PDA

View Full Version : Ibi SA 220



Slesj
24 juni 2007, 16:10
Ik ben van mn plan afgestapt. Ik wou sinds een aantal maanden dolgraag een Epi LP Standard, maar na enige "intensiefe" gesprekken met me gitaarleraar, ben ik overgehaald om hier van af te zien. Mijn oog is nu gevallen op een Ibanez SA 220. Ik ben van plan deze nog gaan uit te testen, maar zouden jullie me alvast wat meer over deze gitaar kunnen vertellen. Heeft iemand er ervaring mee (gehad)??

Thnx alot!

http://www.leadguitars.fr/images/s-ibanez-sas36fm.jpg

Squier4ever
24 juni 2007, 16:31
Ik ben van mn plan afgestapt. Ik wou sinds een aantal maanden dolgraag een Epi LP Standard, maar na enige "intensiefe" gesprekken met me gitaarleraar, ben ik overgehaald om hier van af te zien. Mijn oog is nu gevallen op een Ibanez SA 220. Ik ben van plan deze nog gaan uit te testen, maar zouden jullie me alvast wat meer over deze gitaar kunnen vertellen. Heeft iemand er ervaring mee (gehad)??

Thnx alot!

http://www.leadguitars.fr/images/s-ibanez-sas36fm.jpg

waarom ben je daar van afgestapt?
zijn prima gitaren, IMO beter dan de ibanez die je nu wilt kopen.

Slesj
24 juni 2007, 16:47
Nou kijk, hij zei zo:
Je kunt beter een A-merk kopen, die zijn over een aantal jaren meer waard dan een B-mer, bij een mogelijke verkoop. Ook zei hij dat de elementen tegenvielen, en dat ik beter kon doorsparen voor een Gibson. Maar dit is geen optie, omdat ik dan tè lang moet sparen. En in zijn ogen was de Ibi een betere gitaar.

Luke-wannabe
24 juni 2007, 17:20
Bullshit. Voor die Ibanez zul je ook niet veel meer krijgen. Maar je gaat tog geen gitaar op doorverkoopwaarde kopen..?

JorikDekkers
24 juni 2007, 17:36
wat imo de enige redenen zijn om af te zien van een epi:

- het is niet jouw geluid
- de bespeelbaarheid kan beter (superstrats bijv.)
- je vindt ze niet mooi

De redenen die je gitaarleraar geeft slaan eigenlijk nergens op. Binnen dat budget zijn ze tweedehands hoe dan ook veel minder waard, omdat het nou eenmaal geen topgitaren zijn! En een epiphone is kwalitatief nogal wat beter dan de ibanez die je daar noemt.

Slesj
24 juni 2007, 18:09
Oke man, thnx! En ik wil zeker geen gitaar kopen op basis van doorverkoopwaarde.. Dat zeker niet! Ik denk dat ik toch jullie advies ga navolgen, en dat ik toch kies voor de Epi. Hij zei ook dat ik wel moet kijken welke Epi ik koop, want in de meeste Epi's zitten dezelfde elementen zei die, dus kon ik net zo goed een epi van tegen de 200 kopen ipv de Standard Plus bv. die tege de 450 aanzit.

JorikDekkers
24 juni 2007, 18:44
ja maar welke elementen erin zitten is niet het enige dat de klank bepaald. Anders zou niemand toch 2000 euro voor een gitaar kopen als je met een gitaar van 200 euro met andere elementen á 100 euro er ook bent...

als je gaat testen zal je zelf snel genoeg merken dat er wel degelijk groot verschil zit tussen de verschillende epiphones, ook al hebben ze misschien dezelfde elementen!

crapton
24 juni 2007, 18:55
Ik begrijp je leraar ook niet. Heb dit weekend nog zeer mooie Epi LP's zien hangen (ca. 650 Euro), goedkoper kan ook.

Epi elementen zijn niet top, maar je kan toch altijd vervangen door betere? Op Marktplaats voor 50 Euro, in de winkel ca. 75 Euro voor DiMarzio's. Schakelaar naar mijn ervaring is slecht, ook vervangen.

Kijk ook eens naar een Dean of een Ibanez SZ. Leuke gitaren zeker voor t geld.

TMKXL
24 juni 2007, 21:51
Ik ben van mn plan afgestapt. Ik wou sinds een aantal maanden dolgraag een Epi LP Standard, maar na enige "intensiefe" gesprekken met me gitaarleraar, ben ik overgehaald om hier van af te zien. Mijn oog is nu gevallen op een Ibanez SA 220. Ik ben van plan deze nog gaan uit te testen, maar zouden jullie me alvast wat meer over deze gitaar kunnen vertellen. Heeft iemand er ervaring mee (gehad)??

Thnx alot!

http://www.leadguitars.fr/images/s-ibanez-sas36fm.jpg

De gitaar in het plaatje wat je postte is een SAS36.

Dit is een SA220(FM).
http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg/m/SA220FM_TGB_1P_01.gif

De SA series zijn prima gitaren, al helemaal om mee te beginnen. Gewoon goed afgewerkt, goed gebalanceerd geluid en prima bespeelbaarheid. Ze zien er ook erg goed uit vind ik. :)

Slesj
25 juni 2007, 15:54
Ja inderdaad, ze zien er echt te gek uit! Mijn excuses voor t verkeerde plaatje, maar ik kreeg die toen ik dat intypte bij google images :p

Oke. Aan de Epi zou ik dan toch nog het een en ander aan moeten veranderen. Hij wordt dus een dikke 100 euro duurder dan de Ibi. Is deze honderd euro het waard??

Graag reply's van iemand met ervaring op deze gitaren, de rest is natuurlijk ook van harte welkom!! :cooler:

Luke-wannabe
25 juni 2007, 16:14
Veranderen? Kan maar hoeft niet meteen.
Pickups zijn gewoon OK. Je kunt er altijd nog een setje GFS ofzo in gooien na een jaartje ofzo. Stemmechanieken niks op aan te merken, verdere hardware en elektronika is gewoon goed.

Nickname
25 juni 2007, 16:17
Ik zou echt duidelijk voor de SA-series gaan.. dat zijn gewoon heel fijne gitaren, en de meeste epi's waar ik op heb gespeeld vond ik toch minder fijn op de een of andere manier. Okee.. ik ben misschien een beetje bevooroordeeld (zie mn signature) maar ze gaan uitproberen in de winkel is altijd nog de beste optie. :satisfie:

Slesj
25 juni 2007, 16:18
Oke man! TY

episua
25 juni 2007, 16:33
Dit wordt vaker gezegd: ga naar een winkel en test deze beide gitaren uit.
Over de elementen, er zit dus echt wel verschil in de elementen die bv in een special II zitten of een lp standard. Nogmaals test ze uit en oordeel zelf.

renier
25 juni 2007, 18:54
Nou kijk, hij zei zo:
Je kunt beter een A-merk kopen, die zijn over een aantal jaren meer waard dan een B-mer, bij een mogelijke verkoop. Ook zei hij dat de elementen tegenvielen, en dat ik beter kon doorsparen voor een Gibson. Maar dit is geen optie, omdat ik dan tè lang moet sparen. En in zijn ogen was de Ibi een betere gitaar.

het a/b merk verhaal is bullshit. beide zijn instap gitaren en in dermate grote getalen geproduceerd dat ze nooit meer waard worden. van die twee denk ik dat de epi het beste zijn waarde behoud, gezien de huidige 2ehands prijzen. als je leraar anders beweert kan hij mischien wel goed gitaarspelen; hij weet dan in ieder geval niets van de gitaarmarkt.

het is een kwestie van voorkeur. het zijn twee totaal tegengestelde gitaren, en alleen jij kunt kiezen welke voor jou geschikt is, door erop te spelen.

ga gewoon naar de winkel en probeer het eens. waarom moet iedereen toch 400 topics vollullen met vragen over een gitaar van 350 euro terwijl je er op elke hoek van de straat op kunt spelen?

Slesj
25 juni 2007, 19:14
Ja weet ik, je hebt gelijk :satisfie: