PDA

View Full Version : Ovation VS Wave



Wouter^^
24 juni 2007, 20:47
Na een jaar op mijn stagg western gespeeld te hebben, ben ik (vind ik) wel toe aan een betere akoestische gitaar.

Nu heb ik bij de Staffhorst (Utrecht) een hele vette Wave/samick tegen gekomen, het gaat hier om een ovation achtige.
Dus met zo'n plastic achterkant. Ik heb er een tijdje op gespeeld en ik vond hem helemaal geweldig.

Alleen zag ik in de catalogus van de 'music store' dat je voor een echte ovation ook maar €199 hoeft neer te leggen.
Ik ga nog naar de 'music store' toe om zelf ook deze goedkope Ovations te bespelen.

Maar nou vraag ik me af wat jullie denken dat beter is een budget Ovation of een "duurdere" Wave/Samick?

Blend
25 juni 2007, 08:26
Gewoon testen, en kijken welke gitaar het beste uit de test komt. Ik persoonlijk zou doorsparen totdat je 'n échte gitaar kunt kopen 8-)

Wouter^^
25 juni 2007, 18:37
Ik ben zoiezo van plan te testen en mijn favoriet te kopen.

maar ik vraag me vooral af wat ik kan verwachten van die Ovation tegenover die Wave. Zal het ongveer het zelfde zijn, of zijn die goedkope Ovations zoiezo kut? iemand ervaring met zo'n gitaar?

En wat bedoel je met een "echte gitaar", en iik heb geen 1000 € over:P

Yanniick
26 juni 2007, 08:53
Ik was toevallig vorige week ook in deze winkel. En ik had de verkoper gevraagd over die gitaren. Hij zei tegen mij dat er mensen waren geweest met echte ovations die zeiden dat ze spijt hadden dat ze niet zo'n wave hadden gekocht. Omdat die zo goedkoop maar wel goed zijn.

Maar of dat echt zo is..

Ik kon er zelf niet op spelen, maar de verkoper wel. Ik vond hem zelf best goed klinken.

Maar het zou mij toch leuker lijken om een 'ECHTE' ovation te bespelen.

LaurentB
26 juni 2007, 10:30
Ja, maar in die goedkopere Ovations zit niet zoveel geluid, vind ik. Die gerenommeerde merken proberen de goedkopere imitaties de pas af te snijden door in dezelfde landen onder hun eigen naam vergelijkbare producten te maken, en het resultaat kan nogal eens zijn dat je dan voor een deel de naam betaalt.

Vooral zelf testen, is inderdaad het devies.

Oh, en om op Blend aan te haken: als je al een jaar met plezier speelt en je wilt nu een betere gitaar kopen, zou je inderdaad kunnen overwegen een grotere stap te maken, naar iets van rond de 400 euro of zo. Dan zit er toch een substantiëler verschil tussen wat je nu hebt en wat je dan kunt kopen.

Wouter^^
26 juni 2007, 16:00
Ja, maar in die goedkopere Ovations zit niet zoveel geluid, vind ik. Die gerenommeerde merken proberen de goedkopere imitaties de pas af te snijden door in dezelfde landen onder hun eigen naam vergelijkbare producten te maken, en het resultaat kan nogal eens zijn dat je dan voor een deel de naam betaalt.Ja hier was ik iid al bang voor, maar k ga gewoon de Ovations tot €300 (Ipv alleen de goedkoopste :sssh: ) testen en dan maar zien welke ik beter vindt.

@ Yanniick: was je er toevallig vrijdag? toen was ik er namelijk, en kwam er een andere klant naar me toe die ook wel geintereseerd was in die wave.

Yanniick
26 juni 2007, 17:17
Nee ik was er woensdag.

zjanke
26 juni 2007, 21:13
Gewoon effe goed opletten op de tweedehands markt. Vorig jaar een Ovation Baladeer S771 gekocht voor 450 euro. Er staat meer dan voldoende.

harrie
6 juli 2007, 20:21
Waarom een Ovation? Probeer ook eens een echte gitaar!

Blend
6 juli 2007, 20:44
Aan de prijsklasse te zien kan je in beide gevallen niet echt over de term gitaar spreken..

zjanke
6 juli 2007, 20:50
Waarom een Ovation? Probeer ook eens een echte gitaar!

Nou ben ik overtuigd, ik zal de mijne maar weggooien. Wat moet ik dan kopen?

harrie
6 juli 2007, 21:37
Ga je optreden met de gitaar? Als dat niet het geval is zou ik sowieso niet voor een ovation-achtige gitaar gaan. Een nieuwe Crafter van ongeveer €300,-- is best een leuke gitaar.

zjanke
6 juli 2007, 22:08
Ik vind je uitspraak waarbij je voor het gemak alle Ovations op een hoop gooit erg kort door de bocht. Mijn Ovation Balladeer kost nieuw 1200 euro en zoals ik al aangaf heb ik deze vorig jaar tweedehands (maar zgan) voor 450 gekocht. Ik durf deze (ook onversterkt) langs elke crafter van 300 euro te leggen, dit vergelijk wint ie met gemak. Een Ovation van minder dan 300 is inderdaad een stuk minder van kwaliteit, maar een Crafter van 300 is ook minder goed dan een duurder exemplaar van hetzelfde merk.
Ik denk dat de TS een beter advies nodig heeft dan jij hem geeft door alles van een merk op een hoop te gooien.

Samengevat: de winkel in en testen en als je zelf niet teveel ervaring hebt, neem dan een bevriende gitarist (of forummer) mee en laat die ook een advies geven als hij of zij daadwerkelijk op de gitaar gespeeld heeft. Een plaatje op internet of alleen een prijs en een merk roepen en dan roepen dat een gitaar goed of slecht heeft in mijn ogen niet echt een toegevoegde waarde...

harrie
7 juli 2007, 06:59
Ik vind je uitspraak waarbij je voor het gemak alle Ovations op een hoop gooit erg kort door de bocht. Mijn Ovation Balladeer kost nieuw 1200 euro en zoals ik al aangaf heb ik deze vorig jaar tweedehands (maar zgan) voor 450 gekocht. Ik durf deze (ook onversterkt) langs elke crafter van 300 euro te leggen, dit vergelijk wint ie met gemak. Een Ovation van minder dan 300 is inderdaad een stuk minder van kwaliteit, maar een Crafter van 300 is ook minder goed dan een duurder exemplaar van hetzelfde merk.
Ik denk dat de TS een beter advies nodig heeft dan jij hem geeft door alles van een merk op een hoop te gooien.

Samengevat: de winkel in en testen en als je zelf niet teveel ervaring hebt, neem dan een bevriende gitarist (of forummer) mee en laat die ook een advies geven als hij of zij daadwerkelijk op de gitaar gespeeld heeft. Een plaatje op internet of alleen een prijs en een merk roepen en dan roepen dat een gitaar goed of slecht heeft in mijn ogen niet echt een toegevoegde waarde...

Ik ben het met je eens dat de dure Ovations niet te vergelijken zijn met de budget Ovations. Ooit heb ik op het topmodel van Ovation gespeeld en was onder de indruk van het gebalanceerde geluid. Maar voor iemand die alleen akoestisch speelt en niet in een band gaat optreden zou ik toch adviseren om naar traditionele modellen om te kijken. Hetzelfde geldt voor Yamaha APX gitaren. Ik zie mensen die nooit optreden en die toch een APX aanschaffen. De gitaren voldoen prima in een band, daar zijn ze voor gemaakt. Speel je alleen akoestisch, koop dan een "gewone" akoestische gitaar. Misschien was mijn uitspraak wat te kort door de bocht, dit was wat ik bedoel.

Flipkoos
7 juli 2007, 07:43
Helemaal mee eens,

Ik speel op een Ovation met een nieuwwaarde van 1950 euro. Ook niet veel voor betaald trouwens. Maar voor minder geld zou ik voor een andere gitaar gaan. Bijvoorbeeld een Tanglewood.
Maar ik ben nog steeds van mening dat je het beste een tweedehandse kunt kopen. Dan heb je heel erg veel gitaar voor veel minder geld. Zo heb ik voor mijn Seagull S6+ met LR Baggs maar 220 euro betaald, 300 euro voor een Takamine AEN60C en voor de Ovation 450.

zjanke
7 juli 2007, 09:28
Voor iemand die alleen akoestisch speelt en niet in een band gaat optreden zou ik toch adviseren om naar traditionele modellen om te kijken. Hetzelfde geldt voor Yamaha APX gitaren. De gitaren voldoen prima in een band, daar zijn ze voor gemaakt.

Als je alleen zoekt in de lagere prijsklassen heb je absoluut gelijk. Als je voor hetzelfde bedrag of een klein beetje meer (tweedehands zoals ik en Flipkoos hebben gedaan) een veel beter model kunt kopen, dan kun je beter tweedehands kopen. De gitaar is beter, het geluid is beter en hij is waardevaster. Als je ooit iets anders wilt krijg je er ongeveer hetzelfde voor terug, dat zie ik met een gitaar die nieuw 300 kost niet gebeuren....

Wouter^^
7 juli 2007, 11:58
Okee dus een Ovation is vooral voor versterkt spelen begrijp ik, dat is jammer want ik zit dus niet in een band ofzo.

Ik ga dinsdag naar de music store, ik ga dan kijken en vooral luisteren wat voor gitaar ik dan eventueel tweedehands zou willen.
Ik ga natuurlijk zoveel mogelijk verschillende soorten gitaren proberen maar, welke merken raden jullie aan die ik zeker moet bespelen?

freekick
7 juli 2007, 12:38
Als je je budget kunt oprekken tot E 400 dan vallen seagull en blueridge
er binnen. Die zou ik zeker proberen. Hebben ze wel bij M.S.
Even met de pet rond!




.

Wouter^^
7 juli 2007, 12:41
Als 400 de nieuwprijs is dan kan ik hem tweedehands wel voor 250 krijgen toch? zou mooi zijn:).
Maar ik ga bij MS wel even kijken naar seagull en blueridge:) nog meer suggesties?

Eko
7 juli 2007, 14:38
De acoustische gitaren met een kunststof achterkant zijn niet allemaal even prettig om mee te zitten. Sommigen zijn ronduit onhandig. De kunststof achterzijde is er ook in diverse afmetingen, varierend van heel diep tot vrij smal. Een Ovation is absoluut een goede gitaar, zeker op een podium.
De bouwers in Korea zoals o.a. Samick zijn geen kleine jongens. Samick is zelfs een van de grootste ter wereld. Die weten inmiddels echt wel hoe je zoiets bouwt. Probeer gewoon inderdaad zelf alles uit.
In het segment waar je in zoekt wordt hard geknokt door alle fabrikanten. Tussen 300-400 euries zitten de meeste gitaren voor lui die het absolute begin er op hebben zitten. Je krijgt dan gitaren die een massief bovenblad hebben en goede mechanieken. Je voorkeur voor halsprofiel zou meer je keus moeten bepalen dan de naam op de hals.

CharlesP61
10 juli 2007, 09:58
De acoustische gitaren met een kunststof achterkant zijn niet allemaal even prettig om mee te zitten. Sommigen zijn ronduit onhandig. De kunststof achterzijde is er ook in diverse afmetingen, varierend van heel diep tot vrij smal. Een Ovation is absoluut een goede gitaar, zeker op een podium.
De bouwers in Korea zoals o.a. Samick zijn geen kleine jongens. Samick is zelfs een van de grootste ter wereld. Die weten inmiddels echt wel hoe je zoiets bouwt. Probeer gewoon inderdaad zelf alles uit.
In het segment waar je in zoekt wordt hard geknokt door alle fabrikanten. Tussen 300-400 euries zitten de meeste gitaren voor lui die het absolute begin er op hebben zitten. Je krijgt dan gitaren die een massief bovenblad hebben en goede mechanieken. Je voorkeur voor halsprofiel zou meer je keus moeten bepalen dan de naam op de hals.


Helemaal mee eens.
Smaken verschillen en budget ook trouwens.
De ene vindt een Ovation prachtig (zoals ik) de ander een Tanglewood etc, etc.
Ga het inderdaad proberen en voelen hoe het e.e.a. speelt en voelt en daarna pas je keuze maken, zonder dat je jezelf laat bevooroordelen.
Feedback, geeft bijvoorbeeld ook hele goeie adviezen (is mijn ervaring) en speelt in op je wensen.

Succes
Charles :rockon:

Charles

Pais
10 juli 2007, 16:24
Okee dus een Ovation is vooral voor versterkt spelen begrijp ik, dat is jammer want ik zit dus niet in een band ofzo.


Weet je wel wat je echt wilt? Het is zonde om nu een gitaar te kopen, en om er twee maanden later achter te komen dat je een verkeerde keuze heb gemaakt.
Ik heb ook een tijdje lopen dwalen voordat ik mn tweede gitaar kocht en ben blij dat ik in die tijd heb gewacht totdat ik zeker wist waar ik echt behoefte aan had.

En wanneer je een jaartje speelt heb je er wat kijk op en kun je misschien wat leuks op de tweedehands markt vinden. Zo heb ik het gedaan, en heb nu voor weinig geld een gitaar kunnen kopen waar ik de komende jaren héél tevreden mee ben.

Blend
10 juli 2007, 19:10
Feedback, geeft bijvoorbeeld ook hele goeie adviezen (is mijn ervaring) en speelt in op je wensen.



Feedback speelt in op je gevoel, niet op je wensen. Ja, wél op je wensen, nadat zíj de wens voor jouw hebben bepaalt...


Je ziet, ik ben niet zo'n fan van Feedback..

CharlesP61
11 juli 2007, 12:06
Feedback speelt in op je gevoel, niet op je wensen. Ja, wél op je wensen, nadat zíj de wens voor jouw hebben bepaalt...


Je ziet, ik ben niet zo'n fan van Feedback..

Maar geldt dat niet voor een heleboel zaken dan?
Je eigen gevoel bij een gitaar is denk ik toch bepalend in deze.

Wouter^^
11 juli 2007, 21:33
Weet je wel wat je echt wilt? Het is zonde om nu een gitaar te kopen, en om er twee maanden later achter te komen dat je een verkeerde keuze heb gemaakt.
Ik heb ook een tijdje lopen dwalen voordat ik mn tweede gitaar kocht en ben blij dat ik in die tijd heb gewacht totdat ik zeker wist waar ik echt behoefte aan had.

En wanneer je een jaartje speelt heb je er wat kijk op en kun je misschien wat leuks op de tweedehands markt vinden. Zo heb ik het gedaan, en heb nu voor weinig geld een gitaar kunnen kopen waar ik de komende jaren héél tevreden mee ben.

Het is nu iid het probleem dat ik niet meer weet wat ik wil, ik had die Ovation achtige in Utrecht gespeeld en ik vond dat een super vette gitaar. Maar nu na het lezen in dit topic weet ik niet meer zeker of het nu wel zo slim is om zo'n gitaar te kopen.
Ik denk dat ik nu nog even rustig aan doe en gewoon elke kans die ik krijg om in een muziekwinkel een gitaar te testen ik dat doe. mss dat een leuke Epiphone ofzo iets is, ik blijf voorlopig nog maar even aan het kijken

Ben gisteren trouwens bij de MS geweest, en helaas hadden ze die goedkope Ovations niet, heb dus niet echt kunnen testen. Heb wel op een te dure Ovation gespeeld(€1300) en dat klonk stiekem wel erg vet, totdat de verkoper in rap duits al jodelend mij kwam vertellen dat ik mijn jas uit moest doen, en dat die gitaar best wel duur is.