PDA

View Full Version : True Bypass



Samder
23 juni 2007, 22:23
True Bypass,

Ik zie het vaak staan met betrekking tot effectpedalen..
Mijn vraag (een hele simpele die met maar liefst 1 post beantwoord kan worden ;) )

WAT IS TRUE BYPASS??

Ik heb gegoogled en de zoekmachine gebruikt, maar ik kom alleen maar uit op "hoe maak ik mijn effectpedaal/ wah wah / bla bla True Bypass".

Alvast bedankt!!

Peace Sander

AutoStatic
23 juni 2007, 22:30
True Bypass (TB) is gewoon een aan/uit schakeling in je effect. Als een effect TB is dan staat het effect altijd aan en zorgt een druk op de knop ervoor dat je gitaarsignaal al dan niet door het effect gaat. Een effect dat niet TB is zet je juist aan of uit door een druk op de knop, een niet TB effect staat dus niet altijd aan. En of ie nou aan of uit staat, je signaal gaat altijd door het effect. TB pedalen zuigen dus vaak wat meer toon. Maar alles TB zuigt ook weer toon omdat je dan signaalverlies krijgt als je lange kabels gebruikt. Dan is het wel handig om op z'n minst één niet TB effect in je keten te laten of een buffer te gebruiken om het signaalverlies wat tegen te gaan.
Heb je nu een niet TB effect wat je TB wilt maken dan kun je dat doen door je effect aan een looper (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87317&page=1&pp=10) te hangen of door deze dmv een TB schakeling TB te maken.

FruscianteFan
23 juni 2007, 22:51
Met andere woorden: als een pedaal 'true bypass' is, gaat het signaal ook werkelijk niet door het effect zelf.

drap
24 juni 2007, 09:50
Mar wat is nou HET grote voordeel van true bypass pedalen? Ik heb lang eraan zitten denken m'n Crybaby true bypass te laten maken, omdat dat een behoorlijk verschil zou moeten maken, maar ik begin er steeds meer aan te twijfelen eigenlijk.

nou vind ik die hele Crybaby eigenlijk niet je dat, maar dat is bijzaak...

AutoStatic
24 juni 2007, 10:20
Het grote voordeel van TB is dat als je het effect uitzet dat effect niet meer in je signaalpad zit. Veel niet TB effecten zuigen toon ook al staan ze uit. Ondanks dat ze uitstaan gaat het signaal toch nog door een deel van het effect. Dit deel kan ook een gunstig effect hebben als het een buffer betreft bijvoorbeeld. Vaak is één buffer echter wel genoeg en als je dan ook meerdere gebufferde pedalen in je signaalpad hebt zitten kan dat ten koste gaan van je geluid. Van de CryBaby had ik begrepen dat het deel waar het signaal doorheen gaat ook al staat de CryBaby uit zo'n negatieve invloed heeft op het geluid dat veel CryBaby gebruikers het effect TB willen maken.

peter_heijnen
24 juni 2007, 10:50
Van de CryBaby had ik begrepen dat het deel waar het signaal doorheen gaat ook al staat de CryBaby uit zo'n negatieve invloed heeft op het geluid dat veel CryBaby gebruikers het effect TB willen maken.
Laatst zag ik een leuk filmpje van Joe Bonamassa waarin ie uitlegt dat zijn crybaby juist niet TB is omdat hij het mooier vindt als er door de wah iets hoog uit zijn geluid gesnoept word. Je zou het eigenlijk moeten kunnen uitproberen.

@TS: Als je een of meerdere non-TB pedalen hebt, kun je eens luisteren wat het verschil in geluid is als je enerzijds je gitaar rechtstreeks -met alleen een kabel ertussen- op de amp aansluit, en anderzijds met de pedalen ertussen terwijl de pedalen uit staan. Als het geluid zonder de pedalen ertussen je beter bevalt, is TB voor jou waarschijnlijk de betere optie (zelfde geldt natuurlijk ook voor Drap).

Als je een stel TB pedalen achterelkaar zet wordt je geluid ook wel iets "aangetast" en het gebruik van een goede buffer aan het begin van de keten is daarom snel een goed idee. Ik heb de BYOC "drop in wah" kit in mijn dunlop gezet die zowel TB is, als ook een buffertje herbergt.

EuroCinema
24 juni 2007, 13:10
Niet-true bypass heeft ook grote voordelen: je kunt soepeler van uit naar aan schakelen, zonder wegvallen of tikken. Bovendien heb je geen buffers oid nodig. En hoogverlies vind ik totaal oninteressant: ik draai op m'n gitaar en m'n amp en m'n pedalen er hoog uit. (Niks zo lelijk als een gitaar met het hoog op 10!) TB is vooral iets waarmee effectenbouwers een hogere prijs kunnen rechtvaardigen en het spreekt exacte denkers aan: je kunt NAMETEN dat het beter klinkt. Onzin natuurlijk. Misschien dat het nuttig is als je hele cleane hifi opnames maakt in een studio waarbij je je signaal om onbegrijpelijke redenen graag door een enorme rij niet gebruikte pedalen stuurt. Ik dik het een beetje aan, maar TB is echt buiten proportie geblazen. :sssh:

Valoosj
24 juni 2007, 15:32
Ik heb de BYOC "drop in wah" kit in mijn dunlop gezet die zowel TB is, als ook een buffertje herbergt.

http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=98&Itemid=126
is dat dit wat je bedoelt? ik heb andere drop in kits gezien, maar dat leek me eerder op de volledige set ingewanden van een wah

Dirk_Hendrik
24 juni 2007, 17:34
maar TB is echt buiten proportie geblazen. :sssh:

Met de voors en tegens die tegen elkaar kunnen worden uitgezet dank ik je voor deze wijze woorden die niet vaak genoeg gezegd kunne worden. Met dank aan Fuller van Fulltone is er een hele generatie gitaarspelende schapen opgestaan, (everyone in the house say Beeeh!!), die, na eerst fantastisch klinkende effecten te hebben afgewezen omdat ze niet TB zijn, nu als een idioot de klank van buffers loopt te evalueren.

Dat neemt niet weg dat er genoeg pedalen zijn waarbij TB een betere oplossing is dan de originele bypass. Een Boss CE-1 chorus met z'n altijd aanwezige gain knop is echt beter bedienbaar nadat hij is ge-tb-ed. Simpelweg omdat je dan geen last meer hebt van de gaininstelling van een effect dat je hebt uitgeschakeld. Bij een Ibanez DDL delay schrik je van wat het ding in het laag wegsnoept als hij is gebypassed, TB is dan écht een betere oplossing.

Om maar wat voorbeelden te geven.

the sure thing
24 juni 2007, 21:04
+1 Het verschilt per pedaaltje of de bypass het geluid aantast of niet.

peter_heijnen
25 juni 2007, 07:08
http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=98&Itemid=126
is dat dit wat je bedoelt?
Nee, dit: http://www.buildyourownclone.com/wah.html

peter_heijnen
25 juni 2007, 07:11
+1 Het verschilt per pedaaltje of de bypass het geluid aantast of niet.
Je moet het gewoon beluisteren. Als een uitgeschakeld non-tb pedaal iets aan je geluid verandert dat je niet mooi vindt is het toch echt een goed idee dit tb te maken. En anders laat je het zeker gewoon zoals het was.

En dus idd niet als een kip zonder kop zomaar achter de meute aan rennen zoals D_H al aangeeft.

DeiDRagonas
25 juni 2007, 17:31
Heb de Crybaby wah zelf ook en ik heb totaal GEEN last van een signaalverlies. Of ik dat ding ertussen zet of niet... Als de wah uitgeschakeld is klinkt het signaal precies net zo als dat je de wah ertussen weg gooit. Ga eens goed luisteren zou ik zo zeggen en als dit bij jou ook het geval is zie ik echt geen reden om te gaan sleutelen aan een pedaal. True bypass is echt geen must dus...

the sure thing
25 juni 2007, 18:09
Het blijft zeer fascinerend hoe iedereen TB "hoort". Op harmony-central bij de reviews over de Boss TU-2 zijn de discussies zeer uiteenlopend: er zijn personen die zich puristen noemen en bij de TU-2 een enorme TONESUCK horen en er zijn ook puristen die bij de TU-2 GEEN ENKEL VERSCHIL horen als ze m uit de keten schakelen of niet.

Aan D_H nog 2 vragen: kunnen meerdere buffers over verschillende pedalen het signaal negatief beinvloeden EN: hoe kom ik aan kleine behuizingen om zelf loopers te bouwen?

Dirk_Hendrik
25 juni 2007, 18:25
Vraag 1,
Ja en nee. Met 1 buffer zoals je die tegenkomt in veel Boss en Ibanez pedalen ga je daar relatief minimaal last van hebben. Echter, die buffer bestaat uit een enkele transistor die voor het gemak 1 keer versterkt. Precies wat een buffer ook hoort te doen.

Het hete hangijzer is echter dat "gemak". In de praktijk blijkt de versterking onveveer 0.97 et zijn. Een kleine verzwakking dus (en nagenoeg niet hoorbaar). In het gemiddeld Boss of Ibanez pedaal vind je er 2. Een in en een uitgangsbuffer. Da's dus al 0.97 keer 0.97 = 0.94. Ga je er dan meerdere achter elkaar gooien dan blijft dat zich met elkaar vermenigvuldigen. 2 pedalen is nog maar 0.88 dus een verzwakking van 0.12 is al een verlies van 1.11 dB (20 log 0.88), enzovoorts enzovoorts.

vraag 2,

Calling speeddemon. Die is meer thuis in mini-loopertjes bouwen dan ik. Ik zou echter wel zeggen dat de bekende diysites a la newtone, banzai en dergelijke de gewoon hebben.

the sure thing
25 juni 2007, 18:57
Dank! Helder helder....

AutoStatic
26 juni 2007, 10:18
Het blijft zeer fascinerend hoe iedereen TB "hoort". Op harmony-central bij de reviews over de Boss TU-2 zijn de discussies zeer uiteenlopend: er zijn personen die zich puristen noemen en bij de TU-2 een enorme TONESUCK horen en er zijn ook puristen die bij de TU-2 GEEN ENKEL VERSCHIL horen als ze m uit de keten schakelen of niet.

Aan D_H nog 2 vragen: kunnen meerdere buffers over verschillende pedalen het signaal negatief beinvloeden EN: hoe kom ik aan kleine behuizingen om zelf loopers te bouwen?Ik heb de TU-2 recentelijk nog ge-AB'd en het het maakt nogal wat uit of ie wel of niet in je keten zit. Ik heb 'm eruit gehaald wat beter klinkt. En ik ben geen purist, verre van, sterker nog, mijn gehoor is al wat aangetast, maar ik hoor wel een duidelijk verschil. Ben bezig al mijn pedalen te TB-en en als dat af is moet er waarschijnlijk toch nog een pedaal in de keten blijven als buffer. Zal me niet verbazen als dat de TU-2 wordt ;) En naar mijn idee beïnvloeden meerdere gebufferde pedalen in je keten je signaal negatief. Dat is voor mij een van de redenen waarom ik de boel wil TB-en.
Kleine behuizingen kun je verkrijgen via newtone-online.nl, musikding.de of banzaieffects.com.

schizo910
26 juni 2007, 10:41
Pedalen beïnvloeden je geluid altijd, logisch. Maar ik zelf ervaar dat niet als storend. Ik heb TB pedalen en niet TB pedalen lekker door elkaar op m'n board zitten, nergens last van. Ik hoor heus wel wat verschil tussen mijn directe signaal of door mijn board, maar hey dat is mijn "sound". Daar heb ik de pedalen op uitgekozen. Ik ben van mening dat je de spullen moet zoeken die bij jou passen qua geluid en bedieningsgemak, en niet waarvan de technische uitleg je aanstaat.

Het is wat anders als je een pedaal toevoegt en het de reeds aanwezige pedalen keten beïnvloed. Dan snap ik dat je bepaalde pedalen wilt modden om weer zo dicht mogelijk terug te komen bij je oorspronkelijke geluid + je nieuwe pedaal.

Mitch
26 juni 2007, 11:06
Perfecte sound is leuk als je veel zit te selfkicken in een home studio. Pas als je dynamiek naar de kloten gaat, of je laag wordt weggezogen zou ik me pas zorgen maken.

AutoStatic
26 juni 2007, 11:26
Perfecte sound is leuk als je veel zit te selfkicken in een home studio. Pas als je dynamiek naar de kloten gaat, of je laag wordt weggezogen zou ik me pas zorgen maken.Mee eens, heb ook jaren met brakke kabels gespeeld en niet-TB pedalen en nooit ergens last van gehad. Ben nu gewoon een beetje aan het frötten met m'n geluid om te kijken of ik er meer uit kan halen. Ik heb het idee dat er nogal wat hoog van mijn geluid wordt afgesnoept.

schizo910
26 juni 2007, 11:56
Perfecte sound is leuk als je veel zit te selfkicken in een home studio. Pas als je dynamiek naar de kloten gaat, of je laag wordt weggezogen zou ik me pas zorgen maken.

Precies en daarom neem ik dan alleen op met de pedalen die ik dan nodig heb en nooit met een volledig board.

Rutger
26 juni 2007, 12:06
Volgens mij gaat je dynamiek altijd wel wat naar de klote als je meerdere pedalen gebruikt. Er zal ook altijd wat van je signaal afgesnoept worden. Ik heb van elk van mijn pedalen afzonderlijk de bypass (zowel buffer als TB) kritisch beluisterd en goedgekeurd, maar alles bij elkaar opgeteld vreet het toch nog aan je signaal....

Volgens mij is het daarom meer de vraag: kun je ermee leven of niet?

the sure thing
26 juni 2007, 16:49
... aansluitend nog een vraag:die aluminium boxjes die je kan kopen om o.a. effecten mee te bouwen of TB schakelaars mee te maken: kunnen die niet beter van ijzer of staal zijn? Oftewel: schermt aluminium net zo goed tegen storingen van buiten af als ijzer/blik? Vanwege het "kooi van Faraday-principe" ?

schizo910
26 juni 2007, 16:51
Volgens mij gaat je dynamiek altijd wel wat naar de klote als je meerdere pedalen gebruikt. Er zal ook altijd wat van je signaal afgesnoept worden. Ik heb van elk van mijn pedalen afzonderlijk de bypass (zowel buffer als TB) kritisch beluisterd en goedgekeurd, maar alles bij elkaar opgeteld vreet het toch nog aan je signaal....

Volgens mij is het daarom meer de vraag: kun je ermee leven of niet?

Nou ik dus wel, ik bedoel, je staat te blazen in een tent, drummer knalt erover heen, bassist met een 300watt amp en een zang installatie die overuren draait. Denk je dat er dan iemand is die zal zeggen: "hmmm, je mist een ietsiepietsie dynamiek door al die pedalen op je board"

nope...

jero
26 juni 2007, 18:14
nee dat gaat waarschijnlijk niemand zeggen :)

imo is dynamiek echter niet zozeer iets dat je hoort maar iets dat je vooral voelt als je speelt . Hoe goed ben je in staat je spel en toon te varieren door aanslag, fretten etc. Veranderingen in dat gevoel, bijvoorbeeld door pedaaltjes die in je keten staan, worden wat mij betreft niet weggeblazen door een drummer, maar blijf je merken. Pedaaltjes die in dit opzicht dynamiek verminderen blijven voor mij vervelend en kunnen mijn spel nadelig beinvloeden

waarmee ik mij overigens niet voor of tegen buffers of true bypass uitspreek :)

peter_heijnen
26 juni 2007, 19:12
Precies en daarom neem ik dan alleen op met de pedalen die ik dan nodig heb en nooit met een volledig board.
Als je met uitsluitend tb pedalen speelt, speel je altijd met alleen die pedalen die je nodig hebt, en hoef je bijv in de studio niet steeds pedalen aan te sluiten of los te halen.

schizo910
26 juni 2007, 19:46
Als je met uitsluitend tb pedalen speelt, speel je altijd met alleen die pedalen die je nodig hebt, en hoef je bijv in de studio niet steeds pedalen aan te sluiten of los te halen.

Ja, maar zoals ik al aangaf heb ik persoonlijk niet mijn pedalen uitgezocht op True Bypass, maar op een combinatie van sound, prijs en bedieningsgemak...

Nitefly7
26 juni 2007, 19:53
Als je met uitsluitend tb pedalen speelt, speel je altijd met alleen die pedalen die je nodig hebt, en hoef je bijv in de studio niet steeds pedalen aan te sluiten of los te halen.

niet geheel waar denk ik, omdat je bij (bijvoorbeeld) 12 achter elkaar geschakelde TB-pedalen speelt, ook met 12x patchpunten/kabeltjes zit die m.i. moet vergelijken met een kabel die minstens zo lang is..

je kan niet verwachten dat iemand constant alles aan heeft staan..

...en als je 12 effecten constant 'uit' laat en dus 'true' laat 'bypassen'.. heb je't volgens mij ook niet begrepen...

Langere kabels/kabelweg/pedalen-afstand = niet geheel 'intact' geluid..

Daarom is 't zo prettig om 'n buffer aan het begin te hebben...

Bij mezelf (8 pedalen; 3x TB, 1x non-TB, 1x TB, 3x non-TB) merkte ik dat een buffer wel degelijk helpt om het 'hoog' terug te krijgen en praktisch hetzelfde te klinken als zonder pedalen ertussen..
Dit lag niet alleen aan de buffer kwaliteit van de TC-chorus bijvoorbeeld, maar ook aan de afstand van ieder patchkabeltje tussen de tb-pedalen..


Natuurlijk wel de kanttekening dat een SHO(-kloon) wel als buffer werkt en als hij 'aan' staat ook wat high-end 'toevoegt..'

the sure thing
26 juni 2007, 19:56
Nog maar een keer!

... aansluitend nog een vraag:die aluminium boxjes die je kan kopen om o.a. effecten mee te bouwen of TB schakelaars mee te maken: kunnen die niet beter van ijzer of staal zijn? Oftewel: schermt aluminium net zo goed tegen storingen van buiten af als ijzer/blik? Vanwege het "kooi van Faraday-principe" ?

Nitefly7
26 juni 2007, 19:57
Laatst zag ik een leuk filmpje van Joe Bonamassa waarin ie uitlegt dat zijn crybaby juist niet TB is omdat hij het mooier vindt als er door de wah iets hoog uit zijn geluid gesnoept word. Je zou het eigenlijk moeten kunnen uitproberen.

@TS: Als je een of meerdere non-TB pedalen hebt, kun je eens luisteren wat het verschil in geluid is als je enerzijds je gitaar rechtstreeks -met alleen een kabel ertussen- op de amp aansluit, en anderzijds met de pedalen ertussen terwijl de pedalen uit staan. Als het geluid zonder de pedalen ertussen je beter bevalt, is TB voor jou waarschijnlijk de betere optie (zelfde geldt natuurlijk ook voor Drap).

Als je een stel TB pedalen achterelkaar zet wordt je geluid ook wel iets "aangetast" en het gebruik van een goede buffer aan het begin van de keten is daarom snel een goed idee. Ik heb de BYOC "drop in wah" kit in mijn dunlop gezet die zowel TB is, als ook een buffertje herbergt.

hoe werkt dat dan? als 't pedaal uitstaat, zou hij normaal TB zijn.. niet?
kun je die buffer aan/uit zetten dan.. ?? 8)

Vonk
26 juni 2007, 20:35
Nog maar een keer!

... aansluitend nog een vraag:die aluminium boxjes die je kan kopen om o.a. effecten mee te bouwen of TB schakelaars mee te maken: kunnen die niet beter van ijzer of staal zijn? Oftewel: schermt aluminium net zo goed tegen storingen van buiten af als ijzer/blik? Vanwege het "kooi van Faraday-principe" ?

Dat aluminium is wel ongeveer 4mm dik, daar komt echt niets doorheen. Wil je dan zelf boxen maken van staal, "omdat die nog beter afschermen"? Volgens mij sla je dan een beetje door...

the sure thing
26 juni 2007, 21:04
Lieve vonk: het is een vraag en geen statement. Ik WEET HET NIET dus stel ik de vraag. Een reactie als "sla je niet een beetje door" is dan ook niet zo'n lieve reactie voor iemand die zich kwetsbaar opstelt vanwege kennisgebrek op dit gebied...

peter_heijnen
26 juni 2007, 21:35
hoe werkt dat dan? als 't pedaal uitstaat, zou hij normaal TB zijn.. niet?
kun je die buffer aan/uit zetten dan.. ?? 8)
Dat kan, je kunt hem helemaal uit het signaal/schema houden, of je kunt hem onder een schakelaartje zetten zodat je altijd kunt kiezen, maar zo doe ik het niet.

Bij mij staat ie altijd aan zodat mijn signaal direct na mijn gitaarkabel gebufferd is en vandaar door mijn effecten gaat. Vandaar gaat binnenkort eindelijk alles tb zijn (ik wacht op bestelde looper).

peter_heijnen
26 juni 2007, 21:37
Ja, maar zoals ik al aangaf heb ik persoonlijk niet mijn pedalen uitgezocht op True Bypass, maar op een combinatie van sound, prijs en bedieningsgemak...
Ik ook, en de twee non-tb pedalen die op mijn board zitten sucken helaas als ze uit staan. Ik heb het geprobeerd zonder, maar binnenkort gaan ze toch echt in een tb-looper.

Speeddemon
26 juni 2007, 22:50
Lieve vonk: het is een vraag en geen statement. Ik WEET HET NIET dus stel ik de vraag. Een reactie als "sla je niet een beetje door" is dan ook niet zo'n lieve reactie voor iemand die zich kwetsbaar opstelt vanwege kennisgebrek op dit gebied...
Ik kan je mijn ervaring meegeven:

boren in staal is kut. :nervous:

;)

EuroCinema
27 juni 2007, 13:29
Een buffer met een true bypass-schakelaar pedaal is wel het ultieme boutiquepedaal! :noob:

the sure thing
27 juni 2007, 23:39
Ja: of wat dacht je van je kanaalschakeling van je versterker regelen met TB schakelaars :-) :-) :-)

Nitefly7
28 juni 2007, 11:30
Dat kan, je kunt hem helemaal uit het signaal/schema houden, of je kunt hem onder een schakelaartje zetten zodat je altijd kunt kiezen, maar zo doe ik het niet.

Bij mij staat ie altijd aan zodat mijn signaal direct na mijn gitaarkabel gebufferd is en vandaar door mijn effecten gaat. Vandaar gaat binnenkort eindelijk alles tb zijn (ik wacht op bestelde looper).

dus je Wah is dan niet TB... toch?
TB = buffer-loos
als er 'n buffer in 't circuit zit = niet-TB...
zit je buffer dan voor het 'wah-gedeelte' van je wah, of zit die buffer tussen wah-circuit en outputjack van de wah?

of mis ik iets en is het te vergelijken met:

wah aan: inputjack wah -> wah circuit Aan -> buffer -> outputjack wah
wah uit: inputjack wah -> wah circuit TB'd -> buffer -> outputjack wah

of zit die buffer nou voor 't wah circuit.. ?

hoe dan ook, het klínkt al boo-teek avant le lettre...

Nitefly7
28 juni 2007, 12:07
Volgens mij heb ik het al ergens anders gepost, maar toen geen/geen sluitend antwoord gekregen:

Joe Bonamassa en Niels van der Steenhoven hebben hun wah's Bewust NIET-TB laten maken: de 1e zegt dat hij van het 'hoogverlies' houdt (zoals dat vroeger immers ook zo was.. :gitarist: ) en Niels (awesome gitarist vind ik trouwens!) zegt
"- True bypass Wah-wah voor je bufferpedaal klinkt verschrikkelijk, en ook als laatste in de keten. Zet hem meteen na je buffer (TU-2 in mijn geval) voor de beste sound. " (website Nielsvdsteenhoven.com)

zelf heb ik 'n TB-wah, dan een TB-compressor en dan pas m'n bufferpedaal (SHO-kloon), waar ik al een verbetering hoorde die ik zonder bufferpedaal niet had..
Een beetje oneerlijk vergelijk is dat als ik de 'Kentana' aanzet, ik dan ook die 'high end-sparkle' van de SHO heb en dus al was extra 'hoog' erbij 'foetel'...
maar ook als hij uitstaat meen ik 't voordeel van 'n buffer te horen..

zonder m'n bordje om te gooien; heeft iemand ervaring met 'n dergelijk setup?
ik heb sowieso nog 'n tuner nodig, maar ik twijfel tussen een 'handheld' via de tuner-out van m'n EB Vol Jr. of een TU-2 aan't begin als buffer.. ?

AriaProII
28 juni 2007, 12:49
Is een pedaal met ADA-conversie dan per definitie True Bypass?

Speeddemon
28 juni 2007, 13:03
Is een pedaal met ADA-conversie dan per definitie True Bypass?
Juist niet, want input en output hangen dan helemaal niet direct aan elkaar.
Je analoge signaal wordt gedigitaliseerd en daarna weer 'analoog gemaakt'.

Als tone-puristen IETS niet willen... :nervous:

AriaProII
28 juni 2007, 16:28
maar staat een pedaal met ADA dan niet permanent aan? Ik heb gelezen dat dat soort pedalen nogsteeds die analoog-digitaal-analoog omzetting uitvoeren, ook al staat het effect niet 'ingeschakeld', zoals bv bij de digitech whammy.

Speeddemon
28 juni 2007, 16:59
Ja precies. Dus ook al staat het effect niet aan, moet je signaal wel van A (In) naar B (Out) zien te komen, en met 2 converters ertussen, wordt dat dus flink door de mangel gehaald.

Dat men met top 24 bit converters een dynamic range van 144dB (op papier) haalt en een electrische gitaar die range niet gauw gebruikt is een ander verhaal, maar 'puur' is anders.

the sure thing
28 juni 2007, 19:11
... dan nog een vraagje over buffers: in de Lehle D.Loop zit ook een schakelbare buffer. Ik weet alleen niet WAAR in het schakelcircuit die zit. Daar is de handleiding van Lehle ook niet duidelijk over.... Dit de buffer VOOR loop A en/of B of DAARNA ?

Bobstra
24 december 2008, 18:10
Welke effecten hebben volgens jullie echt TB nodig?

Nielsje
24 december 2008, 18:18
Welke effecten hebben volgens jullie echt TB nodig?

Zo! Bump!

uiteraard is dat sowieso smaak afhankelijk, niet alles hoeft TB te zijn, niet alles hoeft gebufferd te zijn.
Wah's hebben over het algemeen een 'slechte' buffer, dus TB maken is wel een aanradertje (ook niet moeilijk). Sommige modulatie pedalen schreeuwen erom, sommigen ook niet..tja..

Bobstra
24 december 2008, 20:44
Zou het verstandig zijn om een EHX Small Clone TB te maken?

EuroCinema
24 december 2008, 21:02
TB maken is verstandig:

- Als jij met je eigen oren hoort dat dat apparaat je sound negatief beinvloedt als het uitstaat.
- Als die negatieve invloed dusdanig groot is dat je denkt dat anderen het ook gaan horen en/of dat het jou gaat storen.
- Als je zeker weet dat dit niet aan je kabels of iets anders ligt.

Los daarvan zijn de nieuwe small clones trouwens volgens mij al uit de fabriek true bypass, toch?

Nielsje
24 december 2008, 21:19
Los daarvan zijn de nieuwe small clones trouwens volgens mij al uit de fabriek true bypass, toch?

De nieuwe clones & stones wel, maar de vraagsteller heeft niet vermeldt of 'ie een nieuwe heeft :)

Mitch
24 december 2008, 21:49
Welke effecten hebben volgens jullie echt TB nodig?

Nogal simpel: als ze van zichzelf een slechte bypass hebben.

Dirk_Hendrik
24 december 2008, 23:25
TB maken is verstandig:

- Als jij met je eigen oren hoort dat dat apparaat je sound negatief beinvloedt als het uitstaat.
- Als die negatieve invloed dusdanig groot is dat je denkt dat anderen het ook gaan horen en/of dat het jou gaat storen.
- Als je zeker weet dat dit niet aan je kabels of iets anders ligt.


praise!
Niets aan toe te voegen. Het enige correcte antwoord.

Bobstra
25 december 2008, 02:24
Ik heb dit jaar nog een Small Clone gekocht, dus dan zal die wel TB zijn;)