PDA

View Full Version : mismatch



isa1984
21 juni 2007, 21:06
Ik heb het impendantie faq topic goed gelezen. Ik heb een probleempje.
Heb een heel groot optreden zaterdag op de grote markt in Groningen, maar mijn versterker heeft een impendantie van 4 ohm en het koch cabinet wat ik leen heeft een impendantie van 8 ohm. De versterker is een twin reverb omgebouwd tot top. Denken jullie dat ik iets langer dan een half uurtje kan spelen zonder problemen? Ik kan het me niet veroorloven dat ik echt problemen krijg, er staan echt zoveel mensen dat ik nu al zenuwachtig wordt.

Bedankt,

Isa

Mitch
21 juni 2007, 23:33
Ja. Je kan het zelfs veel langer volhouden dan dat, we willen het hier alleen niet verkondigen als "moet je vooral doen". Je voelt de fijne nuance waarschijnlijk wel ;)

Chris Winsemius
21 juni 2007, 23:56
Je TwinReverb kan die mismatch (gewoon) aan, zeker 'n half uur. De versterker an sich zal wat warmer klinken en wat smoother oversturen indien harder gezet.

Don't worry, lekker spelen!

isa1984
22 juni 2007, 09:52
Tnx guys,

Echt heel erg bedankt voor jullie hulp! Volgende week koop
ik er een goede cab bij. Op zich is het handig dat die twin reverb omgebouwd
is tot top, maar 4 ohm cabinetjes zijn iets moeilijker te vinden volgens mij al valt dat misschien ook wel mee.
Nogmaals bedankt,

Isa

Mr.Bluesbreaker
22 juni 2007, 12:56
Kan geen kwaad.

Wel leuk, ik zet het raam bij me thuis open, en kan jou dan horen spelen op de Grote Markt:) Draai die head maar eens flink open.

isa1984
22 juni 2007, 13:51
Haha je zult me wel horen dan, om half 2 smiddags ofzo!
Ik gebruik trouwens zelf ook een bluesbreaker morgen, gister geleend van iemand dus ik ben benieuwd!

Unicron
22 juni 2007, 14:09
Tnx guys,

Echt heel erg bedankt voor jullie hulp! Volgende week koop
ik er een goede cab bij. Op zich is het handig dat die twin reverb omgebouwd
is tot top, maar 4 ohm cabinetjes zijn iets moeilijker te vinden volgens mij al valt dat misschien ook wel mee.
Nogmaals bedankt,

Isa

Veel huidige marshall 4x12s kunnen op 4 ohm.... (behalve een paar van die old-school greenback boxjes) Koch 4x12s ook trouwens...

drap
20 juli 2007, 21:51
Beetje oud topic, maar ik heb eigenlijk eenzelfde vraag, alleen betreft het hier een 8 ohm cabinet (Marshall 1936 2x12) en een Marshall JTM60 combo met een 16 ohm uitgang voor een extern cabinet. Kan dit? Ik moet er niet aan denken dat m'n combootje naar de mallemoer gaat namelijk.

Nou bedenk ik me net, het cabinet kan ook naar 16 ohm stereo. Alleen is de uitgang van m'n JTM natuurlijk wel gewoon mono. Kan ik daar nog wat mee?

Mitch
20 juli 2007, 21:57
Als in: je wil alleen het cabinet gebruiken en de interne speaker omzeilen ?
16 ohm stereo kun je wel gebruiken, maar dan pak je dus maar één speaker van de twee... daar gaat je voordeel.

Negative K3 fan
20 juli 2007, 22:19
Beetje oud topic, maar ik heb eigenlijk eenzelfde vraag, alleen betreft het hier een 8 ohm cabinet (Marshall 1936 2x12) en een Marshall JTM60 combo met een 16 ohm uitgang voor een extern cabinet. Kan dit? Ik moet er niet aan denken dat m'n combootje naar de mallemoer gaat namelijk.
Ja dit kan, maar het stresst de eindbuizen wel tot op een zekere hoogte...


Nou bedenk ik me net, het cabinet kan ook naar 16 ohm stereo. Alleen is de uitgang van m'n JTM natuurlijk wel gewoon mono. Kan ik daar nog wat mee?
kan ook, maar dan gebruik je zoals gezegd maar 1 van de 2 speakers.

drap
20 juli 2007, 22:20
Die interne speaker kan gewoon aangesloten blijven wat mij betreft en ik was eigenlijk wel van plan beide speakers van het cabinet te gebruiken. Ik zag eerst alleen 16 ohm staan, zonder me te bedenken dat dat stereo was, of 8 ohm mono en dat de 16 ohm uitgang van m'n versterker mono is.

Nou staat dit achterop de versterker:

60 Watts RMS into 8/16Ω
16Ω extension speaker
16Ω internal speaker

Ik snap hier geen jota van, maar de kenners hier wel mag ik aannemen.

drap
21 juli 2007, 01:22
Dit kreeg ik ergens anders als antwoord, kan dit kloppen? Er staat me wel zoiets bij dat ik dat eerder heb gelezen, maar of het waar is weet ik ook niet:

er zitten 2 16 ohm speakers in, anders kan die nooit 8 ohm mono zijn...

officieel kan het niet, maar ik heb altijd begrepen (uit diverse bronnen) dat een 100% mismatch mogelijk is, dus (bij buizen!!) 16 Ohm versterker op 8 Ohm Kabinet moet kunnen.

(bij transistorversterkers is dit andersom, dan is een 16 ohm cab op een 8 ohm versterker prima)

Mitch
21 juli 2007, 13:46
Als je twee verschillende speakers gebruikt moet je er altijd voor zorgen dat de impedantie daarvan overeenkomt (zoals ook in de FAQ staat). Dus als je een 16ohm speaker in het combo hebt zitten kun je daar inderdaad alleen een 16 ohm externe speaker(kast) op aansluiten. Aangezien de 2x12 die je kan gebruiken twee 16 ohm speakers heeft, die mono samen 8 ohm geven, kun je er maar één van gebruiken. Die is dan namelijk 16 ohm mono.
Dus:
-eigen speaker aansluiten
-één van de speakers van de 2x12 (helft stereo) aansluiten.

Resultaat: één werkloze speaker, maar het kan niet anders.

drap
21 juli 2007, 14:02
Ah oké, thanx voor het antwoord. Ik zal mij dan maar zo snel mogelijk naar Vleuten spoedigen als ik het cabinet binnen heb. Er zit niks anders op.

Daar gaat Lowlands vrees ik... :nervous: