PDA

View Full Version : Mijn eerste elektrische gitaar



Maissan
24 juni 2007, 14:41
Ik ben 16 jaar oud en ga binnekort beginnen met met les op de amsterdamse muziekschool voor elektrische gitaar.

nou zijn er heel en dan ook echt heel veel verschilende gitaaren en de prijsen zijn tog ook niet echt het zelfde.

nou zie ik dat je al voor 99 euro een gitaar + versterker hebt maar ik zie ze ook van 1999 dus ja wat is nou leuk om te beginnen.

ik wil er natuurlijk wel een mooi geluid uit kunnen krijgen en niet dat het lijkt alsof die van de bart smit komt

graag tips en winkels ( waar ik misschien ook wat gitaaren online kan bekijken)

bart_g
24 juni 2007, 14:46
Om je een gitaar aan te kunnen bevelen is het handig om te weten wat voor muziek je speelt en wat je budget is.

Je kunt online kijken op www.feedback.nl, www.nederlandmuziek.nl, www.muziekhandeljoosten.nl en nog veel meer.

Er staan ook een aantal topics op dit forum over starters en verschillende prijsklasses van gitaren. Lees deze ook eens door.

Maissan
24 juni 2007, 14:50
Om je een gitaar aan te kunnen bevelen is het handig om te weten wat voor muziek je speelt en wat je budget is.

Je kunt online kijken op www.feedback.nl, www.nederlandmuziek.nl, www.muziekhandeljoosten.nl en nog veel meer.

Er staan ook een aantal topics op dit forum over starters en verschillende prijsklasses van gitaren. Lees deze ook eens door.

op dit momment speel ik nog geen gitaar maar de muziek die ik mooi vind is bijvoobeeld Red Hot Chili Peppers eric clapton mark knopfler etc

robert-gitarist
24 juni 2007, 14:54
Ik ben 16 jaar oud en ga binnekort beginnen met met les op de amsterdamse muziekschool voor elektrische gitaar.

nou zijn er heel en dan ook echt heel veel verschilende gitaaren en de prijsen zijn tog ook niet echt het zelfde.

nou zie ik dat je al voor 99 euro een gitaar + versterker hebt maar ik zie ze ook van 1999 dus ja wat is nou leuk om te beginnen.

ik wil er natuurlijk wel een mooi geluid uit kunnen krijgen en niet dat het lijkt alsof die van de bart smit komt

graag tips en winkels ( waar ik misschien ook wat gitaaren online kan bekijken)

Een hele grote tip:
koop geen STAGG of GEEN Amuse...en nog een paar merken. Rotzooi van de bovenste plank.
Verder, tsja wat is jou max. budget wat je wilt uitgeven aan een gitaar? Gitaren van rond de 200-250 euro zijn prima oom mee te beginnen (Squier, Ibanez Epiphone, Dean). Alles onder de 150 euro zeg maar is gewoon bagger. Is mijn mening althans.

robert-gitarist
24 juni 2007, 14:55
op dit momment speel ik nog geen gitaar maar de muziek die ik mooi vind is bijvoobeeld Red Hot Chili Peppers eric clapton mark knopfler etc

Dan zou ik een stratocaster nemen. Als je budget er naar is, zou ik een Mexicaanse Fender nemen. 2 hands wel te vinden voor 350-400 euro. Misschien veel voor een beginners plank maar goed, wel een gitaar waar je jaren lang mee verder kunt die goed speelt, goed klinkt

Goeiemorguh
24 juni 2007, 15:22
Of een London City Spitfire II, prima stratocaster model. Heb er zelf ook een, denk dat je voor de prijs van een LC echt geen betere strats vind (tenzij je 2e hands gaat kijken maar dan is het nog lastig). Ik heb er 255 euro voor betaald bij laenenmusic.

jimihattricks
24 juni 2007, 18:03
Dan zou ik een stratocaster nemen. Als je budget er naar is, zou ik een Mexicaanse Fender nemen. 2 hands wel te vinden voor 350-400 euro. Misschien veel voor een beginners plank maar goed, wel een gitaar waar je jaren lang mee verder kunt die goed speelt, goed klinkt

lijkt mij ook een goed idee:

John Frusciante speelt vaak op een strat (je ziet hem ook vaak met zijn White Falcon, maar live zie ik hem meestal op een stratje spelen);
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sk/thumb/7/79/John_Frusciante.jpg/300px-John_Frusciante.jpg

Mark Knopfler in de early Dire Straits dagen was ook allemaal strat.. (daarna ook wat LP's en zelfs een gitaar met actieve electronica, maargoed, Sultans of Swing = strat)
http://www.puremusic.com/assets24/61-dire.jpg

(oh btw voor de knopfler-lovers; je kunt hier zien dat zijn vroege strat wel degelijk een palissander toets had, dus de signature versie is wel correct.. de maple-neck rode strat is een later exemplaar)

Eric Clapton heeft natuurlijk op menig humbucker-equipped gitaartje gespeeld, maar hij wordt toch vooral geassocieerd met zijn stratjes (blackie bv.)
http://www.sonicftp.com/news/images/fender_clapton_blackie.jpg

een mexicaanse strat (met name een 2e hands classic) of een spitfire II zijn idd een goed idee, die kun je daarna dan naar smaak met je zakcentjes opwaarderen tot zoiets bv:
http://img156.imageshack.us/img156/1452/photo0220na7.jpg
waar je dan nog heel lang plezier van hebt (ik ben nog steeds heel blij met de mijne)

Quadrifoglio
25 juni 2007, 11:08
kun je daarna dan naar smaak met je zakcentjes opwaarderen tot zoiets bv:
http://img156.imageshack.us/img156/1452/photo0220na7.jpg

Aan zo'n pimpbeurt zou ik mijn zakcentjes echt niet verspillen

Nielsje
25 juni 2007, 11:13
Aan zo'n pimpbeurt zou ik mijn zakcentjes echt niet verspillen

Dat is nou eens een nuttige bijdrage aan dit topic Quadrifoglio! 10 punten voor jou!

aan de TS:

Als je iemand kent, die gitaar speelt (zoals bijvoorbeeld een muziekdocent) zou ik hem vragen of hij een keer een dag met je wil winkelen. Of natuurlijk een andere wat ervaren gitarist. Die zou je zo wat dingen kunnen aanwijzen, wat wel en niet te kopen.

Ik zou zoeken naar een tweedehands japanse of mex. strat. Prima gitaren voor de prijs, en je kan er jaren mee vooruit :)