PDA

View Full Version : Pickups Epiphone dot vervangen



bart_g
23 juni 2007, 09:49
Hallo,

ik wil graag de pickups op mijn Epiphone dot vervangen. De standaard exemplaren die er nu in zitten klinken nogal ongedefineerd. Als ik wat harder speel of met wat vervorming, smeert het geluid heel snel dicht en gaat het rommelig klinken. (ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)

Nou heb ik heel internet afgezocht en ben ik tot de volgende modellen gekomen. Ik speel voornamelijk blues, classic rock en hard rock. Daarnaast is een goed clean wenselijk.

-Dimarzio Virtual Hot Paf in de brug en een Virtual Paf in de nek. Helaas lijkt de virtual hot paf nergens verkrijgbaar.
- Setje Seymour Duncan 59 (voordeel van deze set is dat hij ook echt als set te koop is en dus maar € 120,- kost)
- Setje SD Pearly Gates. Deze zijn eigenlijk boven budget, maar volgens SD zijn ze perfect voor mijn gitaar en muzieksmaak.
- Ook de SH2/SH4 set van SD ben ik toch wel benieuwd naar. Ik lees daar veel goede verhalen over, maar het is wel heel wat anders dan de bovenstaande opties. Voordeel is ook weer dat deze in setvorm te koop is voor € 120,-

GFS zie ik niet zo zitten, ik ben toch wel een beetje merkengeil en het is te mooi om waar te zijn dat je voor een derde van de prijs dezelfde kwaliteit krijgt.

Mijn budget is eigenlijk maximaal € 150,- maar voor de perfecte keuze kunnen hier nog wel een paar tientjes bij.

Wat zouden jullie doen?

ACSlater
24 juni 2007, 03:21
Als je een moderator vraagt om dit topic te verplaatsen naar electrische gitaren ipv zelfbouw dan is de kans groter dat je vraag wordt beantwoord. Er staan nogal wat "welke pickup voor mijn gitaar" topics.

bart_g
24 juni 2007, 10:01
Als je een moderator vraagt om dit topic te verplaatsen naar electrische gitaren ipv zelfbouw dan is de kans groter dat je vraag wordt beantwoord. Er staan nogal wat "welke pickup voor mijn gitaar" topics.

Het klopt idd dat er veel topics zijn over andere pickups een gitaar, maar over dit type gitaar kan ik er maar bar weinig vinden. Degene die ik gevonden heb wijken weer af van mij situatie (andere muziekstijl, prijsklasse, etc.)

Als de mods een betere plaats weten voor dit topic, mag het van mij verplaatst worden, ik dacht dat het hier het beste zou passen...

G.G.
24 juni 2007, 15:29
GFS zie ik niet zo zitten, ik ben toch wel een beetje merkengeil en het is te mooi om waar te zijn dat je voor een derde van de prijs dezelfde kwaliteit krijgt.
Zou daar toch proberen overheen te komen. Heb twee setjes van GFS en ze zijn echt heerlijk.

Merknamen zeggen niet alles...

hassent
24 juni 2007, 18:09
+1 voor GFS. Er is volgens mij nog niemand die negatief is over GFS hier op de forum!

bart_g
24 juni 2007, 21:22
Maar zijn de GFS pickups ook net zo goed als de eerder genoemde? Ik krijg ze namelijk cadeau en ik kan dus wat meer 'uitgeven'. Ik wil dan ook het beste binnen mijn budget.

coony
24 juni 2007, 22:32
'k Heb de PU's in m'n epi dot vervangen door een '59 in de neck en een alnico II Pro in de brug - klinken heel goed!
Anderzijds, de GFS set die 'k in m'n strat heb gestopt is ook heel goed.
Als je die GFS'en 'krijgt', waarom dan niet eerst proberen?

Koen

bart_g
25 juni 2007, 12:53
'k Heb de PU's in m'n epi dot vervangen door een '59 in de neck en een alnico II Pro in de brug - klinken heel goed!
Anderzijds, de GFS set die 'k in m'n strat heb gestopt is ook heel goed.
Als je die GFS'en 'krijgt', waarom dan niet eerst proberen?

Koen

Het is niet zo dat ik alleen de GFS'en krijg, ik mag voor mijn afstuderen een setje pickups uitzoeken, dus vandaar dat het best iets meer mag kosten. Het moet dus voornamelijk goed zijn en ik wil niet over een jaar weer pickups vervangen.

bart_g
29 juni 2007, 15:43
Ik gooi hem toch nog effe omhoog. Volgend weekend ben ik in Keulen en ga ik dus bij Musicstore kijken.

Iemand die mij nog advies kan geven? GFS zie ik in eerste instantie denk ik toch vanaf. Ik lees er hier veel goede verhalen over, maar ik kan met niet voorstellen dat het gelijkwaardig of beter is als SD of dimarzio.

De virtual hot paf valt trouwens sowieso af, is nagenoeg niet leverbaar, tenzij ik 2 maanden wil wachten en dat wil ik niet.

G.G.
29 juni 2007, 16:59
Ik lees er hier veel goede verhalen over, maar ik kan met niet voorstellen dat het gelijkwaardig of beter is als SD of dimarzio.


Je zegt dus indirect dat je geestelijk beperkt bent?

bart_g
29 juni 2007, 17:09
Je zegt dus indirect dat je geestelijk beperkt bent?

Als jij dat zo wilt zien.

Het lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk dat iets wat ruim de helft goedkoper is net zo goed kan zijn.

Begrijp me wel goed dat wanneer ik de pickups niet zou krijgen (het is een cadeau ivm een diploma), ik meteen voor GFS zou gaan.

Ik ben er van overtuigd dat het zijn geld dubbel en dwars waard is en dat de prijs kwaliteit verhouding super is.

De vraag is echter (omdat ik ze toch krijg) of ik in mijn geval niet beter voor Seymour Duncan kan gaan.

madman
29 juni 2007, 17:23
De vraag is echter (omdat ik ze toch krijg) of ik in mijn geval niet beter voor Seymour Duncan kan gaan.

niet lullig bedoeld, maar als het op de portemonnee van een ander is mag het geld kosten?
je krijgt wat, ga sowieso een gegeven paard niet in de bek kijken...

that being said; kijk eens op harmony central naar reviews van pickups, zonder naar de prijs te kijken, en negeer de merknaampjes die erop staan, maak een lijstje van de elementen waarvan de reviews het interessantst klinken, en ga van daar uit eens verder, als er gfs tussen staat, sla die dan niet meteen over maar ga je er eens open-minded in verdiepen
als ik ze zou krijgen zou ik vervolgens eens naar de prijs gaan kijken en de duurste wegstrepen, ik zou niet willen dat wie dan ook absurd veel geld zou geven aan een cado voor mij, dan zou ik er liever voor werken...

G.G.
29 juni 2007, 17:25
Het lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk dat iets wat ruim de helft goedkoper is net zo goed kan zijn.


Een element is twee stukken plastic, 6 alnico magneetjes een flink stuk koperdraad en een plastic kapje. Materiaalkosten per stuk < $10. Als Seymour Duncan en Dimarzio geen:
* dure reclamecampagnes,
* promotiedeals met artiesten hadden,
* pickups in kartonnen doosjes met simpel geprinte labels zouden doen,
* de bijgaande folders ook gewoon als kleurenprintjes op cheapo papier meesturen
* en gewoon goeie ontwerpen zouden pikken,
* niet leveren aan winkels, maar alleen via eigen internetshop (dus geen tussenpersonen)
dan zouden ze net zo duur zijn als de GFS elementen.

EDIT: en verder sluit ik me volledig bij Madman aan in de post hierboven.

EDIT 2: en voor je je afvraagt of ik ervaring met SD en DiM. heb. Ja, de SD Jeff Beck, Jazz, hotrail en DiM Paf, Paf pro, Tonezone en nog een of ander scheurelement. Wat betreft singlecoils heb ik ervaring met Fender (usa en Jap) en squier. De pups van GFS die ik nu heb doen echt niet onder voor de andere merken.

bart_g
29 juni 2007, 17:30
niet lullig bedoeld, maar als het op de portemonnee van een ander is mag het geld kosten?
je krijgt wat, ga sowieso een gegeven paard niet in de bek kijken...

that being said; kijk eens op harmony central naar reviews van pickups, zonder naar de prijs te kijken, en negeer de merknaampjes die erop staan, maak een lijstje van de elementen waarvan de reviews het interessantst klinken, en ga van daar uit eens verder, als er gfs tussen staat, sla die dan niet meteen over maar ga je er eens open-minded in verdiepen
als ik ze zou krijgen zou ik vervolgens eens naar de prijs gaan kijken en de duurste wegstrepen, ik zou niet willen dat wie dan ook absurd veel geld zou geven aan een cado voor mij, dan zou ik er liever voor werken...

Ik krijg inderdaad de pickups, maar ik mag ze wel zelf uitkiezen. Over of het al dan niet een duur cadeau is: Het is voor het behalen van m'n HBO diploma. Ik krijg ze van mijn vader en moeder en mag dus ongeveer € 150,- uitgeven. Dan wil ik wel graag het beste kiezen.

Harmony Central heb ik al gehad. Daar krijgt zowat alles een 10 gemiddeld en daar kun je dus weinig mee.

Nogmaals over GFS, ik sta daar best voor open, ik geloof ook echt wel dat ze heel goed zijn.

Mijn vraag is letterlijk. Zijn de pickups van GFS net zo goed als die van Seymour Duncan, de prijs volledig buiten beschouwing gelaten.

Om het dan nog duidelijker te maken. Bij GFS zou ik een combinatie van een mean 90 in de neck en een fat PAF in de brug willen. (volgens Jay van GFS, en ja, die heb al gemaild, is dit een goede combinatie) . Of eventueel 2 fat PAFs.

Bij Seymour Duncan gaat het om een setje 59's of Pearly Gates.

bart_g
29 juni 2007, 17:32
Een element is twee stukken plastic, 6 alnico magneetjes een flink stuk koperdraad en een plastic kapje. Materiaalkosten per stuk < $10. Als Seymour Duncan en Dimarzio geen:
* dure reclamecampagnes,
* promotiedeals met artiesten hadden,
* pickups in kartonnen doosjes met simpel geprinte labels zouden doen,
* de bijgaande folders ook gewoon als kleurenprintjes op cheapo papier meesturen
* en gewoon goeie ontwerpen zouden pikken,
* niet leveren aan winkels, maar alleen via eigen internetshop (dus geen tussenpersonen)
dan zouden ze net zo duur zijn als de GFS elementen.

EDIT: en verder sluit ik me volledig bij Madman aan in de post hierboven.

EDIT 2: en voor je je afvraagt of ik ervaring met SD en DiM. heb. Ja, de SD Jeff Beck, Jazz, hotrail en DiM Paf, Paf pro, Tonezone en nog een of ander scheurelement. Wat betreft singlecoils heb ik ervaring met Fender (usa en Jap) en squier. De pups van GFS die ik nu heb doen echt niet onder voor de andere merken.

Kijk, dit is een duidelijk antwoord waar ik iets mee kan. Op basis hiervan neig ik meer naar GFS (wat ik steeds meer begon te doen).

Ik was alleen erg bang dat het nogal gehyped was.

G.G.
29 juni 2007, 17:35
Mijn vraag is letterlijk. Zijn de pickups van GFS net zo goed als die van Seymour Duncan, de prijs volledig buiten beschouwing gelaten.


Mijn antwoord: Ieder element heeft zijn eigen klank, en dat is altijd lastig te vergelijken.

Laat ik het anders stellen.

Als alle elementen even duur zouden zijn, zou ik dan voor GFS kiezen? Ja, net zo gemakkelijk als SD etc. Het gaat om de klank die je zoekt, en voor twee gitaren heb ik die klank bij GFS gevonden.

Verder speelt service mee, en die is bij GFS heel goed. Ik kreeg een kapot element (draadbreuk bij het soldeerpunt.) Ik stuurde 1 mailtje met een digitale foto, en na 4 dagen lag het nieuwe element op de deurmat, inclusief handgeschreven excusses van Jay.

G.G.
29 juni 2007, 17:37
Ik was alleen erg bang dat het nogal gehyped was.

Is het ook, maar da's logisch met die prijs.

Maar nu komt het grote probleem: Hoe ga je de elementen vinden die je zoekt. Van SD zwerven er duizende soundfiles rond. Van GFS kan ik ze niet echt vinden. Probeer youtube eens.

bart_g
29 juni 2007, 17:38
Mijn antwoord: Ieder element heeft zijn eigen klank, en dat is altijd lastig te vergelijken.

Laat ik het anders stellen.

Als alle elementen even duur zouden zijn, zou ik dan voor GFS kiezen? Ja, net zo gemakkelijk als SD etc. Het gaat om de klank die je zoekt, en voor twee gitaren heb ik die klank bij GFS gevonden.

Verder speelt service mee, en die is bij GFS heel goed. Ik kreeg een kapot element (draadbreuk bij het soldeerpunt.) Ik stuurde 1 mailtje met een digitale foto, en na 4 dagen lag het nieuwe element op de deurmat, inclusief handgeschreven excusses van Jay.

Ik heb idd gemerkt dat de service erg goed is. Jay reageert snel op mails en denkt goed mee.

Ik heb ondertussen ook nog oudere topics opgezocht en er zijn maar heel weinig negatieve reacties over GFS te vinden.

Ik denk dat ik voor GFS ga kiezen. Nou alleen nog even nadenken of ik voor de mean 90 of de fat paf in de neck ga. Daar ga ik nog maar een nachtje over slapen.

G.G.
29 juni 2007, 17:44
Ik heb idd gemerkt dat de service erg goed is. Jay reageert snel op mails en denkt goed mee.

Ik heb ondertussen ook nog oudere topics opgezocht en er zijn maar heel weinig negatieve reacties over GFS te vinden.

Ik denk dat ik voor GFS ga kiezen. Nou alleen nog even nadenken of ik voor de mean 90 of de fat paf in de neck ga. Daar ga ik nog maar een nachtje over slapen.

Minda heeft volgens mij de fat paf, crunchy paf combo. Stuur hem eens een berichtje.

madman
29 juni 2007, 17:48
Harmony Central heb ik al gehad. Daar krijgt zowat alles een 10 gemiddeld en daar kun je dus weinig mee.

true, meestal zijn mensen tevreden (10), of niet (1), maar de verhalen die er bij staan kun je soms veel info uithalen...

bart_g
29 juni 2007, 17:59
Minda heeft volgens mij de fat paf, crunchy paf combo. Stuur hem eens een berichtje.

Done. Bedankt voor de tip.



true, meestal zijn mensen tevreden (10), of niet (1), maar de verhalen die er bij staan kun je soms veel info uithalen...

Ik zit nu wat te lezen en er staat inderdaad wel wat bruikbare info tussen. Hoef ik met in elk geval niet te vervelen.

hassent
30 juni 2007, 09:24
Fat Pafs klinken erg goed. Ik heb ze ook in m'n PRS zitten.

Over je vraag of ze beter zijn dan Dimarzio of SD? Kwestie van smaak.
Ik heb een JS1 met een PafPro en een Fret. De PRS heeft een setje FatPaf en die vindt ik echt beter klinken dan de Dimarzio's.

In m'n strat+ zit een Dimarzio Fasttrack2 in de brug en in m'n Tele een setje Lil Punchers 'Modern Vintage' van GFS. Die Lil Punchers stijgen echt overal bovenuit. Super elementen! Als ik een cheapo strat zou hebben en 'm zou willen upgraden ging er direct zo'n setje in.

Maar da's allemaal erg persoonlijk. Feit is wel dat bijna iedereen hier laaiend enthousiast is. En aangezien het hier een kritisch zootje is zegt dat genoeg ;) .

Hendriks
30 juni 2007, 09:38
Hallo,

ik wil graag de pickups op mijn Epiphone dot vervangen. De standaard exemplaren die er nu in zitten klinken nogal ongedefineerd. Als ik wat harder speel of met wat vervorming, smeert het geluid heel snel dicht en gaat het rommelig klinken. (ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)

Nou heb ik heel internet afgezocht en ben ik tot de volgende modellen gekomen. Ik speel voornamelijk blues, classic rock en hard rock. Daarnaast is een goed clean wenselijk.

-Dimarzio Virtual Hot Paf in de brug en een Virtual Paf in de nek. Helaas lijkt de virtual hot paf nergens verkrijgbaar.
- Setje Seymour Duncan 59 (voordeel van deze set is dat hij ook echt als set te koop is en dus maar € 120,- kost)
- Setje SD Pearly Gates. Deze zijn eigenlijk boven budget, maar volgens SD zijn ze perfect voor mijn gitaar en muzieksmaak.
- Ook de SH2/SH4 set van SD ben ik toch wel benieuwd naar. Ik lees daar veel goede verhalen over, maar het is wel heel wat anders dan de bovenstaande opties. Voordeel is ook weer dat deze in setvorm te koop is voor € 120,-

GFS zie ik niet zo zitten, ik ben toch wel een beetje merkengeil en het is te mooi om waar te zijn dat je voor een derde van de prijs dezelfde kwaliteit krijgt.

Mijn budget is eigenlijk maximaal € 150,- maar voor de perfecte keuze kunnen hier nog wel een paar tientjes bij.

Wat zouden jullie doen?

Ik heb een Dot gehad ,daar heb ik een setje van Duesenberg opgezet ,humbij de brug en een P90 bij de hals (dezelfde configuratie als op de Starplayer en '49) ,geweldig geluid voor o.a.Bluesen klaar voor 100euro.

bart_g
30 juni 2007, 10:23
Ik heb een Dot gehad ,daar heb ik een setje van Duesenberg opgezet ,humbij de brug en een P90 bij de hals (dezelfde configuratie als op de Starplayer en '49) ,geweldig geluid voor o.a.Bluesen klaar voor 100euro.

Die Duesenberg set heb ik ook al bekeken, maar daar heb ik ook al wat mindere verhalen over gehoord. Daarnaast vind ik het een nadeel dat ze niet in volledig chrome of nickel uitvoering beschikbaar zijn. Het oog wil ook wat he...

Ik ben er eigenlijk al uit dat het GFS gaat worden. Ik zit alleen nog te twijfelen over die Mean 90 bij de nek. Die Fat PAF schijnt nogal veel laag te hebben en het probleem van de standaard pickup vond ik juist dat deze erg ongedefineerd was in de nekpositie.

Wat zouden jullie kiezen?

hassent
30 juni 2007, 11:02
Ik vind de FatPaf's eerder wat te schel dan te veel laag, en ze zitten bij mij nog wel in een Mahonie gitaar. Daar zou ik me niet vel zorgen om maken.

De Mean90 heb ik geen ervaring mee.

bart_g
30 juni 2007, 11:28
Ik vind de FatPaf's eerder wat te schel dan te veel laag, en ze zitten bij mij nog wel in een Mahonie gitaar. Daar zou ik me niet vel zorgen om maken.

De Mean90 heb ik geen ervaring mee.

Dan ga ik denk ik voor een setje Fat PAF's.

Ik lees her en der goede verhalen over P90's, maar ik zit eigenlijk niet te wachten op de bijbehorende ruis. Daarnaast heb ik ze nooit voor langere tijd gebruikt en weet ik dus niet of ze me bevallen.

Nou moet ik ook nog nieuwe pots, een nieuwe input en een nieuwe switch. Zijn de pots van GFS gewoon goed, of kan ik beter een keer naar Vox Humana gaan voor CTS pots en een goede schakelaar?