PDA

View Full Version : Hollow Body vs Semi Hollow Body



giannini
25 juni 2007, 15:52
Ik ben me aan het orienteren om electrisch te gaan, en vroeg me af wat het verschil is tussen een Hollow Body en een Semi Hollow Body gitaar (ik weet ondertussen dat de Semi niet helemaal hol is ;-) ).

Ik bedoel dan vooral qua geluid, en voor welke muziekstijlen de één beter geschikt is dan de ander.

Ik ben zelf een liefhebber van de blues en ook jazz kan ik waarderen. Ik zal het meeste voor mezelf spelen en niet in een band. Dus veel op zolder.

Wie kan me een advies geven of uitleg over de verschillen.

En tips van goede ervaringen zijn altijd welkom.

Mitch
25 juni 2007, 16:00
Een hollow body klinkt zelfs versterkt meer 'akoestisch', dus veel laag en een erg vol geluid, een semi hollow kan wat meer in de richting van een solid body klinken, wat strakker. Let wel: dit bedoel ik als ruime omschrijving ter indicatie.
Voor blues en jazz zijn ze beide prima inzetbaar. Een hollow body kan wat lastiger zijn omdat -ie wat sneller feedbackt. Zeker als je veel zelf speelt (en dus graag met je gezicht naar de versterker staat) kan dit ook op 'gemiddelde' volumes al lastig zijn. Eén en ander natuurlijk afhankelijk van hoe hard je amp kan thuis..

Butger
25 juni 2007, 16:02
Volgens mij is het zo dat bij de Semi-hollow er wel een massief stuk hout door het midden van de gitaar loopt.
Voordeel is dat je minder snel last van feedback hebt als je wat meer gain gebruikt. Ook is het vaak (maar niet altijd) zo dat semi's wat meer rock gericht zijn, en hollow's meer richting jazz.

Maar zeker weten doe ik het niet :satisfie:

dunnoaname
25 juni 2007, 17:26
Klopt wel wat hierbovengeschreven staat maar daar schiet je niet veel mee op:

Luister eens naar deze semihollow mensen:
BB king
John Scofield
Cream (eric clapton)

En Hollow:
Pat Metheny
Chet atkins (niet altijd, ook semi)

Sjel
25 juni 2007, 17:36
jullie hebben volgens mij allemaal gelijk... Ik heb zelf zowel een hollow als een semi-hollow. Ik speel vooral een mengeling tussen blues, rockabilly, swing, country, rootsrock, ... En ik gebruik ze daar allebei voor.
Heb met geen van beiden last van feedback, ook niet op hogere volumes (dit hangt wel van het merk af, want een hollowbody Ibanez Artcore die ik ooit had, durfde weleens te feedbacken).
Het klopt wel dat je op een hollowbody geen zware distortion moet zetten, maar dat is bij jou waarschijnlijk niet de bedoeling. Ook als je zegt dat je vooral alleen op zolder zal spelen, zal het volume meestal ook wel meevallen, neem ik aan.

Samenvatting: qua geluid kan het allebei perfect, maar als je ook jazz wil spelen zal een hollowbody toch nét dat ietsje meer geven voor een warme jazzsound. Maar nogmaals, met een semi kan je ook perfect jazz spelen...

Best gewoon eens wat moddeltjes testen en kijken wat je het meest bevalt (check hierbij ook zeker of je meer van humbuckers houdt, dan wel van single coils!). Jij hebt immers een geluid in je hoofd. Zoek dat gewoon, zonder er rekening mee te houden of het uiteindelijk een semi of een hollow is.

Rocketman
26 juni 2007, 02:07
ik denk dat semi hollow beter bij blues past dan hollow. Gewoon als ik kijk naar de gitaristen die blues spelen. Bij jazz zie je ze inderdaad allebei maar bij blues zie je meer semi hollow. Ken eigenlijk geen hollow spelende blueser. Mijn ervaring met mijn holle en semi holle is dat de holle zich beter leent voor het cleanere werk met een piepklein distortion randje terwijl de semi holle clean kan maar daarnaast een behoorlijke distortion juist ook heel fijn vindt.

giannini
26 juni 2007, 07:54
Het klopt wel dat je op een hollowbody geen zware distortion moet zetten, maar dat is bij jou waarschijnlijk niet de bedoeling. Ook als je zegt dat je vooral alleen op zolder zal spelen, zal het volume meestal ook wel meevallen, neem ik aan.


Dat klopt, als ik te hard ga heb ik zeker een paar niet zo enthousiaste buren!!

Je hebt gelijk ik heb inderdaad een geluid in mijn hoofd, en dat is moeilijk uit te leggen, dus inderdaad gewoon maar gaan proberen.

Ik hou van een vol,warm geluid. Ik ga binnenkort maar eens een middagje proberen. Een leuk vooruitzicht!!!!

Heeft er nog iemand tips voor merken. Ik heb al gelezen over Ibanez en Epiphone. Zijn er nog meer betaalbare modellen. Mijn budget incl versterker is tussen de € 800 en € 1.000,--.

Ik woon in de randstad, zijn er nog tips van winkels waar ze een goede keus hebben in mijn omgeving?

polysix
26 juni 2007, 15:24
Is er ook een artiest naar wiens geluid jij streeft?

guitartub
26 juni 2007, 18:44
En Hollow:
Pat Metheny
Chet atkins (niet altijd, ook semi)

Het rijtje HOLLOW kan natuurlijk veel uitgebreider bijv:
Nederland:
Jesse van Ruler
Maarten van der Grinten
Anton Goudsmit
Martijn van Iterson
Olaf Tarenskeen .....etc

Buitenland (veel USA)
Kenny Burrell
Joe Pass
Jimmy Raney
Jimmy Gourley
Wes Montgomery
Charley Christian
Grant Green .....etc

guitartub
26 juni 2007, 18:51
Ken eigenlijk geen hollow spelende blueser.

Kom op,

Nooit gehoord van levende legende BB KING?
En ook Clapton speelde in zijn CREAM periode wel over een ES 335.

FruscianteFan
26 juni 2007, 18:58
Kom op,

Nooit gehoord van levende legende BB KING?
En ook Clapton speelde in zijn CREAM periode wel over een ES 335.Lieve schat, dat zijn dus semi-hollows.

giannini
26 juni 2007, 21:34
Is er ook een artiest naar wiens geluid jij streeft?

Dan denk ik toch al snel in de richting van BB King, al zal ik daar NATUURLIJK nooit bij in de buurt komen, maar zijn geluid vind ik heel erg mooi.

Dus heb ik al een richting nl. de semi !!

Ga eens lekker proberen. Nog tips/ervaringen (positief of negatief) voor merken?

guitartub
27 juni 2007, 09:26
Lieve schat, dat zijn dus semi-hollows.

You're right, las er even overheen (Topic gaat over beide, vandaar).

Sjel
27 juni 2007, 11:12
Nog tips/ervaringen (positief of negatief) voor merken?

Hangt er een beetje vanaf hoeveel je wil betalen.
In de laagste prijsklasse is de Ibanez Artcore-lijn niet slecht voor de prijs.

In de middenprijsklasse zeker Epiphone en DeArmond checken (deze laatste moet je tweedehands zoeken, worden niet meer gemaakt). In deze prijsklasse vind je ook vaak oude Hofners uit de sixties. Meestal heel leuke gitaartjes, met een heel oude sound. Als je er tweedehands een te koop ziet staan, zeker eens testen.

Als je meer wil/kan betalen, kan je voor Gibson of Gretsch gaan. Ook Guild is ééérg goed!

Sjel
27 juni 2007, 11:15
En nog iets wat je zeker niet over het hoofd mag zien: de versterker.

Al heb je nog zo'n coole gitaar, als je ermee over een goedkope transistoramp speelt, zal je peperdure Gibson, Guild, Gretsch of wat dan ook... klinken als een cheapo...

giannini
27 juni 2007, 12:44
Hangt er een beetje vanaf hoeveel je wil betalen.
In de laagste prijsklasse is de Ibanez Artcore-lijn niet slecht voor de prijs.

In de middenprijsklasse zeker Epiphone en DeArmond checken (deze laatste moet je tweedehands zoeken, worden niet meer gemaakt). In deze prijsklasse vind je ook vaak oude Hofners uit de sixties. Meestal heel leuke gitaartjes, met een heel oude sound. Als je er tweedehands een te koop ziet staan, zeker eens testen.

Als je meer wil/kan betalen, kan je voor Gibson of Gretsch gaan. Ook Guild is ééérg goed!

Hoi Sjel, mijn budget ligt max. op € 1.000,--- (incl versterker). Ik kwam de Hofners ook al eens tegen op Marktplaats. Zit volgens mij zelfs vlak bij mij een reperateur. Moet ik ook maar eens proberen. Ik hou wel van een 'oud' geluid.

Rocketman
27 juni 2007, 13:00
Er zijn veel uitstekende Epi Sheratons op de markt voor 4 a 500 euro. Ik heb er een die is prachtig en klinkt als een tierelier. Volgens mijn sig is ie te koop maar ik denk dat ik m niet wegdoe.

Maar goed, daarmee heb ik dus voxen, fenders, marshalls en zelfs een 5150 bespeeld; alle soorten sounds waar dat type bekend om staat haal je er uit. Van bijna akoestisch tot en met supervette scheur. BB King sound had ik toevallig laatst nog op mijn Vox AC15 met mijn Sheraton. Ik zweer het.

Mooie sound maar past totaal niet wat ik doe daarom speel ik Gretsch. Maar als ik blues zou gaan spelen zou de sheraton + AC15 mijn weapon of choice zijn. Als je een beetje goed zoekt moet dat te realiseren zijn voor 1000 euro.

Luke-wannabe
27 juni 2007, 13:13
Hoi Sjel, mijn budget ligt max. op € 1.000,--- (incl versterker). Ik kwam de Hofners ook al eens tegen op Marktplaats. Zit volgens mij zelfs vlak bij mij een reperateur. Moet ik ook maar eens proberen. Ik hou wel van een 'oud' geluid.
Ja da's mijn vader :D. Ik moet zeggen dat het erg leuke gitaartjes (hoewel het zeker niet mijn din is) zijn en zeker wel leuk is voor wat jij zoekt.

Orgasmocaster
27 juni 2007, 15:25
Steve Howe speelt een mix van Jazz, Blues, Rock en Klassiek, en zijn main gitaar is een Hollow (Gibson ES175). Hij wisselt nogal es van gitaar (hij heeft een van de grootste gitaar collecties) maar veel van zn opnames zijn met de 175 gedaan, en daarmee kan ie toch wel heel veel stijlen mee spelen.

Jayjay
27 juni 2007, 17:41
Doe eens gek en probeer gewoon voor de grap eens een Samick Royale TR3 of 4 als je er een kan vinden. Vergeet even dat er Samick op staat en je zult je verbazen. Ze klinken beter dan dat ze geld kosten!!

Zitten ook nog Duncan Disigned humbuckers in en het betreft een semi hollow body.

Suc6

Antoon
27 juni 2007, 22:31
Ik had laatst (tegen de verwachting in) heel veel lol met het bespelen van een Epiphone Joe Pass. "Raak" hollow body geluid, al helemaal voor het geld dat-ie kost. Ik zou die ook eens checken

giannini
28 juni 2007, 09:22
Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik ga volgende week maar eens een middagje vrij nemen om te proberen. Zijn er nog tips voor goede winkels in de buurt van Gouda?

Ik wil zeker een paar Epiphones 'vasthouden'.

Kim Wilson
28 juni 2007, 10:07
... Ken eigenlijk geen hollow spelende blueser. ...
De frontman van de Paladins heeft een Guild, en Kid Ramos (o.a. de gitarist van de Fabulous Thunderbirds) speelt ook af en toe op een dikke hollow.

FruscianteFan
28 juni 2007, 10:55
Clapton speelt wel eens op hollows.