PDA

View Full Version : Suprem Solist



guitarnijboer
22 juni 2007, 23:31
Zo nu en dan kom je eens iets leuks tegen op MP:

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/22062007130.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/22062007129.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/22062007125.jpg

Volgens de vorige eigenaar uit 1963 en van duitse komaf: een Suprem Solist.
Nog nooit van gehoord maar hij vroeg er weinig voor... Natuurlijk was ie niet meer geheel werkend en was er flink in geprutst maar na een halve dag solderen was ie weer in helemaal originele en werkende staat. Nou ja, origineel... Natuurlijk wel die verschrikkelijk onhandige oude duitse inputs vervangen door een paar minstens zo oude jack inputs die ik van de hoogbejaarde eigenaar van mijn favoriete electronica zaak kocht. Passen heel handig in het zelfde gat en zijn vast te zetten middels de zelfde gaatjes waar eerst de andere inputs mee bevestigd waren. Heel profi dus.

Qua reparatie viel het reuze mee, natuurlijk de nodige (6!) anode weerstanden vervangen door een zooi goede gebruikte die ik nog had liggen en een paar koppel condensatortjes waar echt niets meer doorkwam. Ook zaten er een paar buizen in van een verkeerd type mede waardoor de reverb (Ja reverb inderdaad want het apparaat zit ook nog boordevol effecten!)
niet wilde werken en waren een paar kleine elcotjes kurkje uitgedroogd.
Het apparaat is 24 Watt RMS met 2 EL34 in klasse A. Een EZ 81 gelijkrichter, 3 x Ecc83 voor de voorversterker en fasedraaier, 1 ecc83 en ecl80 voor de reverb en een ecc40 voor de vibrato.

Er zit tenslotte ook nog een vaag knopje op waar 'effect' bij staat. In de duitse handleiding staat vrijvertaald de volgende beschrijving van dit effect: 'het inschakelen voegt bijzonder hoge harmonischen toe wat een staal achtige klank produceerd en bijzonder geschikt is voor gitaar..... Die duitsers waren Jimi dus ver vooruit!! Het is wat we tegenwoordig overdrive zouden noemen, echter wel in uiterst primitive vorm natuurlijk.

Na het soldeerwerk en het instaleren van de goede buisjes waaronder ook meteen een nieuw setje Sovtek LPS die ik nog had liggen het ding eens aangesloten:
Wat een vet geluid !!! Geen van Halen of zo natuurlijk maar bluesie tot en met! Op 2 breekt ie al op waarna zowel het volume en de oversturing toenemen. Het ding kan nog vrij hard ook!

4 x 12 kast meteen ook even geprobeerd op de externe speaker aansluiting.... Deurbel... buren :stop:
Dat bied dus mogelijkheden...

Maar goed een erg fijne versterker voor weinig dus. Dat wilde ik even delen.

Zijn er trouwens mensen bekend met dit merk trouwens en zo ja, kan iemand mij er iets meer over vertellen??

BLOK182
23 juni 2007, 07:25
De layout van de knoppen doet me denken aan iets a la Hoffner of Hohner, die hadden ook zo'n buizenbakkies destijds. Leuke aanwinst!!

bert k
23 juni 2007, 14:04
Als dat ding 24 watt produceert met twee EL34ers hoe kan hij dan zo snel opbreken? Of poept ie er intussen wat meer uit?

Mr.Bluesbreaker
23 juni 2007, 15:27
Wat een toffe vondst zeg!
Leuk om eens iets anders dan een Fneder, Marshall, Vox te zien die je dan helemaal weer geschikt maakt voor gitaar.

Inderdaad gaat ie dan wel snel oversturen bij standje 2. Ik hou mijn 22 watter op zich nog wel clean tot 4 met een les paul. Als ik met hele oude eindbuizen speel die echt op zijn, dan gaat ie wat eerder over zijn nek zegmaar.

guitarnijboer
23 juni 2007, 19:45
Ik heb natuurlijk dat effect knopje ingeschakel. Met een single coil (1/2 jazz HB) blijft ie met effect ingeschakeld tot ongeveer 3 nog vrij clean. Met single coil in de brug (1/2 JB) scheurt die dan al wel. Met het effect uit blijt ie langer clean en klinkt ie wat meer 'mellow' zeg maar.

Met de elementen in HB stand heb je met het brug element al wat oversturing op 2 ook al staat het effect knopje uit. Met effect ingeschakeld heb je op standje 2 dan al Malcolm Young achtige oversturing.

Het effect is overigens niets meer dan het ontkoppelen van de kathode weerstand van de eerste triode van kanaal 1 met een 5uF elcotje.

De andere kanalen (2 en 3) hebben wat meer laag en oversturen met single coils ongeveer een standje later dan het gitaar kanaal 1. De eerste triode van deze ingangen hebben geen kathode weerstand en de kathode's zitten dus rechtstreeks aan de massa.

Verschillende eindbuizen maakt wel uit. De originele bleven langer clean maar rammelen alsof je in een vitrinekast staat te spelen. Er zitten nu een paar svetlana's in die ik nog had liggen. Klinken veel voller en de versterker scheurt eerder. Dit mede omdat ze wat meer stroom trekken en de spanning daardoor wat gedaald is. Ik heb nog een paartje van die oude grote 6CA7's die ik ook nog even wil proberen straks ...

PeeVee
24 juni 2007, 09:50
Het doet me ook wel wat denken aan Schaller uit 60's (misschien maakten die ook Hohner / Hofner / Hoyer?). Leuk bakkie man! Wat zijn het voor speakers? 2 x 10"?

guitarnijboer
24 juni 2007, 12:31
Nee 1 x 8" en 1 x 10", de originele speakertjes. Achterop staat magneetfabriek Dortmund net als de luidsprekers in sommige oude radio's (Greatz o.a.) Klinken tegen mijn verwachting in best goed en zijn niet beschadigd.