PDA

View Full Version : 2 nieuwe speaker in mijn cab?



pe_10
22 juni 2007, 11:35
Ik zou eventueel 2 standaard-speakers willen vervangen in mijn 1960-cab door 2 V30's. De bestaande G12T75's zijn al redelijk oud. Hoe zit het dan als er 2 spiksplinter nieuwe speakers bijkomen? Kan dit kwaad? Reageren zij anders? Of kan ik het best gaan voor 4 nieuwe speakers?

Verder heb ik gelezen dat nieuwe speakers ingespeeld moeten worden. Wat houdt dit dan precies in? En hoe wordt dit het beste gedaan?

Squier4ever
22 juni 2007, 11:47
Het kan in principe geen kwaad om er andere speakers in te jassen, zolang ze maar dezelfde impendantie hebben (ohmage) en je ze maar weer op dezelfde manier aansluit.

in het begin zijn de membranen van de speakers nog stijf, die hebben een tijdje nodig om wat soepeler te worden (de zgn. break-in periode). het maakt voor de klank wel wat verschil maar als je er eenmaal een tijdje op gespeeld hebt zul je merken dat het alleen maar beter gaat klinken als het goed is.

the sure thing
22 juni 2007, 23:55
... misschien ben je wel heel verbaasd als je G12T-75 wel net zo goed klinken als je V30's? Speakers kunnen niet te oud zijn. Zeker de G12T niet, want die zijn nog niet zo oud... Dat kan dus geen reden zijn om ze te vervangen!