PDA

View Full Version : Les Paul



Mark1990
21 juni 2007, 17:42
ik ben op zoek naar een Les Paul model gitaar. aangezien ik niet erg kapitaalkrachtig ben, zoek ik iets van maximaal €400. ik heb gezien dat er veel merken Les Pauls maken (Epiphone natuurlijk, stagg, richwood, rj, etc) maar welke levert de beste kwaliteit voor deze prijs?

ant
21 juni 2007, 17:49
ik denk dat waarschijnlijk epiphone het betere merk is.........de richwoods die ik op heb gespeeld vond ik niet goed klinken, en volde niet helemaal lekker. maar zoals alle gitaren, moet je ze bespelen. zelf zou ik een epi standard plus of zoiets nemen........misschien 2de hands, want weet niet voor hoeveel ze gaan..........of een custom

Mark1990
21 juni 2007, 17:51
ik heb ook al op marktplaats zitten kijken, op zich wel mooie epi's tussen, zo rond de 250-400 euro. dan heb ik nog een vraagje. zo'n slagplaat vind ik maar lelijk. kan je die dingen er zonder problemen afhalen?

Evil-Payasos
21 juni 2007, 17:53
Ja maar blijven er wel gaatjes zitten:S

Mark1990
21 juni 2007, 17:54
maar het zijn geen gigantische gaten ofzo, die je van mijlenver zit zitten?

robert-gitarist
21 juni 2007, 17:55
Ja maar blijven er wel gaatjes zitten:S

maar die vallen nauwlijks op. Zeker niet op afstand.
Ik zou ook voor de Epiphone gaan. Zeker klasse gitaren. Heb er een aantal van en blijf ze gewoon onwijs lekker spelen en klinken. Ook de afwerking is dik in orde. Zou alleen geen Les Paul 100 van ze kopen. Cheapo dingen en een geschroefde hals.

Lexvandoef
21 juni 2007, 18:18
In die prijsklasse in epi inderaad de betere. Ik heb er zelf ook een, ik heb er ook nog GFS pickups en Rs Guitarworks pots en caps in gesoldeerd. Zeker een goeie gitaar met al die upgrades. Helaas wordt hij niet heel vaak meer gebruikt nu ik een Orville by Gibson heb.

Mark1990
21 juni 2007, 18:20
maar hoe duur wordt het dan met al die verbeteringen?

Lexvandoef
21 juni 2007, 18:25
Pfff, ik was zelf voor die pickups €60 kwijt en die pots en caps heb ik goedkoop van een medeforummer overgenomen (€40).

Die pickups zijn gewoon goed voor niet veel geld, als je nog meer budget heb dan kan je er dimarzio's/Seymoud duncans/bareknuckles/lollars in gooien. En die pots en caps van RS Guitarworks zijn echt een van de beste vervangingssets voor les pauls, ik dacht origineel zo'n $80 dollar.

Je kan dus eigenlijk net zo veel kwijt zijn als je wilt.

FruscianteFan
21 juni 2007, 18:35
maar hoe duur wordt het dan met al die verbeteringen?Het voordeel is dat die verbeteringen niet direct nodig zijn. Dat kun je ook pas na een jaar ofzo doen.

Squier4ever
21 juni 2007, 18:59
idd
epiphone is met zo'n budget een prima oplossing.

Lexvandoef
21 juni 2007, 19:11
Ja klopt, je hoeft niet gelijk eerst allerlei verbeteringen aan te brengen. Kijk eerst maar of de gitaar zo gewoon al voldoet.

Franc
21 juni 2007, 19:50
Pickguard eraf is geen probleem ;)

http://www.vernetamps.com/pics/gtwpg2.jpg

http://www.vernetamps.com/pics/gtnopg2.jpg

Lexvandoef
21 juni 2007, 19:51
I prefer met ;)

robert-gitarist
21 juni 2007, 20:05
Het voordeel is dat die verbeteringen niet direct nodig zijn. Dat kun je ook pas na een jaar ofzo doen.

Precies. En misschien hoeft het helemaal niet als het geluid je bevalt. In mijn geval is dat wel zo. Me LP standaard komen wel andere pick ups in (Gibson burstbuckers waarschijnlijk) en in me Goldtop zitten standaard al lekkere elementjes in :) En die blijven er dan ook lekker in zitten.

Franc, blijft geil he zn Goldtop :D ik heb er ook zn een en echt, een van de mooiste gitaren ever :) Is die van jou ook Limited?

Mark1990
21 juni 2007, 20:06
bedankt voor alle info! hebben jullie misschien ook ideeen voor de versterker? het hoeft geen hele zware te zijn, want optreden enzo doe ik toch niet.

pieter-jan1
21 juni 2007, 20:08
gewoon onthoude: GEEN STAGG halen ! :)

Mark1990
21 juni 2007, 20:10
dat vind ik sowieso een verkrachting van het Les Paul model gitaar

Squier4ever
21 juni 2007, 20:25
dat vind ik sowieso een verkrachting van het Les Paul model gitaar

dat is nog wel het minst erge aan die stagg, de vorm!

robert-gitarist
21 juni 2007, 21:34
Versterker?
Hmm niet te duur en vrij allround: Randall Rg75. Mocht je in de toekomst nog wat optredens doen heb je een goeie aan deze versterker :) hele mooie clean, lekkere chrunch en een snoei harde High gain. Kan snoei hard gaan maar klinkt ook prima op kamer volume. Test uit zou ik zeggen. Verder is een Roland cube wel aardig (ben geen fan van die ingebouwde rotzooi). Tsja het is maar wat je zoekt..Ik persoonlijk zweer bij Randall

omni
21 juni 2007, 23:35
Vintage maakt tegenwoordige een hele mooie gerelicte kopie van de Peter Green 59 LP. Deze schijnen erg goed te zijn en kosten ± 399 meen ik.
Ze hebben ze bij Joh. De Heer in Sliedrecht. Is Imho beter dan een LP en speelt veel fijner door de dunnere lak. Er is geloof ik ook iemand op het forum die hem heeft, Woody heet ie geloof ik.

Mark1990
22 juni 2007, 15:01
Vintage maakt tegenwoordige een hele mooie gerelicte kopie van de Peter Green 59 LP. Deze schijnen erg goed te zijn en kosten ± 399 meen ik.
Ze hebben ze bij Joh. De Heer in Sliedrecht. Is Imho beter dan een LP en speelt veel fijner door de dunnere lak. Er is geloof ik ook iemand op het forum die hem heeft, Woody heet ie geloof ik.


hmmmm klinkt goed......heeft iemand een link met specs en foto???
misschien een domme vraag, maar waarom speelt het beter met dunnere lak?

de rg75 is niet echt geschikt voor mij denk ik. ik speel geen metal of hardrock. daarbij is hij eigenlijk te duur voor mij.

BLOK182
22 juni 2007, 15:06
Ik wilde die gitaar ook al net aanbrengen. Ook de "gewone" gerelicte Les Pauls van Vintage zijn prima voor het geld, al moet je natuurlijk wel van de versleten look houden.

Mark1990
22 juni 2007, 15:08
heeft vintage toevallig een site waarop ik kan kijken?

Yamhammer_71
22 juni 2007, 15:13
Vintage maakt tegenwoordige een hele mooie gerelicte kopie van de Peter Green 59 LP. Deze schijnen erg goed te zijn en kosten ± 399 meen ik.
Is Imho beter dan een LP en speelt veel fijner door de dunnere lak.

Op welke manier vind je de Vintage 'beter' dan een echte Gibson Les Paul?

Squier4ever
22 juni 2007, 15:17
Op welke manier vind je de Vintage 'beter' dan een echte Gibson Les Paul?

wss prijs-kwaliteit verhouding. zijn idd prima gitaartjes die erg goed klinken.

Yamhammer_71
22 juni 2007, 15:22
Hier is een soundclip vd Vintage LP ('bluesy'):


http://youtube.com/watch?v=dAh68ubW_O0

AriaProII
22 juni 2007, 15:26
sorry jongens, maar ik prijs dan toch weer de gitaar uit mijn 'tag' aan; AriaPro II. Ik heb hem indertijd direct naast epiphones kunnen proberen, en de Aria maakte er gehakt van. Maar ja, dat zeg ik maar...

het grootste probleem met de Aria is dat er zo ontiegelijk weinig van zijn.

Brammibal
22 juni 2007, 15:44
Of een Indie. Dat zijn ook fantastische gitaren. en zitten in die prijsklasse.

Meneer I.
22 juni 2007, 20:53
De nieuwe Swing LP gitaren zitten ook enigszins in die klasse. Heb geen idee hoe die klinken, maar nadeel is wel dat deze bij verkoop een stuk minder opbrengen en een 2e hands Epi zal nagenoeg gelijk in waarde blijven.

Franc
22 juni 2007, 21:03
Vintage: http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

Mark1990
23 juni 2007, 12:59
klopt het dat die vintage dinge eruitzien alsof ze beschadigd zijn???

Teddy
23 juni 2007, 13:19
jup dat klopt

Franc
23 juni 2007, 13:21
Dat is hip :seriousf:

Mark1990
23 juni 2007, 13:21
hmmmmm niet erg mooi
*leuke gitaar, alleen jammer dat hij zo erg beschadigd is*
*hij is niet beschadigd, dat hoort zo*
*eeeeeeeeehhhhhhhhmmmmm >.<*

iwamoto
23 juni 2007, 13:25
klopt het dat die vintage dinge eruitzien alsof ze beschadigd zijn???
nee, dus als ze er zo uitzien dan zou ik ze links laten liggen als ik jou was

jasper159
23 juni 2007, 13:46
Mijn mening is dat slijt met de jaren moet komen!

Maar dat is al tig keer besproken geweest :)

omni
23 juni 2007, 14:03
Op welke manier vind je de Vintage 'beter' dan een echte Gibson Les Paul?

Waar zie je dat staan dan? Ik zeg alleen dat het binnen zijn budget een hele fijne LP is, imho beter dan een Epi.

iwamoto
23 juni 2007, 14:40
Waar zie je dat staan dan? Ik zeg alleen dat het binnen zijn budget een hele fijne LP is, imho beter dan een Epi.
let maar niet te veel op hem, hij is een beetje dom :) hij verdraait altijd alles dus ik zou zeggen, doe geen moeite met argumenteren

Mark1990
24 juni 2007, 17:13
weet iemand het verschil tussen een gewone epi, en een elitist?

G.G.
24 juni 2007, 17:27
weet iemand het verschil tussen een gewone epi, en een elitist?

Kwaliteit en prijs scheelt nogal.

fred dons
24 juni 2007, 17:33
op de elitist: massieve maple top ipv fineer over elzen, dunne binding in de cutaway, lange necktenon, usa hardware en in japan gemaakt
epi: fineer top, dikke binding, short tenon, chinese/koreaanse hardware en in china/indonesia en korea gemaakt

Nick6am
25 juni 2007, 08:41
Ik stel voor:
Epiphone Les Paul Special II

Deze gitaar speelt echt heerlijk.. voor mij dan.
Maar; inderdaad moet je eens gewoon op een paar gitaren spelen voordat je je keus maakt.

Suc6 :satisfie: :hippie:

Mark1990
27 juni 2007, 13:40
ik ga zaterdag maar eens naar de Feedback, en lekker veel gitaren proberen. dan kijk ik gelijk maar voor wat plectrums (plectra? wtf) en een fatsoenlijke kabel.

Squier4ever
27 juni 2007, 14:23
Ik stel voor:
Epiphone Les Paul Special II

Deze gitaar speelt echt heerlijk.. voor mij dan.
Maar; inderdaad moet je eens gewoon op een paar gitaren spelen voordat je je keus maakt.

Suc6 :satisfie: :hippie:

ik vind de specials te duur voor wat je krijgt. ik zou gewoon lekker een LP standard kopen, veel mooier en klinkt IMO ook beter.

Yamhammer_71
27 juni 2007, 14:28
Ts, ik zou ook voor een LP gaan.

Hier Instrumental Blues met een 59' LP Standard. Een WAAAAAAANZINNIGE sound.

http://www.youtube.com/watch?v=o9Ujm4HEXGc

bass blom
27 juni 2007, 14:33
:D naast die link..

les paul takes the pis out of eveys one


les paul and the les pulverizer

http://www.youtube.com/watch?v=foXSXOAfB4U&mode=related&search=

Mark1990
27 juni 2007, 21:01
de special II is goedkoper dan de standard toch? maar bij iets dat special heet verwacht je (ik tenminste) toch iets dat beter is dan een 'standard'. of ligt dat aan mij??

The Underdog
27 juni 2007, 22:18
de special II is goedkoper dan de standard toch? maar bij iets dat special heet verwacht je (ik tenminste) toch iets dat beter is dan een 'standard'. of ligt dat aan mij??
'Special' hier heeft dezelfde betekenis als in 'special olympics'.

Squier4ever
27 juni 2007, 23:54
de special II is goedkoper dan de standard toch? maar bij iets dat special heet verwacht je (ik tenminste) toch iets dat beter is dan een 'standard'. of ligt dat aan mij??

ja dat ligt dan aan jou, want zoals The Underdog al zegt is het eigk een mislukte standard. geschroefde nek, ipv gelijmd, minder potmeters (op zich niet heel erg) en gewoon ietsje minder kwaliteit.

Mark1990
2 juli 2007, 20:14
dan ga ik denk ik toch maar voor de les paul standard, hoewel de firebird gister in de Feedback ook wel lekker speelde :S

Mark1990
28 juli 2007, 11:53
ik zag van de week op marktplaats een 1978 Ibanez Les Paul, met Dimarzio PAF's erin, maar nu wil ik graag weten voor welk soort muziek PAF's geschikt zijn. kan iemand me helpen?

ACSlater
28 juli 2007, 13:31
Waar hebben ze die Vintage Les Pauls op voorraad? Ik wil wel eens zo'n Icon uitproberen. Ze schijnen erg goed te zijn ook al is de vorm niet helemaal zoals een LP hoort te zijn.

episua
28 juli 2007, 13:42
Die Vintage Icons zijn inderdaad erg goed, vooral de 'Lemon Drop' Peter Green les paul. "Bijna elke winkel heeft ze geloof ik wel op voorraad.

ACSlater
28 juli 2007, 14:21
Die Vintage Icons zijn inderdaad erg goed, vooral de 'Lemon Drop' Peter Green les paul. "Bijna elke winkel heeft ze geloof ik wel op voorraad.

Ergens in de buurt dan? Heins heeft ze in ieder geval niet.

episua
28 juli 2007, 19:59
Ergens in de buurt dan? Heins heeft ze in ieder geval niet.

Jawel hoor. Oh ja, check je PM