PDA

View Full Version : Fender Champion 600



sofa
24 juni 2007, 12:25
Zier er mooi uit.

http://i175.photobucket.com/albums/w130/sofa_web/champion600.jpg

Van www.fender.com:

Tube Preamp and Tube Power Amp (One 12AX7 tube; One 6V6 tube).
5 watts into a 6" Special Design speaker. High-gain and low-gain inputs; hotter preamp circuit than the 1950 original for warm natural overdrive when turned up. Single volume control. External speaker output.Brown and blonde vinyl covering; vintage-correct 1950 "two-tone" cosmetics.Leather strap handle.
Red jewel pilot light.

ColourofFire
24 juni 2007, 14:15
K ga er een kopen zodra k weer wat geld binnen heb. Zal dan wel een reviewtje plaatsen :)

joophobbema
30 juni 2007, 16:51
Te gek ampje, heb er net een gescoord.
5 watt meer dan genoeg voor thuis.
En voor de poen hoef je het niet te laten.
Heb hem op een 100 watt celestion speaker aangesloten gehad en lijkt dan een stuk harder te kunnen.
Ik prefereer de Hi ingang, en stuur dan bij op mijn gitaar.
Lees op diverse revieuws dat het niet mogelijk is om een 8 inch speakertje erin te knallen, maar volgens mij kan dat wel er is nl ruimte aan de binnenkant om de speaker een stuk onder het chassis te schuiven. Chassis zit nl niet tegen de baffle aangebouwd.
Ik zou gaan voor een 8 inch Jensen alnico.
Houdt er wel rekening mee dat je speakergat natuurlijk te klein is dus die moet je oplepelen , met als gevolg dat je front er anders uit gaat zien.
Maar het is net zo makkelijk om een kastje in elkaar te knutselen en er dan een 12 inch Jensen alnico in te doen.
Nogmaals aanrader dit kleine brutale opdondertje.

Chris Winsemius
30 juni 2007, 17:08
Te gek ampje, heb er net een gescoord.
5 watt meer dan genoeg voor thuis.
En voor de poen hoef je het niet te laten.
Heb hem op een 100 watt celestion speaker aangesloten gehad en lijkt dan een stuk harder te kunnen.
Ik prefereer de Hi ingang, en stuur dan bij op mijn gitaar.
Lees op diverse revieuws dat het niet mogelijk is om een 8 inch speakertje erin te knallen, maar volgens mij kan dat wel er is nl ruimte aan de binnenkant om de speaker een stuk onder het chassis te schuiven. Chassis zit nl niet tegen de baffle aangebouwd.
Ik zou gaan voor een 8 inch Jensen alnico.
Houdt er wel rekening mee dat je speakergat natuurlijk te klein is dus die moet je oplepelen , met als gevolg dat je front er anders uit gaat zien.
Maar het is net zo makkelijk om een kastje in elkaar te knutselen en er dan een 12 inch Jensen alnico in te doen.
Nogmaals aanrader dit kleine brutale opdondertje.

Hoi Joop

Het rendement v/d meeste 12" speakers is beduidend hoger dan bij 6" of 8" speakers vandaar meer volume.

Is het verschil tussen beide inputs subtiel of groot?

bvD!

Chris

joophobbema
30 juni 2007, 20:19
Ik vind dat er wel duidelijk verschil is in volume , High = harder en helderder
Low = zachter en doffer van klank.

Nobler
23 juli 2007, 14:07
Iemand die de Champion 600 kan vergelijken met de Epiphone Valve Junior?

joophobbema
16 augustus 2007, 00:16
Het blijft altijd appels met peren vergelijken dit soort versterkers.

Vind de 600 op laag volume mooier, ronder, clean dan de VJR, maar dat ben je ook weer snel kwijt als je harder gaat en dus gaat oversturen. De 6 inch speaker kan het niet echt aan als de volumeknop helemaal opengaat. Maar goed je hebt de mogelijkheid dat te ondervangen door er een speakercab . aan te hangen.

De VJR heeft een brutale oversturing als ie helemaal opengaat , en is dan bovendien een stuk luider van de 600. Maar dat is te verklaren in het hogere aantal watts van de VJR. Echt behoorlijk hard dat ding.
Vind hem alleen nogal "Boxy" klinken en weinig laag eigenlijk.Is te verhelpen met een modificatie setje, zie hieronder. Wel een onmiskenbare tube (EL84+12AX7) sound.

Overweeg ook een GA5 van Harley Benton, dat is dezelfde versterker als de Valve JR in een ander jasje. Te koop bij Hoffman in Duitsland voor slechts 98 euries.

De VJR top heeft als voordeel dat je 4 , 8 en 16 ohm kunt inpluggen , de GA5
alleen 4 ohm,maar heeft dan weer als bonus een toonregelingknop die de VJR moet ontberen. Maar......... in Engeland zit een jongen die een hele goeie modificatieset heeft ontwikkeld voor de VJR en de GA5. Kijk op eBay.uk
zoek alnicomagnet.

Als je bij hem de complete set aanschaft kun je uiteindelijk ook 8 ohm gebruiken van de outputtrafo. Er worden een aantal weerstanden vervangen door metal oxide weerstanden en een paar condensatoren moeten vervangen worden.

Je krijgt van hem een aantal weerstanden in verschillende confuguraties, zodat je kunt kiezen uit 4 verschillende sounds, Fender Clean, Marshall enz.enz.

Wel wat basiskennis vereist van amp modding, m.n. zijn pentode/triode inbouwmod vraagt de nodige kennis, handigheid en aandacht.

ColourofFire
16 augustus 2007, 11:21
Waar heb je hem gekocht joop? Kan em nergens meer op voorraad vinden :angry:

Nobler
16 augustus 2007, 16:34
@ Joop Hobbema: dank voor de vergelijking tussen de VJ en de Champ 600.

Heb je voor de vergelijking nu de VJ combo of de VJ head gebruikt? Want als je de Fender met de VJ Head vergelijkt hangt het natuurlijk erg sterk af van de speakers die je er aan hangt.

Ik heb de VJ head, en als ik die speel over de Harley Benton 2x12 cab met V30's (die ik er speciaal voor heb aangeschaft, tot dan toe heb ik alleen combo's gehad) klinkt dat heel behoorlijk. Met cab er bij is dat echter werer een behoorlijk gesjouw als je niet weet dat waar je wilt gaan spelen al een cab aanwezig is. Daarom overweeg ik een combo-versie aan te schaffen en ik vroeg me dus af hoe de VJ Combo zich houdt als die wordt vergeleken met de Fender.

Trouwens, verschil in watts, ze zijn toch allebei (Epiphone en Fender) 5 watt?

Nobler
20 augustus 2007, 14:08
Ik heb de Epi VJ en Harley Benton GA5 combo's nog niet kunnen testen (ik heb een Epi VJ head, maar doordat ik die over een 2x12 kast speel is dat niet te vergelijken met de combootjes), maar zaterdag heb ik de Chapion 600 kunnen testen. Zo, dat viel tegen zeg! Ongeveer net zo tegen als de Epi VJ head over een 2x12 mij mee viel! De Fender Champ 12 watt's zouden volgens de verhalen (helaas ook uit tweede hand) snoeihard zijn, maar deze Fender 5 watt presteerde nauwelijks wat. Mijn 5 watt Yamaha transistor oefenversterkertje gaat in vergelijking met de Chapion 600 een stuk harder én klinkt veel beter! Hij klonk echt als een kartonnen doos. Geen volume, geen bas en géén lekkere buizenoversturing. Ik had er geen enkel probleem mee om hem te laten staan!

Jimwoud
20 augustus 2007, 14:17
Ik heb de Epi VJ en Harley Benton GA5 combo's nog niet kunnen testen (ik heb een Epi VJ head, maar doordat ik die over een 2x12 kast speel is dat niet te vergelijken met de combootjes), maar zaterdag heb ik de Chapion 600 kunnen testen. Zo, dat viel tegen zeg! Ongeveer net zo tegen als de Epi VJ head over een 2x12 mij mee viel! De Fender Champ 12 watt's zouden volgens de verhalen (helaas ook uit tweede hand) snoeihard zijn, maar deze Fender 5 watt presteerde nauwelijks wat. Mijn 5 watt Yamaha transistor oefenversterkertje gaat in vergelijking met de Chapion 600 een stuk harder én klinkt veel beter! Hij klonk echt als een kartonnen doos. Geen volume, geen bas en géén lekkere buizenoversturing. Ik had er geen enkel probleem mee om hem te laten staan!
Als je wat compakter wil zou ik een 1x12 erbij nemen, of zelf maken. Klinkt dan nog een pak beter dan zo'n klein klote speakertje.

Jim Haagmans
23 augustus 2007, 11:56
ja man welke achterlijke zak komt nou op het idee om er een 6" speaker in te gooien.. mijn drollen zijn in het midden nog breder dan dat.

Frusciante
24 augustus 2007, 21:10
champ tegenvallen ??? of welk gebied ?

ik heb hem aangeschaft als oefenamp aangezien ik serieuze problemen krijg met mijn buren als ik elke keer mijn jtm45 open gooi.
clean vind ik de champ echt goed.. ben je op zoek naar een goede overdrive zoek dan verder. en id hij gaat niet hard, maar dat is juist het mooie van alles. voor thuis gaat ie hard genoeg met een imho prima clean geluid en goeie response op je volume knop. en daar is de champ ook voor gereissued.

voor od-haven switch ik mijn jtm aan, maar dat is een luxe positie.

ben wel benieuwd naar een 2 x 12 config met de champ..

ColourofFire
24 augustus 2007, 21:13
Ik heb sinds vandaag ook een champion, en hij valt absoluut niet tegen. Die 6 inch speaker staat zijn mannetje, en is helemaal niet schel. Ook als hij een beetje begint te scheuren vind ik hem lekker klinken. Al men pedaaltjes liggen in de oefenruimte, dus die kan ik nu niet proberen, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden over dat kleine herriemonster. Echt een perfect dingetje om in mijn studentenwoninkje te oefenen.

Eko
24 augustus 2007, 21:54
Ik heb hem vandaag getest bij muziekhuis Leo in Stadskanaal. Tesamen met een USA Strat. Vol openzetten ( op 12) en daarna je gitaarvolume iets knijpen. Prachtig mooi helder clean. Daarna gewoon gas erop, en de volumeknop op de gitaar open. Wat sommigen verstaan onder weinig drive heet in de praktijk gewoon het echte geluid van oversturing op de eindbuizen.
Een oversturing door een preampoversturing zit er niet op, maar daar is hij ook niet voor. In de fifty`s maakten ze ook nog geen metal.
Voor het geld een zeer leuke oefenamp voor in de huiskamer. Zo `s avonds laat nog even de axe pakken en hengsten met dat ding!

ColourofFire
24 augustus 2007, 22:15
Ik heb hem vandaag getest bij muziekhuis Leo in Stadskanaal. Tesamen met een USA Strat. Vol openzetten ( op 12) en daarna je gitaarvolume iets knijpen. Prachtig mooi helder clean. Daarna gewoon gas erop, en de volumeknop op de gitaar open. Wat sommigen verstaan onder weinig drive heet in de praktijk gewoon het echte geluid van oversturing op de eindbuizen.
Een oversturing door een preampoversturing zit er niet op, maar daar is hij ook niet voor. In de fifty`s maakten ze ook nog geen metal.
Voor het geld een zeer leuke oefenamp voor in de huiskamer. Zo `s avonds laat nog even de axe pakken en hengsten met dat ding!

Precies. En voor veel mensen zou het ook wel eens goed zijn om wat meer clean te oefenen ipv bakken gain altijd. Ik heb trouwens ook die VJ combo getest, maar deze fender scheurde hem qua geluid aan stukjes. Die VJ kwam toch een bak modderig geluid uit. Weinig bruikbaar, en ook een stuk harder dan de fender trouwens, wat in dit geval negatief is.

ACSlater
24 augustus 2007, 22:32
Het blijft een hekel punt van de kleine buizenversterkers; die kleine speaker waardoor je nagenoeg geen punch hebt. Voor de rest klinkt het prima maar het blijft een gemis.
Het cleane geluid is wel weer heel mooi. Wat volume betreft valt het mij nogal tegen. Ik heb mijn versterker het liefst zo luid dat ik het akoestische geluid niet meer kan horen en dan heb je al redelijke oversturing.

ColourofFire
24 augustus 2007, 22:58
Het blijft een hekel punt van de kleine buizenversterkers; die kleine speaker waardoor je nagenoeg geen punch hebt. Voor de rest klinkt het prima maar het blijft een gemis.
Het cleane geluid is wel weer heel mooi. Wat volume betreft valt het mij nogal tegen. Ik heb mijn versterker het liefst zo luid dat ik het akoestische geluid niet meer kan horen en dan heb je al redelijke oversturing.

Dat gebrek aan punch is geen nadeel IMO, daardoor blaas je de buren niet uit hun huiskamer. Bij mijn ouders kon ik gewoon op een goed volume op mijn Engl Thunder spelen, maar als ik dat hier zou doen zou de hele buurt binnen een paar minuten op de stoep staan. Ik heb een mooi klein huisje, maar het is wel vrij gehorig, zeker voor bastonen, daarom is een klein ampje met weinig punch ideaal. Als ik hem op een stoel zet zodat hij niet over de vloer trilt kan iedereen er wel mee leven. En dat clean met een randje is ook niet erg, het blijft clean genoeg om je fouten goed te horen, maar met een lekkere sustain.

Eko
24 augustus 2007, 23:50
Albert, de verkoper bij Leo`s, vertelde me dat het circuit van de amp geheel hetzelfde is als in de fifty`s. Daar zat vroeger een toneregeling op. Fender heeft hem ingesteld op de, voor de speaker , ideale stand. Met enkele simpele ingrepen zou er een nieuwe toneregeling op kunnen..

Chris Winsemius
24 augustus 2007, 23:54
Circuit van deze Champ is: blackface maar dan met preset treble en bass instellingen aan de binnenkant, minder gain dan een eind jaren 50 Champ...

Geen enkele 50s Champ had 'n toonregeling, 50s Princetons wel maar die hadden weer andere trafo's en speakers (vaak).

Hoop er over 'n tijdje 1tje helemaal te pimpen :)

Orgasmocaster
25 augustus 2007, 00:00
Albert, de verkoper bij Leo`s, vertelde me dat het circuit van de amp geheel hetzelfde is als in de fifty`s. Daar zat vroeger een toneregeling op. Fender heeft hem ingesteld op de, voor de speaker , ideale stand. Met enkele simpele ingrepen zou er een nieuwe toneregeling op kunnen..

Hahahaha, Muziekhuis LEO! Daar heb ik ooit nog es een blauwe maandag gewerkt!!
Kom je uit de omgeving Stadsk Anaal?

ColourofFire
25 augustus 2007, 00:31
Circuit van deze Champ is: blackface maar dan met preset treble en bass instellingen aan de binnenkant, minder gain dan een eind jaren 50 Champ...

Geen enkele 50s Champ had 'n toonregeling, 50s Princetons wel maar die hadden weer andere trafo's en speakers (vaak).

Hoop er over 'n tijdje 1tje helemaal te pimpen :)

Volgens Fender heeft deze door de high input juist meer gain dan een originele champion?

Chris Winsemius
25 augustus 2007, 00:52
Volgens Fender heeft deze door de high input juist meer gain dan een originele champion?

Wat meer gain dan 'n VROEGE jaren 50 Champ....

ColourofFire
25 augustus 2007, 00:54
Wat meer gain dan 'n VROEGE jaren 50 Champ....

in je vorige stond minder :)

Chris Winsemius
25 augustus 2007, 01:06
in je vorige stond minder :)

lees goed :) eind jaren 50.....

ColourofFire
25 augustus 2007, 01:35
lees goed :) eind jaren 50.....

Circuit van deze Champ is: blackface maar dan met preset treble en bass instellingen aan de binnenkant, minder gain dan een eind jaren 50 Champ...


:dontgeti: Is die eind jaren 50 champ dan anders dan degene waarnaar deze "modified reissue" is gemaakt?

En bedoel je met een champ zo'n zelfde dingetje als de champion 600 of zo iets: http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/1955%20fender%20tweed%20champ%20b1.jpg

Sorry ik ga niet zo snel meer om kwart voor 2, en ik weet nog niet zoveel van de fender lijn buiter de princetons, deluxe reverbs etc...

Chris Winsemius
25 augustus 2007, 10:17
Weinig gain: oude/originele Champion 600 en 800 en zeer vroege Champs
Wat meer gain: Champs vanaf '64 in blackface en silverface uitvoeringen
Nog meer gain: jaren 50 tweed Champ

De nieuwe Fender Champion 600 is dus 'n Champ met eind jaren 40 looks maar met 'n soort jaren 60 circuit.

joesman
26 augustus 2007, 15:00
Heb gisteren ook op de champ gespeeld,maar vond het klinken als een kartonnen doos,
maar voor dat geld koop je beter een vox pathfinder of zo iets,die klinkt een stuk warmer en klinkt meer buizen dan deze champ.

PeeVee
26 augustus 2007, 17:24
Heeeel leuk / cute ampie met hoge aaibaarheidsfactor. Onbegrijpelijk (en zonde) dat ze er zo'n klein flutspeakertje in hangen. Zal wel goed ontvangen worden door harp spelers

joophobbema
21 november 2007, 20:35
Was er ff niet ivm familieomstandigheden.
Om op een aantal vragen te antwoorden, Ik had een VJ head en speelde op een Koch 12 inch kast.
De speaker speelt natuurlijk bij beide versterkers een crusiale rol.
Een 6 inch speakertje genereerd nou eenmaal nauwelijks bastonen en zeker niet de goedkope chinese stockspeaker op de champion 600 . Bijv. de 6 inch van Celestion vervormd veel minder wanneer het volume van de amp opengaat , maar schijnt weer te veel treble te hebben. Weber alnico is natuurlijk de top maar wordt (tijdelijk??) niet meer gemaakt en je moet hem (indien mogelijk) uit de USA halen. Verder is wel de ceramic versie te koop voorzover ik weet. In ieder geval een verbetering.
Hoor de ook verhalen van dat een JJ 12AX7 een verbetering zou zijn, nou heb het uitgeprobeerd maar hoorde nauwelijks verschil. We moeten het hier echt in de speaker gaan zoeken als we een beter geluid willen.

En dat de champion 600 niet klinkt in een winkel , ja logisch, dit ampje is gemaakt voor slaapkamer gebruik en er blijft natuurlijk niks van het geluid over in een grote winkelruimte.
Verder, inderdaad beide versterkers zijn 5 watt , maar de Epi VJr lijkt wel 10 of 15 . Denk dat het in de gebruikte trafo's zit.
Overigens als je met de klankleuren wilt experimenteren moet je een Boss
equalizer overwegen.

Nog iets wat velen over het hoofd zien. Bij een nieuwe speaker is de conus nog niet losgespeeld, je zult bijna altijd na een 20 tal speeluren een verbetering van het geluid waarnemen , dus oordeel dan pas en niet eerder.

r0etie
22 november 2007, 12:24
Hee daar,

Oei, tjek dis...........

http://www.mercurymagnetics.com/pages/specials/fender/Champ600kit/C600-01.htm

Lijkt me wel een leuk project. :cool:

Groet,

Paul.

Chris Winsemius
22 november 2007, 13:02
Hee daar,

Oei, tjek dis...........

http://www.mercurymagnetics.com/pages/specials/fender/Champ600kit/C600-01.htm

Lijkt me wel een leuk project. :cool:

Groet,

Paul.

Hoi Paul

Ik moet nog even wachten op de ervaringen v/e soortgelijke kit voor de Epiphone Valve Junior maar geef maar 'n seintje als je zo'n kit wilt proberen, ik bestel +/- maandelijks bij MM (binnen 2 weken weer).

In de states zijn die kits vrij populair maar daar is "hotrodding" meer gewoon dan hier. Bij de Champion 600 kit is de Weber 6" signature ook 'n "must", daar komen er in december 'n aantal van binnen hier.

De looks vind ik gewoon zeer tof van die 600, klank deed me niet veel, volume helemaal niet.

Sjaan
5 december 2007, 09:33
Hallo,

Ik ben gisteren zowel de Epi valve junior (combo en head+cab) als de Fender Champ 600 gaan testen en ik kom er helemaal niet uit.

Ik kan zeggen dat de Epi valve junior head+cab het beste klinkt maar dat zal waarschijnlijk komen omdat die een 12" speaker heeft. De epi combo klinkt bijna hetzelfde alleen toch wat minder goed door de 8" speaker waarschijnlijk.
De fender blijft langer clean maar de 6" kan naar mijn idee de vervorming als je alles openzet niet aan. Naar mijn mening klonken de 2 combo's alle 2 ok, ofja, ik zou met ze alle 2 kunnen leven dus er is er niet echt eentje die er boven uitspringt (hoewel, de fender ziet er het mooiste uit, de epi gaat presies een stuk harder).

Enfin, de keuze gaat voor mij tussen de 2 combo's en ik zou niet weten welke ik moet kiezen. Is het bv zo dat de lampen invloed hebben op het moment van oversturen? Want de epi overstuurt vrij snel (tov de fender)? Waarschijnlijk wel. En moet ik de stock lampen dan vervangen? Want dat lees ik veel op het internet.

Wat zouden jullie kiezen als je er rekening mee houd dat dit niet m'n enige versterker is. Dat deze gebruikt zal worden op m'n kamer en tijdens de lessen en dat ik hem eventueel ook wil gebruiken voor opnames.

Alvast bedankt!

Heibel
22 december 2008, 12:48
*bump*

Al zoekende naar dit kleine ding kwam ik dit draadje tegen. Ik heb 'm onlangs van mijn vriendin gekregen ("Hij ziet er zo mooi uit.."). Wellicht een kleine aanvulling op de tot nu toe hier gemaakte opmerkingen:

Met de volumeknop halverwege, heb je een prachtig clean fender geluid. Daarna draai je er 'n randje aan. Zoals echter eerder al gezegd, kan het 6 inch speakertje de eindbuizen vervorming niet echt aan. Echter, nadat ik dit kleine ding had aangesloten op mijn combo versterker, kreeg het geheel ineens veel meer lucht. Vol open krijg je een diepe eindbuizenoversturing, je kunt het nauwelijks overdrive noemen, maar meer een prachtig gebulder..Met een pedaaltje ervoor is er veel meer drive uit te halen en kun je er mooie bluesy tonen uithalen. Ik heb geen idee hoe de champion 600 zich verhoudt tot de harley bentons en de fame (nu bij MS voor € 59!!!), maar je krijgt voor niet teveel, een high-end buizensoundje voor thuis..En 't ziet er prachtig uit!!

janpetrarca
22 december 2008, 15:33
Ik ben ook nog erg tevreden over dit ampje! Ideaal voor thuis.

Pie_err
2 januari 2009, 18:01
Hallo,

Zelf heb ik nu één Champion 600 en klinkt leuk. Ik zit nu te denken er nog een aan te schaffen (even ruim 125 Euro in England: http://www.soundsgreatmusic.com/amps/amplifierDetail.asp?prID=3423&sbc=^24^), een kast te maken met 2 x 10 of 2 x 12 speakers en eventueel een chorusje er in. Iemand nog leuke aanvullende iedeeen?

Groeten,

Pierre.