PDA

View Full Version : drop C



vipskate
24 juni 2007, 17:17
yow

ik wil graag in drop c gestemd staan voor een betere sound.
maar ikweet niet hoe ik men gitaar moet stemmen.
alleen C G C F A D toch?

Nu heb ik een intelli stemkasje: Intelli guitar tuner-imt101

Kan iemand me uitleggen hoe het werkt?
het is voornamelijk om hardcore te spelen

alvast bedankt

jasper159
24 juni 2007, 17:32
Drop C is eigenlijk je hele gitaar een hele toon lager stemmen en je dikste snaar nog eens naar C.

Dus indd C G C F A D

vipskate
24 juni 2007, 17:52
op gehoor kan ik dit niet...
hoe moet het met stemkasje

Guitarmania
24 juni 2007, 18:05
Vlgs. mij hangt dat van je stemkast af. Maar iets op gehoor is toch wel mogelijk?

Ik zou dan mijn gitaar stemmen volgens gewone stemming.

Vervolgens de derde fret van de lage e-snaar intoetsen en je a-snaar er naar toe stemmen (g). Et cetera.

jasper159
24 juni 2007, 18:19
Gewoon draaien tot je stemkastje een C aangeeft. (bij de dikste snaar)

En idem bij al de andere

jorrit
24 juni 2007, 19:28
het kan zijn dat zn kastje allleen E A D G B E aangeeft. Dan stem je dus je G en D snaar en de rest op gehoor. (daarna sparen voor een beter kastje)

Bl44t44p
24 juni 2007, 19:37
Sparen voor een chromatisch stemapparaat dus :)

Begrijp eigenlijk niet waarom die krengen die niet chromatisch kunnen stemmen uberhaupt geproduceerd worden.

Guitarmania
24 juni 2007, 20:23
Ik heb trouwens voor het eerst te maken gekregen met mijn gehoor toen ik mn gitaar moest stemmen. Het opdraaien van de 5e fret op je b-snaar naar een losse e-snaar ging gepaard met goed horen naar de golven. Die golven werden steeds minder tot je gelijk fgestemd was. Is echt een geweldig gehoortraining.

Jeroensnake
24 juni 2007, 20:44
Stem gewoon dropped-D en draai alles 1 hele toon naar beneden. Thats it.
Stel je hebt je akoestische gitaar, slechts bij het licht van een kampvuurtje, en je wil opeens HARCDORE spelen, dan heb je toch echt een Groot Probleem. Je zal namelijk net zien dat je batterijen leeg zijn, en dan sta je met een mond vol tanden. Bij deze wil ik dus iedereen afraden om te stemmen met electrische zooi. Leer stemmen op gehoor, dan mag je door (voor de koelkast).

appyhaan
24 juni 2007, 22:45
Je zal namelijk net zien dat je batterijen leeg zijn, en dan sta je met een mond vol tanden.

Hmm, het lijkt wel of de batterijen van mijn stembakje nooit leeg gaan. En 'k gebruik hem zeer frequent... Maar stemmen op gehoor moet toch ook zeker iedereen een beetje kunnen... Daarvoor heb je oren gekregen.

vipskate
25 juni 2007, 08:43
http://www.atlantisz-music.hu/shop/catalogue/c65/c709/c720/c748/p9854/image/?size=450x450&helper=1156859694.16

dit is men stemmertje

vipskate
25 juni 2007, 10:18
waarvoor dienen die calib en flat knop eigenlijk?

Dick Wolkendeck
25 juni 2007, 10:41
Hmm, het lijkt wel of de batterijen van mijn stembakje nooit leeg gaan. En 'k gebruik hem zeer frequent... Maar stemmen op gehoor moet toch ook zeker iedereen een beetje kunnen... Daarvoor heb je oren gekregen.

Inderdaad. Als je niet op het gehoor kunt stemmen, kan je dan wel zeggen dat je muzikant bent? Ik denk dat je dan iets essentieels mist. Je hoeft geen absoluut gehoor te hebben, maar een relatief gehoor, dat kan iedereen leren. Heel simpel: ik speel een G voor je en dan speel ik daarna een andere noot voor je. Jij kan dan horen welke noot dat is omdat je het kan vergelijken met de eerste noot, de G. Is te leren op de muziekschool. En dat begint allemaal met stemmen. Op je gehoor. Met een stemvork.

vipskate
25 juni 2007, 10:45
ja ok maar waarvoor dienen die calib en flat knop eigenlijk?

Dick Wolkendeck
25 juni 2007, 12:00
Calib = instellen van je stemapparaat. standaard is A= 440 Herz. Maar je kunt ook met je medemuzikanten afspreken dan A = 438 Herz. Dat geeft net een ander gevoel. Gebeurt vaak in de klassieke muziek (toch?). In de popmuziek niet, daar is de calibknop er vooral om een per ongeluk verkeerd ingestelde frequentie (als hij in je rugzak is gemangeld door je pedalen en er zijn per ongeluk wat knopjes ingebrukt bijvoorbeeld) weer netjes op 440 Herz te zetten.

flatknop is om een toon een half toontje lager te zetten of zelfs meer. Ligt een beetje aan het model tuner. Check de handleiding. Bijvoorbeeld je drukt op flat en (bijvoorbeeld in jouwgeval) je tuner geeft een mol-teken aan, dan stem je de gitaar automatisch een half toontje lager. Bijvoorbeeld E met een mol is Es. E met twee mollen is D. Drop D bijvoorbeeld, hahaha. Sommige tuners kunnen meerdere tonen omlaag, is wel wat voor jou als je heel laag wilt stemmen (E naar C) en je bent je stemvork even kwijt. :satisfie:

Edit: typo's.

Bl44t44p
25 juni 2007, 14:11
In klassieke muziek wordt inderdaad veel op A=435 Hz gespeeld (meen ik).

Guitarmania
25 juni 2007, 16:50
Weet iemand toevallig het aantal Hz van andere tonen? Die 440 voor A kom je wel steeds tegen. Hoeveel Hz zit er tussen twee tonen met heel interval (bijv. f - g)?

Bl44t44p
25 juni 2007, 17:31
Met testen kwam ik uit op 25 Hz voor een halve toon boven en onder de A. Maareh eh... met gehoorperceptie is dat toch een logaritmische schaal?

Bl44t44p
25 juni 2007, 17:32
Ah. http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_%28music%29#Labeling_pitches

Jeroensnake
25 juni 2007, 18:39
Het verhaal welke noten precies welke frequentie (in Hz) hebben, is afhankelijk van de stemming en spanning, en daarom geen kort verhaal. Misschien leuk voor degene die veel raakvlakken met wiskunde en natuurkunde hebben. Hoe dit alles aan komt bij een mens is misschien iets voor de biologen en spychelogen onder ons. Muziek zit dus overal, maar laat zich moeilijk in 1 ding vangen. Ik vind het persoonlijk alleen erg jammer dat ook nog eens sociaal en financieel aangelegd moet zijn, om tegenwoordig wat met muziek te bereiken. Ach ja, 't ook maar net wat je ermee wilt.

Vipskate,
Valt het stemmen in C
nu een beetje mee ?
Heb je geen handleiding van je stemapparaat?
Kun je al op gehoor stemmen, en zo nee, wat
is dan precies het probleem ... ?

____________
Ja, maar,
leg dan
eens uit
wat ik
wil
.

Guitarmania
25 juni 2007, 18:41
Pfff, van dat soort formules schrik ik wel een beetje... Gelukkig hebben ze handige stemnkastjes... ;-)

Lang leve Wiki!!!

vipskate
25 juni 2007, 18:47
ben mijn handleiding al hele tijd kwijt...

ik kan stemmen in eadgbe ( standaard dus )
en wat met die mol tekens?
en drop d lukt ook ( DADGBE )
maar bij die drop d moet ik mijn 1ste snaar dus stemmen naar een d
moet ik dan wachten tot mij stemkasje het groene ledje laat branden of gwn de wijzer naar een D laten wijzen?
er staat enkel E A D G B E op mijn stemapparaat...

ik heb drop c nodig voor hardcore te spelen maar het lukt me nog voor geen meter...
meesten zeggen op gehoor maar dat lukt niet echt, altijd vals gestemd dan...

Guitarmania
25 juni 2007, 18:54
ben mijn handleiding al hele tijd kwijt...

ik kan stemmen in eadgbe ( standaard dus )
en wat met die mol tekens?
en drop d lukt ook ( DADGBE )
maar bij die drop d moet ik mijn 1ste snaar dus stemmen naar een d
moet ik dan wachten tot mij stemkasje het groene ledje laat branden of gwn de wijzer naar een D laten wijzen?
er staat enkel E A D G B E op mijn stemapparaat...

ik heb drop c nodig voor hardcore te spelen maar het lukt me nog voor geen meter...
meesten zeggen op gehoor maar dat lukt niet echt, altijd vals gestemd dan...

Hmm, ik denk dat je een chromatische stemmer nodig hebt, als dat gehoor echt zo'n probleem is.

vipskate
25 juni 2007, 19:06
is mijn stemmer geen chromatisch stemapparaat?

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:J49cK8_ktPYDtM:http://www.scavino.it/intelli_imt101_big_.jpg

wat is het verschil tussen chromatisch en gewoon stemapparaat?

Guitarmania
25 juni 2007, 19:30
is mijn stemmer geen chromatisch stemapparaat?

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:J49cK8_ktPYDtM:http://www.scavino.it/intelli_imt101_big_.jpg

wat is het verschil tussen chromatisch en gewoon stemapparaat?

Vlgs. mij dat chromatisch alle tonen scherp pakt. Andere zijn typisch op gitaar toegesneden: eadgbe. Chromatisch pakt ook de andere tonen.

Guitarmania
25 juni 2007, 19:33
Hmm, ik zie de foto van je apparaat, maar die ziet er behoorlijk geavanceerd uit. Lijkt mij dat je daarop ook in andere tonen dan eadgbe kunt stemmen. Ik heb een simpele Stage Tuner HU-8500. Die pakt alleen eadgbe. Hoewel ie meer mogelijkheden heeft vlgs. mij maar ik stem nooit anders, dus weet dat effe niet.

BlackSun
25 juni 2007, 19:46
Drop C met gewone tuner(en smerig truukje):

- Tune je gitaar EADGBe
- tune je 5e snaar (A-snaar) naar een G, gewoon omlaagdraaien tot de 'G' knippert(ik neem aan dat jouw stemapparaat dat ook doet?) en het lampje op groen staat.
- 4e snaar(D-snaar) stemmen op de 5e fret van je net gestemde a-snaar(die nu een G is:P). etc etc, 2e snaar uiteraard op de 4e fret van 3e snaar stemmen.
- nu heb je dus EGCFAD.
- nu de 6e snaar nog naar een C stemmen met de 4e snaar.(truukje: distortion op je versterker aanzetten en snaar lager draaien tot je distortion strak klinkt als je de bovenste 3 snaren aanslaan)



Maargoed...dit is een hele omslachtige manier om het met zo'n kutapparaat te doen:D
Op gehoor is beter, vergt alleen enige oefening :)

Tias
25 juni 2007, 20:33
drop d 2 steps down

BlackSun
25 juni 2007, 20:57
No shit, sherlock :P

vipskate
26 juni 2007, 15:04
eigenlijk moek men gitaar stemmen met zo 2 van die b'kes dan

dan heb ik D G C F A D?

en dan die D 1 noot lager stemmen?

Jeroensnake
26 juni 2007, 15:23
Ja, een hele noot naar beneden draaien tot de 'ie als een C klinkt. Mocht je vergeten zijn hoe een C klinkt, dan kun je je derde snaar aanslaan.

Dus, even voor de duidelijkheid :


D . G . C . F . A . D

\/

Cis G . C . F . A . D

\/

C . G . C . F . A . D


In elke "dropped" stemming zouden de eerste en derde snaar ongeveer hetzelfde moeten klinken. Voor de duidelijkheid in het bovenstaande voorbeeld vetgedrukt. By the way ; heb je de handleiding van je stemapparaatje al gevonden ?

_____________________________________
Ionischts meer, ben niet in de stemming. Al dat ge-dorisch, ik wordt er helemaal lydisch fan, you C ... ?

Jeroensnake
26 juni 2007, 15:26
Nog even ter verduidelijking; die Cis in het voorbeeld kan in dit geval natuurlijk ook als Des worden beschreven, omdat we in dit voorbeeld alle toonsoorten en -ladders buiten beschouwing laten. Dit gaat puur om de stemming.


_____________________________________
Ionischts meer! Ben in de stemming
Al dat ge-dorisch, wordt er
helemaal lydisch fan
you C

Strangegun
27 juni 2007, 07:47
Bah ik heb het zelfde probleem,
weet iemand een mooi chromatisch stemapparaat die je online kan kopen ?

Tristan
27 juni 2007, 11:49
Ik weet ook nog wel een leuke stemming in C:
C G C G C E

Devin Townsend gebruikt 'm vaak...

Tias
27 juni 2007, 11:58
Ik weet ook nog wel een leuke stemming in C:
C G C G C E

Devin Townsend gebruikt 'm vaak...
ja, maar ik vind em eerlijk gezegd klote:P
en op ze 7 snarge zit er geloofik nog ee G ondergeplakt
Strapping Young Lad :blast:

Guitarmania
27 juni 2007, 22:31
Kun je al die 6 snaren trouwens niet in c stemmen??? (of een andere toon). Lijkt me vreselijk handig. Hoewel akkoorden pakken misschien wat lastig wordt...

Tristan
28 juni 2007, 16:55
@Guitarmania:
Ja, zo'n soort stemming bestaat ook wel, wordt wel de sitarstemming genoemd als ik het goed heb, gewoon alleen grondtonen met misschien nog een kwint erbij...

@Tias:
Hoezo vindt je die stemming zo kut dan?
Het is gewoon een laag C akkoord met de terts bovenin...

Strangegun
3 juli 2007, 18:12
Sorry, maar kan iemand me nog 1 keer uitleggen hoe je C G C F A D stemt ik snap het totaal niet en heb het steeds meer nodig merk ik -.-

Zou hier heel blij mee zijn als iemand het duidelijk uit kan leggen :)

Wickerman
3 juli 2007, 19:04
Je zet eerst je gitaar in D (elke snaar een volledige toon/2frets lager), dan zet je de dikste snaar nog eens een volledige toon lager.


hoe begin je eraan zonder chromatisch stemapparaat;

De E-snaar draai je naar beneden tot de 7de fret even hoog klinkt als de A-snaar

dan stem je al de snaren naar de toon van de E-snaar (je weet wel, zo met de 5de fret en de 4de fret op de G-snaar)

Dan staat je gitaar in D, zoals E dus, maar dan lager.

Als je dan nog eens Drop C wilt moet je gewoon de dikste snaar op de 7de fret hetzelfde laten klinke als de snaar daaronder.

Uitgebreider kan ik het echt niet vertellen

Strangegun
3 juli 2007, 19:27
Dus ik stem de dikke E gelijk aan de A snaar eronder op de 7 de Fret, Dan ga ik naar de A snaar en stem die gelijk aan de D snaar en zo maar door ? als ik dat gedaan heb heb ik dus Drop D en moet ik het nog is een keer doen voor drop c.?

Bl44t44p
3 juli 2007, 19:33
Nooit geweten dat je 40 posts lang kon discussieren over de C tuning.

Wickerman
3 juli 2007, 19:50
en moet ik het nog is een keer doen voor drop c.?

Voor DROP c moet je het enkel overdoen met de bovenste snaar
Om in C te stemmen helemaal over doen (maar dan ga je wss vrij losse snaren krijgen)

Strangegun
3 juli 2007, 19:56
Ok bedankt ik ga het nu proberen

nu heb ik de dikke E op d staan maar dan moet ik dus mijn vinger op de 2 de snaar op de 7 de fret zetten ? en die moet dan net zo klinken als de 3 de snaar ?

Wickerman
3 juli 2007, 21:05
Zoek het eens op op youtube... Dit lukt zo niet

jasper159
4 juli 2007, 12:15
Kijk, je hebt:

E A D G B E

V (een hele toon lager stemmen, dan krijg je)

D G C F A D (nu heb je je gitaar in D gestemd , dus een hele toon lager als normaal.)

V (om nu DROP C te hebben, moet ALLEEN DE DIKSTE snaar nog een toon naar beneden) dus:

C G C F A D



Dat is het dan.

Jeroensnake
4 juli 2007, 13:47
http://nl.youtube.com/watch?v=Y096VzLwLWw

Nog even in beeld en geluid, want anders vrees ik het ergste ...

____________________
Google is your friend
And they own youtube

Paul Heetebrij
6 juli 2007, 09:23
Hou er rekening mee dat de laagste snaar een dikker maatje moet hebben.
De snaarspanning is bijna de helft afgenomen.

Hoe je dit uitzoekt: op www.daddario.com staat ergens een pdf'je over snaarspanningen.

Ik heb het in excel gezet om te vergelijken hoe een open-c stemming zich verhoudt tot de standaard stemming.

Hieruit bleek dus dat met name de laagste snaar een stukje dikker genomen moest worden.

n.b. ben wel een uitrekenfreak, maar dit hoor je ook!

pupanus1
6 juli 2007, 14:21
@Vipskate

Mn vriendin heeft jouw stemapparaat in het wit, en om in C te stemmen moet je voor je bovenste snaar 4x op flat drukken.

Dan zal je 4 mol tekens (lijkt op een b) in het schermpje zien. Nu moet je de snaar verlagen totdat er een E staat en die E stem je tot je lampje groen wordt.

Voor de overige snaren moet je 2x op flat drukken (dus dat er 2 mol tekens staan) en deze ook gewoon stemmen als normaal

ADGBE dus

Nu is je gitaar in Drop C gestemt


@strangegun je hebt voor minder dan 20 euro dat stem apparaatje die ik hierboven beschrijf :)