PDA

View Full Version : Pedalboard Setup



Bart_Blueprint
25 juni 2007, 14:35
Hallo mensen!

Ik ben van plan om binnen afzienbare tijd een gehele nieuwe gitaarsetup te gaan kopen. Dit word voor mij een nieuwe versterker en een pedalenplank.

De versterker zal een Marshall JCM2000 DSL 401 worden, terzijnertijd uitgebreid met een 1936 2x12 kast. De nieuwe pedalen die ik in gedachte had, heb ik hieronder schematisch weergegeven.

http://home.tiscali.nl/bartbroenink/overig/pedal_board_1.0%20(Small).JPG

Wat zien we hier en wat is mijn idee ervan?

Boss GE-7: Een equalizer, dat mag duidelijk zijn. Ik gebruik 2 gitaren voornamelijk: Een Les Paul en een Telecaster. De equalizer wil ik gaan gebruiken om het geluid van een van de twee gitaren een beetje bij te sturen zonder dat ik instellingen in de overige pedalen moet gaan veranderen.

Boss AC-3: Ik wil graag een akoestische simulator gaan gebruiken, omdat deze handig is voor het gebruik binnen mijn band. Het hoeft niet 100% real te klinken, alsof ik een echte akoestische speel. Maar het moet wel dicht in de buurt komen.

Seymour-Duncan Pickup Booster: Voor net dat extra stukje volume in Lead stukken, zowel voor het oppeppen van het overdrive geluid van de versterker alswel het distortion geluid van de Jeckyll & hyde.

Korg DT-10: Mooie tuner in pedaal vorm. Handig dat hij chromatisch is en ziet er wel slick uit.

Dunlop Crybaby Wah: Voor de lekkere kwakende geluidjes en heerlijk voor de solo's.

Visual Sound - Jeckyll & Hyde: Zal ik voornamelijk om zijn distortion gebruiken. Ik vind de meeste buizen-distortions niet zo mooi. De overdrive van de Marshall die ik heb gekozen is wel errug lekker. Dit pedaal wil ik gebruiken om meer verschil in distortion te krijgen, wat weer mooi uitkomt in mijn band.

Visual Sound - H20: Voor de Chorus effectjes etc. Verder kan ik weinig over zeggen. Dit is een heerlijk pedaal met goede geluiden (heb hem uitgetest).

Ik had echter nog een paar vraagjes mbt. dit pedal board:
Graag zou ik jullie mening willen horen over hoe ik het beste de pedalen achter elkaar kan schakelen, dus wat de beste volgorde is? En waarom dat zo is?

Ook zou ik graag willen horen of jullie misschien (betere) alternatieven weten voor de aangegeven pedaaltjes, wellicht met een mooie onderbouwing?

Ik heb aangegeven waarom ik juist deze pedaaltjes wil gaan gebruiken en wat ik er van vind. Misschien dat dit ook kan helpen met eventuele opmerkingen en suggesties van jullie kant.

Alvast bedankt!

Mitch
25 juni 2007, 16:41
Over volgorde is een apart topic bovenaan, kun je veel info uit halen.
Wat betreft de pedalen die je nu noemt: die AC3 zou ik eerst even goed uitproberen. Zijn voorganger, de AC2, was niet echt een succes. Geen idee in hoeverre die nu verbeterd is, maar da's wel degene waar ik wat argwanend van wordt ;)
De VS pedalen zijn vrij oké, zeker de J&H.
Waar je nog over kan nadenken is of je nu juist de pickup booster gaat gebruiken om te compenseren tussen de Tele en LP of juist de equaliser. Ik zou zeggen: draai de beoogde doelen om. Het klankverschil tussen een LP en een Tele wil je denk ik vooral behouden, da's de charme. En bij solo's een beetje meer mid en hoog indraaien kan ook nakkelijker met een EQ.

Jimwoud
25 juni 2007, 16:48
Ik denk niet dat je je setup in éénkeer moet gaan kopen.

Zou eerst beginnen met een versterker, en dan steeds een pedaaltje erbij, kun je er ook aan wennen enzo.

interessander
25 juni 2007, 16:53
Ik zou vooral zoveel mogelijk tweedehands proberen te vinden zodat je het voor ongeveer dezelfde prijs weer van de hand kan doen mochten de pedalen je niet bevallen. Ook kun je daar dan de uiteindelijke keuze een beetje vanaf laten hangen, dus bijvoorbeeld een mxr micro amp kopen in plaats van een seymour duncan pickup booster.

Het hangt er vanaf hoe je de J&H gaat gebruiken maar je boost pedaal zou overbodig kunnen zijn omdat de J&H een goede boost kant heeft met een behoorlijke volumeboost voor solo's.

peter_heijnen
25 juni 2007, 17:14
Wat betreft de volgorde: h2o als laatste, maar aangezien je de drive van de marshall gaat gebruiken echt in de fxloop.

En ik ben het eens met de stelling: niet alles tegelijk kopen. Eerst een tijdje werken met een basis set, en dan bepalen of en wat je verder nodig hebt.

De marshall met de wah, tuner, en de twee visual sound pedalen lijken me een prima uitgangspositie.

Nitefly7
25 juni 2007, 19:12
Hallo mensen!

Ik ben van plan om binnen afzienbare tijd een gehele nieuwe gitaarsetup te gaan kopen. Dit word voor mij een nieuwe versterker en een pedalenplank.

De versterker zal een Marshall JCM2000 DSL 401 worden, terzijnertijd uitgebreid met een 1936 2x12 kast. De nieuwe pedalen die ik in gedachte had, heb ik hieronder schematisch weergegeven.

http://home.tiscali.nl/bartbroenink/overig/pedal_board_1.0%20(Small).JPG

Wat zien we hier en wat is mijn idee ervan?

Boss GE-7: Een equalizer, dat mag duidelijk zijn. Ik gebruik 2 gitaren voornamelijk: Een Les Paul en een Telecaster. De equalizer wil ik gaan gebruiken om het geluid van een van de twee gitaren een beetje bij te sturen zonder dat ik instellingen in de overige pedalen moet gaan veranderen.

Boss AC-3: Ik wil graag een akoestische simulator gaan gebruiken, omdat deze handig is voor het gebruik binnen mijn band. Het hoeft niet 100% real te klinken, alsof ik een echte akoestische speel. Maar het moet wel dicht in de buurt komen.

Seymour-Duncan Pickup Booster: Voor net dat extra stukje volume in Lead stukken, zowel voor het oppeppen van het overdrive geluid van de versterker alswel het distortion geluid van de Jeckyll & hyde.

Korg DT-10: Mooie tuner in pedaal vorm. Handig dat hij chromatisch is en ziet er wel slick uit.

Dunlop Crybaby Wah: Voor de lekkere kwakende geluidjes en heerlijk voor de solo's.

Visual Sound - Jeckyll & Hyde: Zal ik voornamelijk om zijn distortion gebruiken. Ik vind de meeste buizen-distortions niet zo mooi. De overdrive van de Marshall die ik heb gekozen is wel errug lekker. Dit pedaal wil ik gebruiken om meer verschil in distortion te krijgen, wat weer mooi uitkomt in mijn band.

Visual Sound - H20: Voor de Chorus effectjes etc. Verder kan ik weinig over zeggen. Dit is een heerlijk pedaal met goede geluiden (heb hem uitgetest).

Ik had echter nog een paar vraagjes mbt. dit pedal board:
Graag zou ik jullie mening willen horen over hoe ik het beste de pedalen achter elkaar kan schakelen, dus wat de beste volgorde is? En waarom dat zo is?

Ook zou ik graag willen horen of jullie misschien (betere) alternatieven weten voor de aangegeven pedaaltjes, wellicht met een mooie onderbouwing?

Ik heb aangegeven waarom ik juist deze pedaaltjes wil gaan gebruiken en wat ik er van vind. Misschien dat dit ook kan helpen met eventuele opmerkingen en suggesties van jullie kant.

Alvast bedankt!

erg goede keus; ik zou zeggen: Kopen en spelen tot je erbij neervalt..!


Er is niks mis met een alles-in-een-keer aanpak.. maar ben je ervan bewust dat velen van ons gitaristen niet jarenlang in die 'alles-in-een-keer'bui zijn..

Want dan ga je na 'n paar maanden toch weer wat verkopen/herkopen..

Zodat je op den duur misschien eindigt met waar je mee begon (niet ongewoon heb ik gemerkt), maar je hebt wel veel dingen 'getest' (positief)...
en een paar euro's verloren (minder positief)..

Maar van de andere kant kan je ook kopen mensen ook nieuw auto's, nieuwe gitaren (soms) en koopt een schilder extra tubes verf..
Wat dat betreft zijn pedalen misschien net als verf, afhankelijk van je bui heb je soms zin in een bepaalde kleur..
Misschien wordt ik wel wat rustiger en meer gematigd dat ik ook minder pedalen nodig denk te hebben (minder stemmingswisselingen, opvliegers :satisfie: ..)

Als je gespreid en weloverwogen koopt, lijkt het alsof je steeds aan een pedaal kan wennen.. Terwijl je juist in combinaties vaak versteld kan staan van nieuwe mogelijkheden..
Vergelijk het met een drumstel in een mix, waarin je ieder onderdeel op elkaar afstemt..

That being said, is je 'nieuwe' setup 1tje waar je overal mee terecht kan:
een EQ is (mits goed/beter gebruikt) een ontzettend waardevol instrument, de booster helpt je geluid in geval van nood of 'solo-time' en de visual sounds zijn uitstekend en uitstekend betaalbaar..

Pedaal voor pedaal:

ik zal proberen per pedaal een even duur/goedkoop alternatief aan te bieden, want m.i. hoeft je board niet al te boutique te zijn..
Zelf ben ik 'n snob die denkt (veel) beter te spelen met boutique spul, maar als ik nog plaats zou hebben, zou ik ook aan de Visual Sound gaan..
(niet helemaal waar trouwens, de Replica, DD-5, OCD, Fulldrive, Compnova en 'Kentana' + crybaby zijn alles wat ik nodig heb en 'kan beheersen'...van country tot jazz tot heavy rock/quasi-metal, stuk voor stuk toppers)
Als mensen om advies vragen en Fulltone te duur vinden, 150euro per pedaal ook 'aan de prijs' (wat het ook wel is bij 6-7 pedalen).. raad ik ook altijd VS aan..

voor m'n 'big band'-board ga ik waarschijnlijk volgend jaar een VS-board maken: wah, OCD + H20 (evt. OCD/SHO combi


Boss GE-7: Ook handig als je versterker ermee ophoudt, maar wel nog 'geluid' maakt.. Of als je je amp niet bij je hebt, om 't aan te passen bij jamsessies.. Of op de akoestiek van 'n ruimte..
En als 'n superbooster voor... alles (gewoon level-fader wat omhoog duwen)..
Andere suggesties zijn de MXR 6-bands eq of de 10-bands (hoewel die wel 'n stuk groter is), de BYOC eq of de Deep Blue EQ (maar die is duurder)..
De Danelectro Fish'n Chips schijnt ook een erg ondergewaardeerd pedaal te zijn, die goed werkt, maar een 'rare' switch heeft..

De GE-7 schijnt bij hogere settings meer ruis te geven, maar dit valt bij de ongemodde versie volgens mij wel mee, zeker als je live speelt..

Boss AC-3: De akoestische sims van Boss klinken wel ok, ik zou 'm inderdaad eerst even testen met je eigen gitaren..
Zeker in combinatie met een EQ kun je heel veel kanten op..
Anders is een graphtech GHOST-setje ook een niet al te dure (wel duurder dan pedaal, maar zoveel handiger en beter) oplossing..

Seymour-Duncan Pickup Booster: Als het niet echt voor het balanceren van Tele en LP is, maar vooral als boost, kun je ook een MXR Micro Amp o.i.d overwegen..

Of natuurlijk iets als een Chilli Picasso of Z.vex SHO (stuk duurder, maar erg goed)..

SD Pickup Booster of Mxr Micro amp lijkt me erg ok..

Korg DT-10: Mooie tuner in pedaal vorm. Handig dat hij chromatisch is en ziet er wel slick uit.

Erg goed apparaat volgens mij, TU-2 zou ook kunnen (bovendien is 't een 'ok'-buffer om voor je andere pedalen te zetten..)

Dunlop Crybaby Wah: Voor de lekkere kwakende geluidjes en heerlijk voor de solo's.

..niks mis mee, hoewel de andere Crybaby varianten ook erg ok zijn..

Visual Sound - Jeckyll & Hyde: top ..!

Visual Sound - H20: Voor de Chorus effectjes etc. Verder kan ik weinig over zeggen. Dit is een heerlijk pedaal met goede geluiden (heb hem uitgetest).
.... ook erg top..

Bart_Blueprint
25 juni 2007, 19:48
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie antwoorden! (Nitefly7, mooie uitleg enzo :))
Ik had het andere topic over de volgorde van de pedalen ook al gezien, maar omdat ik meerdere vragen over het zelfde had, toch maar hierzo bijgezet.

Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

Nitefly7
26 juni 2007, 19:39
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie antwoorden! (Nitefly7, mooie uitleg enzo :))
Ik had het andere topic over de volgorde van de pedalen ook al gezien, maar omdat ik meerdere vragen over het zelfde had, toch maar hierzo bijgezet.

Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!
zoals de zuider-zuiderburen zouden zeggen
' de rien '