PDA

View Full Version : Fretboard schoonmaken



Oipunkerke
23 juni 2007, 14:17
Hey,

Ik speel nu toch al 1 jaar op mijn elektrische gitaar, zonder het fretboard echt proper te hebben gemaakt. Als er licht op schijnt, dan zie je zo al het vuil dat er opzit.
Nu is mijn vraag: :cooler:
Hoe kan ik mijn fretboard het best propermaken. Moet je er een speciaal product voor hebben, of kan het ook met spullen die je in huis hebt...., Heb je een speciaal doekje nodig ??? ...

Laat me dus iets weten aub ,

Oipunkerke

ijzerbroot1
23 juni 2007, 14:22
In de handel zijn diverse middeltjes te koop, maar let er even op dat je het wel voor jouw gitaar kunt gebruiken. Lemon oil schijn je niet op een maple fretboard te mogen gebruiken.
Maar een microvezeldoekje met wat warm water (vochtig maken, niet zeiknat) doet soms ook wonderen. Bij ernstige meukvorming den ouderwetschen tandeborstel en poetsen maar......iedereen heeft zo zijn eigen manieren zeg maar.

Hendriks
23 juni 2007, 14:25
Zippo benzine en daarna wat gewone meubel olie.

peterjasper
23 juni 2007, 14:29
http://www.mojomusicalsupply.com/images/2112465.jpg

Aanradertje

jasper159
23 juni 2007, 14:36
Staalwol dikte 000 (!)

GunMetalBlue
23 juni 2007, 15:20
In de handel zijn diverse middeltjes te koop, maar let er even op dat je het wel voor jouw gitaar kunt gebruiken. Lemon oil schijn je niet op een maple fretboard te mogen gebruiken.
Maar een microvezeldoekje met wat warm water (vochtig maken, niet zeiknat) doet soms ook wonderen. Bij ernstige meukvorming den ouderwetschen tandeborstel en poetsen maar......iedereen heeft zo zijn eigen manieren zeg maar.

Heb ik dus'ns gedaan. Wist ik veel. Dat ding zit vol krasjes nu :P

up-guitarman
23 juni 2007, 15:31
http://www.mojomusicalsupply.com/images/2112465.jpg

Aanradertje

Die heb ik ook, is goeie !!!

gitarist17
23 juni 2007, 16:00
een theedoek werkt ook prima, niet alles voor een hobby hoeft geld te kosten ;)

Tin
23 juni 2007, 22:57
Ik gebruik de fingerboard kit van dunlop.

Werkt perfect :D beter dan dat lemon oil spul wat k eerst gebruikte.

jerome
24 juni 2007, 00:39
De fretjes polijst ik altijd eerst met vloeibare chroompoets (Valma of zo)

Ongelakte fretboards maak daarna ik schoon met fretboardconditioner en met een niet pluisende doek (met een oud T shirt of zo)
Of als ze heel erg vuil zijn met wasbenzine (géén terpetine, géén gewone benzine en géén thinner!!) en daarna inwrijven met fretboardconditioner.

Gelakte fretboards maak ik schoon met vloeibare autopolish.
Op gelakte fretboards kan je beter geen fretboardconditioner smeren!

DarknessAwaits
24 juni 2007, 02:52
Staalwol dikte 000 (!)

Dat lijkt me toch iets té hoor. Als het alleen maar vuil is gewoon een beetje lemon oil, mocht je dat niet hebben een vochtig doekje.

grayfink
24 juni 2007, 09:09
http://www.seniorenshop.nl/media/HA-HIGHPRES-10.jpg

.

Darth Vader II
24 juni 2007, 11:39
is het slecht voor je fingerboard als je hem niet schoonmaakt? de mijne zijn namelijk best heel vies, maar kan het kwaad?

jasper159
24 juni 2007, 11:54
Dat lijkt me toch iets té hoor. Als het alleen maar vuil is gewoon een beetje lemon oil, mocht je dat niet hebben een vochtig doekje.

Tja, ik doe het wel elke keer.
Ben ooit is naar zo'n cursus van Elixir geweest, en vandaar..

jerome
24 juni 2007, 12:06
is het slecht voor je fingerboard als je hem niet schoonmaakt? de mijne zijn namelijk best heel vies, maar kan het kwaad?

Nee kwaad kan het absoluut niet.
Het is wel zo dat viesigheid meestal een mengsel is van huidvet en vuil.
Als je fretboard zo vies is dan zit er meestal ook een (vaak onzichtbaar) dun laagje vettigheid op je fretjes en dat kan het overbrengen van trillingen van de snaren naar de fretjes enigzins dempen.
Het valt me elke keer op dat als ik het fretboard schoongemaakt heb en de fretjes gepolijst heb, de klank van de gitaar toch iets helderder en feller is maar dat ook het benden ook veel soepeler gaat.

djgitarist
24 juni 2007, 12:15
Mijn methode zal wel heel slecht voor je gitaar zijn, maar de toets van je hals blink weer als nieuw:

Met een oude plectrum kras ik het aangekoekte vuil eerst voorzichtig los (plastic plectrum maakt geen krassen op hout).

Dan haal ik het vuil eraf met een doekje gedipt in een beetje azijn.

Tot slot maak ik de hals weer glimmend met een klein beetje olijfolie. Ik dacht als ze houten meubels in-olie-en moet dat ook met een gitaar-toets kunnen.

Enra
24 juni 2007, 12:15
Nee kwaad kan het absoluut niet.
Het is wel zo dat viesigheid meestal een mengsel is van huidvet en vuil.
Als je fretboard zo vies is dan zit er meestal ook een (vaak onzichtbaar) dun laagje vettigheid op je fretjes en dat kan het overbrengen van trillingen van de snaren naar de fretjes enigzins dempen.
Het valt me elke keer op dat als ik het fretboard schoongemaakt heb en de fretjes gepolijst heb, de klank van de gitaar toch iets helderder en feller is maar dat ook het benden ook veel soepeler gaat.

Nouja, geen kwaad...? De zuurgraad van je vingers en dus de zuurgraad van de drek op je toets maken op de lange duur het materiaal van je toets week; resultaat : een toets met van die geultjes erin. Olie beschermd het hout tegen die invloeden van buiten.

Daarnaast 'kruipt' de drek onder je frets die niet zelden daardoor iets omhoog gedrukt worden. Gevolg : fretbuzz...

Ebben is hard, maar ook bros en gevoelig voor relatieve luchtvochtigheid van de omgeving. Ebben behoeft simpelweg om de zoveel tijd - één a twee keer per jaar - wat olie.

Palissander is van nature oliehoudend, maar ook daar is het echt belangrijk zo één a twee keer per jaar te olien.

Esdoorn wordt meestal gelakt; daar liggen zaken iets anders en speelt het visuele aspect een rol.

Kortom, wel schoonmaken en olien!!!