PDA

View Full Version : Samenstellen van Gitaar en versterker



christiaanguitar
24 juni 2007, 12:43
Ik heb een vraag..
Als jullie een gitaar en een versterker mochten uitkiezen, voor vooral een mooi clean en overdrive (geen zware distortions, gewoon overdrive), en jullie hadden een budget van ongeveer €1500 tot je beschikking, wat zou je daar dan voor kopen. Er mogen ook pedaaltjes bij.

Het zit namelijk zo, ik nog alleen maar een beginnersgitaar, en speel over een basversterker :) (die zelf wel goed is voor bas), en ik ben van plan mn materiaal helemaal om te gooien. Gitaar mag iets van €1000 kosten, en versterker dan €500. Niet dat ik zoveel geld heb, maar ik wil graag een idee hebben van wat mooi bij elkaar past. Want als ik ga testen in een winkel, blijkt achteraf vaak dat er veel betere dingen te koop zijn.
Daarom graag even jullie mening. (Ik luister veel naar U2, Coldplay, arctic monkeys en ook wel RHCP) Laat je fantasie maar de vrije loop zou ik zo zeggen.

Alvast hartstikke bedankt!! :rockon:

InternEd
24 juni 2007, 13:11
Niet dat ik zoveel geld heb, maar ik wil graag een idee hebben van wat mooi bij elkaar past. Want als ik ga testen in een winkel, blijkt achteraf vaak dat er veel betere dingen te koop zijn.
Wat is nu het doel van dit topic? Je wil weten wat goed bij elkaar past, maar je gaat 't niet kopen? Waarom zouden we dan de moeite nemen?

christiaanguitar
24 juni 2007, 22:46
Ik wil het zeker kopen. Ik wil alleen een idee hebben in welke richting ik moet zoeken. En vooral veel op de tweedehandse markt kijken. dus graag wat meer reacties, want ik heb zelf geen idee

gnoeontheboard
24 juni 2007, 22:55
Versterker van 500 euro..hoe hard wil je gaan?


Voor dat geld denk ik dat je wel een USA strat/tele kan kopen, het is maar wat je lekkerder vind klinken.

Lexvandoef
24 juni 2007, 22:56
Tjsa, ik zou als gitaar een strat kopen als ik jou was, kijkend naar de bandjes waar je naar luistert. Een tweedehands USA of een goeie Japanse zijn niet eens heel duur.

Versterkers is wat lastiger, U2 (The Edge) gebruikt AC30's, Arctic Monkeys Fenders, dacht ik en RHCP Marshalls. Ik zou kijken naar of een AC30 (tweedehands €700) of een Marshall 2203/2204 (tweedehands rond de €750 voor een top en €550 voor een combo, bij de top moet je dan wel nog een cab kopen, voor rond de €300 heb je al een 2x12)

Anderen zullen wss heel iets anders aanraden, maar er zijn eigenlijk geen 'foute' combinaties. Kies gewoon wat je het lekkerst vind kliken. Dit zijn mijn voorkeuren, maar ik heb dan zelf ook een Marshall 2203, en binnnen niet al te lange tijd komt er of een AC30 of een AC15 binnen. Gewoon een kwestie van smaak dus.

christiaanguitar
24 juni 2007, 23:02
Versterker van 500 euro..hoe hard wil je gaan?




Versterker hoeft niet te hard, vooral voor thuis en band, maar niet dat ik het hele dorp omver blaas:D dus rond de 60Watt volstaat wel voor mij

Lexvandoef
24 juni 2007, 23:18
60 Watt buizen, daar blaas je hele dorpen mee op he:P

Ik zou trouwens een iets ruimer budget voor je versterker nemen, zeg €600,00 gitaar, en €900 versterker.

Voor €600,00 koop je al een Fender USA of een goeie Japanner, en dan de rest aan een goeie vesterker uitgeven.

christiaanguitar
25 juni 2007, 09:34
Is een dure versterker dan zo belangrijk, ik dacht eerder dat de gitaar het belangrijkst was..

Nick6am
25 juni 2007, 09:58
Ik zou ongeveer 600/700 voor een gitaar uitgeven. een mooie strat of een LP.. het is maar net wat je fijn vind spelen.Een aanrader als versterker:
Line6 spider III 120 W €370? zoiets...
Ik vind het een mooi ding..
kijk maar eens op: www.line6.com en dan zoeken naar movies... dan hoor je mooie geluiden.. dat is tenminste hoe ik er verliefd op ben geworden..

good luck :satisfie: nick

almarvk
25 juni 2007, 10:01
Koop een Vox AC15 (450 - 500 euri als ik het goed heb) en een Fender stratocaster.

a darker shade of grey
25 juni 2007, 10:07
Fender Mexican strat en een Marshall DSL401, dat moet je wel hebben vor 1500 euro en heb je echt een lekkere sound!

Lexvandoef
25 juni 2007, 14:15
Is een dure versterker dan zo belangrijk, ik dacht eerder dat de gitaar het belangrijkst was..

Nou als je een gitaar van 1000 euro koopt en daarmee gaat spelen op een versterker van 300 euro dan haal je nooit alles uit die gitaar wat er in zit. Als je iets meer budget uit trekt voor je versterker dan haal je meer uit je gitaar, en voor rond de €600 a €700 heb je al hele goeie gitaren (2dehands USA Fender, Gibson les paul studio (€750,00) Japanse Fenders)

Orpheo
25 juni 2007, 14:32
ik zou gaan voor een gibson LP studio (700 euro, als je effe goed zoekt), of een fender mex strat met humbucker in brug (evt. zelf erin zetten) of de fender lite ash strat (met humbucker in brug)

en als amp, een leuke tweedehands marshall BUIZENBAK. of een fender hotrod deluxe, marshall dsl combootje, vox ac15/ac30 (maar die zijn redelijk duur....) vox tiny terror met een orange cabje....

Squier4ever
25 juni 2007, 15:22
Ik zou ongeveer 600/700 voor een gitaar uitgeven. een mooie strat of een LP.. het is maar net wat je fijn vind spelen.Een aanrader als versterker:
Line6 spider III 120 W €370? zoiets...
Ik vind het een mooi ding..
kijk maar eens op: www.line6.com (http://www.line6.com) en dan zoeken naar movies... dan hoor je mooie geluiden.. dat is tenminste hoe ik er verliefd op ben geworden..

good luck :satisfie: nick

dat dacht ik 5 jaar geleden ook. sindsdien heb ik echter de oorstrelende buizentechniek ontdekt en is mijn spider niet meer als een oefengimmick voor me studentenkamer. bij mijn ouders speel ik lekker over mijn buizenamp, dat geeft toch veel meer voldoening dan zo'n spider.

een goedkopere gitaar op een dure amp klinkt IMO beter dan een dure gitaar op een flutamp. ik zou dus idd tot 800-900 euro uitgeven aan je versterker, dat ga je achteraf zeker waarderen.

Kim Wilson
25 juni 2007, 15:28
Ik zou nu nog niet teveel geld uitgeven aan je amp. Koop een goeie gitaar en een redelijk tot goeie modeling amp. Je moet er eerst achter komen wat jouw geluid is, welke amp jij wil. Je kunt nu wel investeren in een dikke Fender versterker, maar misschien is Marshall of Engl wel meer jouw ding. Nu is dat geen probleem als je een tweedehands versterker koopt, maar ik zou een beginner niet adviseren om een tweedehands buizenbak te kopen. En op nieuw spul schrijf je best veel af, en da's jammer.

Dus, goeie gitaar van rond €500-1000 (liefst tweedehands, wel een kenner meenemen) en een goeie modeling amp, dat zou mijn advies zijn. Eventueel een goedkopere gitaar (tot €600) en je overige geld achter de hand houden voor als je weet wat je wilt.

gnoeontheboard
25 juni 2007, 15:33
Volgens mij is de prijs van een versterker voor het grootste deel afhankelijk van het vermogen.
Ik krijg niet de indruk dat hij erg veel vermogen nodig heeft omdat het nog een huiskamerartiest is ( met alle respect heb je dan weinig watt nodig en alleen een goeie sound) .
Koop gewoon een goeie kleine buizenamp, en welke dat is heb ik geen verstand van en anderen des te meer.
Maar houdt wel in gedachte, beiden zijn belangrijk. Je uiteindelijke sound is net zo goed als de zwakste schakel ( clichι ).

Verder blijf ik dus bij m'n vorige advies.