PDA

View Full Version : long life snaren



SteveM
22 juni 2007, 14:23
wat zijn jullie ervaringen met long life snaren?
Ik heb onlangs een setje op mijn Ovation gezet. Ze kosten twee keer zoveel als normale snaren en ze zouden veel langer hun klank moeten behouden dankzij speciale coatings etc. Wel, ik ben niet onder de indruk van hun prestaties.

alexander92
29 juni 2007, 17:56
ikheb zelf geen ervaring met dast soort snaren, maar mijn ervaring met de meeste long life producten is dat het vaak niet zowveel verschil is.
eigenlijk aleen in de prijs. :gitarist:

BamBuFan1
30 juni 2007, 00:46
wat zijn jullie ervaringen met long life snaren?
Ik heb onlangs een setje op mijn Ovation gezet. Ze kosten twee keer zoveel als normale snaren en ze zouden veel langer hun klank moeten behouden dankzij speciale coatings etc. Wel, ik ben niet onder de indruk van hun prestaties.

Ik heb een setje elixers gekregen van iemand die ze op zijn Landola parlour had gelegd en de toon veel te scherp vond. Ik heb ze inmiddels een jaartje op mijn Ibanez 752 Black Beauty liggen en voor die gitaar zijn ze nog steeds prima qua klank en feel! Ik kijk hoe lang ik ze nog goed vind klinken en daarna gaat er weer een set elixers op.

Maar die elixers zijn qua klank naar mijn idee beter geschikt voor een donker, van zichzelf bassig klinkende gitaar, want op die Landola klonken ze inderdaad veel te schel.

Eko
30 juni 2007, 10:10
Er zijn meerdere merken met gecoate snaren. Onderling zijn er verschillen qua klank , maar ook binnen merken zelf. Elixir heeft bronze en phosphor bronze in de aanbieding. Niet alle type gitaar kun je zo maar wat op mikken. Een phosphor bronze klinkt heel mooi op een gitaar met voor en achterkant van loofhout. Een gitaar met rosewood zal er te schel van gaan klinken, beter daar normale Elixirs op mikken. Ook is het een beetje uitvogelen of een ander merk soms iets beter resultaat heeft.
Normale sets met snaren gaan bij mij maar 1 avond mee. Een setje Elixirs doen ongveer een week, dus voor mij al winst. Ligt een beetje aan je eigen handen.

SteveM
30 juni 2007, 15:12
ik heb idd vanmiddag een setje Elixirs gekocht, ben heel benieuwd of die beter zijn. Misschien ligt het ook wel aan zweterige handen of de samenstelling van je lichaamssappen. Een week vind ik toch wel heel kort.

Eko
30 juni 2007, 16:16
Als ik speel , zweet ik inderdaad behoorlijk. Mijn zweet is inderdaad wat aggressiever, dat weet ik nu wel. Ik heb door de jaren heen zelfs dieten gevolgd en van alles geprobeerd, niets helpt echt. De gecoate snaren zijn een heel eind beter, dus een week vind ik al een heel eind beter.
Als je veel speelt ( uren per dag) en optreed zijn de kosten van de Elixirs best redelijk.

Nanni
1 juli 2007, 02:55
Al speel ik de hele dag en heb ik aardig zweterige handen, gaan mn d'addario-snaren toch zeker twee weken mee. Miss gaan ze maar een dag mee als je tien uur per dag speelt, maar ik kan me van de meeste mensen niet voorstellen dat dat het geval is.. Miss zijn ze dan vuil aan het worden, maar merkbare achteruitgang qua klank lijkt me erg stug. Die gecoate snaren zijn ongetwijfeld beter dan een setje gewone snaren, maar dat is echt niet binnen een week te merken. Miss bij een John Petrucci of een Joe Satriani, maar ik denk niet dat er hier veel mensen van dat caliber actief zijn.. En je snaren een jaar lang op je gitaar houden lijkt me btw wel erg lang; zo gecoat kunnen ze toch ook niet zijn? Er komt nl altijd vuil in je wound-snaren (EAD en soms G). Als je gewoon setjes voor 5 euro bij bv feedback bestelt, is het toch ook goed?

Eko
1 juli 2007, 08:13
Nanni,
Het is niet het vuil wat de snaren aantast. Mijn zweet is gewoon iet wat zurig. Als ik gespeeld heb voor een paar uur dan staat de roest er de volgende keer gewoon op. Ik heb al van alles gedaan, direct afvegen, middeltjes smeren enz, maar het werkt allemaal niet zo goed. Ik vind het niet zo erg. De Elixirs werken zeer goed voor mij. Voor het geld hoef ik het niet te laten ( ik ben geen miljonair, maar de kids zijn al groot).

Scarstruck
1 juli 2007, 11:47
Ik ken hetzelefde probleem ik leg een nieuw set snaren en ik speel een tijdje en de volgende dag pak ik mijn gitaar weer op en er hangt roestbruinig vuil aan de niet wounded snaren. Ik kan dat vuil er zo afkrabben zo dik ligt het er vaak op.

BamBuFan1
1 juli 2007, 21:08
Ik ken hetzelefde probleem ik leg een nieuw set snaren en ik speel een tijdje en de volgende dag pak ik mijn gitaar weer op en er hangt roestbruinig vuil aan de niet wounded snaren. Ik kan dat vuil er zo afkrabben zo dik ligt het er vaak op.

Fastfret al eens geprobeerd voor/na iedere speelbeurt?
http://www.feedback.nl/?id=55&b=GHSA87

Scarstruck
2 juli 2007, 19:25
Lolz :) Je gaat er heel blij van kijken tijdens het spelen! cheapest verkooptruc ever. Alleen daarvoor zouw ik het al kopen. :hippie:

Verkopen ze dat product in de keymusic. in Sint-Niklaas ?

LaurentB
3 juli 2007, 00:31
Zolang je alleen met je vingers speelt gaan ze zeker langer mee. Maar zodra je met een plectrum akkoorden gaat spelen slijt de coating snel en is het lange-termijn effect inderdaad weg.

rterpstra
3 juli 2007, 18:39
Ik heb zelf een tijdje Dean Markley Gold phos snaren gebruikt. Zien er niet zo mooi uit omdat ze goudkleurig zijn, maar de klank vond ik erg goed op mijn Washburn Timbercraft Jumbo. Gaan ook maanden mee en ze blijven mooi glad.

Eko
3 juli 2007, 20:24
Het gedeelte wat slijt onder het aanslaan met een plectrum is niet het probleem. Het is altijd het gedeelte dat boven het fretboard zit.
Alle middelen zoals fastfret heb ik al gedaan en weggegooid wegens geen succes.
Ik gebruik de Elixirs trouwens ook op de electrische gitaren. Misschien dat het zware spelen er aan bijdraagt dat normale snaren sneller slijten. Ik speel met .011 en slijt ook frets. Het geld is niet de reden om andere snaren te gebruiken, iedere dag beginnen met nieuwe snaren zetten wordt wel eens strontvervelend.

JohnLord
18 maart 2008, 11:21
Zolang je alleen met je vingers speelt gaan ze zeker langer mee. Maar zodra je met een plectrum akkoorden gaat spelen slijt de coating snel en is het lange-termijn effect inderdaad weg.

Is ook mijn ervaring. De coating van de omwonden snaren gaat er na een paar weken al los aan hangen, zowel bij het plectrum als zo rond de vijfde positie. De onomwonden snaren zijn dan nog redelijk dus kan ik nog een week of twee spelen mits er geen optredens zijn.

Kim Wilson
18 maart 2008, 11:27
Is ook mijn ervaring. De coating van de omwonden snaren gaat er na een paar weken al los aan hangen, zowel bij het plectrum als zo rond de vijfde positie. De onomwonden snaren zijn dan nog redelijk dus kan ik nog een week of twee spelen mits er geen optredens zijn.
Volgens mij is dat toch niet zo'n probleem, als de coating loslaat? Daar verandert de klank toch niet van? Die coating zit er juist om te voorkomen dat er zweet, vet en troep van je akkoord-hand tussen de windingen gaat zitten, waardoor de klank achteruit gaat. Maar daar waar je met je plectrum langs de snaren gaat, heb je geen last van smeer op je snaren.

SteveM
18 maart 2008, 11:48
IK gebruik nu idd een tijdje Elixirs voor zowel electrisch als acoustisch. Electrisch ben ik niet heel erg te spreken over de stabiliteit van de snaren - moet heel veel onder het spelen bijstemmen. De eerste keer had ik ze de avond voor een optreden op mijn gitaren gezet en ik heb bijkans het hele optreden verpest door mijn valse gitaren.
Ik moet wel eerlijk zeggen: op mijn Ovation klinken ze fantastisch, mooie heldere klank waar ik alle stijlen mee kan doen (pop, jazz, fingerpicking). Ik speel niet zo heel veel, dus ze gaan lekker lang mee en ze blijven tot het eind toe goed klinken. Wat ook weer een beetje vern##keratief is, want ik heb dan niet op tijd door dat ze eigenlijk al af zijn. Daar kom ik dan achte rdoordat ze op een gegeven moment echt niet meer te stemmen zijn.

JohnLord
18 maart 2008, 12:57
Volgens mij is dat toch niet zo'n probleem, als de coating loslaat? Daar verandert de klank toch niet van? Die coating zit er juist om te voorkomen dat er zweet, vet en troep van je akkoord-hand tussen de windingen gaat zitten, waardoor de klank achteruit gaat. Maar daar waar je met je plectrum langs de snaren gaat, heb je geen last van smeer op je snaren.

Coating weg = roest

Kim Wilson
18 maart 2008, 13:06
Ook als je met plectrum blijft spelen? En er dus niet met je vingers aankomt?

Of is het metaal van gecoate snaren ook anders dan de niet-gecoate snaren? Dat ze gevoeliger zijn voor roest?

Kakihara
18 maart 2008, 13:30
Ik heb een tijdlang op Optima/Maxima Gold Plated snaren gespeeld, en ik vind ze nog altijd het beste wat er is, en niet overdreven veel duurder dan de 'gewone' merken. Jammer genoeg ben ik naar een uithoek verhuisd en zijn ze in de streek niet te vinden. Misschien toch maar eens online bestellen.