PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar!



Blend
25 juni 2007, 15:01
Zoals ik vrijdag al in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=93646) topic aangaf, heb ik voor een paar 10tjes een 12snarige bak weten te bemachtigen.
De topkam was kapot, en er waren nog meer dingetjes niet in orde.
Heb hem afgelopen zaterdag opgehaald, meteen laten repareren bij The House of Music in Dordrecht, omdat mijn zus daar toch een nieuwe gitaar ging kopen. Het repareren koste me 7,50 (incl wat ontbrekende snaren), en heb zo voor nog geen 90 euro een prima 12string aangeschaft!

Het is een Yamaha FG-411-12. Weet er verder niets van, alleen dat hij 7 jaar geleden al als 2ehandsje gekocht was.
Ze klinkt lekker, mooie volle ronde sound, écht zoals een 12string behoort te klinken.
Als je met plectrum speelt heb je 'n klein beetje last van fretbuzz, maar dat hindert niet. Zit een setje 0.12 snaren op. Over 'n tijdje laat ik er nog elementen inzetten.

Ok, genoeg gelult: foto's!

http://img478.imageshack.us/img478/8513/dscf7644ha3.jpg (http://imageshack.us)
Shot with FinePix S5000 . (http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=FinePix+S5000+.&make=FUJIFILM.)

Ben er echt superblij mee!
Maar weet toevallig iemand wat van deze Yamaha 12string?

EDIT: Heb even de foto's eraf gehaald, ze zijn wat groot geworden. :) Meer foto's volgen z.s.m.

LaurentB
25 juni 2007, 16:05
In deze reviews staat wel wat informatie, voor wat het waard is:

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Yamaha/FG-411+12/10/1

chris c
25 juni 2007, 17:14
Ziet er mooi uit ! Behalve die sticker dan :???:
Yamaha's spelen doorgaans lekker, voor een 12-snarige zeker geen luxe !

Blend
25 juni 2007, 17:28
Ziet er mooi uit ! Behalve die sticker dan :???:


Die sticker vond ik eigenlijk wel cool. Hij zit alleen 'n beetje los, da's jammer. Ga hem er binnenkort afhalen.

RIES
26 juni 2007, 20:43
Mooie gitaar voor een paar tientjes, alleen die sticker he!

Is een beetje christelijk getinte Ichtusvissticker. Ichtusvisstickers zitten ook op auto's, let er maar eens op, en dat zijn geen hengelaars!

Mooie gitaar

Blend
26 juni 2007, 20:57
Haha klopt! Ik heb hem er niet voor niets op zitten.
Het is een combinatie van een kandelaar en een ichtusvis, alle2 (belangrijke) simbolen voor christenen.

stawn
29 juni 2007, 21:34
Dat is een mooi stukje hout voor die paar tientjes! :)

Flipkoos
30 juni 2007, 09:47
Haha klopt! Ik heb hem er niet voor niets op zitten.
Het is een combinatie van een kandelaar en een ichtusvis, alle2 (belangrijke) simbolen voor christenen.

3...je vergeet de davidsster

Onmeunig Hans
30 juni 2007, 10:51
3...je vergeet de davidsster

De davidsster is toch het symbool van het joodse volk. Het onder de joden meest voorkomende geloof is niet het christendom. Naar mijn idee dus geen symbool voor het christelijk geloog.

hans

Buzz
30 juni 2007, 11:20
Even los van de sticker......:


Als je een .012 setje gaat gebruiken, stem dan de gitaar een hele toon naar beneden, dus: DGCFAD, anders trek je in de kortste keren je bovenblad aan gort.
Tevens klinkt een 12-snaar dan mooier.

Proficiat! en veel plezier ermee!!


En dan die sticker: Het christendom komt voort uit het jodendom, dus die Ichtus aan die menorah kan ik begrijpen. Wat een kabbalistisch teken als de Davidster daar dan tussen moet, snap ik niet. Het wordt zo een beetje een gekunsteld symbool. En om die Ichtus nou als een consumptie-haring op de kop te hangen, vind ik ook niet zo kies.

chris c
30 juni 2007, 21:32
Mee eens met Buzz wat de snaren betreft (over christelijke symbolen zijn er zeker andere forums...). 012 is vrij zwaar in standaardstemming voor een 12-snarige. Misschien als je een superlage actie hebt en dus heel zacht speelt, anders toch beter 010 (D'Addario light 12-string vind ik zelf goed).

Blend
2 juli 2007, 11:37
Hoewel, bij een 0.12 setje breekt m'n octaafsnaar van A al om de haverklap...

Maar terugstemmen doe ik voorlopig nog niet. Ik speel vaak samen met andere mensen, en m'n capo heeft er niet altijd evenveel zin in zeg maar.

Over die sticker: ja, was de davidsster vergeten. Heb trouwens de sticker er nu afgehaald, nu zit er zo'n mooie lichte plaats waar ooit die sticker zat :chicken:
Toch maar 'n nieuwe d'r op plakken denk ik :)

Javaca
2 juli 2007, 12:22
Leuk gitaartje Blend

chris c
2 juli 2007, 18:32
Ik herinner mij dat Gert De Meijer aanraadde om de octaaf A snaar te vervangen door een omwonden snaar (een dunne G-snaar). Niet omdat ie zo vaak breekt (lijkt mij niet normaal, Blend, bij mij breekt ie nooit), maar voor een betere klank in de bassen. Moet ik nog eens proberen, maar ik vergeet altijd zo'n bijkomende snaar bij een setje te kopen.

Blend
2 juli 2007, 19:20
Ik herinner mij dat Gert De Meijer aanraadde om de octaaf A snaar te vervangen door een omwonden snaar (een dunne G-snaar). Niet omdat ie zo vaak breekt (lijkt mij niet normaal, Blend, bij mij breekt ie nooit), maar voor een betere klank in de bassen. Moet ik nog eens proberen, maar ik vergeet altijd zo'n bijkomende snaar bij een setje te kopen.

Ah, okee.. ik ga het binnenkort zeker proberen!

Heb het volgende van Gert de Meijer gevonden:


Een 12string moet je anders benaderen. Het grote probleem is dat mensen vergeten dat je er zowiezo lager op moet stemmen.
Dus als je in standaardstemming speelt, toch terug naar D.

Verder zijn de merken als Ibanez en Cort vaak het eerste waar je naar grijpt...juist omdat die 12 erbij hangt, dus mag t niet teveel kosten.

Ik adviseer ook altijd om juist wel n betere te nemen, maar dan tweedehands. Bijvoorbeeld een Furch of Seagull. Die kun je echt wel vinden voor n paar honderd euro. De Furch overigens voelt aan als n Taylor. Verder kun je ook nog lekker aan de afstelling van de hals werken.
En voorts altijd een 012 set snaren nemen en de octaafsnaar van de A vervangen door een gewone g-snaar. Dit omdat de meeste fabriekssets met een onomwonden octaafsnaar voor de A komen en die klinken voor geen meter.

Kortom...er is echt wel hoop en je kunt je sound behoorlijk uitbreiden!


Dus: terugstemmen naar D, octaafsnaar vervangen en rammen maar? Gert raad hier wél aan om 012 snaren te gebruiken. Maar als ik de een G-snaar als een hoge A stem, gaat dat toch noooit goed?

Nu er een nieuwe topkam opzit, is de actie redelijk aan de hoge kant. Wordt dat dan minder als ik m'n snaren terugstem?

Groet,
Kris

Tupelo
2 juli 2007, 22:48
G snaar naar A rekken gaat prima.
Is echt geen probleem, maar wanneer je toch in D gaat spelen - zou ik je sowieso aanraden, zowel voor de actie als voor de sound - is er toch geen sprake van extra rek?

chris c
2 juli 2007, 23:22
012 in D of 010 in E, wat spanning en klank betreft moet dat toch ongeveer op hetzelfde neerkomen denk ik.
Jammer toch dat Gert er niet meer is... die man had jaren of decennia ervaring in die dingen.

Blend
3 juli 2007, 16:40
Heb veel van z'n posts gelezen; hij had inderdaad goeie tips.

G-snaar rekken? Oei, ik denk dat-tie na 30 seconden spelen weer terugzakt, maar goed... Ik snap niet zo goed wat het vervangen van de octaaf A snaar met de bassen te maken heeft eigenlijk :chicken:

EDIT: Heb de snaren nu in D staan. Klinkt anders, ook wel mooi, maar niet geweldig veel mooier ofzo dan in een normale stemming.