PDA

View Full Version : P90 vervangen door Dp209: resultaat & foto's



renier
24 juni 2007, 14:43
hey mensen!

ongeveer een jaartje geleden kocht ik tijdens de grote P90-hype een Gibson Les paul Studio Gem: een speciale uitgave van de studio, met 2-tone lak, gouden hardware en 2 dikke P90's.

na het een jaartje als main gitaar gebruikt te hebben, kwam ik tot de conclusie een P90 in de halspositie voor mij perfect is: de openheid, warmte en definitie van een single coil, met de output en vettigheid van een humbucker. heerlijk!

in de brugpositie echter, was ik er minder van gecharmeerd. het klonk niet slecht, maar wel erg neuzig, en met een tikje te weinig output. ook werd het met wat meer gain net iets te luidruchtig en rommelig allemaal.

dankzij een topic hier (bedankt Chris W. voor de tip!) kwam ik achter het bestaan van de Dimarzio DP209: in feite simpelweg een Dimarzio superdistortion in een P90 behuizing. perfect voor mij, aangezien de superdistortion een oude bekende was die ik erg prettig vond (eerder al eens in een ibanez rg en in een strat gegooid: heerlijk element!)

resultaat: eindelijk weer een strak bruggeluid, lekker stevig, heet en snoeihard! ideaal in combinatie met de P90 hals sound, die dan lekker viezig en warm klinkt. overigens is de tussenstand ook erg lekker, hoewel ik daar niets van verwachtte!

Meteen maar een hele set nieuwe foto's gemaakt!


http://members.home.nl/renierh/gem/rechtsonder.jpg

http://members.home.nl/renierh/gem/Linksonder.jpg

http://members.home.nl/renierh/gem/Linksboven.jpg

http://members.home.nl/renierh/gem/headstock_back.jpg

Edit: brugpositie inderdaad!

jasper159
24 juni 2007, 14:50
Bedoel je niet in de brugpositie?


Maar wel leuk, en neem eens wat op :)

bass blom
24 juni 2007, 15:17
ja, clipje!
ben ook zeer beniewd..
klinkt het nou meer als een humbucker of is er nog P90 sound over?

jimihattricks
24 juni 2007, 16:40
die Gems blijven leuk, ben ook benieuwd naar sampletjes! ziet er stoer uit :)

Nielsje
24 juni 2007, 17:08
Zeker mooie Gem!

Zou hem wel eens willen proberen, ik heb er ook eentje, maar nog gewoon met de P-90's, maar zonder lak :)

Franc
24 juni 2007, 17:28
Ziet er erg mooi uit! Mooie gitaar ook zonder meer :)

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Goldtopje, zal ook s foto maken.
Het ziet er niet verkeerd uit die superdist in P90 formaat :P

Negative K3 fan
24 juni 2007, 17:48
misschien wat off topic, maar gezien alle GEM lof... ik heb ooit op een LP gem studio gespeeld en dat was echt een gedrocht van een gitaar!!! zelfs een goed afgestelde stag zou ik liever hebben dan dat onding.

renier
24 juni 2007, 17:53
misschien wat off topic, maar gezien alle GEM lof... ik heb ooit op een LP gem studio gespeeld en dat was echt een gedrocht van een gitaar!!! zelfs een goed afgestelde stag zou ik liever hebben dan dat onding.

tja, kan natuurlijk.

in de basis zijn alle gibsons uit de studio, standard, classic en custom serie nu hetzelfde. alleen afwerking en soort elementen verschilt, en per model het halsprofiel natuurlijk. als je ooit op een slechte gem hebt gespeeld zegt dat net zoveel over alle andere standaard serie gibsons als over andere gems.

deze is in ieder geval heerlijk. maar goed, ik heb ook wel eens studio's en standards vastgehad waar ik niet van onder de indruk was, dus het kan zeker voorkomen.

renier
24 juni 2007, 17:55
ja, clipje!
ben ook zeer beniewd..
klinkt het nou meer als een humbucker of is er nog P90 sound over?

is puur humbucker, alleen de looks zijn P90. het enige verschil is dat het gehele element natuurlijk iets smaller is, maar of dat veel invloed op het geluid heeft vraag ik me af.

voor mij klinkt hij als een standaard super distortion, met wellicht een heel pietsie beetje minder output, maar dat kan ook aan de afstelling liggen.

en clips: tja, dan moet ik eerst eens een behoorlijke microfoon op de kop tikken, anders word dat lastig.

renier
24 juni 2007, 17:59
nog wat extra foto's:

http://members.home.nl/renierh/gem/headstock.jpg

http://members.home.nl/renierh/gem/rechtsboven.jpg

http://members.home.nl/renierh/gem/totaal2.jpg

Mitch
24 juni 2007, 18:58
Mooie oplossing ! Ongelofelijk stom van GIbson om de GEM serie uit te rusten met een onderbemeten brugelement, ik heb daar echt nooit iets van begrepen. Beetje meer power zal 'm zeker goed doen.
Geweldig bespeelbaar zijn ze naar mij idee ook niet en vooral niet stemvast, maar ach....zeker niet slecht !

renier
24 juni 2007, 20:35
Mooie oplossing ! Ongelofelijk stom van GIbson om de GEM serie uit te rusten met een onderbemeten brugelement, ik heb daar echt nooit iets van begrepen. Beetje meer power zal 'm zeker goed doen.
Geweldig bespeelbaar zijn ze naar mij idee ook niet en vooral niet stemvast, maar ach....zeker niet slecht !

hier snap ik niet veel van. volgens mij is er geen enkel verschil tussen een gem en een studio of standard in bespeelbaarheid (zelfde hals, frets, etc) en stemvastheid (zelfde brug, tuners)


het verschilt gewoon per gitaar. je hebt goeie en slechte gibson les pauls. ik kan het weten, want ik heb heel wat middelmatige en slechte in mijn poten gehad voor ik een goeie tegenkwam. (2e hands markt, dus dan weet je dat het merendeel van het aanbod niet de allerbeste zijn

jerome
24 juni 2007, 21:18
Mooi gitaartje zeg!
En geweldige oplossing!
Zou dat element ook in Dual Sound uitvoering bestaan?
(= zelfde als Super Distortion maar dan single coil schakelbaar)

Franc
24 juni 2007, 21:20
Er komen 4 draden uit, je kunt van humbucker naar uit fase, single coil en weet ik veel allemaal. Alleen ff wat pushpull pots nodig :)

Franc
24 juni 2007, 22:54
Hier is mijn goldtop nu:

http://www.vernetamps.com/pics/lp/lpgt3.jpg

Heb hem nu gewoon als humbucker maar ik wil er een paar pushpullpots inzetten, dan kan ik schakelen tussen serie en parallel humbucker, single coil en wellicht ook nog een faseswitch inbouwen :)

renier
25 juni 2007, 11:26
Mooi gitaartje zeg!
En geweldige oplossing!
Zou dat element ook in Dual Sound uitvoering bestaan?
(= zelfde als Super Distortion maar dan single coil schakelbaar)

dat issie al...

Franc
25 juni 2007, 11:28
Maar Dual Sound is niet hetzelfde als single coil schakelbaar volgens het papiertje dat er bij zit :)


Dual Sound is parallel/serieel humbucking.
Daarnaast kun je een spoel uitzetten en er een single coil van maken.

renier
25 juni 2007, 11:29
Hier is mijn goldtop nu:



Heb hem nu gewoon als humbucker maar ik wil er een paar pushpullpots inzetten, dan kan ik schakelen tussen serie en parallel humbucker, single coil en wellicht ook nog een faseswitch inbouwen :)

ziet er goed uit!

persoonlijk zou ik me niet te druk maken over het single schakelen van die humbucker. over het algemeen klinkt dat toch nergens naar. je hebt dan niet meer de punch en output van een HB, maar nog steeds niet de transparantie en treble response van een SC. worst of both worlds zeg maar. ik heb het wel eens gedaan met een super distortion, maar in de praktijk leverde dat geen bruikbaar geluid op.

uit fase ben ik ook nooit een liefhebber van geweest, maar dat is persoonlijk.

Mitch
25 juni 2007, 11:31
hier snap ik niet veel van. volgens mij is er geen enkel verschil tussen een gem en een studio of standard in bespeelbaarheid (zelfde hals, frets, etc) en stemvastheid (zelfde brug, tuners)


Ik had ook geen vergelijking gemaakt met andere LP's toch ? Ik vind een GEM niet echt geweldig qua bespeelbaarheid, maar ik had ook niet gezegd dat ik bijvoorbeeld een studio wel geweldig vind ;)

renier
25 juni 2007, 13:46
Ik had ook geen vergelijking gemaakt met andere LP's toch ? Ik vind een GEM niet echt geweldig qua bespeelbaarheid, maar ik had ook niet gezegd dat ik bijvoorbeeld een studio wel geweldig vind ;)

ok. dus op de vraag of een gibson gem even goed bespeelbaar is als een studio of standard ga je nu "ja" antwoorden?

hansoonk
25 juni 2007, 13:49
Ik had ook geen vergelijking gemaakt met andere LP's toch ? Ik vind een GEM niet echt geweldig qua bespeelbaarheid, maar ik had ook niet gezegd dat ik bijvoorbeeld een studio wel geweldig vind ;)

Volgens mij kun je dit niet zo algemeen stellen. Volgens mij heb je gewoon pech gehad met de afstelling van de gitaar die je toevallig in handen hebt gehad. Ik heb zelf inmiddels de nodige Gibsons (LP standard, studio, special, junior, SG's, M-III, Firebird) in handen gehad en in de regel zijn vind ik Gibsons echt fantastische gitaren. En als ze wat minder zijn, weet een goede gitaarbouwer er wel weer iets goeds van te maken. De GEM is een studio met alleen andere pick-ups. Verder is de hals, brug, tuners, etc. van een studio hetzelfde als van een standard of een custom. Het lijkt mij dus onzin dat een GEM per definitie minder is dan andere LP's.

Verder kan ik de conclusie van topic starter alleen maar onderschrijven. Ik heb een LP special met P-90 bij de hals en een minihumbucker bij de brug. Zelfde idee, maar iets andere uitvoering en een fantastische combinatie.

Mitch
25 juni 2007, 13:57
:confused:

Ik nuanceer nota bene de veel negatievere post van NK3F en wordt tot twee keer toe gequote dat mijn oordeel/mening niet klopt. Eeeh....ik mis iets zeker.

Nog eens voor degenen die niet objectief kunnen blijven dan:
1) wat ik een slechte zaak vond is dat het brug element te weinig output heeft. Daar zal ik niet de enige in zijn gezien dit topic.
2) ik vond de bespeelbaarheid niet denderend; dan kan er gesteld worden "maar het is gewoon een Studio" maar die vind ik ook niet zo prettig. De vorm van de hals staat me gewoon niet zo aan en ik heb het niet over "slechter dan Stagg" zoals NK3F.
3) de stemvastheid vind ik inderdaad niet bijzonder, maar da's wel bij meer gitaren zo en zal zeker aan het exemplaar/besnaring etc. kunnen liggen.

hansoonk
25 juni 2007, 14:40
:confused:

Ik nuanceer nota bene de veel negatievere post van NK3F en wordt tot twee keer toe gequote dat mijn oordeel/mening niet klopt. Eeeh....ik mis iets zeker.

Nog eens voor degenen die niet objectief kunnen blijven dan:
1) wat ik een slechte zaak vond is dat het brug element te weinig output heeft. Daar zal ik niet de enige in zijn gezien dit topic.
2) ik vond de bespeelbaarheid niet denderend; dan kan er gesteld worden "maar het is gewoon een Studio" maar die vind ik ook niet zo prettig. De vorm van de hals staat me gewoon niet zo aan en ik heb het niet over "slechter dan Stagg" zoals NK3F.
3) de stemvastheid vind ik inderdaad niet bijzonder, maar da's wel bij meer gitaren zo en zal zeker aan het exemplaar/besnaring etc. kunnen liggen.

Daar is een discussieforum voor. Ik ben me trouwens terdege bewust dat mijn mening subjectief is, vandaar dat ik veel 'vind ik', 'volgens mij' gebruik in mijn posts gebruik.

Maar op de manier waarop je het nu brengt, kan ik je bezwaren tegen de GEM ook beter plaatsen. Hulde!

Orpheo
25 juni 2007, 14:43
Maar Dual Sound is niet hetzelfde als single coil schakelbaar volgens het papiertje dat er bij zit :)


Dual Sound is parallel/serieel humbucking.
Daarnaast kun je een spoel uitzetten en er een single coil van maken.

de dual sound is de ouwe superD maar dan met (toendertijd) 3 draadjes om 'm singlecoil te kunnen maken (parallel kan niet met 3 draadjes, alleen maar met 4 draadjes). tegenwoordig is t enige verschil dat je bij de dual sound een extra toggleswitchje krijgt.

Franc
25 juni 2007, 14:59
Ik denk dat jij het papiertje dat bij mijn pickup zat dan beter kan lezen dan ik :) maar er staat echt Dual Sound: serieel of parallel humbucker.
Er zijn 4 draadjes (zwart wit rood en groen) en een aarde.
Er staat ook heel duidelijk bij dat dit niet hetzelfde is als een coil uitzetten.

Orpheo
25 juni 2007, 15:07
Ik denk dat jij het papiertje dat bij mijn pickup zat dan beter kan lezen dan ik :) maar er staat echt Dual Sound: serieel of parallel humbucker.
Er zijn 4 draadjes (zwart wit rood en groen) en een aarde.
Er staat ook heel duidelijk bij dat dit niet hetzelfde is als een coil uitzetten.

dat laatste is waar. parallel is niet hetzelfde als een coil uitzetten. maar met iedere humbucker waar 4 draadjes uitkomen (per spoel begin en einde draad) kan je een single/serie/parallel wiring maken.

ik had even jou post zojuist gequote, maar het was eigenlijk een algemene opmerking :)

cas121
25 juni 2007, 15:17
weet iemand hoe die dp209 is in vergelijking tot een vroege 70's gibson minibucker?

Chris Winsemius
25 juni 2007, 15:34
@renier en franc:
Tof! De single-coil optie voegde imho en volgens m'n klant weinig bruikbaars toe... Icm 'n JCM800 MV-combo was (ook) het brug-element mooi clean te draaien met de volume-regelaar op de gitaar.

@cas121:
De DP209: steviger, minder "iel" of "bright", meer output dan std. mini HBs. Naar mijn weten heeft Yamaha ook DP209s in 'n aantal gitaren gebruikt.

@Mitch/etc.

Les Pauls verschillen enorm onderling. Iedere plank hout klinkt gewoon anders en 'n verschil v/e halve millimeter bij de hals voelt ook gelijk anders aan.

Rutger
25 juni 2007, 15:51
De combi P90-HB is wel waanzinnig populair de laatste tijd he

Komt dat door Duesenberg soms?

k Heb t ook in m'n LP hoor, bevalt heel goed :)

bass blom
25 juni 2007, 15:52
De combi P90-HB is wel waanzinnig populair de laatste tijd he

Komt dat door Duesenberg soms?

k Heb t ook in m'n LP hoor, bevalt heel goed :)

of komt het door de BFG?

Orpheo
25 juni 2007, 16:02
ik weet niet waar 't door komt, maar ik weet wel dat 't goed werkt. trouwens, neil young heeft jaren geleden dat al gedaan; (mini)hum in brug en p90 in hals. met bigsby. supercool! het grootste nadeel van een p90 is echter dat ie flink bromt...

renier
25 juni 2007, 16:14
ik heb een mini hb overwogen, maar was genezen toen ik een uurtje op een lp deluxe gespeeld had. niks voor mij. beetje een standaard paf, maar dan ieler en met een bijtender hoog. ik had de hele tijd het idee dat ik op een lp aan het spelen was terwijl de wah nog aanstond in een vaste stand.

een bigsby is dan wel weer erg cool natuurlijk!

Orpheo
25 juni 2007, 16:16
ik heb een mini hb overwogen, maar was genezen toen ik een uurtje op een lp deluxe gespeeld had. niks voor mij. beetje een standaard paf, maar dan ieler en met een bijtender hoog. ik had de hele tijd het idee dat ik op een lp aan het spelen was terwijl de wah nog aanstond in een vaste stand.

een bigsby is dan wel weer erg cool natuurlijk!

ja, dat idee heb ik ook altijd als ik met een minihum speel. Ik heb echter eens EEN keer op een LP met minihums gespeeld, een 72 deluxe, en dat ding was waanzinnig gaaf. klonk magnefiek... jammer dat ik gewoon er t geld niet voor had op dat moment. prachtige lemonburst ook.

Nielsje
25 juni 2007, 20:56
hm.. misschien moet ik me ook maar eens overhalen tot het fixen van een ander brug element...

nu speel ik eigenlijk alleen maar op hals en op de combi van beiden omdat ik dat gewoon erg fijn vindt. Wellicht met een nieuwe brugpup dat daar verandering in komt..

Ik vind Gem's best mooi eigenlijk (en niet bijzonder omdat ik er een heb) maar ze zijn ogen lekker strak, simpel en degelijk.

Ook ik heb trouwens wel eens moeite met de stemvastheid van de gitaar...

renier
25 juni 2007, 22:32
hm.. misschien moet ik me ook maar eens overhalen tot het fixen van een ander brug element...

nu speel ik eigenlijk alleen maar op hals en op de combi van beiden omdat ik dat gewoon erg fijn vindt. Wellicht met een nieuwe brugpup dat daar verandering in komt..

Ik vind Gem's best mooi eigenlijk (en niet bijzonder omdat ik er een heb) maar ze zijn ogen lekker strak, simpel en degelijk.

Ook ik heb trouwens wel eens moeite met de stemvastheid van de gitaar...

is het niet gewoon een kwestie van afstellen? mijn ervaring is dat 90 % van de ontstemmingsproblemen bij gitaren daar aan licht. mensen beginnen altijd meteen de kam, tuners en brug te vervangen, maar meestal is een simpele afstelbeurt voldoende...

let eens op de hoek die de snaren tussen de 2 brugdelen maken en de afstelling van de halspen en natuurlijk intonatie.

Nielsje
26 juni 2007, 08:18
de hoek tussen de brugdelen is ongeveer 30 graden, lijkt me goed. De intonatie is ook goed afgesteld, en halspen lijkt me in orde (actie overal niet te laag/hoog, er loopt niets aan).

Het is ook voornamelijk de G-snaar die me pest..

edit: ik zie net dat de hoek van de snaren bij renier veel groter is.. misschien moet ik mijn eindstuk ook maar een wat verder omlaag draaien.

dml
26 juni 2007, 08:36
Om even te mierenneuken/ muggenziften: jammer dat de polepieces niet verguld zijn. Verder ziet het er mooi uit!!
Heb toevallig vorige week twee Super Disto's (full HB) besteld bij Thomann, hoop dat ze deze week binnen komen. :blast:

renier
26 juni 2007, 10:19
de hoek tussen de brugdelen is ongeveer 30 graden, lijkt me goed. De intonatie is ook goed afgesteld, en halspen lijkt me in orde (actie overal niet te laag/hoog, er loopt niets aan).

Het is ook voornamelijk de G-snaar die me pest..

edit: ik zie net dat de hoek van de snaren bij renier veel groter is.. misschien moet ik mijn eindstuk ook maar een wat verder omlaag draaien.

mja, volgens mij is een grotere hoek zeker niet beter. bij mij was het geen probleem en het is wat makkelijker ivm handplaatsing, dus ik heb het maar zo gelaten. het zou natuurlijk kunnen dat door de grotere hoek er minder spanning staat op de ball-ends en dat die niet snel uitrekken.

ik heb er in ieder geval geen last van. de G is inderdaad vaak een kleine etter. op mijn epi gaf die ook continu problemen, kon soms van de ene op de andere seconde een halve toon ontstemmen! bij mij lag dat (kwam ik later achter) vooral aan het slordige opdraaien van de snaren aan de kop; wanneer daar windingen over elkaar lopen ipv netjes onder elkaar kunnen ze bij belasting terugspringen waardoor je er snaarspanning ineens veel lager is.

daarnaast natuurlijk even de topkam checken (klemt hij niet op de G?) e.d., maar dat had je vast al gedaan.

renier
26 juni 2007, 10:21
Om even te mierenneuken/ muggenziften: jammer dat de polepieces niet verguld zijn. Verder ziet het er mooi uit!!
Heb toevallig vorige week twee Super Disto's (full HB) besteld bij Thomann, hoop dat ze deze week binnen komen. :blast:

toch iemand die het opvalt. ja, vond ik ook wel balen, maar helaas maakt dimarzio geen custom orders meer, anders had ik hem besteld met vergulde polepieces en de schroeven aan de binnenkant ipv de buitenkant. nu heb ik het met houtjes, kunst en vliegwerk vast moeten zetten...

ACSlater
26 juni 2007, 15:35
Mooi elementje om te zien! Lijkt veel op de soapbar humbuckers van Yamaha:

http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/Guitars/Product/Main/_M_rgxa2.jpg

Nielsje
22 maart 2008, 12:30
Schaamteloze bump!

Ik ben erg aan het twijfelen voor P-90's in m'n strat, en tijdens de zoektocht kwam deze naar boven drijven. Nog steeds geen soundsamples!! Hup! Ben erg benieuwd, misschien wil ik namelijk ook wel zo'n monster in m'n Les paul.

Lexvandoef
22 maart 2008, 15:11
Tis een humbucker (superdistortion) in soapbar formaat. Zou dus het 'standaard' 'brughum op les paul' geluid moeten opleveren, denk ik.

Otje
22 maart 2008, 15:17
Nix mis met bumpen. Lekker doen :).

Ik heb precies zo'n Gem als de TS, maar zou er persoonlijk niet over piekeren om het brugelement te vervangen. Het geluid van de standaard P90 die erin zit is perfect voor pop, blues, rock'n'roll, rockabilly, southern rock en classic rock. Waanzinnig geluid, zeker met de .011s die ik gebruik. Maar ik ben blij voor de TS dat hij het geluid heeft gevonden wat hij zoekt zonder zijn mooie Gem de deur uit te doen :).

ZIJSPOOR:
In dit topic is ook veel gezegd over de bespeelbaarheid en de stemvastheid van de Gem. Daar wil nog wel wat aan toevoegen. De Gem's hebben een nogal apart topkammetje. Geen idee of Gibson dat type kammetje ook op andere gitaren heeft geschroefd, maar ik vind het in ieder geval niet geweldig. Het kammetje klemt de snaren af. Ik gebruik een mengseltje van siliconenvet en grafietpoeder en daarmee zijn de problemen opgelost. Maar het zou gewoon goed moeten zijn natuurlijk. Wat verder opvalt is dat de brugzadels bijna vlak zijn, dus zonder groef of "V" waar de snaren in liggen. Zelf heb ik de grootste moeite om .010 of lichter op de Gem te gebruiken. De frets zijn relatief smal en hoog, en door de korte mensuur is de snaarspanning laag. Bij open akkoorden in de lagere posities is er altijd wel iets vals. Dat is compleet opgelost door er .011s op te zetten. En wat er dan met het geluid gebeurt, dat wil je niet weten. Echt een enorm verschil! Die P90's komen helemaal tot leven.

Nadeeltjes of geen nadeeltjes, mijn Gem gaat mee het graf in zullen we maar zeggen. Fantastische hals, ongelooflijk geluid en fraaie looks. Met de rest kan ik leven :).

Lexvandoef
22 maart 2008, 15:26
Ik heb de gem van Nielsje gehoord en bespeeld, en het brugelement klinkt dunner en zachter dan het halselement, niet echt bruikbaar vond ik ook.

Lijkt me op zich wel een goed idee om daar een overwound p90 in te gooien?

Nielsje
22 maart 2008, 16:12
Ik heb de gem van Nielsje gehoord en bespeeld, en het brugelement klinkt dunner en zachter dan het halselement, niet echt bruikbaar vond ik ook.

Lijkt me op zich wel een goed idee om daar een overwound p90 in te gooien?

Hem je hem ook weer bespeeld toen ik het brugelement 5 mm ophoog schroefde?

Lexvandoef
22 maart 2008, 16:17
Hem je hem ook weer bespeeld toen ik het brugelement 5 mm ophoog schroefde?

Wanneer heb je dat gedaan? Ik dacht het niet. Is het nu beter dan?

Nielsje
22 maart 2008, 16:20
In dit topic is ook veel gezegd over de bespeelbaarheid en de stemvastheid van de Gem. Daar wil nog wel wat aan toevoegen. De Gem's hebben een nogal apart topkammetje.

Goeie vraag, heb je een foto van de jouwe? Ik zal eens zoeken of ik een foto heb.. Heb er wel over nagedacht om er een graphtech in te zetten.

Dat van die brugzadels..hm.. Herken het probleem niet echt, maar wederom, foto?

Ik heb inderdaad ook wel eens dat ie met open akkoorden vals loopt, daarentegen speelt Lex bij onze optredens alleen maar valse akkoorden, dus tja ;). smal en hoge frets is natuurlijk erg relatief: Dus, afmetingen? De mijne zijn 2 mm breed op de kop, en best laag, 1.3 mm, alhoewel ik dat helemaal niet zo ervaar.

Nielsje
22 maart 2008, 16:21
Wanneer heb je dat gedaan? Ik dacht het niet. Is het nu beter dan?

Vlak voor het laatste optreden. Was ook een beetje reden dat de nummers in de 2e helft zo hard gingen ;). Maar ik had niet aan m'n knopjes gedraaid! :D

bass blom
22 maart 2008, 16:30
net weer ff de les paul met P94's laten huilen, op clean en crunch.
ik dacht ik hoor veel gasten over klooien met de polepieces, aandachtig zitten luisteren of er verschil is in de snaren, kan niets ontdekken.
wat is dat P90 geluid toch lekke rman :p

Otje
22 maart 2008, 18:35
Goeie vraag, heb je een foto van de jouwe? Ik zal eens zoeken of ik een foto heb.. Heb er wel over nagedacht om er een graphtech in te zetten.

Dat van die brugzadels..hm.. Herken het probleem niet echt, maar wederom, foto?

Ik heb inderdaad ook wel eens dat ie met open akkoorden vals loopt, daarentegen speelt Lex bij onze optredens alleen maar valse akkoorden, dus tja ;). smal en hoge frets is natuurlijk erg relatief: Dus, afmetingen? De mijne zijn 2 mm breed op de kop, en best laag, 1.3 mm, alhoewel ik dat helemaal niet zo ervaar.Ik heb je foto's gezien aan het begin van dit topic en mijn Gem is identiek aan de jouwe, inclusief de kleur.

http://www.fordsontractorpages.nl/temp/zwartesnaren.jpg

Het kammetje dat ik heb zie ik ook op de jouwe zitten. De brugzadels, tja, eigenlijk is het precies zoals ik zei. In vergelijking met andere Les Pauls die ik heb gezien en mijn Hägstrom Super Swede zijn de brugzadels gewoon plat van boven. Er zat een piepklein groefje in toen ik de gitaar kocht en dat heb ik zelf wat dieper gemaakt en gepolijst. De zadels van de Epi en de Hag hebben een duidelijke V-vormige inkeping, bij mijn Gem was die erg klein en ondiep.

Over de frets: de frets zijn niet breed, maar relatief smal. Op de foto komt dat niet zo goed tot uiting, maar het is gewoon erg makkelijk om de snaren achter de fret een beetje naar beneden te duwen. Door de lage snaarspanning hoor je dat meteen. Mijn oplossing is een setje .011s. Moet je voor de gein ook eens doen - het geluid gaat echt 200% vooruit (en met .010s is het al te gek, dus kejje nagaan).

Ik zou nooooooiiiiiit mijn Gem inruilen voor een Paul met PAF's. Die P90s hebben zo onwijs veel karakter en je kunt er zoveel kanten mee op... helemaal te gek.


Ik heb de gem van Nielsje gehoord en bespeeld, en het brugelement klinkt dunner en zachter dan het halselement, niet echt bruikbaar vond ik ook. Lijkt me op zich wel een goed idee om daar een overwound p90 in te gooien?Ik vind 'm zéér bruikbaar maar je hebt gelijk als je zegt dat 'ie zachter is als de halspup. Die twee P90s zijn identiek aan elkaar maar de uitslag van de snaren is dichterbij de brug gewoon kleiner als bij de hals, en dus is de output lager (bij gelijke afstand tussen pup en snaar). Mij stoort het totaal niet - ik ben zowiezo niet op zoek naar output. En hé, het is een Les Paul dus beide elementen hebben een eigen volumeknop dus je kunt altijd de goede mix vinden :blast: .

Lexvandoef
23 maart 2008, 04:06
Vlak voor het laatste optreden. Was ook een beetje reden dat de nummers in de 2e helft zo hard gingen ;). Maar ik had niet aan m'n knopjes gedraaid!

En daar kom je nu pas mee :satisfie:
Dan moet ik hem nog maar eens een keertje bespelen/horen :hippie:

En mijn akkoorden zijn niet vals, alleen soms niet de goede :sssh:

Fender75
28 april 2008, 16:13
Ik heb nu al een tijdje een Epi Goldtop met P90's, en ik ben er zeer tevreden over. Speelt heerlijk, mooi geluid overal...MAAR het halselement heeft een niet zo'n bruikbaar geluid, nl. enorm zwaar met bas, heel veel bas. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?