PDA

View Full Version : Een band "groot" laten klinken



mvanroermund
24 juni 2007, 00:14
He allemaal,

Als je een band als Muse ziet en hoort, valt het me altijd op dat het geluid dat ze produceren zo "groot" klinkt. Er staan maar 3 man op het podium, en toch komt er een muur van geluid op je af, waarbij de instrumenten elkaar nooit in de weg zitten.
Daarnet wat ik op een klein concertje bij Schippop in Schipluiden en daar speelde 16down. Weliswaar dus een veel kleinere accomodatie, maar toch wisten zij er ook zo'n groot geluid van te maken.
Is dit nu een truukje wat iedere band zich kan aanleren door een bepaalde instelling van de versterkers, of heeft het te maken met toegepaste effecten (reverb, of een lichte dub op de stem bijvoorbeeld). Het viel me op dat die zanger/gitarist van 16down 2 versterkers had waarover hij speelde. Kan het ook zo zijn dat hij die tegelijkertijd gebruikte en dat je daarom met twee microfoons het geluid opneemt en dus als het ware stereo weergeeft?

Kortom, ik zou graag weten hoe het WEL zit.

Groeten,
Martijn

Guitarmania
24 juni 2007, 16:38
Hard en overtuigend, zoiets? Wel, ik zou zeggen hard qua goeie apparatuur en overtuigend qua ingespeeld zijn en goeie muzikanten. Veel bass helpt ook nogal eens.

yanto
25 juni 2007, 16:59
Goed arrangeren, partijen goed op elkaar afstemmen. Weet wanneer je wel en wanneer je niet moet spelen en wat.
Minder is vaak meer. Veel luisteren en analyseren van deze muziek, dan kom je erachter hoe alle instrumenten zich verhouden.
Daarbij helpt een goede productie en het op de juiste manier live uitversterken natuurlijk ook, maar het gaat uiteindelijk om de basis.