zeker in orde. Ik heb de JMP al op verschillende cabs gehoord, maar met mijn huidig cab klinkt het best van al wat ik al geprobeerd heb. Ik heb de JMP niet op mijn ex-vox cab gezet, maar wel mijn vox op mijn Marshall greenback-cab en dat klonk zeker niet minder of scherper.