PDA

View Full Version : Is een laptop geschikt als opname medium



Elpedro
25 juni 2007, 07:49
Hoi allen,

Ik heb de faq wat door zitten spitten maar geen eenduidig antwoord kunnen vinden, dus daarom stel ik hem dus maar (excuus als ik het over het hoofd heb gezien).

De situatie is dat ik een Toneport UX2 heb en een redelijk goede pc met Cubase e.d.
Nu is de pest dat ik dat apparaat nog weleens voor wat verschillende doeleinden gebruik, waaronder dus o.a. ook muziek maken/opnemen.
Nu gebruik ik hier nog swap-schijven voor met als uitgangspunt mijn systeem zo 'clean' (lees gescheiden) mogelijk te houden.
Nu zit ik te denken om voor het maken van muziek een laptop aan te schaffen.
Ok, ik weet het... een luxe probleempje, maar is zo'n apparaat wel voldoende geschikt om als opname apparaat te dienen.
In mijn huidige configuratie is de Toneport als het ware mijn geluidskaart, dus dat zou voor zo'n laptop voldoende moeten zijn, toch?

Zijn er belangrijke facetten die ik over het hoofd zie om uiteindelijk niet voor zo'n oplossing te kiezen?
Heeft iemand hier ook al ervaring mee en zijn er specificaties die van belang zijn voor de keuze van het soort laptop? (bijv. is 5400rpm harde schijf voldoende?)

bert k
25 juni 2007, 09:44
Ja, dat zou wel moeten lukken. Ik heb zelf een wat oudere laptop waar het prima mee gaat. Het opnemen van twee sporen audio gaat prima met USB 1, voor meer sporen moet je wel USB2 gebruiken, maar dat is tegenwoordig al haast geen item meer.

Harde schijf gaat gewoon lukken. Ik heb regelmatig opnames van een uur of langer gemaakt, en dat ging helemaal foutloos.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je een goeie geluidsdoos kiest, dat is belangrijk. Ik heb een Tascam US-122, goed ding, maar alweer een paar jaar oud, dus er is vast alweer wat beters op de markt.

Als je echt wil gaan multitracken, dus veel sporen tegelijk dan ben ik niet zeker waar de grens ligt.

savale
25 juni 2007, 11:06
Het opnemen zal niet zo het probleem zijn. Dat kan nog wel op een beestje van een paar jaar oud. Ik heb zelf een centrino pentium M-740 (1,73ghz) met 1gb ram.
Wat hiermee wel een probleem is de verwerking. een VST instrument + 2x een gitaarversterker emulatie + wat delay / compressors en de boel loopt "vast".
het opnemen van 4 kanalen lukt nog wel op een pentium 2 zelfs.
Vraag jezelf even af wat je wilt...

Elpedro
25 juni 2007, 11:51
Wat ik vooral wil is een nummer in cubase maken met verschillende sporen (zowel Midi als audio) waar inderdaad gebruik gemaakt gaat worden van verschillende VST-instrumenten.
Daarom denk ik dat 2GB intern geheugen wel zinvol is.
Waar ik vooral aan twijfel is het feit of een harde schijf van 5400rpm een belemmering kan worden.
Bij videoberwerking is nl. een behoorlijke datastroom, ik weet dus niet of dit bij muziekbewerking ook het geval is.
Mijn geluidskaart zal het probleem niet zijn, want dit gaat via de Toneport UX2 via USB 2.0.

bass blom
25 juni 2007, 12:01
data bij audio is niet het grootste probleem (cd stereo, 150Kb/sec..)
vst plugins wel, daarom zoveel mogelijk processor power hebben
2GB geheugen lijkt vandaag de dag norm te zijn

bert k
25 juni 2007, 12:01
Die harde schijf gaat het wel trekken, zolang je voldoende geheugen hebt. 2 Gig is idd wel handig. Al die tracks worden dan netjes in een buffer opgeslagen. Maar als je toch gaat shoppen zou je kunnen informeren naar de meerprijs van een snelle harde schijf.

B_2_the_a
9 juli 2007, 20:17
macbookje danmaar?

Daemon
9 juli 2007, 22:14
Een labtop is uitermate geschikt. Wij nemen zelf ook vaak dingen op op een labtop met 1gig werkgeheugen (al kan 2 gig makkelijk zijn), een m-audio firewire (zie link onderaan post & dit is beter imo als toneport) in cubase & dit werkt uitstekend. Ook al hebben we een drum, bas, 4 keyboard tracks, 2 rythem guitar tracks en 2 lead tracks, no problems at all.
Als je wilt kan ik je wel een mp3 file doorsturen om een idee te krijgen.

M-audio firewire (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PCM0003403-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

madman
9 juli 2007, 22:38
dit is beter imo als toneport

dude, no shit, mag het als je er 2,5 keer zoveel voor betaalt...

Daemon
10 juli 2007, 00:57
It was meant as a sort of sarcasm ;)