PDA

View Full Version : Gitaar The Edge



christiaanguitar
24 juni 2007, 09:53
Ik zat even naar een filmpje te kijken van U2 :gitarist: waar ze live spelen in New York. Die gitaar van The Edge klinkt echt wel super lekker.
Weet iemand welke het is? Ik ben niet zo ervaren in het herkennen van gitaren.
http://www.youtube.com/watch?v=Dd01FObU3Q4

En de bas van Adam Clayton klinkt anders ook niet slecht :rockon:

bart_g
24 juni 2007, 10:02
Zo te zien speelt hij op een Gretsch, maar reken er maar op dat de sound van The Edge voor een groot deel bepaald wordt door veel effecten. Het is dus echt niet alleen de gitaar die dat doet.

De bas van Adam Clayton is een oude uit de jaren 60 of 70. Schijnt in die kleur erg zeldzaam te zijn.

Yamhammer_71
24 juni 2007, 10:09
Zo te zien speelt hij op een Gretsch, maar reken er maar op dat de sound van The Edge voor een groot deel bepaald wordt door veel effecten. Het is dus echt niet alleen de gitaar die dat doet.

De bas van Adam Clayton is een oude uit de jaren 60 of 70. Schijnt in die kleur erg zeldzaam te zijn.

Ik vind juist dat bij die Edge elke gitaar weer anders klinkt door dezelfde effecten. Heel duidelijk te horen wanneer hij een Les Paul, Strat of Tele bespeeld. Het wordt nooit een brei aan geluiden en je kan duidelijk nog het karakter vd gitaar horen.
De basgitaar die Adam Clayton gebruikt is normaliter een Fender Jazz Bass.

bart_g
24 juni 2007, 10:11
Ik vind juist dat bij die Edge elke gitaar weer anders klinkt door dezelfde effecten. Heel duidelijk te horen wanneer hij een Les Paul, Strat of Tele bespeeld. Het wordt nooit een brei aan geluiden en je kan duidelijk nog het karakter vd gitaar horen.
De basgitaar die Adam Clayton gebruikt is normaliter een Fender Jazz Bass.

Dat beweer ik ook niet, ik bedoel dat je zijn sound niet krijgt door alleen zo'n gitaar. Zijn effecten spelen gewoon een grote rol in zijn sound.

omni
24 juni 2007, 10:29
de gitaar is in ieder geval een Gretsch country gentleman

reitse
19 juli 2007, 18:40
die basgitaar is geen jazz bass, die heeft hij wel in die kleur maar de gitaar die Adam Clayton daar gebruikt is een Lakland Daryl jones signature basgitaar