PDA

View Full Version : Gitaarspel opnemen: HOE???



Guitarmania
22 juni 2007, 19:07
Mensen, ik behoor tot het a-technische type gitarist en heb totaal geen sjoege van apparatuur.

Hoe kan ik mijzelf opnemen?

Ik heb een Marshall TSL602 buizenversterker. Is die te linken naar de computer? Of kan ik mijn gitaar direct inpluggen in de compu?

Zo ja, waar plug ik in en heb ik daar programatuur voor nodig?

Thanx alvast!

Han S
22 juni 2007, 19:11
Typisch geval van eerst Faq lezen?

bass blom
22 juni 2007, 19:38
hij heeft een speaker simulator uitgang XLR
snoer hebben, naar 3,5mm jack? komt lijnsignaal uit
kan in je puter maar klinkt voor geen meter
een goedkoipe microfoon geeft spannender geluid

Guitarmania
22 juni 2007, 20:53
Typisch geval van eerst Faq lezen?

He Han, maatje van Jimi?

Ja, sorry, ik heb het e.e.a. gesurfd, maar werd al snel de weg kwijt door alle info. Ik ben daarom zo brutaal geweest om een hele simpele vraag te posten. Kijken of jullie een kleuter kunnen vertellen hoe je 1 en 1 bij mekaar optelt. Want zo is de situatie namelijk...

Guitarmania
22 juni 2007, 20:54
hij heeft een speaker simulator uitgang XLR
snoer hebben, naar 3,5mm jack? komt lijnsignaal uit
kan in je puter maar klinkt voor geen meter
een goedkoipe microfoon geeft spannender geluid

Sorry, maar hier kan ik niks mee. Is deze reactie trouwens wel goed gepost?

bass blom
22 juni 2007, 20:57
goed gepost.
ik heb die uitgang op mijn TSL60 top, ging er vanuit dat een combo die ook heeft.

Guitarmania
22 juni 2007, 20:57
@Han: de FAQ zit trouwens op slot. Je komt daar niet verder.

Guitarmania
22 juni 2007, 21:02
goed gepost.
ik heb die uitgang op mijn TSL60 top, ging er vanuit dat een combo die ook heeft.

Oke, tell me more. Ik heb een "Emulated Line Out" aan de achterkant van mijn TSL602. Gaat de snoer daarvan uit? En plug ik die in in mijn compu?

En waar / hoe plug ik in in mijn compu zonder hem op te blazen? Ik kan me voostellebn dat mijn compu / de geluidskaart van mijn compu niet al die decibellen trekt.

En heb ik programmatuur nodig??

Thanx sofar!

X-Rated
22 juni 2007, 21:04
Er zijn meer dan genoeg van dit soort vragen gepost. Dit forum heeft ook een zoek optie...

Enniehoe, dan weer het standaard antwoord:

- Microfoon (Shure SM57 of anders iets budget)
- Mixertje
- Nodige kabeltjes om alle meuk naar je computer te poorten
- Opname programma als Cubase SX of Adobe Audition

Google is your best friend.

Han S
22 juni 2007, 21:39
Gitaar>gitaarversterker>microfoon>microfoonvoorversterker/mengpaneeltje>geluidskaart>computertje met opnameproggie sommige zijn gratis.

Zoeken

Das Schaap
23 juni 2007, 01:02
Met welk doel wil je jezelf opnemen ? Is het puur voor de lol, of om jezelf te horen of wil je er echt nog wat mee gaan doen enzo ?

Je hebt namelijk veel mogelijkheden, varierend van wat hier genoemd is tot zelfs 1 simpele kabel.

bass blom
24 juni 2007, 14:39
Oke, tell me more. Ik heb een "Emulated Line Out" aan de achterkant van mijn TSL602. Gaat de snoer daarvan uit? En plug ik die in in mijn compu?

En waar / hoe plug ik in in mijn compu zonder hem op te blazen? Ik kan me voostellebn dat mijn compu / de geluidskaart van mijn compu niet al die decibellen trekt.

En heb ik programmatuur nodig??

Thanx sofar!

nee, dat snoer plug je in je radiowekker en dan kan je met gitaarspel gewekt worden..

die faq kom je niet verder, nee, maar er staat heel veel leesvoer.

valt me nog mee dat je niet vraagt waar de 220 stekker in moet.

bert k
24 juni 2007, 15:17
Ey, de bedoeling van dit forum is ook dat absolute n00bs hun vragen kunnen stellen. Hou op met kluitjes in het riet asjeblieft.


Ja, idd, snoertje vanaf die Line out naar de line in van je computer. Verloopsnoertjes zijn overal te koop. Je hebt een opnameprogramma nodig, probeer Audacity, dat is gratis. De hoeveelheid decibellen is geen probleem, de line out is wat anders dan de speaker out, je comp kan dat gewoon hebben.

@Harry, modvriend: in de FAQ staat een dooie link onderaan, daar kom je inderdaad niet ver mee.

Guitarmania
24 juni 2007, 18:26
nee, dat snoer plug je in je radiowekker en dan kan je met gitaarspel gewekt worden..

die faq kom je niet verder, nee, maar er staat heel veel leesvoer.

valt me nog mee dat je niet vraagt waar de 220 stekker in moet.

Jongens, je mag me absoluut uitmaken voor nobe. No problema. Dat ben ik nl. ook. Doet recht aan mijn status op dit forum...

Ik loop de longen uit mijn lijf op het muziektheorie-forum omdat ik daar toevallig een hoop verstand van heb. Speel zo'n 20 jaar etc.. Maar op dat forum heb ik nog nooit tegen iemand die een stupide vraag stelde gezegd dat ie zn gitaar in zn ars moest inpluggen om een zuivere A te krijgen.

En ik heb die gasten ook nog nooit gezegd dat ze (RFM!) het archief van GitaarNet moeten induiken. Want dat is echt bomen en bos.

Guitarmania
24 juni 2007, 18:33
Met welk doel wil je jezelf opnemen ? Is het puur voor de lol, of om jezelf te horen of wil je er echt nog wat mee gaan doen enzo ?

Je hebt namelijk veel mogelijkheden, varierend van wat hier genoemd is tot zelfs 1 simpele kabel.

Kijk das een reply.

Het is idd voor de lol. Maar ik heb van een vriend van me gehoord dat er gave kastjes zijn om te linken naar je compu. Doel is om drum, bas en gitaar op te nemen. Graag alles via gitaar of een programma om drums in te vullen. Maar ik kan me voorstellen dat je via compu-progr. ook drums uit je gitaar kunt halen???

Kortom: ik heb een gitaar en versterker. En een compu. Uiteindelijk wil ik een nummer / compositie kunnen delen met anderen. Met drum (ritme), bas en gitaar.

Ik kan me voorstellen dat:
1. er iets tussen versterker en compu moet;
2. er ook een programma voor is om dat in goede banen te leiden;
3. een programma om de boel op te nemen in MP3.

Anybody? (ik ga aan de slag met andere posts hierboven, waarvoor thanx!!!)

chubbyfan
24 juni 2007, 18:42
heb je er wel eens aan gedacht om het met een toneport (line 6 ux 1,2)te proberen dat is een externe geluidskaart speciaal voor gitaar
en daar zit ook opneemsoftware bij,ben je gelijk klaar

caelin
24 juni 2007, 18:48
Kijk das een reply.

Het is idd voor de lol. Maar ik heb van een vriend van me gehoord dat er gave kastjes zijn om te linken naar je compu. Doel is om drum, bas en gitaar op te nemen. Graag alles via gitaar of een programma om drums in te vullen. Maar ik kan me voorstellen dat je via compu-progr. ook drums uit je gitaar kunt halen???

Kortom: ik heb een gitaar en versterker. En een compu. Uiteindelijk wil ik een nummer / compositie kunnen delen met anderen. Met drum (ritme), bas en gitaar.

Ik kan me voorstellen dat:
1. er iets tussen versterker en compu moet;
2. er ook een programma voor is om dat in goede banen te leiden;
3. een programma om de boel op te nemen in MP3.

Anybody? (ik ga aan de slag met andere posts hierboven, waarvoor thanx!!!)

koop gewoon een podxt ....die link je via usb aan je comp ,
nuendo 3 dat is een recordprogamma waarin je alles opneemt
en drumkit fron hell superior en je bent helemaal het mannetje :)

Guitarmania
24 juni 2007, 18:51
nee, dat snoer plug je in je radiowekker en dan kan je met gitaarspel gewekt worden..

die faq kom je niet verder, nee, maar er staat heel veel leesvoer.

valt me nog mee dat je niet vraagt waar de 220 stekker in moet.

Read ur Private Mail asshole. En doe vanaf nu normaal.

Guitarmania
24 juni 2007, 18:52
koop gewoon een podxt ....die link je via usb aan je comp ,
nuendo 3 dat is een recordprogamma waarin je alles opneemt
en drumkit fron hell superior en je bent helemaal het mannetje :)

Thanx man! Daar ga ik eens lekker achteraan!

caelin
24 juni 2007, 18:57
wel duur allemaal hoor ;)

caelin
24 juni 2007, 18:58
Read ur Private Mail asshole. En doe vanaf nu normaal.

huh kunnen we de grap er van inzien ?????

bass blom
24 juni 2007, 19:00
hmm, als ik het hier plak krijg ik opmerkingen van de mods :D

Han S
24 juni 2007, 19:12
Bert (en ook ondergetekende) heeft al een gratis opneemprogramma genoemd.

Een POD XT klinkt aardig maar niet geweldig (IMHO), beter is om je unieke eigen geluid met een knappe microfoon naar een microfoon voorversterker of mengpaneeltje (is ook een micpre) te sturen en daarvandaan naar de geluidskaart van je PC te gaan.

Met MIDI kun je drums op een grid zetten en dan heb je aan één maat genoeg voor een ritme, die ene maat kun je met een druk op de knop desnoods duizend keer copiëren en waar je het nodig vindt vervang je een paar maten door een drumfill of break.

Muziek maken kan tegenwoordig elke boerenlul dankzij de digitale revolutie, je hoeft niet eens echt te kunnen spelen, het moet waarachtig net gekker worden, reeds.

Guitarmania
24 juni 2007, 20:00
Poen zat, en zolang je je niet laat naaien door obscure bedrijfjes als www.hetgelegevaar.nl is je geld goed besteed.

bass blom
24 juni 2007, 20:03
ah kijkaan ouderwetsch flamen geweldig :D

Guitarmania
24 juni 2007, 20:06
Nee mensen, ik kreeg een private mail van de boosdoener. Ik trek daarom alles in. Alles is oke. Oftewel: buy from www.hetgelegevaar.nl!!!

Maar - vuc - wat kun je pissed off raken van vervelende posts.

Zullen we vanaf nu weer aardig zijn voor mekaar?

Guitarmania
24 juni 2007, 20:15
Moderator, don't close the subject (vanwege een kleine twist) want er is best info te halen uit deze subject.

Maar af en toe moet je een onderwerp opnieuw starten omdat het lastig is om info te halen uit het GitaarNet-archief.

Tussen alle geklooi door - vanaf nu niet meer - heb ik erg gave info gehaald uit deze topic.

Thanx allen!!!!!!!!

bass blom
24 juni 2007, 20:17
Nee mensen, ik kreeg een private mail van de boosdoener. Ik trek daarom alles in. Alles is oke. Oftewel: buy from www.hetgelegevaar.nl!!!

zoals dit bijvoorbeeld.. ohnee, dat is gratis :D


vandaag, weer een feestdag, de MP3 release van de LP..

mastertape op dat, vandaar naar wav en dan zonet naar 320k mp3
extragratiz™

http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK01.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK02.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK03.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK04.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK05.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK06.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK07.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK08.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK09.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK10.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK11.mp3
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/TRACK12.mp3

en voor wie er een cd hoesje bij wil printen

http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/topdogs-front.jpg
http://www.hetgelegevaar.nl/tdogz/topdogs-back.jpg

opgenomen ongeveer rondom 1981 op een:

http://www.soundtapewereld.nl/Bandrecorders/Merken/Teac/Types/A-3340/TEAC--A-3340---PL-GR.jpg

Das Schaap
24 juni 2007, 20:43
Kijk das een reply.

Het is idd voor de lol. Maar ik heb van een vriend van me gehoord dat er gave kastjes zijn om te linken naar je compu. Doel is om drum, bas en gitaar op te nemen. Graag alles via gitaar of een programma om drums in te vullen. Maar ik kan me voorstellen dat je via compu-progr. ook drums uit je gitaar kunt halen???

Kortom: ik heb een gitaar en versterker. En een compu. Uiteindelijk wil ik een nummer / compositie kunnen delen met anderen. Met drum (ritme), bas en gitaar.

Ik kan me voorstellen dat:
1. er iets tussen versterker en compu moet;
2. er ook een programma voor is om dat in goede banen te leiden;
3. een programma om de boel op te nemen in MP3.

Anybody? (ik ga aan de slag met andere posts hierboven, waarvoor thanx!!!)
Als je echt helemaal gek bent op je versterker en daar echt jouw geluid uit krijgt moet je dat echt als de basis houden, dus vergeet het POD en dergelijke digitale pre-amp gebeuren in dat geval. Simpel gezegd, microfoon, leuke pre-amp en een geluidskaart zou je de hardware kant van het geheel hebben gehad. Er zijn tegenwoordig steeds meer goedkopere microfoons die zich goed dienen voor mensen die wel zichzelf willen laten horen, maar niet op zoek zijn naar de studiokwaliteit. Een geluidskaart zou ook op zich niet eens per se nodig zijn, dat hangt puur af van hoe ver je er in op gaat. Met andere woorden, dat kan wachten indien je het geld er niet voor (over) hebt.
Qua programma's om op te nemen, zoek iets gebruikersvriendelijks gezien je achtergrond die je hier al gaf. Audacity wordt vaak aangegeven als een gratis opname programma.

Drums zou ik in jouw geval indien je echt wel iets lekkers wil gewoon Ezdrummer nemen. Dit blijft een van de beste hapklare drumprogramma's/modules. En niet eens superduur. Je zou ook met gratis samples kunnen werken en zoeken naar een sampler hiervoor, maar dat is ook weer een hoop gedoe.

Ik blijf expres hier binnen redelijke voorstellen die uitgaan van het feit dat je het rechte pad volgt uiteraard. :sssh:

-=JEROEN=-
24 juni 2007, 21:56
voor een leek is 't moeilijk inschatten wat je nou echt nodig hebt, wat bij je past

de experts hier geven je goede adviezen, maar ze zeggen allemaal wat anders, dus ja, wat kies je

ik heb zelf een tascam US-122 gekocht, daarmee kan ik m'n (bas)gitaar direct via USB opnemen in CuBase, heb er pas een condensator mic bij gekocht voor zang en akoestische gitaar, maar CuBase vind ik verdomde moeilijk om onder de knie te krijgen, ik kan mezelf er ook maar niet toe zetten er echt voor te gaan zitten, zou echt handig zijn als iemand een keer bij me langs kwam om 't uit te leggen, dan vogel ik de rest zelf wel uit met de tijd

afijn, het helpt als je er bij vertelt hoeveel geld je er voor over hebt, en wat je wilt opnemen, en waarom (zodat ze kunnen inschatten wat voor kwaliteit je zoekt)

groet J

Han S
24 juni 2007, 22:09
voor een leek is 't moeilijk inschatten wat je nou echt nodig hebt, wat bij je past

de experts hier geven je goede adviezen, maar ze zeggen allemaal wat anders, dus ja, wat kies je

ik heb zelf een tascam US-122 gekocht, daarmee kan ik m'n (bas)gitaar direct via USB opnemen in CuBase, heb er pas een condensator mic bij gekocht voor zang en akoestische gitaar, maar CuBase vind ik verdomde moeilijk om onder de knie te krijgen, ik kan mezelf er ook maar niet toe zetten er echt voor te gaan zitten, zou echt handig zijn als iemand een keer bij me langs kwam om 't uit te leggen, dan vogel ik de rest zelf wel uit met de tijd

afijn, het helpt als je er bij vertelt hoeveel geld je er voor over hebt, en wat je wilt opnemen, en waarom (zodat ze kunnen inschatten wat voor kwaliteit je zoekt)

groet J

Kijk en dat is nou de oorzaak van je probleem want Cubase is niet moeilijker dan andere proggies, gewoon ff uitvogelen hoe het werkt en you're done.

caelin
24 juni 2007, 23:11
en daar hebben de meeste mensen dus geen tijd voor ....
netzoals zoeken naar de beste mogelijkheden om jouw geluid op tape (idg een harddisk ;) ) te krijgen !

neem een voorbeeld de custom tone van line6 ....miljoenen pod presetjes maarrrrrr een stuk of 10 die jou werkelijk liggen ...
dus zo makkelijk is het niet om jouw geluid op disk te krijgen !

je moet gewoon proberen en veel lezen op fora
trouwens van addicted drums is er een demo te downen en die klinkt zeker net zo goed als ezdrummer ...

chubbyfan
24 juni 2007, 23:16
je bent ook niet verplicht om die line 6 presets te gebruiken
ik heb mijn zoom 505 ertussen gezet en de gearbox uitstaan
,het is maar een geluidskaart en ik ben niet verplicht om hun presets te gebruiken

bert k
24 juni 2007, 23:30
en daar hebben de meeste mensen dus geen tijd voor ....
netzoals zoeken naar de beste mogelijkheden om jouw geluid op tape (idg een harddisk ;) ) te krijgen !

.
Nou, dat vind ik wel een suffe instelling. Je wilt wel opnemen, maar je hebt geen tijd om te leren hoe het moet. Daar moet je dan eerst maar tijd voor maken, sommige dingen gaan nou eenmaal niet vanzelf.

En Cubase is echt niet zo'n heksentoer.

caelin
24 juni 2007, 23:53
Nou, dat vind ik wel een suffe instelling. Je wilt wel opnemen, maar je hebt geen tijd om te leren hoe het moet. Daar moet je dan eerst maar tijd voor maken, sommige dingen gaan nou eenmaal niet vanzelf.

En Cubase is echt niet zo'n heksentoer.

het is een suffe instelling ...maar je kan het ook anders lezen he !
daar gunnen mensen zich geen tijd voor ...

ik weet wel dat het geen heksentoer is ,ik heb zelf nuendo ook moeten uitvogelen dus ......

jaja de mensen zijn makkelijk

madman
25 juni 2007, 09:07
ik heb geen ervaring met cubase, geen idee hoe ingewikkeld het werkt, maar ik heb m'n gitaar gewoon in m'n gt-6 geprikt, en van daaruit naar de line-in van m'n computer naar sonar 6
natuurlijk kost het tijd om zo'n programma te leren kennen, maar dat moet je zien als een investering, als je het een beetje doorkrijgt draai je daarna binnen no-time heel goed klinkende mixen in elkaar

bert k
25 juni 2007, 09:39
het is een suffe instelling ...maar je kan het ook anders lezen he !
daar gunnen mensen zich geen tijd voor ...

ik weet wel dat het geen heksentoer is ,ik heb zelf nuendo ook moeten uitvogelen dus ......

jaja de mensen zijn makkelijk
Ik bedoelde jou niet persoonlijk, hoor.:) Maar je krijgt nouy eenmaal niets voor niets in het leven. Mensen posten hier wilde plannen over multitracken en CD's opnemen, maar eerst leren hoe het werkt is teveel moeite. Vreemd, want ze hebben toch ook eerst moeten leren gitaarspelen.
En juist Cubase leert makkelijk. Echte simpele dingen zoals een track opnemen wijst zichzelf, en van daaruit werk je verder.

caelin
25 juni 2007, 18:13
haha ik vat het dan ook niet persoonlijk op :D

maar inderdaad het wijst zichzelf ;)

Guitarmania
25 juni 2007, 18:51
Hmm, ik sta zwaar op het punt om zaken te gaan doen met line6.com. Enige dat ik me afvraag (en dat bleek niet uit hun site) is of ik iets kan met bass en drums. Zijn die ook uit je gitaar te halen? En kun je die met de line6-progr. naar diverse sporen toedelen? Kortom, kun je er een liedje mee maken?

X-Rated
25 juni 2007, 18:53
Ik bedoelde jou niet persoonlijk, hoor.:) Maar je krijgt nouy eenmaal niets voor niets in het leven. Mensen posten hier wilde plannen over multitracken en CD's opnemen, maar eerst leren hoe het werkt is teveel moeite. Vreemd, want ze hebben toch ook eerst moeten leren gitaarspelen.
En juist Cubase leert makkelijk. Echte simpele dingen zoals een track opnemen wijst zichzelf, en van daaruit werk je verder.

Toen wij voor het eerst begonnen met opnemen was het ook een hel en de mogelijkheden waren eindeloos. Vooral wist je niet waar je moest beginnen en wat je nou eigenlijk moest doen. De sky was nog niet eens de limit.

Nu zijn we 1,5 ~ 2 jaar verder en hebben we bijna een hele cd opgenomen die ik nog moet gaan mixen. Er gaat gewoon een hoop tijd in de theorie en het oefenen zitten. Ik heb in die 1.5 ~ 2 jaar ook zelf dingetjes gemaakt en telkens feedback gevraagd. Zo leer je steeds meer dingen.

sjoerd5
25 juni 2007, 19:20
Even terug naar de vorige pagina's:

Waarom moet er precies een pre-amp tussen??

-=JEROEN=-
26 juni 2007, 13:48
Hmm, ik sta zwaar op het punt om zaken te gaan doen met line6.com. Enige dat ik me afvraag (en dat bleek niet uit hun site) is of ik iets kan met bass en drums. Zijn die ook uit je gitaar te halen? En kun je die met de line6-progr. naar diverse sporen toedelen? Kortom, kun je er een liedje mee maken?
met zo'n pod kan je gitaar en bas opnemen, drums kan je maken met bijv EzDrummer (plugin voor cubase) of hammerhead (gratis / zeer eenvoudig drumcomputertje)

cubase is een stuk ingewikkelder dan cooledit (multitrack recorder)

en het is mij nog niet gelukt om met EzDrummer zelf een ritme te maken
(die voorgeprogrammeerde dingen zijn retecool, maar ik maak ze liever zelf ;))

als ik iets eenvoudigs in elkaar wil zetten, puur om de band te laten horen wat ik ongeveer bedoel, dan neem ik gitaar en bas op met een simpel pc microfoontje (in cooledit) en zet er hammerhead drums onder

ik ga die cubase tutorial video nog maar eens bekijken, hmpf http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/100.gif


edit: even voor de duidelijkheid, zo'n pod is alleen maar om je gitaar aan je pc te koppelen, voor opnemen en drums toevoegen ben je aangewezen op software zoals cubase

Han S
26 juni 2007, 13:56
Even terug naar de vorige pagina's:

Waarom moet er precies een pre-amp tussen??

Een microfoon geeft maar een paar milivolts en de geluidskaart of versterker verlangt line nivo, wat tussen de 150mv en 2 volt kan liggen, dus moet je het voorversterken. Het is net zoiets als patat voorbakken.

Slevin
26 juni 2007, 23:55
MOD EDIT
TOPIC NIET KAPEN. Voor nieuwe vraag zoekfunctie gebruiken of nieuw topic openen.

harrie-beton
27 juni 2007, 09:48
Uw mod zal ook even typen. Ik heb het open gelaten zoals je ziet.

Microfoons en mengtafels is vrij ingewikkeld voor thuis.
Als je een toneport ux koopt kun je heel eenvouding gitaarspelen via je computer en dat opnemen. Er is een programma bij waarmee ook drum loops te gebruiken zijn. Zo kan je eenvoudig nummers maken inclusief baslijnen enzovoort.

Ik herhaal wel het punt van Han S: als je niet de moeite doet om je te verdiepen in de materie plus de handleidingen van voor naar achter heb je weinig plezier ervan. Vanwege de grote hoeveelheid mogelijkheden moet je er even doorheen.

Je bent welkom: Ik woon wel ver weg in Groningen en kan je best dit soort dingen van line6 laten zien. Met computers en audio kan ik me redelijk redden en heb ook onderwijsbevoegdheid :p

Ic3gl0vE
27 juni 2007, 11:19
Echte simpele dingen zoals een track opnemen wijst zichzelf, en van daaruit werk je verder.

Juist. en als je alleen maar simpel tracks wilt opnemen kun je net zo goed een gratis en minder uitgebreid programma downloaden. Dan raak je ook veel minder snel de weg kwijt in alle instellingen en mogelijkheden.