PDA

View Full Version : Nieuwe les paul!!



Orpheo
21 juni 2007, 20:16
Ik was bij de plug vandaag, en ik kwam eigenlijk voor een stratje met piezo en dimarzio's, maar deze gitaar was te gaaf, en ik kon 'm niet laten liggen! hij was notabene ook nog eens goedkoper! er zit wel veel werk in, maar dat is absoluut geen probleem; heb ik leuke dingen te doen dit weekend!


fototijd: oh ja, effe foto's in photobucket uploaden....

GunMetalBlue
21 juni 2007, 20:20
daar doe je lang over anders hoor... dat uploaden...

Orpheo
21 juni 2007, 20:24
daar doe je lang over anders hoor... dat uploaden...

ik heb ook veel mooie/grote foto's :D

het is trouwens geen gibson, maar een andere. ik roep de hulp in van Wietse, wellicht weet hij 't. Ik vermoed dat 't een japanner is, vanwege de verdomd mooie constructie; de hals loopt verder door dan bij n gibson, het is massief hout; massief mahonie body, mahonie hals uit 1 stuk, 2 delig esdoorn top, 7 delige binding boven en onder, en binding op t headstock. jammer alleen dat 't rosewood toets is ipv ebben, maar voor de rest; superfijn gitaartje.

de pickup in de brug is een EMG (ik dacht de 81, maar ik vergeet altijd of t goude of zilveren logo de 81 is) en een dimarzio in de hals. ik Denk een ouwe superdistortion. de gitaar klinkt verdraaid lekker trouwens! niet superhot, maar ook geen slappe hap. er gaan nieuwe elementen in (deze elementen zijn niet mijn ding, zeg maar, en ze staan voor geen meter) en de build in fx werkt absoluut, totaal...




niet.

is allemaal los gesoldeerd, en ik heb geen idee hoe 't hoort te zitten, ach, ik vind 't chill hoor. scheelt me een hoop gekloot.

Orpheo
21 juni 2007, 20:27
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/KIF_9850.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/KIF_9851.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/KIF_9852.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/KIF_9853.jpg

Orpheo
21 juni 2007, 20:28
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/KIF_9857.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/KIF_9858.jpg

wietse, zegt jou deze gitaar iets? hij lijkt op jou axe, maar hij is toch echt anders; die van jou heeft de effectjes ingebouwd, en t staat op een plastic plaatje, bij mij is 't echt door de (massieve) top. en zeggen de tuners jou iets?

onder de metalen plaat ligt trouwens de batterij voor de EMG. daar passen er echter 3 in... Ik heb de snaren nog niet vervangen (wel eraf gehaald), omdat ik morgen even wat frets moet poleisten, en de toets in de olie ga zetten. de tuners zijn eigenlijk verdomd stemvast (wat voor tuners zijn 't? ik herken ze, maar waarvan weet ik zo niet).

hoeveel deze me gekost heeft? nja, laat ik t zo zeggen: je kan hier met moeite een epi voor kopen, eerder een stagg.

wie heeft trouwens een idee hoe OUD deze is? ik denk dat 't een oudje is als ik kijk naar t element, de manier van bouwen (nagenoeg exacte kopie van een norlin-gibson; kijk naar de top, kleur, headstockshape, body-laminering). ik gok op eentje van rond de 1976...

The Mess
21 juni 2007, 20:29
Die ingebouwde effecten zijn cool!
Owja, en nog ff een domme vraag: heb jij nooit genoeg les pauls en waar haal je in 's hemelsnaam je geld vandaan? :o

Gefeliciteerd iig! :)

GunMetalBlue
21 juni 2007, 20:32
Hij dealt, les pauls... :D

Hij is prachtig! Echt een hele karaktervolle gitaar vind ik.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/KIF_9852.jpg

Rechts van de aller-rechtse on/off switch, wa doet dat euh... lampje? is dat de input? huh?

RedBuell
21 juni 2007, 20:32
Goud is een 85

bass blom
21 juni 2007, 20:34
auto wah :D
jammer dat er geen autoplay op zit :hippie:

Luke-wannabe
21 juni 2007, 20:35
Mooi ding man!!
Ik ga je ff pmmen

Orpheo
21 juni 2007, 20:36
t lampje doet nog niks helaas.... maar ik ga daar wel wat leuks mee doen denk ik.


er komt gouden hardware op trouwens.

Nee,ik deal niet. ik heb gewoon een salarismeevallertje gehad deze maand. hij was gewoon spotgoedkoop ghehe. de effecten doen 't dus niet. geen punt; er komt tzt een variaxje in. past precies ghehe.

en nee, ik heb nooit genoeg van les pauls. daarom heb ik ook deze genomen in plaats van die strat :D

Orpheo
21 juni 2007, 20:36
Mooi ding man!!
Ik ga je ff pmmen

sgoe :) ik zie t wel

InternEd
21 juni 2007, 20:44
er komt tzt een variaxje in. past precies ghehe.
Haha, het is al een Variax avant la lettre :D

Orgasmocaster
21 juni 2007, 20:49
Ik heb die naam vaker gezien..
Ik moest eerst aan een electra denken, maar daarbij kun je de modules uiteraard verwisselen.

mooie lp verder.. wordt wel een leuke klus om alle gaten weer dicht te maken!

Orgasmocaster
21 juni 2007, 20:51
There you have it:

The Fresher story begins back in 1973 when Fresher guitars were introduced by the Kyowa Company, Ltd., of Nagoya. Nagoya, you’ll recall, is one of the principal guitar-making regions in Japan. Kyowa was primarily a trading company, importing products and developing some musical instruments. The company is still in operation, importing Charvel/Jackson, Takamine and Dean Markley products, among others.

Fresher guitars were built by the Matsumoto Musical Instrument Manufacturers’ Association, a consortium of suppliers in the Matsumoto region. This organization, by the way, did not include either Fujigen Gakki or Matsumoku, the area’s more famous manufacturers.

http://www.vintageguitar.com/brands/details.asp?ID=20

Orpheo
21 juni 2007, 21:10
dus als ik t goed zie, werden ze gemaakt door matsumoko? de laatste 2 regels lijken elkaar tegen te spreken :???: :dontgeti:

Kaboemba
21 juni 2007, 21:15
He Orpheo,

Da's niet verkeerd hoor een fresher, heb er zelf een tijdje terug 1 gehad een strat model alleen die had geen ingebouwde effecten (daar stonden ze om bekend).
Die ik had was een prima gitaar en idd het lijkt matsumoblabla spul.
Hij was mij te zwaar en een te dikke hals maar anders had ik hem niet weg gedaan.

Orgasmocaster
21 juni 2007, 21:15
Matsumoto is een regio, Matsumoku is (was) de naam van een fabrikant

Kaboemba
21 juni 2007, 21:18
Btw er lijkt niet veel meer origineel te zijn en jammer dat de effecten het niet doen dat maakt hem speciaal.

Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt. De mijne was echt helemaal perfect en met koffer heb er toen (jaartje terug) 195 of 200 euro voor betaald.
Maar deze heeft veel meer karakter, ik ben jaloers.

Ganjaman
21 juni 2007, 21:52
heb er ooit eens bijna 1 gekocht, niet op gespeeld.
wat ik ervan heb gehoord is dat de gitaren als goed te boek staan, maar de ingebouwde effectjes wat minder.
maar desalniettemin nette axe man!

DarknessAwaits
21 juni 2007, 22:34
Wat mij nou opvalt...



je hebt eindelijk een fatsoenlijke camera :dance:.

Orpheo
22 juni 2007, 08:01
ghehe, nee ik heb nog steeds geen fatsoenlijke camera :D die heb ik van de ouders van mn vriendin geleend :chicken: geen zinloze uitgaven als 't niet nodig is he? :D


nja ik heb er 260 voor betaald, de elementen ga ik nog verkopen, dus per saldo word ie niet zo heel 'duur'. er gaat een setje gfs elementjes in, en tzt een variax (daar heb ik 'm trouwens ook voor gekocht) maar hij speelt eigenlijk verdomd prettig!

ik heb weer een 'mysterie' opgelost. de gozer die de dimarzio heeft aagesloten was echt een sukkel. hij heeft ALLES aan de output gesoldeerd, en alleen bare aan de aarde. geen WONDER dat 't nergens naar klonk.

ACSlater
22 juni 2007, 11:55
Dit is wel een mooi gitaartje zeg. Vind het erg jammer van die effecten zonder die extra knoppen is het een erg fraaie plaintop.

Orpheo
22 juni 2007, 13:17
Dit is wel een mooi gitaartje zeg. Vind het erg jammer van die effecten zonder die extra knoppen is het een erg fraaie plaintop.

tja, tis een mooie plaintop. dat zeker. maar t tofste vind ik de controlcavity. past precies een variax in :chicken: :D

Orpheo
22 juni 2007, 16:46
holy crap, wat een idioot die de emg erin heeft gezet. zomaar dat ding lussen aan een 500k pot... loser.


ik heb 'm nu helemaal leeg en kaal gehaald, en een setje gfsjes is al besteld; crunchy paf voor brug en paf achtig voor de hals. de variax komt er ook nog aan, maar dat vergt wat meer werk ;)

Yamhammer_71
22 juni 2007, 16:51
holy crap, wat een idioot die de emg erin heeft gezet. zomaar dat ding lussen aan een 500k pot... loser

Gelukkig zijn er ook nog goede gitaarbouwers :stop:

Ik pruts zelf nooit aan mn eigen gitaren, had deze 'idoot' ook maar beter kunnen overlaten aan een vakman.

Squier4ever
22 juni 2007, 17:02
Gelukkig zijn er ook nog goede gitaarbouwers :stop:

Ik pruts zelf nooit aan mn eigen gitaren, had deze 'idoot' ook maar beter kunnen overlaten aan een vakman.

op zich niks mis met een beetje DIY, zolang je het maar goed doet!

Orpheo
27 juni 2007, 03:02
zo, als je 't hebt over DIY:

ik heb alle(!) hardware eruit gesloopt. mijn god wat een zooi zat erin. aardlussen, niet normaaaal! 't is dat de emg van zichzelf al stil is, maar t klonk nergens naar. even alle zooi opgeruimd (electronisch gezien) en de dimarzio GOED aangesloten (in plaats van alles op de volumepot jassen en geen draadjes samenlussen en draadjes op aarde), en t beestje klinkt opeens weer als een les paul.

ondertussen heb ik vrijdag j.l. een set gfs'jes besteld; crunchy pafs. ze kwamen vandaag al aan. Het solderen doe ik pas eind volgende week. dit weekend heb ik absoluut geen tijd, en ik wacht even tot ik binnenkrijg:







een build-in treble/mid/bass/gainbooster!!!

met 4 pots (1 voor treble, 1 voor mid, 1 voor bass, 1 voor gain) kan ik dus bedienen waar ik respectievelijk een pot voor heb :P dan ook nog single/serie/parallel per pickup en een faseswitch, true bypass (of anders zo true als maar kan) en ik heb een lekker allround axeje! foto's komen tzt, als alles af is. Het word een volle boel, maar dat was ie al. De knopjes over de pots ga ik iets groter dan normaal kiezen; zie je die lelijke lettertjes niet :D

Het variax-plan laat ik varen. definitief. vandaag weer 3 variaxen getest, en ik vind 't nog steeds drie keer niks; drie keer drie is 9, dus dat is dan dus helemaal niks :D

al met al ben ik nog steeds wel blij met dit apparaat. Voor in totaal nu nog geen 400 euro heb ik een verdomd leuke gitaar erbij met heel veel 'tonal options'. Probeer daar maar een epi voor te kopen...

Luke-wannabe
27 juni 2007, 10:45
Nee 356,90 euro als ik het goed heb :D

Orpheo
4 juli 2007, 03:42
zo, de elementen zitten erin, de preamp is in huis, en het grote solderen is begonnen!

ik heb 13 'gaten' in de gitaar, dus tonal opties GENOEG! ik heb gekozen voor het volgende:

per pickup: volume, tone, single/serie/parallel (6 gaten gevuld)
fase switch (7 gaten)
pickupselector (8 gaten)
bassboost/midboost/trebleboost/gainboost (12 gaten)
true bypass (13 gaten).

met de boosters kan ik OF juist boosten OF het juist verminderen.

de led die erin zat heb ik eruit gehaald, dat is dus het 13e gat geworden, daar past eigenlijk heel mooi die 50k pot in (als het preampje niet gebypassed is, is het hele systeem low impendance; lage impendantie.)

vraagje: wie heeft een idee wat voor nut dat heeft? lag impendantie?

Hoe het ook zij: ik heb waanzinnig veel werk te doen. Ik moet nog een single/serie/parallel solderen, de 3 weg doen, de pots doen, en dan de dingen die ik 't meest haat: de tonepots solderen. waarom weet ik niet, maar ik haat 't om dat te doen!

het is ook leuk om te zien hoe strak je gaat solderen als je nog maar 10cm soldeer in huis hebt :D als alles af is (waarschijnlijk morgennacht), trek ik wel weer een paar foto's van de binnenkant.

Negative K3 fan
4 juli 2007, 10:43
vraagje: wie heeft een idee wat voor nut dat heeft? lag impendantie?

zou jij moeten weten als natuurkundige in de dop :)

Orpheo
4 juli 2007, 10:50
zou jij moeten weten als natuurkundige in de dop :)

nee, dat weet ik niet, anders vraag ik t niet. Ik heb afgelopen jaar geen kloot gedaan aan natuurkunde, des te meer aan informatica en wiskunde. daarom ga ik naar een andere uni; de VU bevalt totaal niet.

maar dat geeft echter geen antwoord op mijn vraag ;)

nickbongers
4 juli 2007, 11:19
Onder de impedantie Z van een component verstaat men het quotiënt van de aangelegde elektrische spanning U en de resulterende elektrische stroom I:

z=u/i

dus gewoon dat t hele circuit een lage(re) totale weerstand heeft, door het verwijderen van die led.

de hogere weerstand zou als soort van hindernis voor de stroom werken.

dus ik denk/gok iets in de richting van, hoe minder weerstand, hoe beter/effectiever je electronica werkt. mss meer signaal ofzo.

Orpheo
4 juli 2007, 11:22
Onder de impedantie Z van een component verstaat men het quotiënt van de aangelegde elektrische spanning U en de resulterende elektrische stroom I:

z=u/i

dus gewoon dat t hele circuit een lage(re) totale weerstand heeft, door het verwijderen van die led.

de hogere weerstand zou als soort van hindernis voor de stroom werken.

dus ik denk/gok iets in de richting van, hoe minder weerstand, hoe beter/effectiever je electronica werkt. mss meer signaal ofzo.

moah, die led heeft er niks mee te maken, dat weet ik wel. ik heb een preamp ingebouwd, en een lage impendante mastervolumepot. Hoe 't ook zei: ik ben benieuwd hoe 't gaat klinken! :D

Speeddemon
4 juli 2007, 12:14
Volgens mij is je gitaarsignaal dan bij de bron al gebufferd (laagohmig gemaakt) en kan je dus makkelijk 30m kabel eraan hangen, zonder al te veel signaalverlies.

De top lijkt trouwens wel op mijn 2e Burny LPC (de 90's versie).
Heb jij nou ook een Crunchy PAF in de halspos. liggen?
Vond ik zelf zeker niet verkeerd, maar voor een iets rondere, vintage, edoch heldere klank, vind ik de Vintage '59 Alnico PAF net iets leuker.

Orpheo
4 juli 2007, 17:29
Volgens mij is je gitaarsignaal dan bij de bron al gebufferd (laagohmig gemaakt) en kan je dus makkelijk 30m kabel eraan hangen, zonder al te veel signaalverlies.

De top lijkt trouwens wel op mijn 2e Burny LPC (de 90's versie).
Heb jij nou ook een Crunchy PAF in de halspos. liggen?
Vond ik zelf zeker niet verkeerd, maar voor een iets rondere, vintage, edoch heldere klank, vind ik de Vintage '59 Alnico PAF net iets leuker.

ah, dank je voor de bevestiging. ik bedacht me later ook zoiets, maar jij hebt volgens mij 'iets' meer verstand van electronica dan ik.

ja, er ligt een crunchy paf in de halspositie. ik heb geen idee hoe dat gaat klinken, maar t lijkt mij wel ok. ik wilde van deze echt een lekkere brulboei maken, qua tone, maar als 't niet bevalt, jammer dan. dan gooi ik er gewoon een ander elementje in.

The Underdog
5 juli 2007, 11:37
Crunchy PAF in de halspositie vind ik echt lekker. Klinkt clean heel mooi en zwaar distorted heb je van die lekkere harmonieken.

morroow
5 juli 2007, 11:58
Die tuners zaten ook op mijn Les Paul van het merk 'Custom' waarvan gezegd werd dat ie uit de ibanez fabriek kwam. Of het de originele tuners waren weet ik niet want ik had hem ook 2de hands gekocht.