PDA

View Full Version : slide guitar



guitarfreakrobert
21 juni 2007, 17:39
Hey,
Ik heb van de week zitten denken, om eens slide guitar te gaan proberen. Maar heb er geen kaas van gegeten, nu had ik begrepen dat dat het beste in een andere stemming klinkt. Kan mij iemand verder helpen mijn stijl is blues

thanks
robert :hippie:

Butger
21 juni 2007, 17:44
Met die andere stemming zal men waarschijnlijk Open G bedoelen (GADGAD vanaf de lage naar boven)

Verder kan ik je niet echt veel helpen, behalve dat als je het op een acoustische gitaar doet, leg dan je vingers die tussen je slide-dinges (vergeten hoe dat ding heet :mad: ) en de topkam liggen, op de snaren zodat die niet klinken. (immers met sliden trilt de snaar aan 2 kanten)

up-guitarman
22 juni 2007, 01:03
slide-dinges (vergeten hoe dat ding heet :mad: )

Bottleneck ;)

nopster
22 juni 2007, 09:20
Het is gemakkelijker in open stemming, maar je kan het ook in de standard stemming spelen. Bedoel je met slide-gitaar een resonator? Als het voor electrische slide is kun je gewoon een goedkoop gitaartje kopen en de actie wat verhogen. Voor slide heb je zeker geen kwaliteitsgitaar nodig.

guitarfreakrobert
22 juni 2007, 10:05
bedankt voor de reactie, ben nogal een srv fan. En het gaat dus over dat soort slide guitar, dus extra hoge aktie, Es stemming en gaan of had ik het mis.? :hippie:
rob

nopster
22 juni 2007, 10:15
Hoge actie is idd voldoende. Je kunt gerust erges een reserve gitaar wat aanpassen en kijken wat het geeft... En draai best je tone-knoppen wat meer dicht.

Ik denk, als ik me niet vergis, dan SRV redelijk wat nrs van Hound Dog Taylor gespeelt heeft. Die zijn meestal wel in open stemming. (A, G of D)

Ic3gl0vE
22 juni 2007, 11:29
Deze lapsteel (http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_slider_ii_prodinfo.html) van Thomann is ook cool!

Harry
22 juni 2007, 12:52
hmmm, verleidelijk......

heinz3110
22 juni 2007, 13:30
erg verleidelijk ja. Ik zou er zelf een knutselen maar als ik dit zie..

guitarfreakrobert
22 juni 2007, 13:43
Mmmja, die is inderdaad erg gaaf maar niets voor mij, hou het bij mijn G&L en mijn mex strat beste wat ik ooit gedaan heb, ik zet de actie van mijn mex iomhoog, ga eens wat experimenten met wat stemmingen doen thanks people
rob :hippie:

heinz3110
22 juni 2007, 13:47
hm, hoeft niet perse hoor, de actie omhoog. Je zal wat meer moeten opletten dat je de balans vind in genoeg indrukken van de slide voor een goede toon ,maar niet té , natuurlijk. Tis te doen vind ik.

Ik kan mij ook nog herinneren dat je zo'n kitje hebt om je snaren met een hendeltje in 1 klap hoger te zetten, maar hoe ,wat en waar, weet ik effe niet.

nopster
22 juni 2007, 14:00
Dan heb je denk ik uit geen hele lage actie. Maar het is natuurlijk het leukste als je je gewone spel kan combineren met wat slide.

heinz3110
22 juni 2007, 14:10
Tja ,wat is laag. Ik speel 010, 3,5 mm bij de 12e fret zoiets. Ik merk wel dat bij mijn electrische dat een iets zwaardere slide beter werkt,
en ik gebruik een lichtere voor mijn akoestische , en die speelt weer wat zwaarder. Maar natuurlijk zijn het mijn voorkeuren , hoor. Ik denk dat topicstarter ook een beetje zelf moet ontdekken wat lekker speelt enzo :)

Hendriks
22 juni 2007, 14:49
Mischien heb je hier iets aan: http://12bar.de/slide.php

nopster
22 juni 2007, 15:18
Tja ,wat is laag. Ik speel 010, 3,5 mm bij de 12e fret zoiets. Ik merk wel dat bij mijn electrische dat een iets zwaardere slide beter werkt,
en ik gebruik een lichtere voor mijn akoestische , en die speelt weer wat zwaarder. Maar natuurlijk zijn het mijn voorkeuren , hoor. Ik denk dat topicstarter ook een beetje zelf moet ontdekken wat lekker speelt enzo :)

Een beetje zoals ikzelf blijkbaar. Op de gitaar die ik voor slide gebruik liggen 12's. Ik moet me altijd even aanpassen als ik net een andere gitaar bespeeld heb met 10 op. :)

guitarfreakrobert
22 juni 2007, 17:01
Ik speel zelf met ''11'' ,maar inderdaad zou dus eigenlijk op de zelfde gitaar moeten, mijn mex is in Es mijn G&L strat in E gestemd. Maar eigenlijk speel ik alleen nog maar op mijn g&l, en stem meestal op en neer vind gitaren ruilen eigenlijk tja eigenlijk wel erg bluff maar goed. zet denk ik de aktie ietsie hoger dan moet dat lukken de ''Big guys''doen het toch ook wel ga ik eens kijken met ander stemmingen :hippie:

guitarfreakrobert
22 juni 2007, 17:04
oja nog thanks van die internet pagina :hippie:

dunnoaname
22 juni 2007, 17:56
Ik speel slide op een gitaar met extreem lage actie, omdat ik geen 2 electrische gitaren heb en graag voor gewoon spel mijn aktie laag heb. Het kan best alleen moet je ff oefenen.

Tupelo
22 juni 2007, 20:03
Ik heb de actie op mijn maingitaar behoorlijk hoog i.v.m. mijn slide partijen.
Met een lagere actie sloop ik op termijn toch echt mijn frets hoor!

frekie
23 juni 2007, 12:45
Ik gebruik altijd een dikke messing Dunlop slide, is wel wat stroef in het begin, moet je de corrosie altijd even vanaf slijten zeg maar. Geeft wel veel toon en sustain. Idd wat dikkere snaren gebruiken zeker op een strat, zeker 010 of 011. Als je een gitaar echt afstelt voor slide: actie flink hoger zetten.
Open stemmingen die veel gebruikt worden zijn open G,A,D,E. Allerlei 'slack' keys zijn mogelijk, FF googlen.
Slide gitaristen: Johnny Winter, Ry Cooder, Sonny Landreth, Muddy Waters, Bukka White, David Lindley.

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Lapsteel%2010.jpg
Ook leuk: lap steel, speciaal voor slide dus, ga je er lekker bij zitten, gitaartje op schoot leggen. Massieve slide 'bar' kopen en sliden maar. Voor Hawaiian maar zeker ook voor blues. Zie je soms op MP maar zelf bouwen kan ook. Het komt allemaal wel wat preciezer vanwege de korte schaallengte.

Harry
27 juni 2007, 13:25
mooi ding!! Lapsteel kwam op de vorige pagina al ter sprake trouwens.