PDA

View Full Version : Koopadvies goedkope gitaren



Wizz
24 juni 2007, 13:21
De lust om dit forum te bezoeken vergaat me de laatste tijd nogal, als ik mijn scherm vooral gevuld zie met adviestopics betreffende goedkope (aziatische) gitaren. Het enige goede advies op dit gebied wordt echter nooit gegeven :

Het gaat er niet om wat je koopt, maar waar je het koopt.

De Squiers, Harley Bentons, Staggs, Jim Harleys, Ibanezzen, Epiphones, Deans, enzovoort, komen allemaal uit dezelfde fabrieken. Het is volkomen onzinnig om over dit soort gitaren diskussies over welk "merk" beter zou zijn te voeren : Het betreft hier geen merken maar "handelsmerken".
Voor een beginner is het echter wel degelijk belangrijk te bepalen waar hij/zij een aankoop gaat doen : Geen enkele winkelier verleent service aan spullen die niet bij hem vandaan komen. Dat tientje wat je uitspaart door je gitaar bij een webwinkel te kopen, ga je dus tien-dubbel kwijtraken als de gitaar niet helemaal sjokotof is, en je dat niet zelf kunt verhelpen.

Dat een Epiphone LP Standard in een Duitse winkel uit een ander land komt dan "dezelfde" gitaar in een Nederlandse winkel heb ik op dit forum nog nooit mogen lezen. Wel dat 'ie goedkoper in Duitsland is dan in Nederland. Zoals een zak popcorn in Nederland goedkoper is dan een zak dropjes in Duitsland.

Wizz

Kaïn
24 juni 2007, 14:00
Inderdaad, goede opmerking. Een goede relatie met een muziekhandel is priceless, zeker als je een beginner bent die nog moet leren hoe die zijn/haar floyd moet afstellen of iets dergelijks. Een tientje meer betalen is het dan helemaal waard.
Wat ik niet helemaal begrijp dat je Stagg en Epiphone etc, over 1 kam scheert omdat ze uit dezelfde fabriek komen. Er zit toch een flink kwaliteitsverschil tussen een Epi en een Stagg, of begrijp ik je nou verkeerd?

ijzerbroot1
24 juni 2007, 14:03
Nou.......ik weet het niet hoor, maar een goede winkelier kan van een brakke stagg toch geen topgitaar maken? Okee ik overdrijf maar snap je wat ik bedoel?

En daarbij, er zit zeker weten een hoop verschil in kwaliteit tussen de verschillende B-merken. Daar helpt je geen service aan.

Ik denk dat je die discussie over wel of niet goed tegenover service los van elkaar moet zien. Koop eens een retedure Fender bij Feedback en praat dan nog eens over service (inkoppertje voor sommigen hier).

Wat dat betreft is de beginner idd beter uit bij een winkelier die graag klanten terugziet en die dus ook navenant met zijn klanten omgaat.

Kaboemba
24 juni 2007, 16:55
Je hebt deels gelijk Wizz alleen als het van jou afkomt dan is het natuurlijk wel prediken voor eigen kerk.

Overigens zit er nog wel een verschil tussen die echt goedkope troep van onder 100 euro nieuw voor een gitaar dan een beginners gitaar van 200 tot 400 euro.
Die echt goedkope troep kom je vroeg of laat echt wel achter dat het ergens vandaan moet komen.
Btw drop is in Nederland goedkoper dan in duitsland.

RolandT
24 juni 2007, 16:56
Het gaat er niet om wat je koopt, maar waar je het koopt.mijn vriend heeft zijn Fender strat VG 500 euro goedkoper gekocht in Frankrijk vgl met een bekende winkel in Belgie...

Kaboemba
24 juni 2007, 16:57
Nou.......ik weet het niet hoor, maar een goede winkelier kan van een brakke stagg toch geen topgitaar maken? Okee ik overdrijf maar snap je wat ik bedoel?

En daarbij, er zit zeker weten een hoop verschil in kwaliteit tussen de verschillende B-merken. Daar helpt je geen service aan.

Ik denk dat je die discussie over wel of niet goed tegenover service los van elkaar moet zien. Koop eens een retedure Fender bij Feedback en praat dan nog eens over service (inkoppertje voor sommigen hier).

Wat dat betreft is de beginner idd beter uit bij een winkelier die graag klanten terugziet en die dus ook navenant met zijn klanten omgaat.

Maar een goede winkelier kiest mogelijk zijn staggs beter uit dan een dozenschuiver.

Nashville6120
24 juni 2007, 17:01
We gaan maar niet beginnen over winkeliers die B-stock verkopen zeker? Laat staan over het onderstaande feit.
Een winkelier bestelt enkele goedkope squiers. De bestelling komt binnen hij doet de doos open en het zijn stuk voor stuk staggs alhoewel er squier op de doos staat..

MusicManMaestro
24 juni 2007, 17:09
Nee he , hoe vaak moet deze discussie nog langskomen.
En elke keer komt die Wizz ermee aan zetten. Flikker toch een keertje op met al die fucking verkooppraatjes.

RolandT
24 juni 2007, 17:11
De winkelier vraagt het "tientje extra" (en liefts veel meer) omdat hij graag zoveel mogelijk winst maakt (en dat is zijn goed recht), niet om jou een betere service te kunnen geven :sssh:

Jimwoud
24 juni 2007, 17:14
Maar een goede winkelier kiest mogelijk zijn staggs beter uit dan een dozenschuiver.
alsof een winkelier een keuze heeft welke stagg hij krijgt, hij koopt gewoon op basis van type en kleur.

ijzerbroot1
24 juni 2007, 18:02
Pff dit wordt weer een modder gooi- en smijttopic van jewelste....

gnoeontheboard
24 juni 2007, 18:28
Ligt het aan mij, of kan je Ibanez niet zomaar in het zelfde lijstje noemen met Stagg?

UPDATE: én Epiphone....

Anders Destium
24 juni 2007, 21:16
Precies, een Stagg valt in geen enkele prijsklasse. Alleen in een schijtklasse.

Kaboemba
24 juni 2007, 22:24
alsof een winkelier een keuze heeft welke stagg hij krijgt, hij koopt gewoon op basis van type en kleur.

Nee je hebt gelijk, laten we zeggen dat het bij de iets betere meken mogelijk meer gebeurt.
Maar ik denk dat Wizz wel een punt(je) heeft, je mag van zo'n goedkoop ding niet te veel verwachten en als je zo'n ding dan via internet zo goedkoop mogelijk koopt al helemaal niet. Persoonlijk denk ik dat je helemaal niet zo'n ruk gitaar moet kopen en dat er best prima gitaren via internet te verkrijgen zijn. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.

Noid
24 juni 2007, 22:55
Goede post Wizz, zeker gezien het grote aantal vragen wat hier vrijwel dagelijks gesteld wordt over beginners m.b.t. beginnersgitaren. Het gros van hen zal die gitaar nog niet kunnen afstellen/onderhouden. En ja, dan kan dat goedkope ding toch weer duur uitvallen. Goed om te wijzen op de keerzijde van de medaille.

(Vroeg me al af waarom je al een tijd niet meer poste op dit forum, maar begrijp nu waarom).

Wizz
25 juni 2007, 13:04
Nee he , hoe vaak moet deze discussie nog langskomen.
En elke keer komt die Wizz ermee aan zetten. Flikker toch een keertje op met al die fucking verkooppraatjes.

Zo te horen is het inderdaad goed dat ik uit Groningen ben "opgeflikkerd"...
Aangezien ik het zelf heb geopend kom ik toch nog effe terug in dit draadje.
Die "verkooppraatjes" zie ik eigenlijk niet zo, net zo min als "preken voor eigen parochie".
Integendeel : Ik probeer juist aan te geven dat iemand die in bijvoorbeeld Sneek woont, er veel beter aan zou doen een Stagg bij Heins te kopen -die hem desnoods onder garantie zal fretvlakken- dan een Jim Harley van een webwinkel die driehonderd kilometer van hem vandaan zit. Als 'ie namelijk met de Jim Harley vervolgens naar een winkel of bouwer in het dorp gaat omdat er problemen zijn (de gitaar is vals, de hoge e breekt elk half jaar, als je met je volle gewicht op de snaar ramt klettert 'ie een beetje) gaat de geldteller daar wèl lopen...
Ik probeer hier op het forum altijd zo min mogelijk nadruk op mijn beroep te leggen, en al helemaal over de vestigingsplaats van mijn parochie -God verhoede trouwens dat ik alle beginners als klant zou krijgen, ik probeer ze-nogmaals-juist zoveel mogelijk in hun eigen dorpen en steden te houden.
Het zijn de gefrustreerden onder ons die daar voortdurend op denken te moeten wijzen.

Wizz

Danielovich
25 juni 2007, 18:09
Anders Destium Precies, een Stagg valt in geen enkele prijsklasse. Alleen in een schijtklasse \

Helemaal mee eens;)

Danielovich
25 juni 2007, 18:10
ho daar ging iets niet goed...

Mitch
25 juni 2007, 19:15
Goedkoop is mode. Richwood is geweldig, een Epi Valve Junior is briljant, GFS de beste waar voor je geld, Behringer pedalen zij super, ach... het zal wel weer omdraaien.

RolandT
25 juni 2007, 20:11
Integendeel : Ik probeer juist aan te geven dat iemand die in bijvoorbeeld Sneek woont, er veel beter aan zou doen een Stagg bij Heins te kopen -die hem desnoods onder garantie zal fretvlakken- dan een Jim Harley van een webwinkel die driehonderd kilometer van hem vandaan zit.Wizz, akkoord als je een goedkope gitaar (250euro) wil zal dat bij de 'winkelier' niet zoveel duurder zijn dan 'in Duitsland' en heeft het idd weinig zin om je gitaar te bestellen via internet. Op zo'n klein bedrag kan 'de winkelier' nu eenmaal niet zoveel 'extra winst' maken.
Als je iets wil kopen van meer dan 1000 euro kan je best eens naar 'Duitsland' zien. Zo'n dure spullen laat je trouwens best afstellen door een gitaartech en niet door een jobstudent bij 'de winkelier'.

imlikeajungle
25 juni 2007, 21:40
mod-edit: niet te snel van stapel lopen ;)

drap
25 juni 2007, 23:43
Mooi verhaal. Het gaat alleen voor geen meter op voor een linkshandige. De meeste muziekzaken staan sowieso niet zo welwillend tegenover linkshandigen, waardoor er niet veel meer overblijft dan bestellen via internet. Al helemaal in het geval van budgetmodellen.

Chris Winsemius
25 juni 2007, 23:55
Wizz, akkoord als je een goedkope gitaar (250euro) wil zal dat bij de 'winkelier' niet zoveel duurder zijn dan 'in Duitsland' en heeft het idd weinig zin om je gitaar te bestellen via internet. Op zo'n klein bedrag kan 'de winkelier' nu eenmaal niet zoveel 'extra winst' maken.
Als je iets wil kopen van meer dan 1000 euro kan je best eens naar 'Duitsland' zien. Zo'n dure spullen laat je trouwens best afstellen door een gitaartech en niet door een jobstudent bij 'de winkelier'.

Niet helemaal imho...

Bij iedere gitaar geldt: elke plank hout is en klinkt anders; ook en vooral bij "duurdere" gitaren is zelf proberen/testen 'n must imho.

RolandT
26 juni 2007, 08:10
Bij iedere gitaar geldt: elke plank hout is en klinkt anders; ook en vooral bij "duurdere" gitaren is zelf proberen/testen 'n must imho.Tip: print de prijs in 'duitsland' en neem die mee als je gaat shoppen. De "bekende winkels in vlaanderen" passen dan vaak hun prijs aan en laten dan hun "extra extra winst" vallen :sssh: